• Anonym (Gretaogillande)

Greta borde vara tyst!!

Är så jävla trött på den där ungen!! Ska sitta och skrämma upp folk, barnen blir ju rädda!! Min son kom med  tårarna i halsen för en tid sen. Rädd attt han snart kommer dö. För den där Greta ska minnsan springa runt och ljuga. Vart är hennes föräldrar? vem håller reda på henne! Sånt där ljug borde bli olagligt! Gå i skolan  med dig i stället för att sitta och ljuga hela tiden   

• Svar på tråden Greta borde vara tyst!!
  • AndreaBD
    KlantSmurfen skrev 2019-12-13 00:12:01 följande:
    Det finns en länk mellan OCD och survivalism men jag vet inte riktigt om hennes klimathysteri kan klassas som survivalism eftersom hon försöker förhindra och inte förbereda sig. De med OCD brukar inte ha så bra copingstrategier, de brukar snarare förvärra symptomen. Är det en del av Gretas copingstrategi så blir den ju helt beroende av andra människor och det låter inte optimalt.

Att spela huvudrollen i en film är ju något man kan slutföra och resultatet är ju inte helt beroende av andra så din dotter hade ju mycket mer kontroll över situationen.
    Hon har Asperger, inte OCD. Folk med Asperger brukar vara individualister, de brukar just inte vara beroende av andra människor. Och som sagt, många med Asperger har svårt att komma igång med ett vanligt vuxenliv överhuvudtaget. Greta har kommit långt när man tänker på det. Många kommer just inte över vissa "trösklar". Det finns de som aldrig vågar tala inför andra, eller inte vågar lita på sina idéer, eller känner att de aldrig kan få gehör hos andra med sina intressen. Allt detta har ju Greta klarat så himla bra, hon har ju världens försprång där. Hon vet att hon kan. Så långt kommer många aldrig. Det är därför jag tycker det är positivt. Hon kan göra någonting annat än att sitta hemma och leva på sjukbidrag. Jag tror inte att hon har förväntningen att vara kändis resten av livet, utan hon kommer att ta det som en språngbräda till att syssla med något som hon är intresserad av. 
  • Pope Joan II
    AndreaBD skrev 2019-12-13 09:18:10 följande:
    Hon har Asperger, inte OCD. Folk med Asperger brukar vara individualister, de brukar just inte vara beroende av andra människor. Och som sagt, många med Asperger har svårt att komma igång med ett vanligt vuxenliv överhuvudtaget. Greta har kommit långt när man tänker på det. Många kommer just inte över vissa "trösklar". Det finns de som aldrig vågar tala inför andra, eller inte vågar lita på sina idéer, eller känner att de aldrig kan få gehör hos andra med sina intressen. Allt detta har ju Greta klarat så himla bra, hon har ju världens försprång där. Hon vet att hon kan. Så långt kommer många aldrig. Det är därför jag tycker det är positivt. Hon kan göra någonting annat än att sitta hemma och leva på sjukbidrag. Jag tror inte att hon har förväntningen att vara kändis resten av livet, utan hon kommer att ta det som en språngbräda till att syssla med något som hon är intresserad av. 
    I boken om Greta, Gretas familj och upprinnelsen till Gretas och familjens stora engagemang i klimatfrågor och annat rörande domedagen skriver Ernman att Greta är diagnosticerad med högfungerande autism, selektiv mutism samt OCD. 

Har du annan information alltså?
  • AndreaBD
    Pope Joan II skrev 2019-12-13 09:27:07 följande:
    I boken om Greta, Gretas familj och upprinnelsen till Gretas och familjens stora engagemang i klimatfrågor och annat rörande domedagen skriver Ernman att Greta är diagnosticerad med högfungerande autism, selektiv mutism samt OCD. 

Har du annan information alltså?
    Jag visste inte om OCD:n. Men jag tycker ändå att autism/Asperger (jag vet, Aspergerdiagnosen har delvis försvunnit men "högfungerande autism" har aldrig funnits som diagnos heller) är den "stora" diagnosen här, allt annat är symptom av det. De flesta inom autism-spektrum har drag av OCD.

Dvs. det är ganska stor skillnad om någon bara har OCD eller om de har OCD för att de har autism. De har en helt annan personlighet, och det var ju det det var frågan om .  En person med bara OCD kan vara mycket beroende av andra människor, en person med Asperger brukar inte vara det. Även om de också har OCD.  Sedan är det självklart att folk också är individuellt olika. Men generellt talat nu...
  • Konservativ
    AndreaBD skrev 2019-12-13 09:06:53 följande:

Måste det alltid vara allt eller inget? Det är väl också ett framsteg om en del går på annat. Och allt mer så småningom. 

så länge det bara handlar om några procent så är en omställning helt meningslös och Gretas jippon kommer bara vara jippon. enig med dig om att teknikforskning är bra?
  • Anonym (?)
    Anonym (Svea) skrev 2019-12-12 13:28:43 följande:

Åtminstone ena föräldern har själv diagnoser så att avgöra vad som är lämpligt kanske inte är det lättaste... Men vem som helst fattar att man INTE anpassar sig efter och spär på det som får ditt barn att svälta sig av ångest. Man gör allt i sin makt för att barnet ska bli mindre rädd. Man skickar dessutom inte ut barnet att vara galjonsfigur för en kontroversiell rörelse istället för att gå i skolan och träna på att leva ett normalt liv. Och ingen förälder bör tillåta sitt barn att ha en öppen twitter där vem som helst kan nå Greta med de hemskaste hot och tillmälen.

Att jämföra en roll i en film med att vara symbolen för en kontroversiell politisk rörelse är löjligt. Din dotter kanske kommer att bli igenkänd i framtiden, men that's it. Greta kommer alltid att vara "Klimat-Greta". Hon kan ändra sig helt i framtiden, det är trots allt mycket vanligt och normalt att inte ha samma värderingar och åsikter nör man är 30 som när man är 16. För de flesta människor är detta inget problem, de kan skapa sig en ny identitet och ett nytt sammanhang. Det kan inte Greta. Allt vad hon har gjort finns bevarat för alltid, hon kommer aldrig att tas på allvar av någon annan politisk rörelse, som hon kanske vill tillhöra. Hon kan heller aldrig få vara bara Greta, en anonym ingen. Det har hennes föräldrar stulit från henne. Är det någon som stulit hennes barndom så är det hennes föräldrar.

+1
  • Anders 386
    Anonym (Gretaogillande) skrev 2019-12-12 10:35:39 följande:

Är så jävla trött på den där ungen!! Ska sitta och skrämma upp folk, barnen blir ju rädda!! Min son kom med  tårarna i halsen för en tid sen. Rädd attt han snart kommer dö. För den där Greta ska minnsan springa runt och ljuga. Vart är hennes föräldrar? vem håller reda på henne! Sånt där ljug borde bli olagligt! Gå i skolan  med dig i stället för att sitta och ljuga hela tiden   

Det är precis den reaktionen som behövs! Vi måste förstå att det är allvar nu. Och för att det ska hända något är det just rädsla vi måste känna. Det är först då vi kan ta beslut som räddar vår framtid. 

Så länge vi bara sitter nöjda o glada kommer det aldrig att hända något - allt kommer att fortsätta mot en katastrof. Bättre då att vi verkligen blir rädda för det som kan hända och gör något åt det. 
  • Konservativ
    Anders 386 skrev 2019-12-13 10:33:43 följande:

Det är precis den reaktionen som behövs! Vi måste förstå att det är allvar nu. Och för att det ska hända något är det just rädsla vi måste känna. Det är först då vi kan ta beslut som räddar vår framtid. 

Så länge vi bara sitter nöjda o glada kommer det aldrig att hända något - allt kommer att fortsätta mot en katastrof. Bättre då att vi verkligen blir rädda för det som kan hända och gör något åt det. 

jaså? när kommer 'katastrofen' då? skriv din prognos så kan vi skratta tillsammans när det inte inträffar
  • Pope Joan II
    AndreaBD skrev 2019-12-13 09:37:11 följande:
    Jag visste inte om OCD:n. Men jag tycker ändå att autism/Asperger (jag vet, Aspergerdiagnosen har delvis försvunnit men "högfungerande autism" har aldrig funnits som diagnos heller) är den "stora" diagnosen här, allt annat är symptom av det. De flesta inom autism-spektrum har drag av OCD.

Dvs. det är ganska stor skillnad om någon bara har OCD eller om de har OCD för att de har autism. De har en helt annan personlighet, och det var ju det det var frågan om .  En person med bara OCD kan vara mycket beroende av andra människor, en person med Asperger brukar inte vara det. Även om de också har OCD.  Sedan är det självklart att folk också är individuellt olika. Men generellt talat nu...
    Känns det inte märkligt att uttala sig så tvärsäkert som du gjorde när du inte alls hade vetskap om saken? Du kanske borde läsa boken innan du gör dig till mästrande språkrör för Thunberg med föräldrar?

Hennes OCD höll för övrigt på att ta livet av henne.
  • Anders 386
    Konservativ skrev 2019-12-13 10:40:49 följande:
    jaså? när kommer 'katastrofen' då? skriv din prognos så kan vi skratta tillsammans när det inte inträffar
    Katastrofen har redan börjat. Hur kan man missa att glaciärena smälter, tundran tinar och att jordens medeltemperaturen ökar hela tiden. Samtidigt ökar jordens befolkning för varje år. 
    Alternativet till insikt är förnekelse - och eftersom förnekelsen håller rädslan borta är det många som väljer den vägen istället för att ta ansvar. 
  • AndreaBD
    Konservativ skrev 2019-12-13 10:08:50 följande:
    så länge det bara handlar om några procent så är en omställning helt meningslös och Gretas jippon kommer bara vara jippon. enig med dig om att teknikforskning är bra?
    Lite mer får man väl engagera sig då?! 
Svar på tråden Greta borde vara tyst!!