• Anonym (Förvirrad)

    Får man inte göra roliga saker med barnet vid vab?

    För någon vecka sedan var förskolan stängd en dag. Min man var bortrest då, och jag hade en del möten den dagen så mormor var snäll nog att ställa upp som barnvakt. Mormor är ställer alltid upp, till och med när barn har magsjuka, vilket min systers barn precis haft så mormor åkte också på eländet och kunde därför inte vara barnvakt när förskolan var stängd. Jag ringde FK och frågade om man får vabba då, vilket jag fick.
    Eftersom varken jag eller barnet var sjuka så åkte vi till simhallen, och på vägen hem såg en kollega oss. Och nu har det blivit värsta grejen, att jag på nåt vis har fuskat. Jag förstår inte riktigt? Jag fick ju vabba, enligt FK, för att mormor som skulle tagit hand om barnet, blev sjuk. Förklarade detta för min chef som också var helt ok med det. Men det är framför allt två kollegor som inte kan släppa detta.
    Gjorde jag ändå fel?

  • Svar på tråden Får man inte göra roliga saker med barnet vid vab?
  • Tiina87
    Iarwain skrev 2019-09-25 18:54:46 följande:

    Allt hänger på Försäkringskassans definition av "vårdare".

    Ni andra kan ringa och fråga om hur dom definierar detta, 


    Med vårdare innebär den som för dagen har ansvarat, dvs vårdar barnet. Det kan vara farmor, mormor, den andre föräldern eller en random barnvakt.

    Ts har refererar till lagen i inlägg 148.
  • Iarwain
    Tiina87 skrev 2019-09-25 18:53:48 följande:
    Vilket ts redan har gjort och fått samma svar, dvs att hon har rätt att ta ut vab när ordinarie vårdare blivit sjuk. Hon hade även rätt att ta ut vab om den ordinarie vårdare varit någon annan barnvakt som blivit sjuk.

    Däremot har inte rätt att ta ut vab pga förskolan var stängd den dagen.
    Själv brukar jag gå till "pudelns kärna", istället för att lita på ett anonymt inlägg på ett anonymt forum.

    Så ni andra kan bestämma själva hur ni vill tillgodogöra er fakta.
  • Anonym (Fy)

    Egentligen är det skit samma vad Försäkringskassan säger. Ts chef har okejat detta redan och då ska Ts kollegor backa!

  • Tiina87
    Iarwain skrev 2019-09-25 18:56:44 följande:

    Själv brukar jag gå till "pudelns kärna", istället för att lita på ett anonymt inlägg på ett anonymt forum.

    Så ni andra kan bestämma själva hur ni vill tillgodogöra er fakta.


    I tråden är det länkar till dels och men även refererat till lagen som talar om att ta har rätt att vab när ordinarie vårdare är sjuk. I detta var den ordinarie vårdare barnets mormor eftersom förskolan var stänkt. Vilken mer fakra vill du ha? Det stör klart och tydligt på Fks hemsida.
  • Iarwain
    Tiina87 skrev 2019-09-25 18:58:28 följande:
    I tråden är det länkar till dels och men även refererat till lagen som talar om att ta har rätt att vab när ordinarie vårdare är sjuk. I detta var den ordinarie vårdare barnets mormor eftersom förskolan var stänkt. Vilken mer fakra vill du ha? Det stör klart och tydligt på Fks hemsida.
    och där stod det också deras definition på vård och vårdare, eller?

    Jag tänker inte diskutera detta i absurdum och har inget mer att tillägga, s¨detta blir mitt sista inlägg.

    vård/vårdare - "I do not think it means what you think it means"
  • Anonym (Jennie)
    Iarwain skrev 2019-09-25 19:07:46 följande:
    och där stod det också deras definition på vård och vårdare, eller? Jag tänker inte diskutera detta i absurdum och har inget mer att tillägga, s¨detta blir mitt sista inlägg. vård/vårdare - "I do not think it means what you think it means"

    Vad tror du att det betyder?
  • Anonym (Förvirrad)
    Iarwain skrev 2019-09-25 18:41:36 följande:
    Hur vet du att ni inte missuppfattade varandra?

    Det står inte vad du tror det står där...
    Det går inte att missförstå när jag säger att förskolan är helt stängd, mormor skulle vara barnvakt, hon blev sjuk. Barnet är friskt. FK säger helt ok med TFP.

    Jag tror ingenting. Jag kan läsa en lagtext och där står det exakt samma sak FK sa till mig. Men det spelar egentligen ingen roll vad du tycker, när det står svart på vitt i lagen.
  • Anonym (Kalle)

    Jag ska inte hålla liv i en meningslös diskussion, men en ordinarie vårdare är väl förskolan eller annan förälder på föräldraledighet?

    Mormor är i mina ögon en vikarie, eftersom hon inte är vårdare mer än just den dagen.

  • Tiina87
    Iarwain skrev 2019-09-25 19:07:46 följande:

    och där stod det också deras definition på vård och vårdare, eller?

    Jag tänker inte diskutera detta i absurdum och har inget mer att tillägga, s¨detta blir mitt sista inlägg.

    vård/vårdare - "I do not think it means what you think it means"


    Och vad tror du menas med vårdare?
  • Anonym (Förvirrad)
    Anonym (Kalle) skrev 2019-09-25 19:13:42 följande:

    Jag ska inte hålla liv i en meningslös diskussion, men en ordinarie vårdare är väl förskolan eller annan förälder på föräldraledighet?

    Mormor är i mina ögon en vikarie, eftersom hon inte är vårdare mer än just den dagen.


    Hon är vårdare den dagen ja, precis. Alltså vårdare. Om du ser tidigare i tråden så svarade handläggaren på FK mig att det spelar ingen roll om det är förälder, mormor eller tomten (det där med tomten lär jag väl aldrig glömma;). Alltså är det den person som skulle sett efter barnet den dagen.
Svar på tråden Får man inte göra roliga saker med barnet vid vab?