• MikeThinker

    Fd Jehovas Vittne ställ dina frågor

    Jag är ett före detta Jehovas vittne. Uppvuxen i religonen och en gång troende. Lämnade religonen i 30-års ålder efter att ha kommit till "nya" insikter.

    Ställ dina frågor om sådant du undrar över.

  • Svar på tråden Fd Jehovas Vittne ställ dina frågor
  • MikeThinker
    Anonym (Corona) skrev 2020-03-26 20:37:45 följande:

    Är coronaviruset det som kommer att leda till det väntade "slutet" som jv talar om¿?


    Det enkla och uppenbara svaret är - nej.

    Organisationer som jv vilka lever i en tankevärd där slutet är precis runt hörnet alltid. När jag växte upp var det helt uttalat att jag aldrig skulle gå ur mellanstadiet, lära mig köra bil etc. Slutet skulle komma innan. Men idag kan jag konstatera att mina barn snart ska börja köra bil. Inget att oro sig för med andra ord.
  • Anonym (???)
    Anonym (Anna) skrev 2020-03-27 18:41:59 följande:
    Men är du dum? Mina bevis är i mina inlägg, med länkar till jehovas vittnens egna webbsida. 

    Ang deras terrorbrott genom att överbelasta ryska posten på order av deras ledare finns också på deras webbsida, i form av skryt. Det är nåt de skrutit om vid flera tillfällen och är mäkta stolta över. 
    Där sprack du..
  • Anonym (Anna)
    Anonym (???) skrev 2020-03-28 01:43:57 följande:
    Där sprack du..
    One liners är meningslösa. Visa vart precis där jag skrivit nåt osant. Och förklara hur jag spruckit.
  • MikeThinker
    Anonym (Fru) skrev 2020-03-27 21:30:54 följande:

    Hur är det JV idag?Möten och sammankomst med tanke på Corona.


    Jv har valt att följa omvärldens rekommendationer och ställer in fysisks möten och sammankomster numera tillsvidare. Givetvis hålls istället webbsända möten. De praktiserar nu dörrknackningen genom telefon och brev istället.

    En reflektion är att gruppen jv stärks av dessa omständigheter då yttre värdshändelser lätt stimulerar tankar på att "slutet" är ännu närmare. Gruppen blir starkare och avskärmningen mot omvärlden starkare.

    Samtidigt tror jag att vissa individer nu får möjlighet att vakna upp till insikt. Alla möten och förväntningar på deltagande i tjänsteverksamhet leder fram till ett starkt grepp om individens tankevärld. För vissa kommer denna förändring med webbmöten leda till ökad frihet och distans vilket kan leda till att den egna tankeverksamheten aktiveras (förhoppningsvis)
  • MikeThinker
    kt h skrev 2020-03-25 18:43:54 följande:

    Har du lämnat tron på bibeln och Gud?

    Om du inte har lämnat tron på bibeln och Gud så borde du rimligtvis kunna förklara hur det ska fungera, om kristna är inspirerade eller inte, om kristna ska producera litteratur, eller t.o.m. nya heliga skrifter, om kristna aldrig kan ha fel, vad den rätta tolkningen av bibeln är, om kristna ska församlas med andra kristna för att få uppmuntran o.s.v. o.s.v.

    Måste kristna idag fungera som på apostlarnas tid? Innebär det t.ex. att kristna måste kunna uppväcka döda? 


    Detta är så klart en tankeväckande fråga. Du ställer hur borde det fungera idag.

    Låt mig först svara på den första frågan du ställde ovan. När jag lämnade så lämnade jag både Gud och bibeln. Min uppfattning var att bibelt helt enkelt var människors ord och att Gud inte uppenbarat sig genom den. Det är även min nuvarande uppfattning (men öppen för att ändra mig).

    När jag lämnade var jag samtidigt säker på att jv:s tolkning av Bibeln var korrekt. Dvs skulle Gud finnas skulle jv ha rätt. MEN nu med distans till alla möten och jv literaruren så förstår jag att det inte stämmer. Desto längre tiden går desto klarare blir bilden.

    Jag upplevde helt enkelt något som kan förklaras med gruppspykologi. Alla individer är benägna att hålla samman den egna gruppen. Detta är inte på något sätt unikt för jv. Känslan att vara den utvalda gruppen finns i nästan alla liknande slutna religösa grupper. Det är bara idologin som skiljer.

    Det är också viktigt att skydda gruppen mot den "farliga onda omvärlden".

    Varför tror du t ex uteslutningen är så viktig för jv? Vilken kunskap kan finnas som är så farlig att medlemmarna inte får höra den? För vem skulle kunskapen vara farlig? För medlemmarna eller för organisationen? Vem vill man egentligen skydda Har du någon gång i ett annat sammanhang träffat på fakta och kunskap som varit farlig för dig?

    Jämför med avslöjande dokumentärer. För vem är faktan farlig? I vems intresse ligger det att undanhålla något?

    Om jag ska tro på Gud i någon form skulle jag förvänta mig att han uppenbarade sig på ett för mig på ett trovärdigt sätt. Är väl en ganska rimlig att förväntan att en av gud ledd organisation också kan visa HUR den leds av Gud?
  • kt h
    MikeThinker skrev 2020-03-28 09:54:12 följande:
    Detta är så klart en tankeväckande fråga. Du ställer hur borde det fungera idag.

    Låt mig först svara på den första frågan du ställde ovan. När jag lämnade så lämnade jag både Gud och bibeln. Min uppfattning var att bibelt helt enkelt var människors ord och att Gud inte uppenbarat sig genom den. Det är även min nuvarande uppfattning (men öppen för att ändra mig).
    Men hur är det nu? Håller du bibeln högt? Är det från bibeln man ska få svar på hur kristna idag ska vara?
    MikeThinker skrev 2020-03-28 09:54:12 följande:
    När jag lämnade var jag samtidigt säker på att jv:s tolkning av Bibeln var korrekt. Dvs skulle Gud finnas skulle jv ha rätt. MEN nu med distans till alla möten och jv literaruren så förstår jag att det inte stämmer. Desto längre tiden går desto klarare blir bilden.

    Jag upplevde helt enkelt något som kan förklaras med gruppspykologi. Alla individer är benägna att hålla samman den egna gruppen. Detta är inte på något sätt unikt för jv. Känslan att vara den utvalda gruppen finns i nästan alla liknande slutna religösa grupper. Det är bara idologin som skiljer.

    Det är också viktigt att skydda gruppen mot den "farliga onda omvärlden".
    Det är din upplevelse av att ha växt upp hos Jehovas vittnen, jag ser det annorlunda eftersom jag har levt och upplevt hur världen är utanför.

    Omvärlden ÄR farlig och ond, i alla fall om man jämför med hur det från början var tänkt att människan ska leva. Innan Jehovas vittnen ringde på min dörr, så hade jag redan kommit fram till många av bibelns budskap på egen hand(utan att läsa bibeln), så när jag började läsa bibeln så var det bara en bekräftelse på att jag inte var tokig som hade så annorlunda tankar om livet än mina kompisar, familj, bekanta och andra människor. Jag vill också nämna att det inte var Jehovas vittnens översättning av bibeln som jag läste, utan jag hade fått en översättning som hette "Levande Bibeln" från en karismatisk församling som hade kopplingar till Livets Ord. När jag sträckläste den (som enbart är NT), så fick jag en aha-upplevelse och förstod att sanningen finns i bibeln. Och eftersom jag hade fått den översättningen från denna församling, så trodde jag att dom hade sanningen, så jag engagerade mig, och jag gick på Livets Ords möten där Carola var med, och jag "blev frälst" i ett av församlingens möten.

    Jag hade några månader innan, fått besök av Jehovas vittnen. Och innan dess var jag väl ateist eller agnostiker, eller egentligen hade jag inte tagit ställning för någonting. I den här vevan så hände det saker som jag i efterhand förstått handlat om en kamp i den andliga världen om att vinna över mig, på tal om hur människor kan vägledas av Gud (och förledas av Satan för den delen), utan att för den skull vara inspirerad. Jag var inte ens ett Jehovas vittne när detta hände.

    I alla fall, jag var i denna församling i några månader och ansåg mig vara frälst, på ett frälsningsmöte så kände jag hur "Gud" rörde vid mig, och jag fick en euforisk känsla som jag aldrig hade fått innan. Men med tiden så märkte jag saker som denna församling gjorde och sade, som fick mig att fundera om dessa verkligen hade sanningen. Den första tankeställaren, som ruskade om mig, var att en församlingsmedlem sade ordet "treenig" i ett möte, i ingen annan av alla möten dom hade så hade dom sagt ordet "treenig", så jag hade aldrig förstått att dom tror på en treenig Gud, jag visste inte ens vad ordet betydde, så jag frågade, och svaret förbryllade mig eftersom jag alltid trott att Jesus var Guds son, inte Gud själv.

    Sedan var det många andra saker som hände, för många att gå in på nu, men t.ex. så sade dom att jag inte ska ha kontakt med Jehovas vittnen längre, eftersom dom är farliga. Dom sade att jag inte skulle öppna dörren nästa gång dom kom för ett bibelstudium. När dom kom och ringde på dörren, så svarade jag inte, jag skämdes och mådde inte bra av det.

    I alla fall träffade jag på Jv:t som jag hade studerat med igen, och vi bestämde oss för att mötas igen, det mötet blev återigen en ögonöppnare, och allt blev klart och tydligt, det var Jehovas vittnen som hade sanningen, inte hela sanningen, men dom ligger långt närmare bibelns budskap än någon annan.

    Det finns mycket annat att berätta om, men det tar för lång tid.

    I alla fall, jag har aldrig känt någon grupptillhörighet innan jag blev ett Jehovas vittne, jag har alltid varit på min kant och funderat på hur människor är, detta gäller fortfarande. Jag är inte beroende av att tillhöra Jehovas vittnen eller någon annan grupp. Det är nyttigt för mig med möten och att umgås med andra, men jag är inte beroende av det, om Jehovas vittnen skulle lämna bibelns budskap, så förstör det inte min relation till Gud. 

    Jag förstår att det är annorlunda för majoriteten av Jehovas vittnen, och då blir det katastrof om man t.ex. blir utesluten. Jag skulle självklart tycka det vore tråkigt och hemskt att förlora sina vänner, men jag har så starkt förhållande till Gud att även om min mor, far, bror eller bröder och systrar i församlingen förkastade mig, så skulle jag inte förkasta Gud:

    "Den som älskar far eller mor mer än mig, han är inte värd att tillhöra mig, och den som älskar son eller dotter mer än mig, han är inte värd att tillhöra mig." (Matt 10:37 Bibel2000)
    MikeThinker skrev 2020-03-28 09:54:12 följande:
    Varför tror du t ex uteslutningen är så viktig för jv?
    Nu kommer frågan om du värdesätter bibeln.

    Du vet nog vilka skriftställen som handlar om uteslutning?
    Jag tycker detta är tydligt:

    "Man säger att det förekommer otukt bland er, till och med sådan otukt som inte finns ens bland hedningarna, nämligen att någon lever ihop med sin fars hustru. Men ni är sturska, fast ni borde ha blivit förtvivlade och stött ut den som gjort sig skyldig till detta." (1 Kor 5:1-2 Bibel2000)

    Hur förklarar du detta skriftställe?
    MikeThinker skrev 2020-03-28 09:54:12 följande:
    Vilken kunskap kan finnas som är så farlig att medlemmarna inte får höra den? För vem skulle kunskapen vara farlig? För medlemmarna eller för organisationen? Vem vill man egentligen skydda Har du någon gång i ett annat sammanhang träffat på fakta och kunskap som varit farlig för dig?

    Jämför med avslöjande dokumentärer. För vem är faktan farlig? I vems intresse ligger det att undanhålla något?

    Det är inte kunskapen som är farlig, kunskap som baseras på objektiv fakta.

    Det som är farligt är den manipulation som människor i allmänhet håller på med , och avfällingar i synnerhet. Tänk t.ex. på Trump, hur han kan komma undan med dom värsta sakerna, bara han är övertygande och manipulerande nog.

    Om man skulle lyssna på Trump dagarna i ända, så skulle det finnas risk att man blir lurad av den falska argumentationen.

    Bara det att det finns miljontals olika uppfattningar om vår verklighet, inte alla kan vara sanna, men ändå går människor på dom, så kunskap är inte farligt, men propaganda och manipulation är farligt.

    Jag anser att jag är stark nog att bemöta avfällingar(1 Kor 10:12), men det tar på krafterna eftersom dom är så sluga med att ofta använda sig av härskartekniker, förnedring och personliga attacker, som inte har något med fakta och objektiva granskningar att göra. Och dom är experter på att förvränga ords betydelser och förvränga vad Jehovas vittnen egentligen menar, dom påstår en massa saker om Jehovas vittnens avsikter. Vad en människa har för avsikt är svårt att bevisa, och därför är tacksamt att angripa.
    MikeThinker skrev 2020-03-28 09:54:12 följande:
    Om jag ska tro på Gud i någon form skulle jag förvänta mig att han uppenbarade sig på ett för mig på ett trovärdigt sätt. Är väl en ganska rimlig att förväntan att en av gud ledd organisation också kan visa HUR den leds av Gud?
    Har du funderat på vad detta skriftställe betyder?

    "Sedan sade några skriftlärda och fariseer till honom: "Mästare, vi vill se dig göra ett tecken." Han svarade: "Detta onda och trolösa släkte kräver ett tecken, men det skall inte få något annat tecken än Jona-tecknet. " (Matteus 12:38-39 Bibel2000)


  • Anonym (Anna)
    kt h skrev 2020-03-28 11:08:50 följande:
    Men hur är det nu? Håller du bibeln högt? Är det från bibeln man ska få svar på hur kristna idag ska vara?
    MikeThinker skrev 2020-03-28 09:54:12 följande:
    När jag lämnade var jag samtidigt säker på att jv:s tolkning av Bibeln var korrekt. Dvs skulle Gud finnas skulle jv ha rätt. MEN nu med distans till alla möten och jv literaruren så förstår jag att det inte stämmer. Desto längre tiden går desto klarare blir bilden.

    Jag upplevde helt enkelt något som kan förklaras med gruppspykologi. Alla individer är benägna att hålla samman den egna gruppen. Detta är inte på något sätt unikt för jv. Känslan att vara den utvalda gruppen finns i nästan alla liknande slutna religösa grupper. Det är bara idologin som skiljer.

    Det är också viktigt att skydda gruppen mot den "farliga onda omvärlden".
    Det är din upplevelse av att ha växt upp hos Jehovas vittnen, jag ser det annorlunda eftersom jag har levt och upplevt hur världen är utanför.

    Omvärlden ÄR farlig och ond, i alla fall om man jämför med hur det från början var tänkt att människan ska leva. Innan Jehovas vittnen ringde på min dörr, så hade jag redan kommit fram till många av bibelns budskap på egen hand(utan att läsa bibeln), så när jag började läsa bibeln så var det bara en bekräftelse på att jag inte var tokig som hade så annorlunda tankar om livet än mina kompisar, familj, bekanta och andra människor. Jag vill också nämna att det inte var Jehovas vittnens översättning av bibeln som jag läste, utan jag hade fått en översättning som hette "Levande Bibeln" från en karismatisk församling som hade kopplingar till Livets Ord. När jag sträckläste den (som enbart är NT), så fick jag en aha-upplevelse och förstod att sanningen finns i bibeln. Och eftersom jag hade fått den översättningen från denna församling, så trodde jag att dom hade sanningen, så jag engagerade mig, och jag gick på Livets Ords möten där Carola var med, och jag "blev frälst" i ett av församlingens möten.

    Jag hade några månader innan, fått besök av Jehovas vittnen. Och innan dess var jag väl ateist eller agnostiker, eller egentligen hade jag inte tagit ställning för någonting. I den här vevan så hände det saker som jag i efterhand förstått handlat om en kamp i den andliga världen om att vinna över mig, på tal om hur människor kan vägledas av Gud (och förledas av Satan för den delen), utan att för den skull vara inspirerad. Jag var inte ens ett Jehovas vittne när detta hände.

    I alla fall, jag var i denna församling i några månader och ansåg mig vara frälst, på ett frälsningsmöte så kände jag hur "Gud" rörde vid mig, och jag fick en euforisk känsla som jag aldrig hade fått innan. Men med tiden så märkte jag saker som denna församling gjorde och sade, som fick mig att fundera om dessa verkligen hade sanningen. Den första tankeställaren, som ruskade om mig, var att en församlingsmedlem sade ordet "treenig" i ett möte, i ingen annan av alla möten dom hade så hade dom sagt ordet "treenig", så jag hade aldrig förstått att dom tror på en treenig Gud, jag visste inte ens vad ordet betydde, så jag frågade, och svaret förbryllade mig eftersom jag alltid trott att Jesus var Guds son, inte Gud själv.

    Sedan var det många andra saker som hände, för många att gå in på nu, men t.ex. så sade dom att jag inte ska ha kontakt med Jehovas vittnen längre, eftersom dom är farliga. Dom sade att jag inte skulle öppna dörren nästa gång dom kom för ett bibelstudium. När dom kom och ringde på dörren, så svarade jag inte, jag skämdes och mådde inte bra av det.

    I alla fall träffade jag på Jv:t som jag hade studerat med igen, och vi bestämde oss för att mötas igen, det mötet blev återigen en ögonöppnare, och allt blev klart och tydligt, det var Jehovas vittnen som hade sanningen, inte hela sanningen, men dom ligger långt närmare bibelns budskap än någon annan.

    Det finns mycket annat att berätta om, men det tar för lång tid.

    I alla fall, jag har aldrig känt någon grupptillhörighet innan jag blev ett Jehovas vittne, jag har alltid varit på min kant och funderat på hur människor är, detta gäller fortfarande. Jag är inte beroende av att tillhöra Jehovas vittnen eller någon annan grupp. Det är nyttigt för mig med möten och att umgås med andra, men jag är inte beroende av det, om Jehovas vittnen skulle lämna bibelns budskap, så förstör det inte min relation till Gud. 

    Jag förstår att det är annorlunda för majoriteten av Jehovas vittnen, och då blir det katastrof om man t.ex. blir utesluten. Jag skulle självklart tycka det vore tråkigt och hemskt att förlora sina vänner, men jag har så starkt förhållande till Gud att även om min mor, far, bror eller bröder och systrar i församlingen förkastade mig, så skulle jag inte förkasta Gud:

    "Den som älskar far eller mor mer än mig, han är inte värd att tillhöra mig, och den som älskar son eller dotter mer än mig, han är inte värd att tillhöra mig." (Matt 10:37 Bibel2000)Nu kommer frågan om du värdesätter bibeln.

    Du vet nog vilka skriftställen som handlar om uteslutning?
    Jag tycker detta är tydligt:

    "Man säger att det förekommer otukt bland er, till och med sådan otukt som inte finns ens bland hedningarna, nämligen att någon lever ihop med sin fars hustru. Men ni är sturska, fast ni borde ha blivit förtvivlade och stött ut den som gjort sig skyldig till detta." (1 Kor 5:1-2 Bibel2000)

    Hur förklarar du detta skriftställe?
    MikeThinker skrev 2020-03-28 09:54:12 följande:
    Vilken kunskap kan finnas som är så farlig att medlemmarna inte får höra den? För vem skulle kunskapen vara farlig? För medlemmarna eller för organisationen? Vem vill man egentligen skydda Har du någon gång i ett annat sammanhang träffat på fakta och kunskap som varit farlig för dig?

    Jämför med avslöjande dokumentärer. För vem är faktan farlig? I vems intresse ligger det att undanhålla något?

    Det är inte kunskapen som är farlig, kunskap som baseras på objektiv fakta.

    Det som är farligt är den manipulation som människor i allmänhet håller på med , och avfällingar i synnerhet. Tänk t.ex. på Trump, hur han kan komma undan med dom värsta sakerna, bara han är övertygande och manipulerande nog.

    Om man skulle lyssna på Trump dagarna i ända, så skulle det finnas risk att man blir lurad av den falska argumentationen.

    Bara det att det finns miljontals olika uppfattningar om vår verklighet, inte alla kan vara sanna, men ändå går människor på dom, så kunskap är inte farligt, men propaganda och manipulation är farligt.

    Jag anser att jag är stark nog att bemöta avfällingar(1 Kor 10:12), men det tar på krafterna eftersom dom är så sluga med att ofta använda sig av härskartekniker, förnedring och personliga attacker, som inte har något med fakta och objektiva granskningar att göra. Och dom är experter på att förvränga ords betydelser och förvränga vad Jehovas vittnen egentligen menar, dom påstår en massa saker om Jehovas vittnens avsikter. Vad en människa har för avsikt är svårt att bevisa, och därför är tacksamt att angripa.Har du funderat på vad detta skriftställe betyder?

    "Sedan sade några skriftlärda och fariseer till honom: "Mästare, vi vill se dig göra ett tecken." Han svarade: "Detta onda och trolösa släkte kräver ett tecken, men det skall inte få något annat tecken än Jona-tecknet. " (Matteus 12:38-39 Bibel2000)


    Vv svara på varför jehovas vittnens ledare bedyrar att de INTE är inspirerade samtidigt som de blir vägledda av döda människors andar samt änglar, vilket står på deras egna webbsida.

    Om man inte får tillfälle att höra båda sidorna så kan man inte vara objektiv. Den manipulerande kraften kan lika gärna vara organisationen. Att behandla folk som redan avlidna utan att någonsin veta varför bara för att nån säger till att man man ska göra det är att sakna naturlig tillgivenhet. 

    Att du vart med i livets ord och dyrkat ihop med Carola förklarar en hel del, lol. Om du tror att det har ett samband med frälsning och Jesus eftersom du föll för det så förklarar det också din avsky mot Jesus Kristus som enda frälsare. 
    Du gick liksom ur askan i elden här när du gick vidare till Jehovas vittnen. Du har ju enbart blivit utsatt för sekter vars enda syfte är att lura dig på dina pengar. Inte undra på att du är bitter och arg. Du lät alltså en sekt förklara för dig varför en annan sekt är dålig och varför deras sätt att lura dig på dina pengar är mycket bättre, lol. Och i farten fick de dig att börja hata allt som hade med kristendom att göra. Vid det laget var du mör nog att låta dem böja och bända dig precis hur de ville ha dig. 

    Precis, de skriftställen som talar om att undvika den sk unrepentant sinner pratar om uppenbara, grova brott där personen i fråga kallar sig kristen men fortsätter att leva som en syndare och som inte vill ändra på sitt sätt. 
    Om alla som syndade skulle bli uteslutna så skulle ingen kunna vara kristen, vi är alla syndare. Även äldste bröder OCH även styrande kretsen. 
    Det är ganska normalt att inte vilja umgås med en pedofil som vägrar att sluta att begå övergrepp på barn. Det är en annan sak att inte behöva vända ryggen till någon som har rökt cigaretter och har ångrat sig och vill sluta för den vet att det inte är ok. 
    Det är inte en kristens plats att döma en annan människa eftersom vi söker förlåtelse av våra egna synder själva. Innan jag vill/kan sluta att umgås med någon så måste jag veta precis varför. Jag tänker inte låta en annan människa/syndare säga till mig att jag måste sluta umgås med någon bara för att de säger det och jag kan inte få reda på just varför. Det är ju vansinne. Jag kanske vänder någon ryggen då som inte alls förtjänar det, och på så vis så behandlar jag en oskyldig människa på ett dåligt och skadligt sätt och det gör ju mig till den som förtjänar straff. 

    Vi är alla vuxna människor med ett eget samvete. Som kristen har man sin trygghet hos Jesus som vägleder en att göra det som är rätt. På så vis behöver man inte daltas med som ett litet barn som måste skyddas från allt ont. Som vuxen kristen är man stark nog att höra båda sidorna. 
  • Anonym (???)
    Anonym (Anna) skrev 2020-03-28 04:56:04 följande:
    One liners är meningslösa. Visa vart precis där jag skrivit nåt osant. Och förklara hur jag spruckit.
    Dina inlägg bevisar inte ett skit. De är dina egna förvrängda uppfattningar. Är inget vittne men har växt upp inom och vet hur de funkar.
  • Anonym (Anna)
    Anonym (???) skrev 2020-03-28 13:24:35 följande:
    Dina inlägg bevisar inte ett skit. De är dina egna förvrängda uppfattningar. Är inget vittne men har växt upp inom och vet hur de funkar.
    Men det kan du inte säga eftersom du inte kommer med nåt specifikt. Du är bara arg och bitter för att du blir motbevisad. Att bara slänga ur sig något utan att hänvisa till nåt är som sagt helt meningslöst. Igen, det jag skrivit här kan kontrolleras. Du vägrar att peka ut vad det är du påstår jag skriver är felaktigt och det är för att du vet att du inte kan. Det gör dig till en clown. 
  • Anonym (???)
    Anonym (Anna) skrev 2020-03-28 13:30:45 följande:
    Men det kan du inte säga eftersom du inte kommer med nåt specifikt. Du är bara arg och bitter för att du blir motbevisad. Att bara slänga ur sig något utan att hänvisa till nåt är som sagt helt meningslöst. Igen, det jag skrivit här kan kontrolleras. Du vägrar att peka ut vad det är du påstår jag skriver är felaktigt och det är för att du vet att du inte kan. Det gör dig till en clown. 
    Du har inte ?bevisat? något. Du skriver bara enligt din verklighetsuppfattning vilket gör dig till en pajas.
Svar på tråden Fd Jehovas Vittne ställ dina frågor