• Eliiineliiin

    Sova på mage - ständiga frågan

    Ja som sagt. Jag har tillslut börjat förstå min 15 dagars surpuppa. Och, hon hatar att sova på rygg. Vi har haft många sömnlösa dagar och nätter tills jag insåg att i nästet sover hon som en stock på sidan. Hon kan inte råka rulla över på mage, men måste sätta en kudde bakom ryggen för hon vaknar nästan direkt om hon hamnar halvt på rygg. På kvällar/nätter somnar hon bara på mig. "Kvällsorolighet" kallde amningsmot det. Mage mot mage, och blir mycket olycklig om hon vaknar till om jag har lagt ner henne. Hon vaknar till på mig med men somnar om direkt av sig själv. Så om jag låter henne sova på sidan på dagen i nästet och på mage på mig på natten för vi en nöjd bebis och mer nöjd mamma.

    Men nu när man har börjat landa och hormonerna är ur kroppen blir jag så nojig. Vad gör att dom inte får sova på mage egentligen? Är det själva kroppsställningen? eller är det risken att näsan hamnar mot något som gör att dom dör?

    (Hon kan inte trilla ner, och jag vaknar av minsta rörelse - alltså väldigt ofta, men ändå bättre än att inte sova alls)

    Hon har problem med ont i magen kan jag tillägga, har läst att det kan förklara varför hon inte vill sova på rygg. På sidan pruttar hon i sömnen. På rygg vaknar hon av det direkt om hon skulle lyckas sova så.

  • Svar på tråden Sova på mage - ständiga frågan
  • anonym888889

    Barn ska inte sova för bra helt enkelt. De hamnar lättare i djup sömn när de sover på mage och kan då inbilla sig att de är inuti magen och slutar andas, d.v.s plötslig spädbarnsdöd. 

  • Eliiineliiin
    anonym888889 skrev 2019-09-29 15:05:15 följande:

    Barn ska inte sova för bra helt enkelt. De hamnar lättare i djup sömn när de sover på mage och kan då inbilla sig att de är inuti magen och slutar andas, d.v.s plötslig spädbarnsdöd. 


    Det var intressant! Så hemskt det låter. Vet du vart man kan läsa mer om det?
  • viseversa

    Jag hade skaffat larm och låtit henne sova på sidan på natten. 4 av mina 5 barn sov bara på sidan. Att ligga på sidan är inte farligt men det ökar ju risken att rulla över på mage. 

  • Eliiineliiin
    viseversa skrev 2019-09-29 15:55:14 följande:

    Jag hade skaffat larm och låtit henne sova på sidan på natten. 4 av mina 5 barn sov bara på sidan. Att ligga på sidan är inte farligt men det ökar ju risken att rulla över på mage. 


    Hon vill än så länge inte sova på sidan på natten. Bara på dagen
  • Tow2Mater

    "Studies suggest that stomach sleeping may increase SIDS risk through a variety of mechanisms, including:


    Increasing the probability that the baby re-breathes his or her own exhaled breath, leading to carbon dioxide buildup and low oxygen levels
    Causing upper airway obstruction
    Interfering with body heat dissipation, leading to overheating

    Compared with infants who sleep on their backs, infants who sleep on their stomachs:
    Are less reactive to noise.
    Experience sudden decreases in blood pressure and heart rate control.
    Experience less movement, higher arousal thresholds, and longer periods of deep sleep."

    safetosleep.nichd.nih.gov/research/science/backsleeping
  • viseversa
    Anonym skrev 2019-09-29 13:47:17 följande:

    Råden ändras med tiden. När jag fick barn skulle de ligga på mage.
    Tror inte man sa ta alla råd på för stort allvar.


    Är du seriös? Läs på lite innan du uttalar dig så sjukt korkat. Det var när man införde RYGGLÄGE som fallen av PSD minskade rejält. Men du kanske inte tycker det har ett samband? Och att man ska räkna med lite svinn?
  • Anonym (Bvc)
    Anonym (E) skrev 2019-09-29 13:33:22 följande:

    Att sova på förälders mage tror jag inte räknas här, utan att man inte ska lägga dem på mage och sova själva.


    Jag ställde just denna frågan till BVC och enligt den så var fet inte ok på förälders mage heller. Om inte någon ät vaken och bevakar barnet då vill säga.
  • Guldbarb

    Min äldsta son sov på sidan från början. Vi spenderade en vecka på neo och där lade ihoprullade handdukar framför magen på honom så att han inte skulle rulla över. Det var inget om att han tvunget skulle sova på rygg. Sidan är att föredra framför magen.

  • Anonym (E)
    Anonym (Bvc) skrev 2019-09-30 14:27:50 följande:
    Jag ställde just denna frågan till BVC och enligt den så var fet inte ok på förälders mage heller. Om inte någon ät vaken och bevakar barnet då vill säga.
    Ja jag tänkte på att föräldern var vaken och barnet sov på föräldern. Inte att man lade sig så för att sova på natten. Känns lite farligt för barnet ur andra aspekter också...
  • Anonym (Bvc)
    Anonym (E) skrev 2019-09-30 14:54:20 följande:

    Ja jag tänkte på att föräldern var vaken och barnet sov på föräldern. Inte att man lade sig så för att sova på natten. Känns lite farligt för barnet ur andra aspekter också...


    Ok! Förstått det som att det är väldigt vanligt att sova mage mot mage i andra kulturer. Tror inte det är så ovanligt. Men oavsett, vart än barnet sover på mage så skall det vara under övervakning enligt råden :). Mest det jag ville framföra.
  • Anonym (E)
    Anonym (Bvc) skrev 2019-09-30 17:49:34 följande:

    Ok! Förstått det som att det är väldigt vanligt att sova mage mot mage i andra kulturer. Tror inte det är så ovanligt. Men oavsett, vart än barnet sover på mage så skall det vara under övervakning enligt råden :). Mest det jag ville framföra.


    Ja visst. Det är säkert vanligt. Här har jag hört att även att sova i sängen med sovande föräldrar för nära, under vuxens täcke kan öka risken för spädbarnsdöd för att barnen blir för varma. Har ingen aning om hur mycket det stämmer men jag följde min barnsköterskas alla råd.

    Jag sov alltid med min bebis i min säng men var pga detta rätt noga med att vi inte delade samma stora täcke utan hon låg under sin egen lilla filt.
  • Anonym (_)

    Som andra har skrivit så kan de hamna i för djup sömn och sluta andas, samt att de också kan få deras näsa emot ett tyg eller att de lägger näsan mot sängen och inte kan lyfta på huvudet och då inte får någon luft. Alltid säkrast att ha dom på ryggen, men min dotter sover på sidan på dagarna, lägger en liten kudde framför henne och bakom henne som hindrar henne från att rulla bakåt eller framåt.

  • Anonym (Kräkis)

    Vår son var en riktig liten kräkis och lades därför i stabilt sidoläge redan på BB och det fortsatte vi sedan med hemma. Ryggläge och kräkningar är ingen hit! Fördelen med sidoläge är också att huvudformen blir fin.

Svar på tråden Sova på mage - ständiga frågan