• Let it Rain

    40+ och gravid - här samlas vi :)

    Jag plussade för en vecka sedan och tänkte kolla om det finns fler 40+ som är gravida härinne. :)

  • Svar på tråden 40+ och gravid - här samlas vi :)
  • Najo
    sommar 77 skrev 2020-08-27 10:34:13 följande:

    Någon som bor i Sollentuna?

    Min dotter är nu 16 dagar.


    Jag bor i åkersberga, inte så långt:) min dotter är 24 dagar ! Född 3 aug.
  • sommar 77

    Hej Najo!

    Vad kul!

    Har du flera barn?

    Jag har en son på 2 år och fyra månader som går på förskolan men sen har han bara rätt till 25h i v.

    Även tre barn till plus två bonusar som bor här varannan v.

    Födde du "vanligt "?

    Jag hade planerat kejsarsnitt.

    Vad heter din dotter?

    Min heter Isolde;)

  • Najo
    sommar 77 skrev 2020-08-27 11:18:34 följande:

    Hej Najo!

    Vad kul!

    Har du flera barn?

    Jag har en son på 2 år och fyra månader som går på förskolan men sen har han bara rätt till 25h i v.

    Även tre barn till plus två bonusar som bor här varannan v.

    Födde du "vanligt "?

    Jag hade planerat kejsarsnitt.

    Vad heter din dotter?

    Min heter Isolde;)


    Hej! 11 årig tjej, 5 årig kille och lillans namn är inte klart. Min dotter behöve godkänna. Försöker få henne att godkänna Petra! Jag är 45. Födde vanligt på DS och allt gick bra ich fort. Gjorde hemskt ont men nog den bästa förlossningen.
  • PrincessDalia

    Har ni fått göra några extra kontroller på mvc för att ni är över 40? Var jag bor verkar de inte ha några extra kontroller. Är i vecka 20 nu och har bara varit på ett enda besök på mvc + på rutinultraljudet!

  • velig13
    PrincessDalia skrev 2020-09-04 07:45:31 följande:

    Har ni fått göra några extra kontroller på mvc för att ni är över 40? Var jag bor verkar de inte ha några extra kontroller. Är i vecka 20 nu och har bara varit på ett enda besök på mvc + på rutinultraljudet!


    Nej inga extra kontroll mer här i Stockholm.

    Vet inte om det är skillnad på omföderska eller förstagångs dock.

    Däremot förlossningen (jag fick kejsarsnitt) fock jag blodförtunnande spruta dagligen i en vecka då vi äldre har högre risk för blodpropp. Vet inte om det blir spruta vid vaginalt
  • brallison
    PrincessDalia skrev 2020-09-04 07:45:31 följande:

    Har ni fått göra några extra kontroller på mvc för att ni är över 40? Var jag bor verkar de inte ha några extra kontroller. Är i vecka 20 nu och har bara varit på ett enda besök på mvc + på rutinultraljudet!


    Enl. min BM ska jag få flera UL under min graviditet än de yngre (Stockholm, är 41).
  • Snurranfian

    Jag har inte heller fått fler kontroller förutom TUL i vecka 32, vilket normalt inte ingår. Jag gick dock på privat VUL i början och sedan har jag varit inne på förlossningen pga minskade fosterrörelser två gånger och då har de kollat upp allt ordentligt igen. Men verkar som man följer basprogrammet om man inte har speciella orsaker som tex diabetes osv.

  • Amwildas
    PrincessDalia skrev 2020-09-04 07:45:31 följande:

    Har ni fått göra några extra kontroller på mvc för att ni är över 40? Var jag bor verkar de inte ha några extra kontroller. Är i vecka 20 nu och har bara varit på ett enda besök på mvc + på rutinultraljudet!


    Fick Inge xtra koller för att jag va 43 däremot fick jag på grund av diabetes i slutet och va på förlossningen 2 gånger på grund av blödningar . Bor i Örebro .
  • krammm

    Hej! En sen uppdatering. 20/8 anlände min 5 son. Jag vaknade med värkar men hade ett planerat besök på spec mödravården. När jag var där såg dom att min bebis låg fel och jag hade värkar på ctg kurvan. Det beslutades att jag skulle få ett vändingsförsök med igångsättning direkt. Fick även en tablett Augusta hände ingenting mer än pinnväkar. Vattnet gick dagen efter på förmiddagen, och dropp kopplades kl 15:00 öppnade mig blixtsnabbt. Sen tog det stopp. Krystade i 30 minuter ( hemskt) min värsta förlossningen ever. Men han gjorde entré i ansiktsbjudning därav att det tog tid och att svanskotan bröts....Ut kom en min femte perfekta son 3500 g 54 cm och 9 dagar innan BF. Jag njuter, myser och älskar sönder min härliga pojkfamilj. Lycka till nu allihopa! 

  • sommar 77
    Najo skrev 2020-08-27 11:24:43 följande:

    Hej! 11 årig tjej, 5 årig kille och lillans namn är inte klart. Min dotter behöve godkänna. Försöker få henne att godkänna Petra! Jag är 45. Födde vanligt på DS och allt gick bra ich fort. Gjorde hemskt ont men nog den bästa förlossningen.


    Då är vi nästan jämngamla:) Jag är 43:)

    Går allt bra?
Svar på tråden 40+ och gravid - här samlas vi :)