• Anonym (F)

    varför stämmer inte skv tabeller?

    Jag vet att min arbetsgivare går efter skattetabellen i vår kommun och drar tom mer i skatt. Ändå får jag alltid restskatt! Varför är det inte ordentligt uträknat blir så less

  • Svar på tråden varför stämmer inte skv tabeller?
  • Anonym (Lena)

    Skattetabellen reglerar skatten du betalar på din inkomst/pension. Den tar inte hänsyn till saker som ränta, försäljning av hus, bilavdrag osv osv. 

    Därför kan skatten bli både högre och lägre när man deklarerar. 

  • Anonym (F)
    Anonym (Nej) skrev 2019-06-16 08:49:33 följande:
    På skatteverkets hemsida står det: "Den utbetalare som betalar den högsta inkomsten (huvudutbetalaren) ska göra skatteavdrag enligt skattetabell, medan de andra utbetalarna ska göra avdrag med 30 procent."

    På försäkringskassans hemsida står det: "Får du din huvudsakliga inkomst från Försäkringskassan drar vi skatt enligt skattetabell. Får du din huvudinkomst från någon annan ? till exempel en arbetsgivare ? räknas det vi betalar ut som sidoinkomst och vi drar då 30 procent i skatt. Samma sak gäller när du får en ersättning som inte betalas ut regelbundet ? ett så kallat engångsbelopp, då drar vi 30 procent i skatt."

    Den du har pratat med på försäkringskassan verkar inte ha koll på vad som gäller. Ring igen och se till att de börjar dra 30%.
    Tack för svar! Ja får göra det så hoppas jag att jag slipper restskatt nästa år.,
  • Anonym (F)
    Anonym (Lena) skrev 2019-06-16 14:08:57 följande:

    Skattetabellen reglerar skatten du betalar på din inkomst/pension. Den tar inte hänsyn till saker som ränta, försäljning av hus, bilavdrag osv osv. 

    Därför kan skatten bli både högre och lägre när man deklarerar. 


    Har inte gjort avdrag eller sålt någon bostad så ngt annat kan det inte bero på
  • Anonym (Lena)
    Anonym (F) skrev 2019-06-16 14:17:18 följande:
    Har inte gjort avdrag eller sålt någon bostad så ngt annat kan det inte bero på
    Men du har kanske inkomster från flera håll? Olika arbetsgivare/fk tar inte hänsyn till varandra. 

    Om du räknar lite på din deklaration så förstår du det är uträknat. 
  • Anonym (Ellen)
    Anonym (Lena) skrev 2019-06-16 14:24:13 följande:

    Men du har kanske inkomster från flera håll? Olika arbetsgivare/fk tar inte hänsyn till varandra. 

    Om du räknar lite på din deklaration så förstår du det är uträknat. 


    Exakt. De har ingen aning om varandra och har heller inget ansvar för helheten. Det har du själv. Ett annat tips kan ju vara att lägga undan lite pengar så att du har i händelse av att du hamnar i samma sits nästa år.
  • Anonym (F)
    Anonym (Lena) skrev 2019-06-16 14:24:13 följande:
    Men du har kanske inkomster från flera håll? Olika arbetsgivare/fk tar inte hänsyn till varandra. 

    Om du räknar lite på din deklaration så förstår du det är uträknat. 
    Jag har bara min lön o sjukersättning
  • Anonym (Lena)
    Anonym (F) skrev 2019-06-16 17:35:04 följande:
    Jag har bara min lön o sjukersättning
    Du får alltså pengar från två håll. Om du hade fått samma belopp från ett håll så hade skatten på lönen blivit högre, nu har du istället två mindre summor där varje arbetsgivare drar lite mindre skatt.

    Lägg ihop dina inkomster per månad och se i tabellen vad skatten blir, och kolla sedan mot vad som står i deklarationen.


  • Anonym (F)

    Kan inte hitta någonstans hur mycket de dragit:/

  • Anonym (Ellen)
    Anonym (F) skrev 2019-06-19 18:04:37 följande:

    Kan inte hitta någonstans hur mycket de dragit:/


    Lönespecifikationer?? Kontrolluppgift?
  • Anonym (Jonsson)
    Anonym (Lena) skrev 2019-06-19 09:32:25 följande:
    Du får alltså pengar från två håll. Om du hade fått samma belopp från ett håll så hade skatten på lönen blivit högre, nu har du istället två mindre summor där varje arbetsgivare drar lite mindre skatt.

    Lägg ihop dina inkomster per månad och se i tabellen vad skatten blir, och kolla sedan mot vad som står i deklarationen.
    Så kan man inte göra såvida inte bägge inkomsterna är ifrån lön, annars är det olika kolumner i skattetabellen. På lön har man ju jobbskatteavdrag, vilket man inte har på andra ersättningar.
Svar på tråden varför stämmer inte skv tabeller?