• Anonym (Hemmafru)

    Min man kräver att jag arbetar!

    Jag är hemmafru, och har varit i ca 10 år. Min man och jag har varit gifta i ca 11 år, och kommit överens om att jag ska vara hemmafru. Vi har 3 barn ihop i åldrarna 6, 3 år och en liten på 3,5 månad. Allt bra så långt och trots att jag är hemma har vi gott ställt, bor stort och har det bra. Men nu helt plötsligt tycker min man att jag ska börja arbeta efter att minsta skolats in på förskolan vid ca 1,5 års ålder. Jag känner att jag trivs med det livet vi har. Men hans motivering är att han vill ha mer tid med barnen och kunna vara hemma mer. Jag förstår inte varför han tycker det är så viktigt nu. Hur skulle ni gjort i min sits? Är så ledsen att min man vill ändra en så bra livsstil..

  • Svar på tråden Min man kräver att jag arbetar!
  • nihka
    Anonym (J) skrev 2019-10-10 19:31:41 följande:
    Du skrivet att han lallar runt på ett kontor.
    Mest tänkt som illustration och många arbeten innebär att man har en bas någonstans, om inte ett kontor så ett skrivbord/arbetsplats.

    Tror inte heller han "lallar runt" och inte TS heller.
  • Anonym (Lässvårigheter?)
    Anonym (Rosa) skrev 2019-10-10 18:02:55 följande:

    Jo tyvärr är det så, man får ju så galet många ansökningar så de med glapp sållas lätt bort. Är man föräldraledig blir det ju inget glapp man behöver visa, men glömde att tråden handlade om hemmafruar, då har man ju kanske sagt upp sig...Jag skulle iaf ha skrivit upp det som en punkt i cv:t, det behöver inte vara en nackdel om det inte handlar om ett jobb där man måste hålla sig ajour med utvecklingen inom yrket. I ditt fall hade jag varit lite svävande i tiden och inte skrivit ett slutdatum på vik:et då det ju handlar om så kort tid du varit borta från arbetsmarknaden. Jobbar inte med rekrytering men har varit med i anställningsprocessen av mina kollegor flera gånger :)


    Nja, det är inte så kort tid. Sommaren 2017 tog vicket slut och i samma veva blev jag gravid. Blev iof erbjuden ett av jobben jag sökte men tackade nej till det då det verkligen var kassa arbetsvillkor... I slutet av graviditeten hoppade jag på ett timvik för att få in det i mitt CV. Nu kan jag skriva att jag är föräldraledig istället, men tiden håller på att rinna ut. Men tackar för tips iaf:) Och ber om ursäkt TS för OT i tråden.
  • Anonym (Lässvårigheter?)
    Anonym (Anna) skrev 2019-10-10 18:35:31 följande:

    Oj vad många bittra och elaka kommentarer mot TS här.

    Till TS, fantastiskt att dina barn har haft en mamma som varit hemma med dom de första åren. Jag tycker inte att man ska sätta sitt barn på dagis innan 3 års ålder. Det är först efter då som de har utbyte av att få lite socialt.

    Men, barnen blir ju stora en dag och jag kan hålla med din man om att det kan vara dags att börja jobba sen när den lilla blivit så pass stor, sen om det dröjer till skolstart eller tidigare bestämmer ju ni. Ett jobb ger ju trygghet och du kan känna dig självständig. För vad händer med dig om din man skulle försvinna? Då står du där utan jobb och inkomst. För mig skulle det kännas väldigt otryggt.

    Jag hoppas ni hittar en lösning som passar er båda:)


    Detta att barnen först vid 3 års ålder har nåt utbyte av socialt umgänge med andra barn har man ju läst att folk skriver ibland, men det är ju lite märkligt tänk.. Det är väl olika från barn till barn, samt så sker väl inte den sociala utvecklingen över en natt. Tror liksom inte att det finns en magisk gräns vid 3 års ålder.
  • Anonym (jag)
    nihka skrev 2019-10-10 16:46:09 följande:
    Nej, han är i nuläget inte intresserad av att umgås med sina barn på heltid utan vill lalla runt på kontoret och lata sig hemma i drygt ETT ÅR till.
    Men det är ju inte TS heller. 6-åringen i förskoleklass och 3-åringen på förskola så det är ju knappast heltid för henne helelr
  • Anonym (Lfldldld)
    Anonym (Ö) skrev 2019-10-10 18:18:19 följande:

    Tagit hans pengar?? Hon har ju gjort hans del av hushållsarbetet!


    Ja jo iofs. Men båda får väl göra hushållsarbetet. Och båda får väl jobba. Om man kan.
  • Anonym (Lfldldld)
    nihka skrev 2019-10-10 18:40:58 följande:

    Jaha. Så han har alltså betalat sig ur att göra något hushållsarbete för tid och evighet? Eller hur länge skulle TS enligt dig stå i skuld till sin man för att hon har varit hemma med barn och skött hemmet medan han har jobbat?


    Jag tycker bara inte någon ska gå och ta hans lön. Att han jobbar även för henne. Tycker det är fel. Men visst, gör han inget hemma och om han vill ha det så så. Om han vill ge henne pengar för hon gör allt menar jag. Men om hon bodde själv skulle hon både få jobba och höra hushållsarbetet själv. Alltså det går ju ett diskutera detta hur mycket som helst... kan inte riktigt förklara så ni förstår mig rätt tror jag. Tycker bara att han kan hjälpa till med hushållsarbetet lika mkt som henne och hon jobba.
  • nihka
    Anonym (jag) skrev 2019-10-10 20:59:14 följande:
    Men det är ju inte TS heller. 6-åringen i förskoleklass och 3-åringen på förskola så det är ju knappast heltid för henne helelr
    Jo, TS lönearbetar inte utan har ett heltidsansvar plus för barn och hushåll. Även om de större barnen går på förskola är det TS som får rycka ut när de blir sjuka. En 3,5-månaders är dessutom mer än heltid. Heltid =40h/vecka.
  • Anonym (Lfldldld)
    Anonym (Ö) skrev 2019-10-10 18:18:19 följande:

    Tagit hans pengar?? Hon har ju gjort hans del av hushållsarbetet!


    Namma gjirde enbart hushållsarbete men jobbade också. Pappa gjorde annat. Så jag vet inte vad jag ska tycka om det där. Det är fortf vanligt för en del. Men va för ska hon få lön för hon går hemma liksom och gör hushållsarbete. Det gör väl alla. Alltaå jag vet inte.
  • Anonym (Lfldldld)

    Tycker bara man ska dela på allt så det låter så fel. Det är det. Att en ska gå hemma och ta hans lön. Men det är väl det där gamla sättet som sagt där tjejen gör allt och killen jobbar. Tycker inte om det överhuvudtaget .

  • Anonym (Lfldldld)

    Undrar om ts hade velat byta med honom då, jobba och låta han ta lönen? Medan han är hemma enbart.

Svar på tråden Min man kräver att jag arbetar!