• Anonym (Ts)

    30åriga vänner som bråkar över bion..

    Vi har varit vänner i 5 år. Vi var gravida samtidigt och umgicks till en börja 3/4 dagar i veckan. Vi pratade varje dag. Våra barn är bästa vänner. Vi var bästa vänner..

    Vi skulle på bio. Hon skulle ta med dottern, hennes vänner plus vännernas barn. Sen jag och mina två pojkar. Hon bokade en hel rad sittplatser åt oss. Dagen innan frågade jag min äldstas sons vän om han ville hänga med. Hans föräldrar var på jobb resa och jag tyckte synd om honom. Hon har ju tagit med en hel armé, why not. Så jag tänkte att jag byter min äldstas sittplats, så får han sitta bakom oss och så bokar jag en ny plats också till vännen, så båda två får sitta vid varandra på raden bakom mig (för det finns inte tillräckligt med platser på raden vi sitter på). Jag slänger iväg ett sms och frågar om hon kan hjälpa mig, varpå hon börjar ställa massa frågor. Jag förklarar. Hon frågar varför. Jag säger hur det ligger till. Hon frågar hur. Så jag ger upp och säger men skicka bara referens numret så ordnar jag det då. Här kom smällen: hon säger nej. Varför ? Jo, enligt henne är hon rädd att jag ska förstöra hela bokningen. Jag säger igen jag vill byta min sons sittplats från rad E8 till F8. I mina sms kan man se att jag har sagt samma sak 3 gånger.. byta EN sittplats.. Hon vägrar ge mig boknings numret för hon menar att jag kommer förstöra hela bokningen. Jag ger upp och bokar två nya sittplatser.

    2 dagar efteråt:

    Hon säger:: du verkade inte så glad efter bion.

    Varpå jag skriver : är jag sur att du inte ställde upp och hjälpte mig och sen vägrade ge mig boknings numret? Ja..

    hon skriver ?jaha förlåt?.

    Dagen efter :

    Hon: jag kan inte fatta att du ör sur över något sånt här och låter någon som bion komma emellan oss, det gör mig ledsen. Förlåt för att jag bjöd med dig för att göra något kul ihop ! Kanske nästa gång så går jag och gör något kul och inte säger något utan att du måste ta reda på det via Instagram (hon härnivsar till en story jag la upp där jag gick på stan och fikade med min yngsta och inte sa något till henne ).

    Jag förstår inte varför du säger att jag inte hjälpte dig. Du såg ju själv att det inte fanns några platser på vår rad, och du vet att jag bokade inte bara till mig själv, utan till mina vänner också, så jag ville inte förstöra våra sittplatser.

    Jag : jag förstår inte att du inte ser vad problemet är. Jag är ledsen för att du inte ville ge mig boknings numret, för att byta EN sittplats. Scrolla upp så kan du se att jag förklarade flera gånger att jag skulle byta EN sittplats, inte hela raden. Det handlar inte om bion, det handlar om ditt beteende och din ?orsak? till varför du vägrade ge mig boknings numret.

    Hon : det är inte så att du insisterade och frågade flera gånger om bokningsbekräftelse. Du frågade en gång så jag trodde det var över. Jag blev faktiskt ledsen över att jag organiserade allt och du ville förändra allt och det var inte bara jag som skulle gå, utan andra också så ville inte ta den risken.

    Jag ; ändra allt? Jag ville byta en SITTPLATS. Ja ja man lär sig nästa gång bokar jag mina egna sittplatser så slipper vi sånt här tjafs.

    Hon ; du menar gå ensam och den får jag reda på det via instagram? Ja...

    Jag ; förlåt för att jag inte bjöd med dig och dina små barn under 3, ut i regnet för att hänga med till banken.

    Vi har inte pratat sen dess. Jag svarade på en av hennes story på insta och hon totalt ignorerar mig. För det jag tydligen jag som gjorde fel. Vad vill jag med det här? Andra ögon. Andras tankar. När man själv är insatt i en situation är det svårt att se hur det ligger till. Men jag känner nästan nu att jag borde bara ha hållit käften och inte sagt något.

    Mitt problem är att jag inte kan acceptera hennes ursäkt till varför hon inte gav mig boknings numret, för it doesn?t make sense to me. Kan det verkligen vara så att hon var verkligen rädd att jag skulle förstöra hela bokningen ??

  • Svar på tråden 30åriga vänner som bråkar över bion..
  • Anonym (J)
    Anonym (Tant Hedvig) skrev 2019-11-28 12:13:35 följande:

    Onödigt att det blir tjafs över biobokning.

    Jag anser faktiskt att din kompis har rätt. Det är krångligt att ändra platser - man måste nämligen göra en helt ny bokning om man inte går till biografen.

    Var biljetterna endast bokade/reserverade eller var det även köpta?

    Sf Filmstades regler:

    Om de var köpta och betalda kan sittplatsändring endast göras på själva biografen.

    Var biljetterna endast reserverade går det att ändra sittplatser, men då måste först hela den första bokningen avbokas och sedan göras två nya (eftersom ni skall sitta på separata rader krävs två bokningar). Risken med det är att det då kanske inte längre går att reservera biljetter - biljetter kan endast reserveras fram till en viss tid innan föreställningen sedan måste de betalas direkt. Likaså kan man endast reservera biljetter om det finns en viss andel lediga platser kvar i salongen. Om en viss procentandel redan är bokade/köpta måste man köpa biljetterna direkt. Risken hade också varit att medan du höll på att avboka och boka nya platser, hade någon annan i bokningssystemet kunnat köpa någon/några av de platser som du precis avbokat men tänkte boka igen.

    Således hade det kunnat bli så att du avbokat alla reservationer utan att kunna göra nya och ni hade kunnat bil utan biljetter. Enklast hade varit att ha lite koll på hur mycket lediga platser som fanns och sedan helt enkelt ändra när ni kom till biografen (och då också lägga till en plats till kompisen). Det går inte längre att göra sådana ändringar per telefon (sf filmstaden alltså).


    Det stämmer , på andra sidan TS skulle ha kunnat köpa 2 biljetter som hon gjorde OCH de skulle ha kunnat lämna tillbaka den överflödiga biljetten i kassan senast 15 min innan.

    Ingen risk att det blir fel med bokningen och de flesta åker till bion lite innan filmen börjar ändå.

    Lite onödigt att TS ska betala för en tom plats .
  • Anonym (J)
    Anonym (Ts) skrev 2019-11-28 10:30:06 följande:

    Och jag antar att jag hade behövt ett referens nummer för att tillämpa


    Ja. Eller biobiljett/ebiljett.
  • Anonym (J)
    Anonym (Ts) skrev 2019-11-28 10:25:14 följande:

    Jaha okej. Visste inte att folk faktiskt kände så. Antar att det är väl därför det finns ett telefon nummer som man kan ringa och fråga. Jag är nästan 99% säker att det inte är främmande och att det går att byta en sittplats. Jag menar.... 2019...


    Det finns såklart folk med som är rädda för allt och vad som helst , men det är rätt ovanligt att någon är rädd för att byta en vara.

    Så det är rimligt att inte utgå ifrån att folk har byte/öppet köp fobi.
  • LukeStairwalker
    linani skrev 2019-11-28 11:06:16 följande:

    Börjar ni tröttna på varandra? Umgåtts för mycket? Er konflikt är ju verkligen en skitsak, känns som att det ligger annat i grunden.

    Du blir onödigt arg över ingenting. Din väninna tar på sig en kinkig offerkofta. "Förlåt mig så mycket då för att jag...."

    (Sen håller jag med om att det är irriterande när man planerat/organiserat något, och så ska andra komma och krångla till planeringen i sista stund).

    Men ingen av er har "rätt", båda är lika kinkiga. Om du uppskattar er vänskap, be då om ursäkt utan passivt aggressiva undertoner. Att vinna är inte alltid det viktigaste.


    Ja, det var ju verkligen att krångla till planeringen.

    Byta en biljett? Herregud..
  • Anonym (A)

    Din kompis verkar vara lite allmänt korkad. Självklart kan man ändra en bokning. Och nej, det är inte rimligt att vara rädd för det.

  • Anonym (min åsikt)
    Anonym (Tant Hedvig) skrev 2019-11-28 12:13:35 följande:

    Onödigt att det blir tjafs över biobokning.

    Jag anser faktiskt att din kompis har rätt. Det är krångligt att ändra platser - man måste nämligen göra en helt ny bokning om man inte går till biografen.


    Var biljetterna endast bokade/reserverade eller var det även köpta?
    Sf Filmstades regler:
    Om de var köpta och betalda kan sittplatsändring endast göras på själva biografen.

    Var biljetterna endast reserverade går det att ändra sittplatser, men då måste först hela den första bokningen avbokas och sedan göras två nya (eftersom ni skall sitta på separata rader krävs två bokningar). Risken med det är att det då kanske inte längre går att reservera biljetter - biljetter kan endast reserveras fram till en viss tid innan föreställningen sedan måste de betalas direkt. Likaså kan man endast reservera biljetter om det finns en viss andel lediga platser kvar i salongen. Om en viss procentandel redan är bokade/köpta måste man köpa biljetterna direkt. Risken hade också varit att medan du höll på att avboka och boka nya platser, hade någon annan i bokningssystemet kunnat köpa någon/några av de platser som du precis avbokat men tänkte boka igen.

    Således hade det kunnat bli så att du avbokat alla reservationer utan att kunna göra nya och ni hade kunnat bil utan biljetter. Enklast hade varit att ha lite koll på hur mycket lediga platser som fanns och sedan helt enkelt ändra när ni kom till biografen (och då också lägga till en plats till kompisen). Det går inte längre att göra sådana ändringar per telefon (sf filmstaden alltså).


    Ungefär så som jag föreställt mig det, och av just den anledningen jag inte skulle velat att någon tog hela bokningen och försökte ändra. För mig är det en fullt rimlig rädsla att något skall gå fel.
  • Anonym (min åsikt)
    Anonym (J) skrev 2019-11-28 12:36:17 följande:
    Det stämmer , på andra sidan TS skulle ha kunnat köpa 2 biljetter som hon gjorde OCH de skulle ha kunnat lämna tillbaka den överflödiga biljetten i kassan senast 15 min innan.

    Ingen risk att det blir fel med bokningen och de flesta åker till bion lite innan filmen börjar ändå.
    Lite onödigt att TS ska betala för en tom plats .
    Detta var dock aldrig något förslag från TS sida. Hon ville ÄNDRA. Inte avboka enl ditt förslag.
  • Anonym (Ts)
    Erkens mamma skrev 2019-11-28 10:31:00 följande:

    Det jag reagerar mest på i detta inlägget är att ni verkar sammanväxta utan att trivas med situationen.

    Varför skulle din vän bli sur för att du fikade på stan med dina egna barn utan henne? Verkar helt sjukt.

    När det gäller bion är det nog mest två olika viljor som krockar.

    Nästa gång bokar och betalar du för dig och hon för sig så uppstår aldrig problemet igen.

    Ni kan vara vänner utan att abonnera på varandra. Vad hade hänt om du fikat på stan med en annan kompis?


    Hon är jätte avundsjuk av sig och säger det alltid när jag umgås med andra. Hon blir sur och säger att hon ör avundsjuk.

    Jag sa ju där i slutet men att nästa gång bokar jag själv (tänkte avsluta med detta och gå vidare) men då slängde hon ut ?Du menar gå själv utan att säga något och jag måste ta reds på det via din instagra?

    Det roliga är att hon har tre små barn under 3 års åldern så hon vill knappt gå ut, för det är alldeles för jobbigt för henne och speciellt inte om det regnar ! Det skulle hon aldrig gå med på. Jag frågade inte för att jag skulle bara till banken men på min insta skrev jag att jag och min son var och fikade. Vilket jag sen även var tvungen att förklara förnhenne
  • Anonym (Ts)
    Anonym (min åsikt) skrev 2019-11-28 10:33:06 följande:

    Ok, bra. Då vet du. Då kan du berätta för henne att du borde kollat upp detta innan så att du kunnat förmedla en tydligare säkerhet att det är möjligt att fixa.

    Om du vill att ni fortsätter vara vänner såklart.

    Ibland är det viktigast att ha rätt.

    Ibland finns det annat som är viktigare.


    Jag tror helt ärligt att hon vet att det är möjligt. Hon sa ju aldrig det går inte, eller ring och kolla, hon sa bara att hon inte ville att jag skulle förstöra hela bokningen
Svar på tråden 30åriga vänner som bråkar över bion..