• Kiiwii90

    Ivf 2020 - ofrivillig barnlöshet

    Jag och sambon har försökt 1 år på egen hand, undersökt oss och vi har enl läkaren goda prognoser att bli gravida i framtiden. Oförklarlig barnlöshet där det inte hittas något "fel". Läkaren har nu skrivit en remiss till Akademiska i Uppsala och nu börjar väntan....

    Är det fler som väntar på ivf? Hur lång väntetid har/hade ni? Vad händer egentligen när det är ens tur och hur fort går det sen?

  • Svar på tråden Ivf 2020 - ofrivillig barnlöshet
  • Alex1992
    GlitterLina skrev 2020-11-07 23:41:34 följande:

    Härligt att höra att du är i v 15 nu :) :)

    Hur mådde du med tabletterna? Jag började i morse & har redan känt av huvudvärk


    Om jag minns rätt så hade jag också lite huvudvärk första gången jag tog dom, men de släppte fort och andra gången kände jag nog inga biverkningar :)
  • Dhalia

    Idag var jag på Sahlgrenska för undersökning av livmoder en annan läkare gjorde istället för en som jag brukar ha. Men hon kändes som en surkärrning jag berättade att jag gjorde privat IVF så frågar hon först varför jag gjorde de?! Corona för fan ni stängde ju.. sen berättade jag att jag blev gravid men fick ett MA och om jag vid nästa IVF kunde få extra progesteron att fortsätta att ta om ja blir gravid. Så säger hon "man överdoserar så mycket med det redan de ska man bara ta i början inte fortsätta med". Men kollegorna märker att jag blev lite paff och de frågade snällt om jag testat sköldkörteln men de va ju så länge sen jag gjorde de så de satte dem att de kan dem testa igen. Blir trött att dem inte tänker lite längre fan utan bara kör på utan att förändra. Men ja skulle få prata med den läkaren jag brukar så ska ta upp de igen. Stor skillnad när de privat alltså!!

  • Clemmentina
    Dhalia skrev 2020-11-12 19:32:07 följande:

    Idag var jag på Sahlgrenska för undersökning av livmoder en annan läkare gjorde istället för en som jag brukar ha. Men hon kändes som en surkärrning jag berättade att jag gjorde privat IVF så frågar hon först varför jag gjorde de?! Corona för fan ni stängde ju.. sen berättade jag att jag blev gravid men fick ett MA och om jag vid nästa IVF kunde få extra progesteron att fortsätta att ta om ja blir gravid. Så säger hon "man överdoserar så mycket med det redan de ska man bara ta i början inte fortsätta med". Men kollegorna märker att jag blev lite paff och de frågade snällt om jag testat sköldkörteln men de va ju så länge sen jag gjorde de så de satte dem att de kan dem testa igen. Blir trött att dem inte tänker lite längre fan utan bara kör på utan att förändra. Men ja skulle få prata med den läkaren jag brukar så ska ta upp de igen. Stor skillnad när de privat alltså!!


    Usch vad tråkigt att höra. Önskar så att de kunde individanpassa lite mer och vara mer tillmötesgående. Jag ville ha progesteron vid fet men fick såklart nej på det. Bra i alla fall att se testar sköldkörteln igen. Startar ni nästa behandling i januari?
  • GlitterLina
    Dhalia skrev 2020-11-12 19:32:07 följande:

    Idag var jag på Sahlgrenska för undersökning av livmoder en annan läkare gjorde istället för en som jag brukar ha. Men hon kändes som en surkärrning jag berättade att jag gjorde privat IVF så frågar hon först varför jag gjorde de?! Corona för fan ni stängde ju.. sen berättade jag att jag blev gravid men fick ett MA och om jag vid nästa IVF kunde få extra progesteron att fortsätta att ta om ja blir gravid. Så säger hon "man överdoserar så mycket med det redan de ska man bara ta i början inte fortsätta med". Men kollegorna märker att jag blev lite paff och de frågade snällt om jag testat sköldkörteln men de va ju så länge sen jag gjorde de så de satte dem att de kan dem testa igen. Blir trött att dem inte tänker lite längre fan utan bara kör på utan att förändra. Men ja skulle få prata med den läkaren jag brukar så ska ta upp de igen. Stor skillnad när de privat alltså!!


    Så trist när man blir bemött på det sättet. Som om man inte redan är känslig i allt detta fy!
  • Dhalia

    Ja önskar också dem kunde individanpassa mer även om de nu inte skulle hjälpa vad har man att förlora egentligen, så länge de inte skadar en graviditet så kan man väl prova annat och inte bara fortsätta inom ramen hela tiden.. oron att dem inte gör annorlunda kan väl inte vara bättre för en graviditet heller!? I januari är planen för IVF de va så fullt nu i december. Vi försöker ju själva under tiden så klart även fast förhoppningarna att det ska gå naturligt inte finns där så kör jag med CB ägglossningingsstickor fortfarande...

    Har möte med min läkare redan nästa vecka igen för 3d ultraljud så har då chansen att ta upp allt igen.

  • pixie78
    GlitterLina skrev 2020-11-06 12:25:49 följande:

    Ska göra mitt andra frysåterförande så har tagit Provera för att få igång mens. Det funkade ej denna gången. Va på ultraljud idag & slemhinna va supertunn & ingen mens alls på g. Så läkarn tyckte jag skulle börja med Progynon i morgon.

    Vill höra era erfarenheter av dem. Några biverkningar ni fick? Blev det nån graviditet med dem?


    Jag ska också göra frysinsättning och började med Progynon i tisdags (på min första mensdag). Ska göra första ultraljudet på fredag (dag 11). Har gjort fem insättningar tidigare men bara i naturlig/halvnaturlig cykel. 


    Fick fruktansvärd huvudvärk första dagarna och mådde lite illa, men nu känns det ok. Så spänd på vad ultraljudet kommer visa. Vi ska till Finland för att göra själva insättningen så kan ju bli snabba bud om det ser bra ut gissar jag. Lite oroad i och med coronasituationen och stängda gränser, flygbolag i konkurs, bli smittad och nekas komma in i landet etc etc. Men, men.. det är som det är!

  • pixie78
    Alex1992 skrev 2020-11-07 17:45:05 följande:
    Åh vad kul att få börja imorgon :). Jag fick progynon vid mina frysåterföring, för mig funka det kanon! Blev ju gravid första Återföringen men fick tidigt missfall och andra försök blev jag gravid igen och är fortfarande gravid! Precis gått in i vecka 15 :D super viktigt att ta dom varje dag fram tills du får ett slut datum, tror jag skulle sluta i vecka 9 men jag fortsatte faktiskt på egen hand 2 veckor till men minskade med en tablett :) Lycka till!
    Grattis till graviditeten! Precis börjat med progynon inför insättning. Första UL på fredag (dag 11). Då ska jag också börja med Lutinus.

    På vilken dag efter tablettstart blev det insättning för dig?

    Fick du Lutinus också?  Fortsatte du med den också efter v 9? Frågade du om det var ok att fortsätta med tabletterna eller har du bara kört? 
  • Alex1992
    pixie78 skrev 2020-11-14 18:21:02 följande:

    Grattis till graviditeten! Precis börjat med progynon inför insättning. Första UL på fredag (dag 11). Då ska jag också börja med Lutinus.

    På vilken dag efter tablettstart blev det insättning för dig?

    Fick du Lutinus också?  Fortsatte du med den också efter v 9? Frågade du om det var ok att fortsätta med tabletterna eller har du bara kört? 


    Tack :). Dag 19 blev det återföring fick tillbaka en fem dagars. Jag skulle sluta med progynon v.9 och lutinus v.10 och jag hade över hemma från förra gången och kände mig inte ?redo? att sluta och hade läst på att det inte skadar att ta längre så jag kände mig mer bekväm med att fortsätta, frågade aldrig kliniken. Slutade med progynon v.11 och Lutinus v.12. Lycka till!
  • GlitterLina
    pixie78 skrev 2020-11-14 18:15:38 följande:

    Jag ska också göra frysinsättning och började med Progynon i tisdags (på min första mensdag). Ska göra första ultraljudet på fredag (dag 11). Har gjort fem insättningar tidigare men bara i naturlig/halvnaturlig cykel. 

    Fick fruktansvärd huvudvärk första dagarna och mådde lite illa, men nu känns det ok. Så spänd på vad ultraljudet kommer visa. Vi ska till Finland för att göra själva insättningen så kan ju bli snabba bud om det ser bra ut gissar jag. Lite oroad i och med coronasituationen och stängda gränser, flygbolag i konkurs, bli smittad och nekas komma in i landet etc etc. Men, men.. det är som det är!


    Jag ska på ultraljud nu på tisdag, så då e jag på dag 10 med Progynon. Spännande å se om det har hjälpt & om vi kan planera dag för insättning.

    Förstår att det e jobbigt nu med Corona som kan ställa till det om ni ska åka.
  • Astrid40
    Alex1992 skrev 2020-11-07 17:50:20 följande:

    Fick rekommendation att ta influensa vaccin vid graviditet, hur har ni andra gjort? Jag tror jag vill ta den för att skydda mig och bebisen men samtidigt blir man orolig för att ta något?


    Jag tog faktiskt influensasprutan förra veckan. Brukar ändå ta den varje år iom jobbar inom vården och får via arbetsgivaren. I år kändes den ännu mer viktig att ta eftersom nu när man är gravid så ingår i riskgrupp . Hade det varit spruta mot covid-19 hade jag dock lugnat mig eftersom det vaccinet är så nytt.... men det är bara så jag resonerar
Svar på tråden Ivf 2020 - ofrivillig barnlöshet