• CrookedTail

    Vi som planerar äggdonation 2020

    En mötesplats för oss som planerar att göra äggdonation eller embryodonation under 2020. Här kan vi få svar på frågor, tips och råd och stöd från andra i samma situation.

    Jag är 38 år och har inga barn sedan tidigare. Vi har gått igen en spontangraviditet som tyvärr slutade i MA i v.12, samt två totalmisslyckade IVF:er på Sahlgrenska.

    2019 gjorde vi två insättningar (ett ET och ett FET) med donerade ägg på AVA Riga som inte lyckades. Jag gjorde nyligen en hysteroskopi och där kunde man se avvikelser, troligtvis en inflammation i livmodern. Vi väntar nu på svar om vidare behandling från kliniken.


    Apr 2017 spontangravid, MA i v.13 | Jan 2019 IVF 0 ET | Apr 2019 IVF 0 ET | Sep 2019 ÄD 1 ET | Nov 2019 ÄD 2 FET
  • Svar på tråden Vi som planerar äggdonation 2020
  • Limarie

    Nu har svaret kommit... tog provet igår RD 10

    Och det är 472. Då behövs väl knappast en uppföljnings HCG nästa vecka? Och jag undrar om det kanske ändå är 2 som växer? 


    Embryodonation 02/2020-Äggdonation 01/2020 avbruten-AMH 0,9 (34 år) /spermafaktor - 2 IVF 2019 med ICSI - 0 av 9 ägg befruktades
  • PeeWee44
    Limarie skrev 2020-02-14 15:25:30 följande:

    Nu har svaret kommit... tog provet igår RD 10

    Och det är 472. Då behövs väl knappast en uppföljnings HCG nästa vecka? Och jag undrar om det kanske ändå är 2 som växer? 


    Wow! Grattis till graviditeten! Hoppas du kan slappna av lite nu och njuta. Boka till för ultraljud i vecka 7-9 för att se hjärtat slå. Fin alla hjärtansdag present.
  • Snurranfian
    Limarie skrev 2020-02-14 15:25:30 följande:

    Nu har svaret kommit... tog provet igår RD 10

    Och det är 472. Då behövs väl knappast en uppföljnings HCG nästa vecka? Och jag undrar om det kanske ändå är 2 som växer? 


    Gud va spännande!!!! Sååå braaa! Jo men ta ett prov till så att du ser att det dubbleras inom ca 48 h. OM du vill. Det är dubbleringstiden som.är intressant!!! :) på ca 18 dpo hade jag 721.. vad blir det för dig... 15 dpo om man skulle tänka det va en vanlig graviditet? Jag väntar en! Hade 7 dygn senare 18600. Dubbleringstid på 36 timmar. Så verkar inte som man kan gå helt på hcg-nivå gällande en eller två. Med den va fantastiskt det vore om ni väntar 2!!!!!!! Så så Glad jag är för dig!!!
  • UndrandeSökare
    Limarie skrev 2020-02-14 15:25:30 följande:

    Nu har svaret kommit... tog provet igår RD 10

    Och det är 472. Då behövs väl knappast en uppföljnings HCG nästa vecka? Och jag undrar om det kanske ändå är 2 som växer? 


    Grattis till plus. Ta ett nytt hcgblodprov nästa vecka för att se att det ökar som det ska. Satte du in 1 eller 2 embryon? 3 dagars eller 5 dagars?
  • Smulantobe
    Limarie skrev 2020-02-14 15:25:30 följande:

    Nu har svaret kommit... tog provet igår RD 10

    Och det är 472. Då behövs väl knappast en uppföljnings HCG nästa vecka? Och jag undrar om det kanske ändå är 2 som växer? 


    Wow, stort grattis!!! Och skönt att det finns HCG-prover att ta:). 

    Jag tänkte på ditt dilemma ang Finland. . .Jag är en stor förespråkare av att säga sanningen, tror att man tjänar på det i längden. Men att säga att ni inte är redo just nu utan vill skjuta upp det en månad, det skadar ju inte. OM det nu inte skulle gå vägen, skulle ni vilja köra ett försök till i Finland, eller skulle ni vända er någon annanstans?  Vet att det är Landstingsfinansierat och så, så förstår om det kanske är krångligt. 

    Pratade föresten med Huddinge idag och de berättade att de numera inte delar på donatorns ägg, utan att ett par får ägg från en kvinna. Tror att det var du som nämnde tidigare att de fortfarande delade på äggen? Så det är ju bra isf, att de ändrat nu. För oss spelar det dock inte så stor roll, fick besked om att eftersom vi redan använt tre landstingsfinansierade ivf-försök så får vi inte stå i deras kö (endast om man har en egen donator och dessutom betalar 65 000kr). Blev besviken för det var inte den informationen vi fick när vi började med ivf där. Tråkig känsla att bli utkastad av systemet om det inte funkar med tre försök, blir så ledsen när jag tänker på det. Skulle nog kanske ändå inte rekommendera Huddinge, men kan ju iaf vara bra att veta hur dom gör med äggen. 
    Planerar äggdonation 2020 | Tidigare: 2019 3 st IVF med 1 ET/försök, 1 IVF med 0 ET
  • Smulantobe

    Varför är det alltid så att när man går och väntar på mensen så kommer den inte? Skulle tidigarelägga mensen med Primolut-Nor för att synka med donator men det funkade visst inte och nu ligger vi inte riktigt i fas. Men viktigast just nu är hur det går med donatorns behandling och det ser lovande ut, plock planerat någon gång nästa vecka. Blir nog så att vi får frysa in alla som 5-dagars och sen göra FET på mig när min cykel vi samarbeta. Vilket den nästan alltid gör annars, men såklart inte nu, suck! Har planerat in massage och en massa vin i helgen, det kanske kan få mig att slappna av:). 


    Planerar äggdonation 2020 | Tidigare: 2019 3 st IVF med 1 ET/försök, 1 IVF med 0 ET
  • Fertilitetsresa
    Limarie skrev 2020-02-14 15:25:30 följande:

    Nu har svaret kommit... tog provet igår RD 10

    Och det är 472. Då behövs väl knappast en uppföljnings HCG nästa vecka? Och jag undrar om det kanske ändå är 2 som växer? 


    Men åh så roligt!! Stort grattis!!! När jag väntade tvillingar hade jag 1334 i HCG på ruvardag 14 eller 15. Om det nu kan vara ett riktmärke?
  • Limarie
    Smulantobe skrev 2020-02-14 22:21:02 följande:
    Wow, stort grattis!!! Och skönt att det finns HCG-prover att ta:). 

    Jag tänkte på ditt dilemma ang Finland. . .Jag är en stor förespråkare av att säga sanningen, tror att man tjänar på det i längden. Men att säga att ni inte är redo just nu utan vill skjuta upp det en månad, det skadar ju inte. OM det nu inte skulle gå vägen, skulle ni vilja köra ett försök till i Finland, eller skulle ni vända er någon annanstans?  Vet att det är Landstingsfinansierat och så, så förstår om det kanske är krångligt. 

    Pratade föresten med Huddinge idag och de berättade att de numera inte delar på donatorns ägg, utan att ett par får ägg från en kvinna. Tror att det var du som nämnde tidigare att de fortfarande delade på äggen? Så det är ju bra isf, att de ändrat nu. För oss spelar det dock inte så stor roll, fick besked om att eftersom vi redan använt tre landstingsfinansierade ivf-försök så får vi inte stå i deras kö (endast om man har en egen donator och dessutom betalar 65 000kr). Blev besviken för det var inte den informationen vi fick när vi började med ivf där. Tråkig känsla att bli utkastad av systemet om det inte funkar med tre försök, blir så ledsen när jag tänker på det. Skulle nog kanske ändå inte rekommendera Huddinge, men kan ju iaf vara bra att veta hur dom gör med äggen. 
    Ja, vi fick också vid första samtal info om att de inte längre dela på äggen. Min man hade ringt dit. Sedan fått vi kallelsen där det stod tydligt att äggen kan behöva delas. Därför ringde vi igen och denna barnmorska bekräftade att det var så. Vi ifrågesatte varför vi och andra får olika information. Själv har jag ingen aning vad som gäller men kompisar ska dit nästa vecka igen och får se vad de får för svar. 

    Vi är inte så sugna på ett nytt försök i Finland i fall det behövs men hade kanske vågat ett till. Men nu har vi också ett inbokat besök på Huddinge den 10 mars. Då är jag i teorin 6 +5... jag pratade med en privat gynklinik och de tyckte att vi kan göra ett ul redan 6+1 och att vi kanske ser något då. Avboka eller skjuter vi upp tiden på Huddinge avslutas vår pågående remiss. 

    Men nu håller jag bara tummarna att det här går hela vägen och då är allt det där oviktigt!
    Embryodonation 02/2020-Äggdonation 01/2020 avbruten-AMH 0,9 (34 år) /spermafaktor - 2 IVF 2019 med ICSI - 0 av 9 ägg befruktades
  • Limarie
    UndrandeSökare skrev 2020-02-14 21:59:55 följande:
    Grattis till plus. Ta ett nytt hcgblodprov nästa vecka för att se att det ökar som det ska. Satte du in 1 eller 2 embryon? 3 dagars eller 5 dagars?
    Det var en 5 dagars, provet var RD 10. På måndag RD 14 är nästa prov. Men nu är jag mycket mer avslappnad. Sov som en sten inatt. 
    Embryodonation 02/2020-Äggdonation 01/2020 avbruten-AMH 0,9 (34 år) /spermafaktor - 2 IVF 2019 med ICSI - 0 av 9 ägg befruktades
  • UndrandeSökare
    Limarie skrev 2020-02-15 11:17:03 följande:

    Det var en 5 dagars, provet var RD 10. På måndag RD 14 är nästa prov. Men nu är jag mycket mer avslappnad. Sov som en sten inatt. 


    Om du satte in 1 blasto, så är det med största sannorlikhet enbart ett foster därinne. (Du frågade om det var 2 med tanke på hcgvärdet). Det är extremt ovanligt art det delar sig till enäggstvillingar. Men endast vul kan berätta det. Bra att du ska ta nytt hcg och bokat in vul. Synd att du inte kan skjuta upp mötet med Huddinge i nån vecka.
Svar på tråden Vi som planerar äggdonation 2020