• CrookedTail

    Vi som planerar äggdonation 2020

    En mötesplats för oss som planerar att göra äggdonation eller embryodonation under 2020. Här kan vi få svar på frågor, tips och råd och stöd från andra i samma situation.

    Jag är 38 år och har inga barn sedan tidigare. Vi har gått igen en spontangraviditet som tyvärr slutade i MA i v.12, samt två totalmisslyckade IVF:er på Sahlgrenska.

    2019 gjorde vi två insättningar (ett ET och ett FET) med donerade ägg på AVA Riga som inte lyckades. Jag gjorde nyligen en hysteroskopi och där kunde man se avvikelser, troligtvis en inflammation i livmodern. Vi väntar nu på svar om vidare behandling från kliniken.


    Apr 2017 spontangravid, MA i v.13 | Jan 2019 IVF 0 ET | Apr 2019 IVF 0 ET | Sep 2019 ÄD 1 ET | Nov 2019 ÄD 2 FET
  • Svar på tråden Vi som planerar äggdonation 2020
  • PeeWee44
    KajsaLouise skrev 2020-09-06 15:22:46 följande:

    Hej! Låter verkligen som att det är Olga vi borde söka oss till! Känner inte till andenomyos, vad är det? Vad tjänar man på att bli nedreglerad så lång tid eller vad var syftet? Himla fint att du lyckades! Vilken gåva!

    Okej, kul att få se bilder. Det där med utseende är ju ändå svårt kan jag tycka. Inga garantier för att ens biologiska barn blir likt en själv ändå men det vore ju fint att se ändå :)


    Andenomyos sitter i livmoderväggen istället för i kroppen. Har man myom kan det vara Andenomyos. Kroppen och livmodern får vila när du är nedreglerad, vi var flera stycken som var nedreglerad när jag var det, vi alla lyckades att bli gravida efter det hos Olga.

    För oss var det inte viktigt att se bilder, litade på donatorteamet att dom skulle plocka fram något som passade.

    Vad du än gör, fortsätt kämpa, det är så värt det. Vill ni snabbt komma till hjälp och har råd skulle jag vända mig utomlands.
  • KajsaLouise
    bellis2 skrev 2020-09-06 15:34:53 följande:

    För att man tyvärr är väldigt dålig på att hitta det här i Sverige och tydligen också i Norge. Läs/lyssna på denna kvinna:

    olgafertilityclinic.com/en/success-stories/ingvild-infertility-by-endometriosis/

    "Adenomyos är en inflammatoriskt autoimmun sjukdom som är närbesläktad med endometrios".


    Jag läste på länken. Så mycket man inte vet om den kvinnliga kroppen och så fruktansvärt lite läkare verkar kunna. Usch nu blev jag än mer nervös för allt.
  • KajsaLouise
    PeeWee44 skrev 2020-09-06 20:59:08 följande:

    Andenomyos sitter i livmoderväggen istället för i kroppen. Har man myom kan det vara Andenomyos. Kroppen och livmodern får vila när du är nedreglerad, vi var flera stycken som var nedreglerad när jag var det, vi alla lyckades att bli gravida efter det hos Olga.

    För oss var det inte viktigt att se bilder, litade på donatorteamet att dom skulle plocka fram något som passade.

    Vad du än gör, fortsätt kämpa, det är så värt det. Vill ni snabbt komma till hjälp och har råd skulle jag vända mig utomlands.


    Okej, jag förstår. Man kan alltså ha såväl endo som andenomyos (fy vilket svårt ord för övrigt!)? Man hittar andenomyos endast genom en hysteroskopi eller? Min kropp lyckades ju leverera hela 5 ägg efter drygt 3 veckors nedreglering. Kan förstå att kroppen mår bra av att vila. Stort grattis till er!

    Jag vill verkligen inte ge upp! Jag har ju inte kämpat i närheten så lång tid som många av er men jag tycker det är tufft. Sen mitt utomkvedes har jag mått rätt kasst psykiskt. Jag vill känna att jag har en riktig chans någon gång. Olga låter verkligen helt fantastisk! Det enda som hindrar mig och sambon är egentligen att det ligger så långt bort. Vi är väl lite märkliga, men det känns så stort liksom, ett så stort steg.
  • bellis2
    KajsaLouise skrev 2020-09-06 21:15:06 följande:
    Olga låter verkligen helt fantastisk! Det enda som hindrar mig och sambon är egentligen att det ligger så långt bort. Vi är väl lite märkliga, men det känns så stort liksom, ett så stort steg.
    Det tycker jag inte ni är, förstår helt. Det är ett stort steg och särskilt med allt som händer runt omkring nu. Annars kan man ju planera det som en semesterresa, väldigt mycket att se, en trevlig stad. Tar ju egentligen bara ca en timme med direktflyg från Arlanda. Det jag tror känns jobbigt för många också är att det ligger utanför EU.

    Sedan är det ju inte alls lätt att få ihop ivf-behandlingar med sitt liv.
  • KajsaLouise
    bellis2 skrev 2020-09-06 21:32:14 följande:

    Det tycker jag inte ni är, förstår helt. Det är ett stort steg och särskilt med allt som händer runt omkring nu. Annars kan man ju planera det som en semesterresa, väldigt mycket att se, en trevlig stad. Tar ju egentligen bara ca en timme med direktflyg från Arlanda. Det jag tror känns jobbigt för många också är att det ligger utanför EU.

    Sedan är det ju inte alls lätt att få ihop ivf-behandlingar med sitt liv.


    Tack :) Ja tiderna just nu är ju såklart inte optimala, men man vill ju inte skjuta upp sitt liv i onödan heller. Det där med att Ryssland inte ligger i EU och att det är jobbigt tror jag du har rätt i. Sambon snackar t.ex. om Lettland istället. Det hade han tyckt "känns bättre". Om vi kör på ÄD så tror jag också att jag behöver prata med mamma och systrarna först. Undrar hur de skulle reagera.. Känns som att det är ett tag kvar till en eventuell utlandsresa. Tack för alla era tankar!
  • PeeWee44
    KajsaLouise skrev 2020-09-06 21:43:35 följande:

    Tack :) Ja tiderna just nu är ju såklart inte optimala, men man vill ju inte skjuta upp sitt liv i onödan heller. Det där med att Ryssland inte ligger i EU och att det är jobbigt tror jag du har rätt i. Sambon snackar t.ex. om Lettland istället. Det hade han tyckt "känns bättre". Om vi kör på ÄD så tror jag också att jag behöver prata med mamma och systrarna först. Undrar hur de skulle reagera.. Känns som att det är ett tag kvar till en eventuell utlandsresa. Tack för alla era tankar!


    Det är inte säkert att Olga tycker att du måste gå över till äd. Skicka in en intresseanmälan och ha ett skypsamtal, det kostar inget. Ni kan ju få veta något som kan vara bra att ha med sig på vägen även om ni gör i Sverige. Hör även med ava riga och se vad dom har för förslag. Flera i 2019 tråden åkte till Finland och fick hjälp och kunde få tillbaka pengar från försäkringskassan. Gå på magkänslan, det måste kännas rätt.

    Till St Petersburg flyger du som sagt på en timme utan Corona. Kliniken hjälper folk just nu att ta sig dit.

    Vår resa gick ju som sagt till Riga, Aten och St Petersburg, fantastiska städer att besöka.

    Lycka till med din resa till bebis.
  • KajsaLouise
    PeeWee44 skrev 2020-09-07 07:50:22 följande:

    Det är inte säkert att Olga tycker att du måste gå över till äd. Skicka in en intresseanmälan och ha ett skypsamtal, det kostar inget. Ni kan ju få veta något som kan vara bra att ha med sig på vägen även om ni gör i Sverige. Hör även med ava riga och se vad dom har för förslag. Flera i 2019 tråden åkte till Finland och fick hjälp och kunde få tillbaka pengar från försäkringskassan. Gå på magkänslan, det måste kännas rätt.

    Till St Petersburg flyger du som sagt på en timme utan Corona. Kliniken hjälper folk just nu att ta sig dit.

    Vår resa gick ju som sagt till Riga, Aten och St Petersburg, fantastiska städer att besöka.

    Lycka till med din resa till bebis.


    Bra idé! En intresseanmälan låter som ett lagom första steg. Ska göra det! Det kanske är så att magkänslan och vad som känns bäst för oss kommer just efter kontakt med klinikerna.

    Tack!
  • Zwillinge86
    bellis2 skrev 2020-09-06 20:31:26 följande:

    Bastu och jag har för mig att man även ska undvika varma bad under ruvningen. Hoppas att du mår bra och att allt går bra!


    PeeWee44 skrev 2020-09-06 20:53:29 följande:

    Inga varma bad fram till vecka 12. Sen badade jag i badkaret.


    Tack Bellis och Peewee! För många år sedan sa min dåvarande akupunktör att jag inte skulle bada alls under graviditet, men då var orsaken att jag ska undvika allt som kyler ner min kropp för att undvika att kroppen inte har nog med energi över till graviditeten. Inom TCM är jag diagnostiserad med kall livmoder och ska helst inte ens äta kylskåpskall mat. Men hade även något svagt minne av det här med att undvika varma bad fram till v.12. När det gäller bassänger då, ska man undvika dessa ur bakteriesynpunkt kanske? Har ju tagit semester två veckor nu och sonen tjatar om Lekland och badhus och jag känner mig som världens tråkigaste mamma med mina lugna promenader :(

    Annars går det bra. Har varit i mina föräldrars sommarstuga i helgen och då har tiden gått fort. Knappt tänkt på embryot, mer än att jag registrerat symtom som svag molvärk och tillfälliga stramningar i livmodern. Men nu när jag kom hem så känns det som tiden gått så långsamt, bara på ruvdag 5! Blankt gravtest idag, men jag ska ta Hcg-blodprov idag så får vi se. Hoppet går verkligen upp som en sol och med som en pannkaka.
  • PeeWee44
    Zwillinge86 skrev 2020-09-07 09:13:26 följande:

    Tack Bellis och Peewee! För många år sedan sa min dåvarande akupunktör att jag inte skulle bada alls under graviditet, men då var orsaken att jag ska undvika allt som kyler ner min kropp för att undvika att kroppen inte har nog med energi över till graviditeten. Inom TCM är jag diagnostiserad med kall livmoder och ska helst inte ens äta kylskåpskall mat. Men hade även något svagt minne av det här med att undvika varma bad fram till v.12. När det gäller bassänger då, ska man undvika dessa ur bakteriesynpunkt kanske? Har ju tagit semester två veckor nu och sonen tjatar om Lekland och badhus och jag känner mig som världens tråkigaste mamma med mina lugna promenader :(

    Annars går det bra. Har varit i mina föräldrars sommarstuga i helgen och då har tiden gått fort. Knappt tänkt på embryot, mer än att jag registrerat symtom som svag molvärk och tillfälliga stramningar i livmodern. Men nu när jag kom hem så känns det som tiden gått så långsamt, bara på ruvdag 5! Blankt gravtest idag, men jag ska ta Hcg-blodprov idag så får vi se. Hoppet går verkligen upp som en sol och med som en pannkaka.


    Tänk på att det är väldigt tidigt. Jag har plussat på clearblue digitaltest på rd 7.

    Simma i simhall får man, jag skulle inte gå på äventyrsbad då blir du ju kall (men det är jag själv).
  • Otta på tilen
    Alice2020 skrev 2020-09-05 15:06:37 följande:

    Hej!

    Är ny här :)

    Jag har planerat för insättning av två donerade kläckta blastocyst den 15e september i Tjeckien.

    Mitt flyg har blivit inställt 3 gånger nu och har precis bokat ett 4e!

    Jag hoppas innerligt att detta flyg inte ställs in med :(

    Hur har det varit för er med flyg?


    hej och välkommen!

    Jag var i St Petersburg hos OLGAkliniken i somras. Vi hade en himla tur som kunde tajma ett av de får chartrade plan som kliniken lyckades få dit och tillbaka. Det är ju en jättespeciell situation nu när det är så svårt att ta sig fram...
Svar på tråden Vi som planerar äggdonation 2020