• Anonym (Maria)

Vanligt att killen man är med har mobbat i skolan?

Killen jag träffar nu berättade för ett tag sedan när vi snackade om lite allt möjligt om vissa saker han gjort i skolan (högstadiet och gymnasiet) som var ganska rejält osjyssta och typ mobbning. Han är inte heller den enda kille jag varit med som berättar sådana här grejer. Jag undrar om det är typ så det är och ganska vanligt?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2019-12-18 16:53
    Resultaten av omröstningen hittills känns faktiskt lite mysko. Jag har fiskat efter lite mer info från killen jag träffar och enligt honom så deltog ofta typ 80% av klasskompisar och även en hel del lärare som han minns det.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vanligt att killen man är med har mobbat i skolan?
  • Tukt
    Tecum skrev 2019-12-17 10:22:46 följande:
    Nya undersökningar visar att det finns ett starkt samband mellan mobbning och annat våld i skolan och våld mot kvinnor senare i livet. Våldsbeteende grundläggs i skolan och därför måste det bekämpas där. Därför är den kopplingen i högsta grad relevant i förhållande till trådstarten.
    Vilka undersökningar? Är det den låsta artikeln i Aftonbladet du hänvisade till?
    Den där det står att "ämnet är tämligen outforskat"?
  • Anonym (penna)
    Anonym (Bee) skrev 2019-12-17 08:39:32 följande:
    Nej jag skriver inte att barn är vuxna. Jag skriver att barn har empati. Barn förstår och resonerar hur man är mot andra och hur andra är mot en själv redan från väldigt tidig ålder.

Men sen har barn sämre förmåga att hantera konflikter och de hamnar lättare i situationer där de gör saker de inte vill och behöver såklart hjälp med det. Men det är en annan sak, det har med deras sociala förmåga att göra och inte förmågan att känna empati. Barn har inte heller förmåga till konsekvenstänkande och impulskontroll som vuxna vilket också kan leda till att de hamnar i problematiska situationer. Som sagt, barn behöver ofta stöd socialt och de hamnar oftare än vuxna i konflikter och situationer som de inte kan hantera. Men det betyder inte att barn inte har empati.

Sen tar du upp personer som vuxit upp i utsatta miljöer och kanske själva är utsatta för våld eller annan misshandel hemma. Ja det är självklart att detta påverkar en. Det KAN ju leda till att man utvecklar en antisocial störning och det visar sig i så fall redan i mellanstadieåldern. Det betyder ju ofta att dessa barn behöver extra stöd socialt eller på annat sätt. Men det behöver inte alls leda till att man blir oempatisk själv bara för att man har haft en traumatisk uppväxt. Det finns många som vuxit upp i dåliga hem eller som blivit utsatta för övergrepp som barn men som ändå blir empatiska och välfungerande personer.

Och dessutom finns det ju personer som har haft till synes bra uppväxt i välbärgade hem men som ändå är oempatiska som vuxna och som mobbar ändå, till och med i vuxen ålder.

Har dina 10 åriga barn noll empati så ska du bli orolig. Det är min professionella åsikt.
    Jag har inte stenkoll på när just empati utvecklas hos barn osv, och det finns ju dessutom olika subtyper av empati. Ett barn kanske har möjlighet att känna empati (och en del utvecklar det nog olika fort än andra), men de kanske inte lärt sig se kopplingen mellan att skoja (som de tror att de gör) med någon på ett retfullt sätt och att det kan såra den som de skojar/retas med. Den som blir retad kanske inte visar det tydligt heller och då kan det vara svårt för en del barn att förstå att de gör någon illa. Jag minns själv en gång när jag var barn då jag trodde jag skojade med någon, och sedan kom det en vuxen och berättade för mig att det jag gjorde nog inte uppskattades av den personen. Och efter det så gjorde jag inte igen mer och lärde mig liksom tänka mer på det sättet. Så bara det att någon berättar om rätt och fel kan hjälpa, man behöver inte haft en trasslig barndom för att inte förstå empati som barn.
  • Anonym (penna)
    Tukt skrev 2019-12-17 10:01:08 följande:

En annan skriver om barn och empati. Men även om empati är en bra grund för att inte mobba så är det knappast en garanti, då mobbing handlar om helt andra saker.

Nej mobbning och brist på empati hör visst ihop, inte bara handlar om helt andra saker. Man kan förstås ha empati och ändå mobba, men jag tror det då ofta handlar om barn som inte hunnit lära sig fullt ut att sätta sig in i andra personer och reflektera över konsekvenser osv, eller att de själva känner de måste passa in i gruppen och inte vågar gå emot.

Vad menar du med att mobbning handlar om helt andra saker?
  • Tukt
    Anonym (penna) skrev 2019-12-17 12:37:31 följande:
    Nej mobbning och brist på empati hör visst ihop, inte bara handlar om helt andra saker. Man kan förstås ha empati och ändå mobba, men jag tror det då ofta handlar om barn som inte hunnit lära sig fullt ut att sätta sig in i andra personer och reflektera över konsekvenser osv, eller att de själva känner de måste passa in i gruppen och inte vågar gå emot.

Vad menar du med att mobbning handlar om helt andra saker?

Mobbing kan ju bland annat bero på att man inte förstår andra. Ungefär som du och jag nu.

Där jag skrev att ?empati är en bra grund för att inte mobba?, vilket du i din tur valde att tolka precis tvärt emot.

Sedan kanske jag överdrev då jag skrev ?helt andra saker?. För så enkelt är det ju inte. Däremot så mobbing i de flesta fall en kedja av orsaker och förutsättningar som spelar samman, snarare än någon eller några enskilda onda förövare som begår övergrepp i unga  år.

Om det vore som det sistnämnda hade skolor knappast behöva bemöda sig med att ha olika strategier för att hantera mobbing. Då hade det i stället rätt med att placera förövarna på ett sätt att de inte skulle komma åt andra bar i samma utsträckning,

• Tecum
    Tukt skrev 2019-12-17 10:37:09 följande:
    Vilka undersökningar? Är det den låsta artikeln i Aftonbladet du hänvisade till?
    Den där det står att "ämnet är tämligen outforskat"?
    Ämnet är outforskat för att ingen brytt sig om att fördjupa sig i det, de var ju mycket lättare att skylla på "patriarkala strukturer" och att lägga skulden på alla män kollektivt. Men nu inser alltfler att det inte håller, det blir ju inte bättre! Nu har man börjat analysera och följa upp förövare och då finns det ett tydligt samband mellan våld i skolan och våld mot kvinnor senare i livet. Som det står i artikeln, ingen börjar slå vid 45.
  • Tecum
    Tukt skrev 2019-12-17 13:46:07 följande:

Mobbing kan ju bland annat bero på att man inte förstår andra. Ungefär som du och jag nu.

Där jag skrev att empati är en bra grund för att inte mobba, vilket du i din tur valde att tolka precis tvärt emot.

Sedan kanske jag överdrev då jag skrev helt andra saker. För så enkelt är det ju inte. Däremot så mobbing i de flesta fall en kedja av orsaker och förutsättningar som spelar samman, snarare än någon eller några enskilda onda förövare som begår övergrepp i unga  år.

Om det vore som det sistnämnda hade skolor knappast behöva bemöda sig med att ha olika strategier för att hantera mobbing. Då hade det i stället rätt med att placera förövarna på ett sätt att de inte skulle komma åt andra bar i samma utsträckning,

Det räcker att placera förövarna så att de inte kommer åt andra barn, givetvis! Men skolledning och ansvariga är för fega för en så drastisk men effektiv åtgärd och det finns inte ett regelverk som tillåter det. Istället mesar man med mobbarna och försöker hitta förklaringar och inte sällan skyller man på offret. Men om  man istället utgår från att mobbning är fel och inte ska få förekomma blir det mycket enklare. För det är inga konstigheter, mobbning är ett övergrepp mot en annan individ och förövaren ska behandlas som den brottsling hen är - med hänsyn tagit till dennes ålder som vid annan kriminalitet.
  • Tukt
    Tecum skrev 2019-12-17 16:21:30 följande:
    Ämnet är outforskat för att ingen brytt sig om att fördjupa sig i det, de var ju mycket lättare att skylla på "patriarkala strukturer" och att lägga skulden på alla män kollektivt. Men nu inser alltfler att det inte håller, det blir ju inte bättre! Nu har man börjat analysera och följa upp förövare och då finns det ett tydligt samband mellan våld i skolan och våld mot kvinnor senare i livet. Som det står i artikeln, ingen börjar slå vid 45.
    Nu får du bestämma dig. Är ämnet outforskat eller ej? Du säger nämligen både och.
  • Anonym (penna)
    Tukt skrev 2019-12-17 13:46:07 följande:

Där jag skrev att ?empati är en bra grund för att inte mobba?, vilket du i din tur valde att tolka precis tvärt emot.

Sedan kanske jag överdrev då jag skrev ?helt andra saker?. För så enkelt är det ju inte. Däremot så mobbing i de flesta fall en kedja av orsaker och förutsättningar som spelar samman, snarare än någon eller några enskilda onda förövare som begår övergrepp i unga  år.

Jag bortsåg delvis från det, för det var kryptiskt vad du menade eftersom du i nästa stund skrev att det beror på helt andra saker. Och nu skriver du att du överdrev det, så du insåg inte också på samma gång att det var lite dubbelt det du skrev i förra inlägget?

Ja det är många faktorer som spelar in i mobbning, det är vi överens om.
  • Tecum
    Tukt skrev 2019-12-17 16:51:37 följande:
    Nu får du bestämma dig. Är ämnet outforskat eller ej? Du säger nämligen både och.
    Det har varit outforskat och åsidosatt men nu finns det relevanta kunskaper. Det är alltså inte outforskat längre.
  • KlantSmurfen
    Tecum skrev 2019-12-17 10:22:46 följande: #50
    Tukt skrev 2019-12-17 10:01:08 följande:

Känns som den här tråden spårat ur rätt rejält.

Folk blandar i hop mäns våld mot kvinnor med mobbing. Någon pratar om välbärgade hem, som att det skulle vara en faktor. När handlade det hela om ekonomi?

En annan skriver om barn och empati. Men även om empati är en bra grund för att inte mobba så är det knappast en garanti, då mobbing handlar om helt andra saker.
    Någon har "professionella". Vad för profession är det, kan man undra?

Hade jag varit trådstartare med en viktig fråga hade jag nog gjort slut med min partner för att aldrig mer skaffa en

Nya undersökningar visar att det finns ett starkt samband mellan mobbning och annat våld i skolan och våld mot kvinnor senare i livet. Våldsbeteende grundläggs i skolan och därför måste det bekämpas där. Därför är den kopplingen i högsta grad relevant i förhållande till trådstarten.
    Kan du länka till den forskningen som visar att våldsbeteende grundläggs i skolan?
Svar på tråden Vanligt att killen man är med har mobbat i skolan?