• Anonym (F)

    varför stämmer inte skv tabeller?

    Jag vet att min arbetsgivare går efter skattetabellen i vår kommun och drar tom mer i skatt. Ändå får jag alltid restskatt! Varför är det inte ordentligt uträknat blir så less

  • Svar på tråden varför stämmer inte skv tabeller?
  • Anonym (F)
    Anonym (Ellen) skrev 2019-06-19 21:03:44 följande:
    Lönespecifikationer?? Kontrolluppgift?
    Jag menar vad försäkringskassan har dragit. Det står inte heller på deras utbetalningsbesked. Trodde kanske jag skulle kunna se det på skv sida men nej..
  • Anonym (Nej)
    Anonym (F) skrev 2019-06-19 21:52:46 följande:

    Jag menar vad försäkringskassan har dragit. Det står inte heller på deras utbetalningsbesked. Trodde kanske jag skulle kunna se det på skv sida men nej..


    Loggar du in på "mina sidor" så kan du se utbetalningar och hur mycket de dragit i skatt.
  • Anonym (Ellen)
    Anonym (F) skrev 2019-06-19 21:52:46 följande:

    Jag menar vad försäkringskassan har dragit. Det står inte heller på deras utbetalningsbesked. Trodde kanske jag skulle kunna se det på skv sida men nej..


    Det står väl visst på beskeden? Har du inte värden före respektive efter skatt där?
  • Anonym (Besserwisser)

    Hart man koll på sin ekonomi, och tar själv reda på hur mycket skatt som rgrntligen ska betalas så är det egentligen en fördel att det dras för lite skatt, även om det "mentalt" kan kännas negativt.
    Dras det för lite skatt så får man i stället betala skatten långt senare. Har man koll på datumen så blir det inte ens någon ränta på kvarskatten. Det är alltså ett lån med 0% ränta. Det är svårt att slå.

    Slösar man bort alla pengar man får tillgång till så är det förstås bättre att arbetsgivarna drar för mycket skatt i stället.

  • Anonym (F)
    Anonym (Ellen) skrev 2019-06-20 20:14:46 följande:
    Det står väl visst på beskeden? Har du inte värden före respektive efter skatt där?
    Nej det gör det inte tyvärr.
  • Anonym (Ellen)
    Anonym (F) skrev 2019-06-20 21:03:07 följande:

    Nej det gör det inte tyvärr.


    Ok, då är det på webbsidan där man ansöker om dagar som man ser det, för jag vet att det finns nånstans. På samma sida som man själv kan ange en högre procentsats skatt in man så önskar.
  • Anonym (Besserwisser)

    Vill man att det dras mer skatt är det bara att meddela det till arbetsgivaren eller den som betalar ut ersättning.
    Vill man att det dras mindre måste man begära jämkning hos Skatteverket.

  • Anonym (Fk)

    Hej.

    Jag var sjukskriven några månader och jag kollade på "Besked om utbetalning" från Försäkringskassan. Där står det klart och tydligt brutto belopp, skatt och vad som betalas ut.

    Jag arbetar som löneadministratör och det vanligaste anledning att folk får rest skatt är för att de har haft 2 inkomster under året, t ex arbete och Försäkringskassan/A-kassan.

  • Anonym (Ellen)
    Anonym (Fk) skrev 2019-06-21 06:53:27 följande:

    Hej.

    Jag var sjukskriven några månader och jag kollade på "Besked om utbetalning" från Försäkringskassan. Där står det klart och tydligt brutto belopp, skatt och vad som betalas ut.

    Jag arbetar som löneadministratör och det vanligaste anledning att folk får rest skatt är för att de har haft 2 inkomster under året, t ex arbete och Försäkringskassan/A-kassan.


    Håller helt med!

    //en som också jobbat m lön...
  • Anonym (F)

    Åter igen nej det står inte tittade igen för säkerhets skull.

  • Anonym (Ellen)
    Anonym (F) skrev 2019-06-21 16:47:57 följande:

    Åter igen nej det står inte tittade igen för säkerhets skull.


    Då undrar jag var du tittar för jag letade fram ett besked om utbetalning här nu. Jag tar kolumnerna från vänster till höger:

    Typ av ersättning

    Tidsperiod (from tom)

    Antal ersatta dagar

    BRUTTOBELOPP

    PRELIMINÄR SKATT

    NETTOBELOPP

    Så varsågod, du har det där svart på vitt, bara att ta fram lilla hjärnan eller miniräknaren så får du fram vilken procentsats de drar.

    Känns det för lågt?

    Be dem eller din arbetsgivare att dra mer!

    Problem solved.
  • Anonym (F)
    Anonym (Ellen) skrev 2019-06-21 19:33:54 följande:
    Då undrar jag var du tittar för jag letade fram ett besked om utbetalning här nu. Jag tar kolumnerna från vänster till höger:

    Typ av ersättning

    Tidsperiod (from tom)

    Antal ersatta dagar

    BRUTTOBELOPP

    PRELIMINÄR SKATT

    NETTOBELOPP

    Så varsågod, du har det där svart på vitt, bara att ta fram lilla hjärnan eller miniräknaren så får du fram vilken procentsats de drar.

    Känns det för lågt?

    Be dem eller din arbetsgivare att dra mer!

    Problem solved.
    Tråkigt att du behöver vara så otrevlig speciellt på midsommar. Hade gärna skickat mitt besked så du hade kunnat se själv men vill inte visa mina personuppgifter.
  • Anonym (Ellen)
    Anonym (F) skrev 2019-06-21 22:26:01 följande:

    Tråkigt att du behöver vara så otrevlig speciellt på midsommar. Hade gärna skickat mitt besked så du hade kunnat se själv men vill inte visa mina personuppgifter.


    Trist att du uppfattar det så, det var inte min avsikt . Jag ville vara tydlig och saklig. Och jag tror inte att du får en annan sorts utbetalningsavier från FK än oss andra.
Svar på tråden varför stämmer inte skv tabeller?