• Anonym (A)

När/var i vardagen upplever du o-jämställdheten mellan män och kvinnor mest?

Som rubriken lyder. När eller var i din vardag upplever du att jämställdheten mellan män och kvinnor är som sämst och som mest påtaglig? Är det i hemmet? I relationer? På jobbet? Sjukvården? Förskola, skola? Affärer? Krogmiljö? Sport och idrott? Tv-program? Det får vara vad som helst.

• Svar på tråden När/var i vardagen upplever du o-jämställdheten mellan män och kvinnor mest?
  • Kermit1561
    Anonym (mom) skrev 2019-09-23 17:33:11 följande:

Dejting är inte kvinnors marknad. Marknaden för one night stands är kvinnornas marknad, men absolut inte dejting och kärleksmarknaden.

Även dejtingmarknaden är kvinnornas, kolla bara hur många erbjudanden en man resp en kvinna får på valfri datingsite. Det är klart att den som får 100 erbjudanden har större möjlighet att välja än den som inte får några.
  • Anonym (A)

Jag läser alla era kommentarer och är genuint intresserad av era upplevelser. Många intressanta erfarenheter, perspektiv och igenkänningar. Fortsätt gärna kommentera men håll er till ämnet. Jag (TS) bad om att få höra när ojämställdhet upplevs så om du inte vill bidra till efterfrågan så välj annan tråd där du kan tillföra något :)

• pyssel

På privilegierade dagar tänker jag att Rebecca Solnit ("Män förklarar saker för mig") sammanfattar det som stör mig mest. Sämre dagar handlar det om betydligt värre eller åtminstone fler saker som berör mig personligen, närstående eller andra runt mig, både kvinnor och män, mest kvinnor. Hedersvåld, en överdriven rädsla för män i mörker och slutna utrymmen, mäns suicidtal och norm att inte tala om det de VERKLIGEN behöver tala om, män som kvoterar män, hur ojämställt det är i vem som antas hålla i plånboken, kunna barn eller byggvaror.

Alla hästar hemma
  • Anonym (mom)
    Kermit1561 skrev 2019-09-23 17:39:23 följande:

Även dejtingmarknaden är kvinnornas, kolla bara hur många erbjudanden en man resp en kvinna får på valfri datingsite. Det är klart att den som får 100 erbjudanden har större möjlighet att välja än den som inte får några.

Kvinnor får 100 erbjudanden om sex inte om relationer.
  • Anonym (Eh)
    Anonym (Anonym) skrev 2019-09-23 14:02:18 följande:

Bryr mig inte.

Eller hur. Ändå var du tvungen att ägna tråden åtta kommentarer? Du värderar tydligen inte din tid särskilt högt!
  • klyban
    Anonym (A) skrev 2019-09-23 17:39:57 följande:
    Jag läser alla era kommentarer och är genuint intresserad av era upplevelser. Många intressanta erfarenheter, perspektiv och igenkänningar. Fortsätt gärna kommentera men håll er till ämnet. Jag (TS) bad om att få höra när ojämställdhet upplevs så om du inte vill bidra till efterfrågan så välj annan tråd där du kan tillföra något :)

Då har du min om sex, och där tre personer agerar lika och är extrem grova, men bara mannen som blir straffad.

Kvinnorna helt straffria, de blev även sparkade före detta pga arbetsbrist.
    Så många tror det var en hämnd mot företaget av tjejerna och denna mannen, inte mannen i sig.
    Det är min bisarra exempel på hur tokigt det kan gå, och hur lite man lyssnar på alla parter och när det komemr till detta område.

En annan är kanske inte specieltl tydligt feminism, men polare blev anklagad för våldtagit en kvinna.
    Vilket vi 3 i soffan som satt jämte det rum de hade sex i, förstod direkt att det var ömsesidigt.
    Polisen kom och hämta lakan och till förhör på söndagen, på onsdagen stod hon utanför hans dörr igen och ville knulla.
    Vilket han gjorde och spela in för framtiden.
    Den filmen behövdes aldrig.

Så lades fallet ned rätt snabbt, insåg senare hon hade en hel del psykiska besvär.
    Och att dessa lyste igenom rejält, och därför tror jag man inte fortsatte med polisen.
    Då trovärdigheten var obefintlig.

hur många meter var det? 88-ägd och avklarad!
  • Anonym (Mia)
    Anonym (Julafton) skrev 2019-09-23 14:17:34 följande:

Vid middagar och speciellt julafton. Männen sitter ner och läppjar på sitt julöl o glögg, medan kvinnorna springer som tättingar med dukning och mat. Efter maten ätits är det samma sak igen. Männen lämnar sina tallrikar på bordet och går in i vardagsrummet. Kvinnorna plockar undan och förpackar resterna, kokar kaffe.

Ja, så är det. Säkert i 90% av hushållen. Och hela december med att baka, handla, planera.

Jag ska föreslå denna jul att kvinnorna bara sätter sig ner med en öl och sen blir förvånade över att ingen dukat fram godis, att det är slut på rena glas och bestick och att allt står framme.

Svärmor hade mage nog (eller hon är eg. ett offer för strukturen) att be mig (endast MIG) som gäst att hjälpa henne få ihop allt förra julen. Jag trodde dumt nog att hon bett alla, även männen om hjälp. Det visar sig att hon och jag får fixa rubbet för 15 personer. Hon var tvungen att fråga mig i egenskap av kvinna. Inte ens sin egen man kunde hon säga till att hjälpa.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Eh) skrev 2019-09-23 18:00:22 följande:

Eller hur. Ändå var du tvungen att ägna tråden åtta kommentarer? Du värderar tydligen inte din tid särskilt högt!

Hur många kommentarer har du själv ägnat tråden? Bara för att jag inte bryr mig om ojämlikheter så betyder det inte att jag inte vill delta i tråden.

Rätt underhållande med vissa kommenterar då vissa inte förstår att det finns biologiska skillnader mellan män och kvinnor.
  • Anonym (Mia)
    Kermit1561 skrev 2019-09-23 17:39:23 följande:

Bra, vettiga män behöver inte vara vackra för att få "erbjudanden". Le lite, visa empati och gräv ner kvinnohatet så träffar du snart någon.
  • Kermit1561
    Anonym (mom) skrev 2019-09-23 17:56:32 följande:
    Kvinnor får 100 erbjudanden om sex inte om relationer.
    De får fortfarande mer än vad män får och de har alla möjligheter att själva ta kontakt med män och mycket större chans att få respons än vad män har oavsett om det söker sex eller relationer. 
Svar på tråden När/var i vardagen upplever du o-jämställdheten mellan män och kvinnor mest?