• Kiiwii90

Ivf 2020 - ofrivillig barnlöshet

Jag och sambon har försökt 1 år på egen hand, undersökt oss och vi har enl läkaren goda prognoser att bli gravida i framtiden. Oförklarlig barnlöshet där det inte hittas något "fel". Läkaren har nu skrivit en remiss till Akademiska i Uppsala och nu börjar väntan....

Är det fler som väntar på ivf? Hur lång väntetid har/hade ni? Vad händer egentligen när det är ens tur och hur fort går det sen?

• Svar på tråden Ivf 2020 - ofrivillig barnlöshet
  • Pan21
    Onemore2018 skrev 2020-09-26 12:55:15 följande:

Jag fick min mens idag. Så nästa cykel sätter vi igång. Jag fick recept på gonal-f 125 och en tilläggsspruta sedan. De skrev även ut recept på citodon och progesteron. De siktar in sig på v45 som äggplockar veckan. Hoppas bara att överstimuleringen inte förstör. Har läst så mycket skräck historier ???? någon mer som sätter fart nu?

Vi sätter igång i dagarna med vårt första IVF-försök. Har stått i kö sedan januari så är verkligen trött på att vänta nu :p Trodde jag skulle få min mens idag enligt appen, men verkar som att barnmorskans beräkning på imorgon stämmer bättre. Så förhoppningsvis sprutstart på tisdag!
  • Trädet91
    Dhalia skrev 2020-09-26 09:11:22 följande:

Åh så härligt! Håller tummarna att allt går vägen för er :)

Tack! Hoppas också på att det denna gången vill sig :)
    GlitterLina skrev 2020-09-27 10:02:03 följande:

Om en vecka har jag testdag

Men känner inga symtom så tror det är rätt kört :(

När plussa ni som tidigast efter ett femdagars??

Jag har plussat dag 7 bägge gångerna med en 6-dagars. Första gången var det supersvagt medan den här gången var det tydligt plus, dock med Clearblue testa tidigt denna gången.
  • Ägget1000

Testade negativt idag igen (mottagningens testdag på fredag) men nu förstår jag att det inte blir något. Har mått dåligt av lutinus, trodde jag skulle må sämre av sprutorna men lutinus var värst för mig. Vad händer när man nått mottagningens testdag och det är negativt. Slutar man tvärt eller måste man trappa ned? Hur länge och hur mycket lutinus tog ni då som gjort detta förut?

• Anonym (Louise)

Hej igen!

Jag har nu äntligen plussat på stickan efter vårt tredje försök och är 5+1!!

Jag jobbar dessvärre med miljögifter och har därför blivit avstängd från mitt jobb och skall gå hem på graviditetspenning. Någon som vet hur det fungerar med moderskapsintyg så tidigt? Fått svar från MVC att de kan ge ut det först v.19. Vilket jag inte kan vänta till då jag blev avstängd den 24/9 och behöver ersättning.

Tack på förhand.

• Dhalia
    Anonym (Louise) skrev 2020-09-29 14:14:17 följande:

Hej igen!

Jag har nu äntligen plussat på stickan efter vårt tredje försök och är 5+1!!

Jag jobbar dessvärre med miljögifter och har därför blivit avstängd från mitt jobb och skall gå hem på graviditetspenning. Någon som vet hur det fungerar med moderskapsintyg så tidigt? Fått svar från MVC att de kan ge ut det först v.19. Vilket jag inte kan vänta till då jag blev avstängd den 24/9 och behöver ersättning.

Tack på förhand.

Grattis till plusset! Har aldrig varit med om de men vet också att moderskapsintyg ges ut senare och inte så här tidigt. Du kanske behöver något annat intyg till försäkringskassan som visar att du är gravid och inte kan jobba pga ditt jobb. Behöver inte heller chefen ge något intyg att dem inte kan erbjuda dig något annat jobb så länge?

Allmänt nyfiken hur de funkar.
  • Niila

Hej! Hoppar in här:)

Imorgon blir det äggplock! Så spännande. Första försöket och har ?bara? åtta tillräckligt stora äggblåsor men men... Har pendlat så mellan hopp och förtvivlan att jag just nu bara försöker boosta med positiv energi. Ni får gärna hålla tummarna! Är det förresten något jag bör tänka på inför plocket?:)

• GlitterLina

Hej jag har ju testdag i helgen. Men smygtesta igår men då va det blankt. I morse fick jag detta, men tycker det är alldeles för svagt för att det ska va en bra graviditet :( va tror ni? Idag är ruvardag 9.
  • Clemmentina
    GlitterLina skrev 2020-09-30 12:06:07 följande:

Hej jag har ju testdag i helgen. Men smygtesta igår men då va det blankt. I morse fick jag detta, men tycker det är alldeles för svagt för att det ska va en bra graviditet :( va tror ni? Idag är ruvardag 9.

Åh grattis! <3 Du är ju kring bim (14 dagar efter ägglossning) nu. Tycker det ser ut som strecket brukar se ut vid den tiden. Men förstår att du är orolig. Tror strecket kommer vara mycket starkare till helgen.
  • Dhalia
    GlitterLina skrev 2020-09-30 12:06:07 följande:

Ååh grattis :) ja har ingen erfarenhet vad de borde vara för en lyckad graviditet. Slutade ju dåligt för mig, fick ju svagt positivt väl på testdagen :( de kanske inte spelar någon roll alls..hoppas ja!!
  • Anonym (Louise)
    Dhalia skrev 2020-09-29 21:23:58 följande:

Grattis till plusset! Har aldrig varit med om de men vet också att moderskapsintyg ges ut senare och inte så här tidigt. Du kanske behöver något annat intyg till försäkringskassan som visar att du är gravid och inte kan jobba pga ditt jobb. Behöver inte heller chefen ge något intyg att dem inte kan erbjuda dig något annat jobb så länge?

Allmänt nyfiken hur de funkar.

Tack så mycket! ????

Allt var väldigt oklart, stod på försäkringskassans hemsida att jag kunde få det från mvc. När det inte gick så ringde jag vår läkare från Sahlgrenska, så fick jag tillslut ett intyg. Annars hade de fått sjukskriva mig tillsvidare ???? Så om någon behöver ett moderskapsintyg så skall det gå bra att ringa läkare!
Svar på tråden Ivf 2020 - ofrivillig barnlöshet