• Anonym (Maria)

Vanligt att killen man är med har mobbat i skolan?

Killen jag träffar nu berättade för ett tag sedan när vi snackade om lite allt möjligt om vissa saker han gjort i skolan (högstadiet och gymnasiet) som var ganska rejält osjyssta och typ mobbning. Han är inte heller den enda kille jag varit med som berättar sådana här grejer. Jag undrar om det är typ så det är och ganska vanligt?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2019-12-18 16:53
    Resultaten av omröstningen hittills känns faktiskt lite mysko. Jag har fiskat efter lite mer info från killen jag träffar och enligt honom så deltog ofta typ 80% av klasskompisar och även en hel del lärare som han minns det.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vanligt att killen man är med har mobbat i skolan?
  • Anonym (Jo)

Killen jag träffar nu har berättat att han både mobbat och blivit mobbad, men inte senare än mellanstadiet.

Av de andra jag träffat innan så har två blivit mobbade men ej mobbat och två har varken eller.

• Schvante

Blev mobbad under hela grundskole tiden från 1-9 klass. Har aldrig mobbat någon men har idag ett väldigt bra självförtroende

• Tecum

Ja det är vanligt att tjejer blir ihop med mobbare, det är ofta tuffa och utåtriktade killar och det attraherar tjejer. Däremot är det inte vanligt att random killar har varit mobbare, det är bara det att mobbarna syns bättre, tar för sig och byter tjejer ofta.
    Så om du vill belöna en gammal mobbare genom att bli hans flickvän så är det din sak... Men det innebär att så länge mobbare blir belönade så kommer vi aldrig att få bukt med mobbningen. 

• Limajo

Ingen av männen jag har varit i relationer med har varit mobbare. Jag skulle ta mig en allvarlig funderare på relationen om jag fick reda på något sådant.

Hur gamla är ni? Hur många år sedan var det han gick i skolan?

• pyssel

Nej inget av det, men min nuvarande spolade skolans värsta mobbare i toaletten. Tror det var i grundskolan. Fick veta det när jag frågade om han mobbat eller utsatt andra i skolan.

Träffade någon för flera år sedan som berättade någon historia om hur de haft "kul", enligt dem då, och utsatt en stackare i omklädningsrummet. Det var inte kul alls, utan väldigt ledsamt att lyssna på, och det förtog ganska mkt vad jag kände. Blev förbannad också.

#inteensamaldrigglömd
  • EmberEyes

Nej, det är inte normalt eller vanligt att vara mobbare. Och det är inte normalt eller vanligt att serie-dejta mobbare. Frågan är vad det är du ser hos den typen av lägre stående varelser...

• MotorcycleEmptiness

Nej, det är inte vanligt och såklart ett oförsvarbart beteende som väcker många tankar.

Hade avslutat med någon om jag fått reda på detta i ett tidigt skede.

Får helt fel känsla.

• Tukt

Mobbing är väl precis som mycket annat, en glidande skala där det kan vara svårt att veta vad som är ungdomligt oförstånd eller ren pennalism.
    Allt beroende på ålder så klart. Så man bör ju ställa betydligt större krav på en gymnasieelev och på en förstaklassare.
    Men att någon bekänner att den mobbat tyder ju på en viss insikt.
    Och många gånger är det väl värre med de som passivt låter mobbing fortgå en själva pennalisten själv.

• IceKitten
    Tecum skrev 2019-12-15 18:30:24 följande:

Ja det är vanligt att tjejer blir ihop med mobbare, det är ofta tuffa och utåtriktade killar och det attraherar tjejer. Däremot är det inte vanligt att random killar har varit mobbare, det är bara det att mobbarna syns bättre, tar för sig och byter tjejer ofta.

Så om du vill belöna en gammal mobbare genom att bli hans flickvän så är det din sak... Men det innebär att så länge mobbare blir belönade så kommer vi aldrig att få bukt med mobbningen. 

Nu drar du allt i alla spakar samtidigt... Att mobba eller bli mobbad är självfallet jättehemskt.

Men att någon mobbades som barn är ingenting de bör dömas för hela livet. Inte om personen insett sitt fel och tagit avstånd från den typen av beteende. Lite förlåtande måste vi ändå kunna visa mot folk.
  • Tecum
    IceKitten skrev 2019-12-15 21:55:50 följande:
    Nu drar du allt i alla spakar samtidigt... Att mobba eller bli mobbad är självfallet jättehemskt.
    Men att någon mobbades som barn är ingenting de bör dömas för hela livet. Inte om personen insett sitt fel och tagit avstånd från den typen av beteende. Lite förlåtande måste vi ändå kunna visa mot folk.
    Men det framgår ingenstans att killen i TS tar avstånd från det han gjort. Hos vissa går ränderna aldrig ur.

Och om du ser på omröstningen i tråden är det ingen som erkänner att denne varit mobbare. Det säger en del om hur pass vissa inser sina fel...
Svar på tråden Vanligt att killen man är med har mobbat i skolan?