• Anonym (Våldet)

Vikigaste jämställdhetsfrågan

Om ni bara får välja EN.

• Svar på tråden Vikigaste jämställdhetsfrågan
  • Anonym (Men alltså)
    Anonym (men) skrev 2019-09-14 14:47:28 följande:

det är helt rimligt att intressera sig särskilt för ett visst spår och engagera sig enbart där och sen följa hela tråden generellt genom att enbart läsa.

Sticker man in med ett inlägg bara då och då, som svar på enskilda kommentarer, kan man ju uppfattas som korthuggen eller arrogant. Just sayin'.
  • pyssel
    Anonym (Men alltså) skrev 2019-09-14 18:55:43 följande:

Men finns inte kvinnomisshandel som brottsrubrik?

Det var ju korrekt såtillvida att de egentligen inte säger vad det handlar om, frågan är varför de (polisen) gör så?

Nej, det finns inte. Vad är korrekt?

(Du tänkte kanske på "Grov kvinnofridskränkning"?)
    Alla hästar hemma
  • Ignoramus

Vad menar du?

Anonym (Men alltså) skrev 2019-09-14 18:56:41 följande:

Finns ju tendenser på att det inte är så tydligt i länder som t ex Sverige.

• KlantSmurfen
    pyssel skrev 2019-09-14 11:18:25 följande: #266
    KlantSmurfen skrev 2019-09-14 10:52:11 följande:

nepp, det går inte att få till det så svartvitt om man inte fultolkar det med flit.

Förklara gärna mer hur du menar eftersom du blev feltolkad/uppfattas otydlig (dvs inte svarade på min fråga heller utan kontrade med en retorisk fråga)
    i #225 skrev jag
    Du tror inte att det på verkar hur våldet ser ut?
    och under den meningen bifogade jag en länk:
    The Emotional Terrorist by Erin Pizzey
    www.ejfi.org/DV/dv-10.htm

Du tror inte att det kan vara en bra ide att läsa en del av innehållet innan man gnäller på att jag varit otydlig?
  • Utvandraren

En jämställd skola där både flickor och pojkar är lika viktiga och har lika stor möjlighet att få bra betyg och kunna studera vidare.

• Utvandraren

Jag ser att ni diskuterar våld och vill gärna göra ett inlägg om en sak kring våld som jag funderat över ett bra tag nu.

Feministerna brukar ju tala om hur våld i nära relationer är ett manligt problem och pratar om hur man ska ändra de patriarkala strukturerna som möjliggör att det får fortgå.

Men i lesbiska relationer är den 1 av 4 kvinnor som blivit utsatt. En betydligt högre andel än vad det finns män som misshandlar kvinnor. Hur förklarar man det?

• Utvandraren
    KlantSmurfen skrev 2019-09-10 15:27:16 följande:
    "Det är en vanlig slogan att påstå att kvinnor använder mer psykologiskt våld än män."
    Det är också en vanlig slogan att psykiskt våld kan påverkar minst lika mycket som fysiskt.

"Menar du att män, enligt den och andra studier, använder mindre psykologiskt våld i nära relationer?"
    Det skiljer sig i hur tjejer och killar mobbar också, tjejer står för den psykiska mobbningen medan killar är mer fysisk, du tror inte att det blir skillnad i relationer också? I 40 år har feminister målat upp kvinnor som oskyldiga offer och män som förövare, regeringen gör samma sak. Du tror inte att det på verkar hur våldet ser ut?

Jag har vuxit upp med en sådan kvinna. Hon utsatte samtliga av sina män för detta och alla sina barn. Psykisk terror, men i hennes ögon var det alltid hon som var offret.

Jag har fortfarande ont av att lyssna på många av dessa radikalfeminister. Många av radikalfeminismens slogans och begrepp använde hon som verktyg för att kränka, såra, förnedra sina män och sin son genom att framställa sig själv som offret.
  • pyssel
    KlantSmurfen skrev 2019-09-15 04:43:05 följande:

i #225 skrev jag

Du tror inte att det på verkar hur våldet ser ut?

och under den meningen bifogade jag en länk:

Du tror inte att det kan vara en bra ide att läsa en del av innehållet innan man gnäller på att jag varit otydlig?

Jag undrar forfarande om du menar att kvinnor i större utsträckning än män använder den typen av våld och om du då fått det från någon annanstans än PAS, nedlagda mansjourer o dyl? Kan vara en bra idé att svara med antingen din egen åsikt, något som stöder den, eller både och.

Pizzey vill nämligen belysa, utifrån eget arbete med kvinnor, att kvinnor OCKSÅ kan vara och är hustyranner/emotionella terrorister/psykiska misshandlare:

?In my experience both men and women are equally guilty of the above behavior, but on the whole, because it is men's dysfunctional behavior that is studied and reported upon, people do not realize that to the same extent women are equally guilty of this type of violent behavior. My working definition, then, of a "family terrorist" or an "emotional terrorist" is: a woman or a man (but for the purposes of this work, I refer only to women) who, pathologically motivated (by unresolved tendencies from a problematical childhood), and pathologically insensitive to the feelings of other family members, obsessionally seeks through unbounded action to achieve a destructive (and, therefore, pathological) goal with regard to other family members.?

Hennes kritik är också att det inte är så beforskat som fysiskt relationsvåld från män, vilket är mkt möjligt. Som motvikt till hennes personliga vittnesmål från arbetet och att ?folk inte insett? - Nog är både ögonvittnesskildringarna och fiktion om modern som den emotionella terroristen otaliga.
    Alla hästar hemma
  • Utvandraren
    pyssel skrev 2019-09-15 05:49:05 följande:
    Jag undrar forfarande om du menar att kvinnor i större utsträckning än män använder den typen av våld och om du då fått det från någon annanstans än PAS, nedlagda mansjourer o dyl? Kan vara en bra idé att svara med antingen din egen åsikt, något som stöder den, eller både och.

Pizzey vill nämligen belysa, utifrån eget arbete med kvinnor, att kvinnor OCKSÅ kan vara och är hustyranner/emotionella terrorister/psykiska misshandlare:

?In my experience both men and women are equally guilty of the above behavior, but on the whole, because it is men's dysfunctional behavior that is studied and reported upon, people do not realize that to the same extent women are equally guilty of this type of violent behavior. My working definition, then, of a "family terrorist" or an "emotional terrorist" is: a woman or a man (but for the purposes of this work, I refer only to women) who, pathologically motivated (by unresolved tendencies from a problematical childhood), and pathologically insensitive to the feelings of other family members, obsessionally seeks through unbounded action to achieve a destructive (and, therefore, pathological) goal with regard to other family members.?

Hennes kritik är också att det inte är så beforskat som fysiskt relationsvåld från män, vilket är mkt möjligt. Som motvikt till hennes personliga vittnesmål från arbetet och att ?folk inte insett? - Nog är både ögonvittnesskildringarna och fiktion om modern som den emotionella terroristen otaliga.
    Enligt denna är psykiskt våld lika vanligt bland kvinnor och män till skillnad från fysiskt våld.

www.forskning.se/2017/04/13/stor-okunskap-om-vald-mot-man-i-nara-relationer/
Svar på tråden Vikigaste jämställdhetsfrågan