• CrookedTail

    Vi som planerar äggdonation 2020

    En mötesplats för oss som planerar att göra äggdonation eller embryodonation under 2020. Här kan vi få svar på frågor, tips och råd och stöd från andra i samma situation.

    Jag är 38 år och har inga barn sedan tidigare. Vi har gått igen en spontangraviditet som tyvärr slutade i MA i v.12, samt två totalmisslyckade IVF:er på Sahlgrenska.

    2019 gjorde vi två insättningar (ett ET och ett FET) med donerade ägg på AVA Riga som inte lyckades. Jag gjorde nyligen en hysteroskopi och där kunde man se avvikelser, troligtvis en inflammation i livmodern. Vi väntar nu på svar om vidare behandling från kliniken.


    Apr 2017 spontangravid, MA i v.13 | Jan 2019 IVF 0 ET | Apr 2019 IVF 0 ET | Sep 2019 ÄD 1 ET | Nov 2019 ÄD 2 FET
  • Svar på tråden Vi som planerar äggdonation 2020
  • Snurranfian
    Limarie skrev 2020-02-17 16:45:33 följande:

    Jag förstår hur nervös du är. Jag tänker på dig imorgon.

    Alltså mitt HCG går starkt upp.

    13/2 472

    14/2 770

    17/2 3300

    Första provet togs på ett annat labb och min kollega som är gynekolog tyckte vi tar två prover från samma labb, de 2 sista. Är visserligen lite högre än genomsnitt och är typ 1-2 dagar före tabellen. Men det är nog inget dåligt tecken. Än så länge inga symtom.

    Nu kan jag andas ut ännu mer. Skönt när man känner hur spänningarna i kroppen släpper lite.


    Jättebra!!!
  • Fertilitetsresa
    UndrandeSökare skrev 2020-02-18 14:03:15 följande:

    Tråkigt att du fick minus, hoppas det går bättre nästa gång. Hur många embryon har du kvar i frysen nu?


    Bara ett :( Så det blir vår sista chans, vi kommer inte gå vidare med ny donator.

    Önskar jag visste vad jag kunde göra för att optimera mina chanser!!

    Första FET hade jag Progynon 2mg x2 + Litinus 100mg x2

    Andra FET hade jag Progynon 2mg x3 + Litinus x3 + Acetylsalicylsyra 125mg/dag.

    Hur medicinerar ni andra som gör FET i STIMULERAD cykel???

    Jag tror jag behöver högre doser!!
  • Limarie
    Fertilitetsresa skrev 2020-02-18 14:21:51 följande:
    Bara ett :( Så det blir vår sista chans, vi kommer inte gå vidare med ny donator.

    Önskar jag visste vad jag kunde göra för att optimera mina chanser!!

    Första FET hade jag Progynon 2mg x2 + Litinus 100mg x2

    Andra FET hade jag Progynon 2mg x3 + Litinus x3 + Acetylsalicylsyra 125mg/dag.

    Hur medicinerar ni andra som gör FET i STIMULERAD cykel???

    Jag tror jag behöver högre doser!!
    Det där med medicineringen är verkligen svårt. 

    Har de sagt till er vilken kvalité era embryo har? 

    På vissa kliniker gör de såkallade MOCK cykler för att testa hur allt ser ut innan en insättning. Blir din slemhinna lätt uppbyggd med 2mgx3? Jag hade bytt Lutinus till Crinone. Jag var mycket mer nöjd med det. Det tar man bara 1x2 men det kostar mer. Jag hade tur och min gyn skrev ut det till mig under högkostandsskydd. 

    Jag hade nästa gång testat Prednisolon i låg dos. Det finns inga större risker med det. Kliniken kommer nog inte rekommendera det om du inte har någon immunsjukdom men själv hade jag velat testa något nytt. 

    Sedan kan du lägga till Progesteronsprutor eller Östrogenplåster. 

    Men till slut är det möjligt att det inte alls har något med läkemedeln att göra utan det kanske är ändå embryokvaliten?

    Har du gjort någon hysteroskopi förut? Det är kanske värt att göra innan en ny insättning? 
    Embryodonation 02/2020-Äggdonation 01/2020 avbruten-AMH 0,9 (34 år) /spermafaktor - 2 IVF 2019 med ICSI - 0 av 9 ägg befruktades
  • UndrandeSökare
    Fertilitetsresa skrev 2020-02-18 14:21:51 följande:

    Bara ett :( Så det blir vår sista chans, vi kommer inte gå vidare med ny donator.

    Önskar jag visste vad jag kunde göra för att optimera mina chanser!!

    Första FET hade jag Progynon 2mg x2 + Litinus 100mg x2

    Andra FET hade jag Progynon 2mg x3 + Litinus x3 + Acetylsalicylsyra 125mg/dag.

    Hur medicinerar ni andra som gör FET i STIMULERAD cykel???

    Jag tror jag behöver högre doser!!


    IvfSerums Mensblodtest som man gör hemifrån och efterföljande antibiotikakur för både mannen och kvinnan, var en av de saker jag tipsade Frazze om innan hennes sista lyckade FET i ÄD 2019-tråden.

    För mer info googla ivfSerum Aten infection screening.

    Även hysto, och 10-20mg prednisolon kan hjälpa. Vissa har fått ta Progynon 2mgx2. När jag gjorde FET i stimulerad cykel så använde jag 6st Utrogestan 100mg(progesteron) per dag (2 frukost, 2 lunch, 2 kväll på klinikens ordination). Prata med din klinik och hör vad de kan erbjuda dig.

    Hysto kan man ofta göra på sin klinik. Men om du inte vill resa utomlands för enbart hysto, så prata med Crooked tail, hon gjorde hysto hos Sokolova (privat gyn) i Göteborg i december 2019.
  • CrookedTail
    Fertilitetsresa skrev 2020-02-18 05:54:26 följande:

    Minus :(


    Åh, nej :(
    Apr 2017 spontangravid, MA i v.13 | Jan 2019 IVF 0 ET | Apr 2019 IVF 0 ET | Sep 2019 ÄD 1 ET | Nov 2019 ÄD 2 FET
  • Sjuttiosjuan
    sandraabinger skrev 2020-02-19 16:08:23 följande:

    Nu ruvar jag! :) gjorde FET idag, testdag blir den 2/3:)


    Spännande tider!!! Håller tummar och tår!
  • karindefrumerie
    PeeWee44 skrev 2020-02-18 09:29:11 följande:
    Vi hade inte fått vår prins om vi inte hittat till Olga. Har varit i Riga och Aten och gjort äd med åtta insättningar, 1:a blev gravid, missfall i vecka 6, tre försök som inte fäste i Riga. Fyra insättningar i Aten med ett pluss testdag men då hade embryologerna redan släppt.

    I st Petersburg lyckades vi på tredje försöket, två hysteroskopi behövde jag göra då min livmoder var t formad. Gjort två hysteroskopi i Sverige och en i Riga och en i Aten, där var det ingen som upptäckt det.

    Dom har så skickliga läkare och embryologer.

    Olga kommer tillStockholm den 3/3, har du möjlighet åk dit och lyssna.

    Det är flera andra som misslyckats med ivf och äd och lyckats på första hos Olga. Nu fixar man dessutom visum på nätet gratis, flyg tar 1,10 du blir hämtad på flygplatsen och kör dig till hotellet.
    Åh vilken lycka att äntligen bli föräldrar! Grattis! Vi skall träffa Olgakliniken här i Gbg 2/3. Skall bli intressant, vi är ju precis i början av vår äggdonations-resa... Vi har också kontakt med Gennet i Prag. Svårt att veta vad man skall välja. En fråga är ju den ekonomiska, men det viktigaste är ju att man vet att de läkare och annat man träffar är kunniga och gör allt dom kan för att hjälpa en. Tusen tack för att du skrev och berättade!
  • karindefrumerie
    Sjuttiosjuan skrev 2020-02-18 08:08:03 följande:
    Vi är flera i tråden som lyckats hos Olga! Bara bra saker att säga, väntar vårt andra ÄD barn därifrån nu:) Två graviditeter på 3 insättningar!

    Kämpa <3
    Åh vad fint att höra! Grattis!! Vi har också kontakt med Gennet i Prag så det står mellan dom två. Skall på infomöte med Olga i den 2/3 så kanske lättare att bestämma sig då... Tusen tack för tips!
Svar på tråden Vi som planerar äggdonation 2020