• CFly

Mäta jämställdhet?

Har funderat på en sak. 
    Hur mäter man jämställdhet? 

Låt säga vi har ett område där kvinnor är i underläge. Som sedan förbättras till att bli jämställt. 

Sen när man nått lika nivå, hur vet man sen att det inte finns krafter som vill fortsätta och svänga över pendeln ytterligare åt andra hållet. Med det menat att kvinnor fortsätter att ta sig fördelar i tron att de är i underläge för så har det alltid varit, fast de inte längre är det? 

Hur förhindrar man att det händer? 

• Svar på tråden Mäta jämställdhet?
  • KlantSmurfen
    Humortajm:
    Pojkar har generellt sett lägre betyg än flickor. Skillnaden brukar förklaras med att en "antipluggkultur" håller pojkarna tillbaka. Vad är antipluggkultur och vad kan man göra åt den? Vi besöker två skolor som på olika sätt jobbar med att höja pojkarnas resultat. På Järvenskolan Tallås i Katrineholm jobbar man normkritiskt, medan Karsby international school i Norsborg fokuserar på vuxennärvaro och studieteknik. Fredrik Zimmerman har forskat i vad som kännetecknar skolor som i stället lyckats skapa en "pluggkultur"

urplay.se/program/207642-skolministeriet-pojkarna-och-antipluggkulturen
    Hur mycket du än länkar till något som bygger på Zimmermans "forskning" så är det fortfarande pseudovetenskap, hans studier går ut på att bevisa den slutsats han redan hade. Har hans påståenden något stöd utanför genus"vetenskapen"?

När det kommer dumheter om killar från en manlig genusexpert kan jag inte låta bli att driva med dem.

Killar har alltid retats med varandra, bög, bög, bög, det är bara tjejer som hoppar hopprep (förutom alla de gånger man gör det själv) och går det trögt i skolan eller av någon anledning tappat lusten att plugga så blev det helt plötsligt tjejigt att plugga, de killar som är lättpåverkade och är lite svag i sin identitet kommer att dras med för att slippa bli stämplad som "tjejig" övriga killar skiter fullständigt i det.

Det finns en anledning till att vissa killar skiter fullständigt i om någon säger att det är 'tjejigt' att plugga, vet inte Zimmerman om det?

Den så kallade normkritiken kanske funkar på de som är känsliga och lättpåverkade men det kommer inte att lösa problemet för övriga.
  • KlantSmurfen
    Anonym (Anna) skrev 2019-11-21 09:51:26 följande: #90
    Kvinnor vill ha mer jämställdhet. Kan det bli för mycket av det? Det är ju som att ifrågasätta att det skulle vara dåligt om det blev för mycket fred.

Nej det är inte jämställt. Långt ifrån.

Titta på statistiken över utmattningssyndrom och sjukskrivningar för utbrändhet, det är unga kvinnor i årldern 30-45 med minst två barn.

Vi kvinnor kör ett omöjligt race med att axla arbetslivet och föräldraliv. Och någonstans undrar man, varför är männen inte lika stressade när de kommer hem eller går och lägger sig??
    www.google.com/search
  • KlantSmurfen
    Kvinnor mer drabbade av stress? | Ingenjören

I rapporten konstaterar man att stress och andra psykosociala arbetssjukdomar inte är ett "kvinnoproblem". Kvinnor och män är till exempel verksamma inom olika sektorer på arbetsmarknaden och det är en ojämn fördelning av kvinnor och män på olika hierarkiska nivåer.
    Hélène Sandmark, arbetslivsforskare, har forskat om kvinnors och mäns sjukfrånvaro och vad som ligger bakom den. Även hon ser problem i arbetsmarknadens uppdelning mellan kvinnor och män.

? Att kvinnor är mer drabbade av sjukdom på grund av stress och organisatoriska orsaker beror inte på att de är kvinnor i första hand utan också på att vi har en väldigt segregerad arbetsmarknad där kvinnor är i majoritet inom så kallade kontaktyrken: vård, skola och omsorg.

Hélène Sandmark menar att kvinnors utsatthet för de här arbetssjukdomarna också beror på att kvinnor i arbetslivet agerar delvis annorlunda än män. För tio år sedan skrev hon och journalisten Monica Renstig boken "Duktighetssyndromet" baserad på Hélènes forskning.

- Kvinnor är mycket ambitiösa och vill vara duktiga och till lags. Vi är generellt sämre på att säga ifrån och när vi gör det blir vi ofta betraktade som gnälliga. En av de kvinnor i ledarposition som jag intervjuade i boken berättade att när hon hade gått in i väggen ersattes hon av tre personer. Mannen som hade kommit efter henne hade helt frankt konstaterat att jobbet var alldeles för mycket för en person.

www.ingenjoren.se/2016/06/13/kvinnor-mer-drabbade-av-stress/
  • annabellelee
    EnAnonumius skrev 2019-11-20 14:56:20 följande:

Detta håller jag med om.. Kvinna och mannen inte skall begränsas av könsnormer, utan få vara fira att väja själva som individer baserat på personlighet.Jag inleder med att säga att ja, lika lön för lika arbete det är ju liksom en självklarhet.

Dock så är det nog på sin plats att lära kvinna att se sitt egna värde och lära henne att löneförhandla.Detta är ett koncept jag aldrig kan köpa "jämställdhet= lika utfall d.v.s 50/50 principen".

Då jämställdhet för mig är att individen kan välja själv, inte begränsa individen genom "riktlinjer som går ut på 50/50-principen" satta från staten. 

Varför fokusera sig på kön och att han "någorlunda lika fördelning" mellan könen inom olika yrken? Det i sig är ju faktiskt en form av könsstigma i sig även om detta könsstigma inte baserat på "förlegade könsroller"

Är det inte bättre att kräva att det blir rätt PERSON person rätt plats och att meriterna och kompetensen skall gälla i första hand, kön skall ha noll betydelse. 

Jag anser att föräldraledighet är något som skall diskuteras fram mellan paren. Kvinnan får väl lära sig att sätta ned foten mot mannen och säga ifrån att han skall vara mer med barnen.  Alternativt att mannen får sätta ned foten och kräva sin rätt till att få mer föräldraledighet. Det jag inte anser är att staten skall gå in och öronmärka föräldraledigheten vi lagen.

Okey. Hur många män har inte blivit "bitch slapad" och/eller "sparkad på" av sina partners, utan att han har varit minsta (fysiskt) våldsam emot henne?

Många kvinnor är mer våldsamma än vad man tror, dock så är ju dom då att männen har rent biologiskt mer muskelmassa och är fysiskt starkare än kvinnor, männen är också mer "slag tåligare" än kvinnor. Så klart att männens våld syns mer på kvinnor, än kvinnas (fysiska) våld mot mannen.

Det som jag anser bör förändras är attityden samhället har emot en man som blir utsatt föra våld av en kvinna. Och även samhälls attityden man har om kvinnas våld.

Det är fortfarande ganska mycket "hö hö", "ta det som en man", och "lite får du tåla" mot mannen, både från män och kvinnor

Då gånger man tar upp om kvinnas våld mot mannen så sätter man i regel en offerkofta på henne med "hon hade säkert en anledning", och försöker leta fel hos mannen som gjorde att han fick stryk av kvinnan, både från män och kvinnor. Det är skrämmande att det är fortfarande den attityden, anno 2019. Acceptera att även mannen kan vara offer, av mansmisshandel från en kvinna, och sluta att sätta offerkofta på en våldsam kvinna.

Naturligtvis kommer man aldrig att ha en exakt 50/50 uppdelning, men om nästan alla undersköterskor är kvinnor och nästan alla elektriker säger det ju något. Unga väljer yrke efter intresse, men också efter förväntningar och bekräftelse från omgivningen, och om vi förväntar oss att män kan vårda lika bra som kvinnor, och kvinnor kan hitta tekniska lösningar i samma uppfattning som män, borde könsfördelningen i yrken vara någorlunda jämn.

Den ojämna fördelningen inom yrkena säger alltså något om ojämlikheten i våra krav och förväntningar på unga män och unga kvinnor.

På samma sätt borde väl män vilja vara hemma med barn i samma utsträckning som kvinnor? Att de inte vill det säger ju något om vilka förväntningar och krav som finns på män att ta en aktiv del av åansvaret för att uppfostra och ta hand om barn.

Om en man misshandlas av en kvinna ska det självklart tas på allvar, och om det inte gör det är det väl bara ännu ett bevis på att samhället inte är jämställt, och att vi måste vidga mansnormen så det är ok att visa sig "svag" och be om hjälp även som man. Att du jämför en "bitchslap" med misshandel tänker jag inte ens kommentera.
  • EnAnonumius
    annabellelee skrev 2019-11-21 14:44:31 följande:
    Naturligtvis kommer man aldrig att ha en exakt 50/50 uppdelning, men om nästan alla undersköterskor är kvinnor och nästan alla elektriker säger det ju något. Unga väljer yrke efter intresse, men också efter förväntningar och bekräftelse från omgivningen, och om vi förväntar oss att män kan vårda lika bra som kvinnor, och kvinnor kan hitta tekniska lösningar i samma uppfattning som män, borde könsfördelningen i yrken vara någorlunda jämn.

Den ojämna fördelningen inom yrkena säger alltså något om ojämlikheten i våra krav och förväntningar på unga män och unga kvinnor.

På samma sätt borde väl män vilja vara hemma med barn i samma utsträckning som kvinnor? Att de inte vill det säger ju något om vilka förväntningar och krav som finns på män att ta en aktiv del av åansvaret för att uppfostra och ta hand om barn.
    Kan du aldrig skriva en text som inte går ut på någon form/variant av "50-50 principen", som s.k ett "bra samhälle"?

Ponera att vi fått bort "omgivningens förväntningar baserat på kön".
    Vad är det som säger att ungefär lika många kvinnor skulle vara intresserade av att  jobba som exempelvis elektriker?
    Eller att ungefär lika många män som kvinnor skulle vilja jobba som sjuksköterska?

Notera mina frågor till dig är baserade på just ditt utlåtande du upprepar "ungefär jämt fördelat", om in individen inte begränsas av sitt kön och "omgivningens förväntningar".  En s.k ungefärlig 50-50 princip" samhälle som du målar upp. Som sagt ett sådant samhälle ställer ju nya förväntningar baserat just på kön, även om de inte är  förlegat, då det skall ju byggas på "ungefärligt jämt fördelat på könen".
    Och så lägger vi huvudfokus på männen. Varför kan jag inte lyckas att bli förvånad? Alltid denna kontring med "männen år si, ochh männen borde så.." Läste du min text alls innan du svarade med några "vänsterfeministiska standard glosor"? Tror inte detta.

Om du läste min text så gav jag en skrapa både till männen och kvinnorna i detta. Du väljer att göra en variant av "demonisering" av mannen och klanka enbart på männen, med några "vänsterfeministiska standard glosor".

Man skall aldrig (enligt mig) ignorera att det finns gott om (inte alla utan just, gott om), kvinnor som vägra att se mannen som en jämställd förälder, och vill ha hela föräldraledigheten, och de skall belysas lika lika mycket som dessa män som "bekvämt lämnar över jobbet med barnen till kvinnan". 
    Om en man misshandlas av en kvinna ska det självklart tas på allvar, och om det inte gör det är det väl bara ännu ett bevis på att samhället inte är jämställt, och att vi måste vidga mansnormen så det är ok att visa sig "svag" och be om hjälp även som man. Att du jämför en "bitchslap" med misshandel tänker jag inte ens kommentera.

Just det! Det är ett bevis på att samhället inte är jämställd.

Tja, varför hade jag den "smaklösheten" att jämförde "bitch slap" med misshandel? I stället för att tänka efter lite så avfärdar du det med kommentaren "tänker inte kommentera".

Jag skall ändå lägga med en förklaring. Om en man "bitch slapar" en kvinna så skulle många kvinnor (feminister i synnerhet, nej jag säger inte "alla feminister") säga att kvinna blivit utsatt för kvinnomisshandel. 
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • KlantSmurfen
    annabellelee skrev 2019-11-21 14:44:31 följande: #95

Att vara ensam kille/tjej inom en gymnasieutbildning & yrke kan påverka en hel del men vi lever inte före kvinnor kan (också) tiden, om man vid val av gymnasieutbildning har missat att det finns många män som jobbar inom vårdyrken och vårdar lika bra som kvinnor har man bott under en sten.
    Mansdominerade yrken där det finns väldigt få kvinnor (mycket fysiskt arbete, lägre status och lite eller inget projektledande) har aldrig varit med på den feministiska agendan så där har man ofta 'glömt' "kvinnor kan" marknadsföringen.

När unga tjejer får läsa "80% av männens löner p.g.a diskriminering", "förtryck", "patriarkat", "hata män av en anledning" kan det ju påverka deras val så de håller sig inom kvinnodominerade yrken. 

"Om en man misshandlas av en kvinna ska det självklart tas på allvar, och om det inte gör det är det väl bara ännu ett bevis på att samhället inte är jämställt, och att vi måste vidga mansnormen så det är ok att visa sig "svag" och be om hjälp även som man"
    Det har lite med normer att göra men några av de som gapat högst om mansnormen och att det är ok att visa sig "svag" har ansträngt sig en hel del för att det inte ska tas på allvar om en man misshandlas av en kvinna, det kan ju ha påverkat något.

"Den ojämna fördelningen inom yrkena säger alltså något om ojämlikheten i våra krav och förväntningar på unga män och unga kvinnor."

Om man utgår ifrån det socialkonstruvistiska perspektivet kan man dra slutsatsen att det ska bli lika utfall men det verkar snarare som att det handlar om deras egna förväntningar på kön, hur andra ska vara och vad andra ska göra än hur andra vill vara och vad de vill göra. Det socialkonstruvistiska perspektivet har motbevisats med forskning gång på gång så det går inte att enbart kolla statistik för att konstatera att skillnaderna beror på normer och att de måste motverkas.

Introduction
    On April 22, 2005, Harvard University's Mind/Brain/Behavior Initiative (MBB) held a defining debate on the public discussion that began on January 16th with the public comments by Lawrence Summers, president of Harvard, on sex differences between men and women and how they may relate to the careers of women in science. The debate at MBB, "The Gender of Gender and Science" was "on the research on mind, brain, and behavior that may be relevant to gender disparities in the sciences, including the studies of bias, discrimination and innate and acquired difference between the sexes".

The science of gender and science. Pinker vs. Spelke (2005)
    www.edge.org/3rd_culture/debate05/debate05_index.html
    (transkriptet finns i länken)

• Konservativ

Åter igen anser feministerna att folk väljer fel. I ett av världens mest jämställda länder väljer kvinnor i stor utsträckning vårdande yrken och män väljer tekniska yrken. Fyrtio års kampanjer av olika slag har inte kunnat ändra det. Den enda rimliga slutsatsen måste vara att det är så här män och kvinnor är. Kvinnor och män är olika. Beklagar.
  • Anonym (Tt)
    Konservativ skrev 2019-11-21 18:42:23 följande:

Åter igen anser feministerna att folk väljer fel. I ett av världens mest jämställda länder väljer kvinnor i stor utsträckning vårdande yrken och män väljer tekniska yrken. Fyrtio års kampanjer av olika slag har inte kunnat ändra det. Den enda rimliga slutsatsen måste vara att det är så här män och kvinnor är. Kvinnor och män är olika. Beklagar.

Fast alla vi som är vuxna idag, hur pass uppmuntrade blev vi till att bryta könsnormer under våran uppväxt?

Om jag tänker tillbaka på mig själv så älskade jag tv-spel och andra grabbig grejer. Men det fick man hålla hemligt och pyssla med i smyg för det var inte socialt accepterat.

Dockor, barbies och sånt hade jag inget intresse för. Men hade dem ändå så man kunde leka när andra barn var på besök.

Självklart har detta format mig som person och påverkar mig än idag. Mot hur det kunde ha varit om jag uppmuntrades till att hålla på med killgrejer?

Tittar jag på de som har barn idag så får flickorna faktiskt spela tv-spel utan att bli mobbade. Vilken seger. Jag tror säkert fler kvinnor kommer välja tekniska yrken i framtiden. De kvinnor som inte blivit så hårt pressade in normer. Samma sak för männen givetvis.
  • Anonym (intressant)
    Anonym (Tt) skrev 2019-11-22 00:12:43 följande:
    Fast alla vi som är vuxna idag, hur pass uppmuntrade blev vi till att bryta könsnormer under våran uppväxt?

Om jag tänker tillbaka på mig själv så älskade jag tv-spel och andra grabbig grejer. Men det fick man hålla hemligt och pyssla med i smyg för det var inte socialt accepterat.

Dockor, barbies och sånt hade jag inget intresse för. Men hade dem ändå så man kunde leka när andra barn var på besök.

Självklart har detta format mig som person och påverkar mig än idag. Mot hur det kunde ha varit om jag uppmuntrades till att hålla på med killgrejer?

Tittar jag på de som har barn idag så får flickorna faktiskt spela tv-spel utan att bli mobbade. Vilken seger. Jag tror säkert fler kvinnor kommer välja tekniska yrken i framtiden. De kvinnor som inte blivit så hårt pressade in normer. Samma sak för männen givetvis.
    Jag tror det är både och. Själv valde jag en vårdande utbildning för det var ett alternativ för tjejer, andra tjejer valde det, och för det var lätt att få jobb. Men det passade mig inte så bra visade det sig. I efterhand ångrade jag att jag var så enspårig och inte kunde tänka annorlunda, för lärde mig om mig själv att jag var mer intresserad och bra på ett manligt område som jag omskolade mig till. Men då när jag valde första gången kunde det aldrig falla mig in att ens titta på sådana alternativ, eller tänka mig att jag skulle passa in där. Det fanns inte på världkartan, det som fanns på världkartan var att välja bland de kvinnliga yrken. Om det var dolt för ungdomar vilket kön som brukade jobba med vad så kanske många skulle välja annorlunda? Men självklart finns det ju också många kvinnor som tycker det är skittråkigt med traditionellt manliga yrken och tycker det är roligare att tex. klippa hår. Så det är nog lite både ock. En annan grej jag tänkte på är att många kvinnor jag sett jobba i vården inte är speciellt vårdande personlighet, de vill mest få jobb överstökat och sätta sig och fika.

Angående tv-spel så undrar jag om du verkligen hade blivit så "mobbad"? Det känns ju spontant som det isåfall är större risk att en pojke som leker med dockor blir retad.

• KlantSmurfen
    Anonym (Tt) skrev 2019-11-22 00:12:43 följande: #100

Hur vet du att du skulle ha blivit mobbad om du höll det hemligt?

• Tow2Mater

Det handlar kanske också om barns personligheter? Som  barn spelade jag fotboll med pojkarna på rasterna, klättrade i träd, lekte med tekniklådor, kemilådor, spelen borjade komma - kopte mitt forsta for egna pengar. Visst låg det nån docka och skräpade, liksom lite glittriga pysselgrejjor, men det var inget jag direkt var intreserad av. Som forälder kan man ju erbjuda lite olika saker, men inte fortsätter man ju kopa och uppmuntra sånt som barnen inte visar intresse for?

Sen i val av yrkesinriktning; de likformiga flickorna, ofta med lägre eller medelmåttiga betyg i klassen valde ju ofta typiska icke-tekniska kvinnoinriktningar, och de med bra betyg i skolan valde antingen naturvetenskaplig eller tekniska inriktningar. Ett fåtal hamnade väl i typiska mansdominerade praktiska yrken, men inte var det många. Så hos oss borjade egentligen uppdelningen efter hur bra betyg man hade; de med bättre betyg omfattades inte av normerna lika starkt som de med lägre betyg.
  • Konservativ

Hur många kampanjer har det funnits under senaste 40 åren att få kvinnor att läsa till civilingenjör? Många.

Men kvinnor vill inte och så dyker det upp feminister som hävdar att kvinnorna väljer fel. Feminismen är en totalitär ideologi och ingen får avvika.

Det är möjligt att mönster bland pojkar och flickor ändras med tiden, det kan vi ju inte veta. Men eftersom kampanjerna pågått i minst 40 år kan man nog säga att man bör ge upp nu. Genuscertifierade dagis experimenterar med våra barn. Är det inte motbjudande, eller tycker du att några barn får man offra på vägen till Utopia?

Sa din mamma åt dig att sluta spela med TV-spel, och vilka spel var det?

Det du ser som normer ser jag som naturliga skillnader mellan kvinnor och män. Om det i alla kulturer hittills varit stora skillnader mellan män och kvinnor så kan inte skillnaden bero på "normen". Kvinnor är inte män, män är inte kvinnor.
  • FDFMGA
    Konservativ skrev 2019-11-22 07:12:45 följande:
    Hur många kampanjer har det funnits under senaste 40 åren att få kvinnor att läsa till civilingenjör? Många.

Men kvinnor vill inte och så dyker det upp feminister som hävdar att kvinnorna väljer fel. Feminismen är en totalitär ideologi och ingen får avvika.

Det är möjligt att mönster bland pojkar och flickor ändras med tiden, det kan vi ju inte veta. Men eftersom kampanjerna pågått i minst 40 år kan man nog säga att man bör ge upp nu. Genuscertifierade dagis experimenterar med våra barn. Är det inte motbjudande, eller tycker du att några barn får man offra på vägen till Utopia?

Det du ser som normer ser jag som naturliga skillnader mellan kvinnor och män. Om det i alla kulturer hittills varit stora skillnader mellan män och kvinnor så kan inte skillnaden bero på "normen". Kvinnor är inte män, män är inte kvinnor.
    Hm, ditt synsätt kan nog få det näst mest rigida synsättet att framstå som flexibelt.

Att någon väljer att bli ingenjör grundläggs inte av en kampanj utan av de förutsättningar man har och den kontext man lever i och har växt upp med.

Hur stor andelen kvinnliga ingenjörer skulle vara i ett samhälle som varit jämställt från det att de blivande ingenjörerna var spädbarn till dess att de fattade sina yrkesval och sedan blev verksamma - kan man inte veta.
  • nihka
    Konservativ skrev 2019-11-22 07:12:45 följande:

Och det finns också fler kvinnliga civilingenjörer:

https://www.nyteknik.se/ingenjorskarriar/fler-kvinnor-blir-civilingenjorer-men-okningen-gar-langsamt-6949127

Fast löneskillnader hjälper ju inte till:

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/kvinnliga-civilingenjorer-far-samre-ingangslon-an-manliga
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • CFly
    Anonym (intressant) skrev 2019-11-20 15:01:37 följande:

ska du ha jämställt över tid så borde du inte ha något emot att pendeln står åt andra hållet en stund, sen längre fram när kvinnorna fått vara i överläge lika länge som männen varit då kan vi tippa pendeln tillbaka till mitten

Du har inte tänkt på att med det synsättet så blir det en oskyldig generation som får betala för vad tidigare generationer har gjort. 

Inget jag tycker är en bra ide. Hämnd tänket eller betala tillbaka tänket funkar bara om det är samma personer som får stå tillbaka. Framtidens män som växer upp i matriarkatet som blir om pendeln svängt åt andra hållet är oskyldiga.
  • CFly

Viktigt att poängtera är att feminismen är tänkt att öppna dörrar för kvinnor och män. Skapa friheter. 

Inte som idag då jag tycker alltförofta feminismen används som pekpinne för att klaga på att kvinnor och män inte för göra si eller så. Det är inte att skapa friheter. 

Om en kvinna vill vika ut sig så är det hennes val t.ex. Det har inget med feminism att göra. Feminism ska skapa ett samhälle där folk får frihet att välja vad de vill göra, inte restriktioner. Det betyder inte att allt blir 50/50 för det. Att mäta 50/50 är helt fel väg att gå som måttstock på om det råder jämställdhet eller ej. 

Svar på tråden Mäta jämställdhet?