• Anonym (Förstörd)

    Ett mer neutralt ord än ”bonusbarn”??

    Hej..

    Jag är för tiotusende gången helt förintad av min bonusdotters mamma. Bonusdottern tar med så extremt mycket elakheter till oss varannan vecka och vill ju helst bara byta ut mig till sin riktiga mamma.

    Jag försöker att se henne som ett offer i allt och upplever inte att jag inte lyckas behandla henne bra. Så jag behöver inte få skäll för det.

    MEN.. hon är definitivt ingen ?BONUS? i mitt liv utan det som tär på mig mest.

    Vad kallar ni era ?bonusar??

    (Det bästa jag kommer på är att kalla henne min sambos dotter).

  • Svar på tråden Ett mer neutralt ord än ”bonusbarn”??
  • Anonym (***)
    Brumma skrev 2019-10-31 19:35:23 följande:
    För "allmänheten" skulle jag tro att "min mans dotter" fungerar alldeles utmärkt. Likaså härinne (som på intet sätt reflekterar den verkliga världen), alla kommer vermtaprecos vad man menar om man skriver "min mans dotter"..

    Om man inte ser sin partners barn som bonus- använd inte ordet helt enkelt.. låt bonusbarn vara ngt positivt för de som faktiskt ser sina bobusar som just bonusar. Gör man inte det, använd styvbarn eller "min mans barn".
    Instämmer.
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (Förstörd) skrev 2019-10-29 21:27:39 följande:

    Hej..

    Jag är för tiotusende gången helt förintad av min bonusdotters mamma. Bonusdottern tar med så extremt mycket elakheter till oss varannan vecka och vill ju helst bara byta ut mig till sin riktiga mamma.

    Jag försöker att se henne som ett offer i allt och upplever inte att jag inte lyckas behandla henne bra. Så jag behöver inte få skäll för det.

    MEN.. hon är definitivt ingen ?BONUS? i mitt liv utan det som tär på mig mest.

    Vad kallar ni era ?bonusar??

    (Det bästa jag kommer på är att kalla henne min sambos dotter).


    Förr sa man väl styvbarn, eller styvson och styvdotter. Vet inte om du vill använda det istället ? (eftersom du inte vill använda ordet bonusbarn).

    Annars säg min sambos dotter.
  • Anonym (JK)
    Brumma skrev 2019-10-31 19:35:23 följande:

    För "allmänheten" skulle jag tro att "min mans dotter" fungerar alldeles utmärkt. Likaså härinne (som på intet sätt reflekterar den verkliga världen), alla kommer vermtaprecos vad man menar om man skriver "min mans dotter"..

    Om man inte ser sin partners barn som bonus- använd inte ordet helt enkelt.. låt bonusbarn vara ngt positivt för de som faktiskt ser sina bobusar som just bonusar. Gör man inte det, använd styvbarn eller "min mans barn".


    Ja, tänk, om ändå alla ville göra så. Varför inte. Gärna för mig. Men tror du att alla har uttryck för alla sina nivåer av graderingar. Och ärligt talat, jag tycker att det här med "bonus", blir inte det lite väl mycket gradering på barn, "du är bonus och du är min vanliga skitunge som jag måste dras med". Nej, skämt åsido, men jag tycker det är så jävla tillgjort att säga "bonus" så jag har lite svårt för det.

    Men visst, då önskar jag att alla som tänker efter lite börjar skriva så som de själva känner pch inte efter nån mall som upprättades undet en våg på åttiotalet då vi skulle kvinnor skulle pressas att se sina mäns avkommor som om de vore sina egna barn. (Annars vore de ju som Hans och Gretas föräldrar, ve och fasa.)
  • Anonym (?)

    Kom just att tänka på att när jag var liten var det många i skolan som kallade sina för plastpappa och plastmamma.. Plastbarn blev man ju. Hade helt glömt det. Någon som vet vart det kom ifrån?

  • Duppedu
    Anonym (?) skrev 2019-10-31 21:36:48 följande:

    Kom just att tänka på att när jag var liten var det många i skolan som kallade sina för plastpappa och plastmamma.. Plastbarn blev man ju. Hade helt glömt det. Någon som vet vart det kom ifrån?


    Haha jag tyckte det lät superskumt när någon sa plastmamma och mina tankar drogs alltid till billiga skärbrädor. Jag sa låtsasmamma. Haha. Kul. Hatade henne innerligt.

    Plusbarn då? Hon är min plusdotter. Jag har två plusbarn. Betyder ju typ extrabarn men faller bättre i munnen. Min plussis. Plusset. Plussungen.
  • Anonym (Förstörd)
    Duppedu skrev 2019-10-31 21:41:22 följande:

    Haha jag tyckte det lät superskumt när någon sa plastmamma och mina tankar drogs alltid till billiga skärbrädor. Jag sa låtsasmamma. Haha. Kul. Hatade henne innerligt.

    Plusbarn då? Hon är min plusdotter. Jag har två plusbarn. Betyder ju typ extrabarn men faller bättre i munnen. Min plussis. Plusset. Plussungen.


    Den var ny.. den faller verkligen riktigt bra i munnen.. mycket bättre än bonus.. men inte särkilt neutral.. ett ?plus? är ju någonting bra och min bonusdotter är inte riktigt ett plus i mitt liv..
  • Anonym (också)
    Anonym (Förstörd) skrev 2019-10-31 21:58:00 följande:

    Den var ny.. den faller verkligen riktigt bra i munnen.. mycket bättre än bonus.. men inte särkilt neutral.. ett ?plus? är ju någonting bra och min bonusdotter är inte riktigt ett plus i mitt liv..


    Minusunge
  • Duppedu
    Anonym (Förstörd) skrev 2019-10-31 21:58:00 följande:

    Den var ny.. den faller verkligen riktigt bra i munnen.. mycket bättre än bonus.. men inte särkilt neutral.. ett ?plus? är ju någonting bra och min bonusdotter är inte riktigt ett plus i mitt liv..


    Plus kan också vara något extra. +1, plus size, plusmeny osv. För mycket plus nu haha, börjar bli förvirrad om det ens är ett ord eller stavas pluss.
  • Anonym (?)
    Duppedu skrev 2019-10-31 21:41:22 följande:

    Haha jag tyckte det lät superskumt när någon sa plastmamma och mina tankar drogs alltid till billiga skärbrädor. Jag sa låtsasmamma. Haha. Kul. Hatade henne innerligt.

    Plusbarn då? Hon är min plusdotter. Jag har två plusbarn. Betyder ju typ extrabarn men faller bättre i munnen. Min plussis. Plusset. Plussungen.


    Just det! Låtsas kommer jag med ihåg!

    Plus tycker jag låter bra :) bättre än bonus eller styv

    både min mamma och pappa har ny. Har alltid kallat dom vid namn. Känns konstigt att säga något ord alls som har mamma eller pappa i sig. Man kanske kan säga plus och sen namnet? Ahh blir nog med dumt haha
  • Brumma
    Anonym (Förstörd) skrev 2019-10-31 21:58:00 följande:

    Den var ny.. den faller verkligen riktigt bra i munnen.. mycket bättre än bonus.. men inte särkilt neutral.. ett ?plus? är ju någonting bra och min bonusdotter är inte riktigt ett plus i mitt liv..


    Extrabarn kanske?

    Min bonusdotter presenterade mig som extramamma, aldrig som bonusmamma..
Svar på tråden Ett mer neutralt ord än ”bonusbarn”??