annabellelee skrev 2019-11-21 14:44:31 följande:
Naturligtvis kommer man aldrig att ha en exakt 50/50 uppdelning, men om nästan alla undersköterskor är kvinnor och nästan alla elektriker säger det ju något. Unga väljer yrke efter intresse, men också efter förväntningar och bekräftelse från omgivningen, och om vi förväntar oss att män kan vårda lika bra som kvinnor, och kvinnor kan hitta tekniska lösningar i samma uppfattning som män, borde könsfördelningen i yrken vara någorlunda jämn.
Den ojämna fördelningen inom yrkena säger alltså något om ojämlikheten i våra krav och förväntningar på unga män och unga kvinnor.
På samma sätt borde väl män vilja vara hemma med barn i samma utsträckning som kvinnor? Att de inte vill det säger ju något om vilka förväntningar och krav som finns på män att ta en aktiv del av åansvaret för att uppfostra och ta hand om barn.
Kan du aldrig skriva en text som inte går ut på någon form/variant av "50-50 principen", som s.k ett "bra samhälle"?
Ponera att vi fått bort "omgivningens förväntningar baserat på kön".
Vad är det som säger att ungefär lika många kvinnor skulle vara intresserade av att jobba som exempelvis elektriker?
Eller att ungefär lika många män som kvinnor skulle vilja jobba som sjuksköterska?
Notera mina frågor till dig är baserade på just ditt utlåtande du upprepar "ungefär jämt fördelat", om in individen inte begränsas av sitt kön och "omgivningens förväntningar". En s.k ungefärlig 50-50 princip" samhälle som du målar upp. Som sagt ett sådant samhälle ställer ju nya förväntningar baserat just på kön, även om de inte är förlegat, då det skall ju byggas på "ungefärligt jämt fördelat på könen".
På samma sätt borde väl män vilja vara hemma med barn i samma utsträckning som kvinnor? Att de inte vill det säger ju något om vilka förväntningar och krav som finns på män att ta en aktiv del av åansvaret för att uppfostra och ta hand om barn.
Och så lägger vi huvudfokus på männen. Varför kan jag inte lyckas att bli förvånad? Alltid denna kontring med "männen år si, ochh männen borde så.." Läste du min text alls innan du svarade med några "vänsterfeministiska standard glosor"? Tror inte detta.
Om du läste min text så gav jag en skrapa både till männen och kvinnorna i detta. Du väljer att göra en variant av "demonisering" av mannen och klanka enbart på männen, med några "vänsterfeministiska standard glosor".
Man skall aldrig (enligt mig) ignorera att det finns gott om (inte alla utan just, gott om), kvinnor som vägra att se mannen som en jämställd förälder, och vill ha hela föräldraledigheten, och de skall belysas lika lika mycket som dessa män som "bekvämt lämnar över jobbet med barnen till kvinnan".
Om en man misshandlas av en kvinna ska det självklart tas på allvar, och om det inte gör det är det väl bara ännu ett bevis på att samhället inte är jämställt, och att vi måste vidga mansnormen så det är ok att visa sig "svag" och be om hjälp även som man. Att du jämför en "bitchslap" med misshandel tänker jag inte ens kommentera.
Just det! Det är ett bevis på att samhället inte är jämställd.
Tja, varför hade jag den "smaklösheten" att jämförde "bitch slap" med misshandel? I stället för att tänka efter lite så avfärdar du det med kommentaren "tänker inte kommentera".
Jag skall ändå lägga med en förklaring. Om en man "bitch slapar" en kvinna så skulle många kvinnor (feminister i synnerhet, nej jag säger inte "alla feminister") säga att kvinna blivit utsatt för kvinnomisshandel.