• Anonym (Maria)

Vanligt att killen man är med har mobbat i skolan?

Killen jag träffar nu berättade för ett tag sedan när vi snackade om lite allt möjligt om vissa saker han gjort i skolan (högstadiet och gymnasiet) som var ganska rejält osjyssta och typ mobbning. Han är inte heller den enda kille jag varit med som berättar sådana här grejer. Jag undrar om det är typ så det är och ganska vanligt?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2019-12-18 16:53
    Resultaten av omröstningen hittills känns faktiskt lite mysko. Jag har fiskat efter lite mer info från killen jag träffar och enligt honom så deltog ofta typ 80% av klasskompisar och även en hel del lärare som han minns det.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vanligt att killen man är med har mobbat i skolan?
  • Anonym (penna)
    Tecum skrev 2019-12-16 17:43:39 följande:
    Att förlåta en vuxen som ångrar vad denne gjort som barn har jag inga problem med, frågan är hur uppriktigt det är om vederbörande har mobbat så sent som i gymnasiet. Då krävs det nog en speciell och stark upplevelse för att ändra sig på djupet. För någonstans finns empatilösheten och översittarattityden kvar, i bästa fall kan de kontrollera och bekämpa den.
    Precis, att en elev på gymnasiet fortfarande mobbar och inte inser att han gör någon annan illa, då kan börja undra om han har en skruv lös eller om han helt enkelt saknar empati och njuter av att trycka ner andra och vara elak...
  • Tecum

Märkligt nog läste jag idag en artikel som rör just det vi pratar om här, "Mäns våld mot kvinnor börjar ofta i ung ålder".  Jag citerer några avsnitt:

"Problemen börjar tidigt. Var femte ungdom i åldern 16–24 har utsatts för brott av en nuvarande eller före detta partner – och unga tjejer uppger oftare att de har blivit utsatta för våld i en nära relation än kvinnor över 25 år, enligt Brottsförebyggande rådet (Brå).

– Vårt mål är att mäns våld mot kvinnor ska upphöra, men det kommer aldrig att hända om vi inte börjar med killars våld mot tjejer. En kvinnomisshandlare börjar inte plötsligt slå när han är 45, säger hon.

Trots unga tjejers utsatthet är ämnet tämligen outforskat. Sibel Korkmaz, doktorand i socialt arbete vid Stockholms universitet, håller just nu på med den första större studien specifikt om relationsvåld bland unga i Sverige. Studien utgår ifrån gymnasieelever och väntas bli helt klar nästa år.

Men redan nu säger Sibel Korkmaz att samhället behöver få upp ögonen för ungdomarnas situation. Ofta sker våldet i offrets allra första kärleksförhållande, förklarar hon, vilket gör att de ibland saknar ramar för vad som är okej eller inte i en relation. Ibland vet de inte ens om att de utsätts.

– Det här är en jätteviktig fråga. Både utifrån ett perspektiv att skydda ungdomar här och nu, men även över ett helt liv. Det finns forskning som visar att den som blir utsatt för våld i ungdomen löper större risk att bli utsatt senare i livet, säger hon...Vår linje är att förebygga att våld byggs upp. Det handlar framför allt om svartsjuka, kontrollerande beteenden och hot. Allt våld börjar så, säger hon."

Det är precis vad jag alltid sagt, vi måste börja i skolorna. Mobbning handlar också om kontrollerande beteenden, förövaren tål inte att offret på något sätt är avvikande, genom klädsel, uppträdande, utseende osv. Att släta över mobbning är detsamma som att riskera kvinnors liv och hälsa i framtiden. Mobbarna är de som löper störst risk att bli kvinnomisshandlare då de lider av kontrollbehov och empatibrist och är vana att få sin vilja igenom.

Hela artikeln finns t ex i AB, där är den tillsvidare olåst.

• pyssel
    Tecum skrev 2019-12-16 19:41:13 följande:

Märkligt nog läste jag idag en artikel som rör just det vi pratar om här, "Mäns våld mot kvinnor börjar ofta i ung ålder".  Jag citerer några avsnitt:

[..]

Hoppas också att många skolor kommer köra kampanjen "Svartsjuka är inte romantiskt".
    #inteensamaldrigglömd
  • Tecum
    pyssel skrev 2019-12-16 20:06:10 följande:
    Hoppas också att många skolor kommer köra kampanjen "Svartsjuka är inte romantiskt".
    Ja, hoppas verkligen att skolorna tar dessa undersökningar på allvar och agerar.
  • Anonym (penna)
    Tecum skrev 2019-12-16 19:41:13 följande:

"Problemen börjar tidigt. Var femte ungdom i åldern 16?24 har utsatts för brott av en nuvarande eller före detta partner ? och unga tjejer uppger oftare att de har blivit utsatta för våld i en nära relation än kvinnor över 25 år, enligt Brottsförebyggande rådet (Brå).

? Vårt mål är att mäns våld mot kvinnor ska upphöra, men det kommer aldrig att hända om vi inte börjar med killars våld mot tjejer. En kvinnomisshandlare börjar inte plötsligt slå när han är 45, säger hon.

Trots unga tjejers utsatthet är ämnet tämligen outforskat. Sibel Korkmaz, doktorand i socialt arbete vid Stockholms universitet, håller just nu på med den första större studien specifikt om relationsvåld bland unga i Sverige. Studien utgår ifrån gymnasieelever och väntas bli helt klar nästa år.

Men redan nu säger Sibel Korkmaz att samhället behöver få upp ögonen för ungdomarnas situation. Ofta sker våldet i offrets allra första kärleksförhållande, förklarar hon, vilket gör att de ibland saknar ramar för vad som är okej eller inte i en relation. Ibland vet de inte ens om att de utsätts.

? Det här är en jätteviktig fråga. Både utifrån ett perspektiv att skydda ungdomar här och nu, men även över ett helt liv. Det finns forskning som visar att den som blir utsatt för våld i ungdomen löper större risk att bli utsatt senare i livet, säger hon...Vår linje är att förebygga att våld byggs upp. Det handlar framför allt om svartsjuka, kontrollerande beteenden och hot. Allt våld börjar så, säger hon."

Det är precis vad jag alltid sagt, vi måste börja i skolorna. Mobbning handlar också om kontrollerande beteenden, förövaren tål inte att offret på något sätt är avvikande, genom klädsel, uppträdande, utseende osv. Att släta över mobbning är detsamma som att riskera kvinnors liv och hälsa i framtiden. Mobbarna är de som löper störst risk att bli kvinnomisshandlare då de lider av kontrollbehov och empatibrist och är vana att få sin vilja igenom.

Har inte läst artikeln, men menar hon att var 5:e varit utsatt för våld av en partner? För det står lite otydligt. Det står ju att var 5:e utsatts för för brott, så jag antar det kan innefatta andra saker också? Eller menar hon våld, för hon går ju in på det strax därefter? Brott kan ju handla om hot, kränkningar och att sprida bilder också. Allvarligt det också, men inte lika illa som våld ju. 
  • Anonym (tobbe)

Tyvärr är killar som mobbar populära. Så var det i skolan och så verkar det fortsätta för dom. Sen är det fel att skylla på att dom vara små man kan ta ansvar även när man är liten eller ung. Jag valde själv att aldrig mobba utan stå upp för dom som råkade ut för mobbare. Visst retas gjorde man men inte så att någon mådde dåligt utan med kompisar på ett kamratligt sätt och märkte man att det var för mycket då lade man av. Mobbarna gjorde det inte på ett skämtsamt sätt dom gjorde det för att trycka ner och ofta gav dom sig på dom som in kunde försvara sig. Hade några jävla översittare i skolan men jag vägrade att backa för dom och jag försvarade andra mot dom så det blev till att slåss en del. Men det är jag glad för nu för hade jag hängt på dom och hoppat på dom svagare då hade jag fan skämts livet ut. Hatar jävla översittare och om jag får reda på att några yngre släktingar mobbar då kommer jag ta ur dom det. 

• Anonym (Johanna)

Nej, det har aldrig hänt mig. Det är nog bara den typ av kille som du dras till. 

• Anonym (Bee)
    Anonym (penna) skrev 2019-12-16 13:21:51 följande:

Du skriver som att barn är vuxna vid 10 års ålder. Skrämmande. Man har som sagt inte utvecklat sin hjärna förrän vid 25 års ålder. Empati är inte bara biologiskt utan också något man lär sig. Har man föräldrar som inte brytt sig om att lära ut rätt och fel, eller har kompisar som gillar att retas så är det inte lätt att förstå att man gör nån annan illa. Det handlar inte bara om att slåss vet du...

Nej jag skriver inte att barn är vuxna. Jag skriver att barn har empati. Barn förstår och resonerar hur man är mot andra och hur andra är mot en själv redan från väldigt tidig ålder.

Men sen har barn sämre förmåga att hantera konflikter och de hamnar lättare i situationer där de gör saker de inte vill och behöver såklart hjälp med det. Men det är en annan sak, det har med deras sociala förmåga att göra och inte förmågan att känna empati. Barn har inte heller förmåga till konsekvenstänkande och impulskontroll som vuxna vilket också kan leda till att de hamnar i problematiska situationer. Som sagt, barn behöver ofta stöd socialt och de hamnar oftare än vuxna i konflikter och situationer som de inte kan hantera. Men det betyder inte att barn inte har empati.

Sen tar du upp personer som vuxit upp i utsatta miljöer och kanske själva är utsatta för våld eller annan misshandel hemma. Ja det är självklart att detta påverkar en. Det KAN ju leda till att man utvecklar en antisocial störning och det visar sig i så fall redan i mellanstadieåldern. Det betyder ju ofta att dessa barn behöver extra stöd socialt eller på annat sätt. Men det behöver inte alls leda till att man blir oempatisk själv bara för att man har haft en traumatisk uppväxt. Det finns många som vuxit upp i dåliga hem eller som blivit utsatta för övergrepp som barn men som ändå blir empatiska och välfungerande personer.

Och dessutom finns det ju personer som har haft till synes bra uppväxt i välbärgade hem men som ändå är oempatiska som vuxna och som mobbar ändå, till och med i vuxen ålder.

Har dina 10 åriga barn noll empati så ska du bli orolig. Det är min professionella åsikt.
  • Tukt

Känns som den här tråden spårat ur rätt rejält.

Folk blandar i hop mäns våld mot kvinnor med mobbing. Någon pratar om ?välbärgade hem?, som att det skulle vara en faktor. När handlade det hela om ekonomi?

En annan skriver om barn och empati. Men även om empati är en bra grund för att inte mobba så är det knappast en garanti, då mobbing handlar om helt andra saker.
    Någon har "professionella". Vad för profession är det, kan man undra?

Hade jag varit trådstartare med en viktig fråga hade jag nog gjort slut med min partner för att aldrig mer skaffa en?

• Tecum
    Tukt skrev 2019-12-17 10:01:08 följande:

Känns som den här tråden spårat ur rätt rejält.

Folk blandar i hop mäns våld mot kvinnor med mobbing. Någon pratar om välbärgade hem, som att det skulle vara en faktor. När handlade det hela om ekonomi?

En annan skriver om barn och empati. Men även om empati är en bra grund för att inte mobba så är det knappast en garanti, då mobbing handlar om helt andra saker.
    Någon har "professionella". Vad för profession är det, kan man undra?

Hade jag varit trådstartare med en viktig fråga hade jag nog gjort slut med min partner för att aldrig mer skaffa en

Nya undersökningar visar att det finns ett starkt samband mellan mobbning och annat våld i skolan och våld mot kvinnor senare i livet. Våldsbeteende grundläggs i skolan och därför måste det bekämpas där. Därför är den kopplingen i högsta grad relevant i förhållande till trådstarten.
Svar på tråden Vanligt att killen man är med har mobbat i skolan?