Märkligt nog läste jag idag en artikel som rör just det vi pratar om här, "Mäns våld mot kvinnor börjar ofta i ung ålder". Jag citerer några avsnitt:
"Problemen börjar tidigt. Var femte ungdom i åldern 16–24 har utsatts för brott av en nuvarande eller före detta partner – och unga tjejer uppger oftare att de har blivit utsatta för våld i en nära relation än kvinnor över 25 år, enligt Brottsförebyggande rådet (Brå).
– Vårt mål är att mäns våld mot kvinnor ska upphöra, men det kommer aldrig att hända om vi inte börjar med killars våld mot tjejer. En kvinnomisshandlare börjar inte plötsligt slå när han är 45, säger hon.
Trots unga tjejers utsatthet är ämnet tämligen outforskat. Sibel Korkmaz, doktorand i socialt arbete vid Stockholms universitet, håller just nu på med den första större studien specifikt om relationsvåld bland unga i Sverige. Studien utgår ifrån gymnasieelever och väntas bli helt klar nästa år.
Men redan nu säger Sibel Korkmaz att samhället behöver få upp ögonen för ungdomarnas situation. Ofta sker våldet i offrets allra första kärleksförhållande, förklarar hon, vilket gör att de ibland saknar ramar för vad som är okej eller inte i en relation. Ibland vet de inte ens om att de utsätts.
– Det här är en jätteviktig fråga. Både utifrån ett perspektiv att skydda ungdomar här och nu, men även över ett helt liv. Det finns forskning som visar att den som blir utsatt för våld i ungdomen löper större risk att bli utsatt senare i livet, säger hon...Vår linje är att förebygga att våld byggs upp. Det handlar framför allt om svartsjuka, kontrollerande beteenden och hot. Allt våld börjar så, säger hon."
Det är precis vad jag alltid sagt, vi måste börja i skolorna. Mobbning handlar också om kontrollerande beteenden, förövaren tål inte att offret på något sätt är avvikande, genom klädsel, uppträdande, utseende osv. Att släta över mobbning är detsamma som att riskera kvinnors liv och hälsa i framtiden. Mobbarna är de som löper störst risk att bli kvinnomisshandlare då de lider av kontrollbehov och empatibrist och är vana att få sin vilja igenom.
Hela artikeln finns t ex i AB, där är den tillsvidare olåst.