• CrookedTail

    Vi som planerar äggdonation 2020

    En mötesplats för oss som planerar att göra äggdonation eller embryodonation under 2020. Här kan vi få svar på frågor, tips och råd och stöd från andra i samma situation.

    Jag är 38 år och har inga barn sedan tidigare. Vi har gått igen en spontangraviditet som tyvärr slutade i MA i v.12, samt två totalmisslyckade IVF:er på Sahlgrenska.

    2019 gjorde vi två insättningar (ett ET och ett FET) med donerade ägg på AVA Riga som inte lyckades. Jag gjorde nyligen en hysteroskopi och där kunde man se avvikelser, troligtvis en inflammation i livmodern. Vi väntar nu på svar om vidare behandling från kliniken.


    Apr 2017 spontangravid, MA i v.13 | Jan 2019 IVF 0 ET | Apr 2019 IVF 0 ET | Sep 2019 ÄD 1 ET | Nov 2019 ÄD 2 FET
  • Svar på tråden Vi som planerar äggdonation 2020
  • Steeph

    Hur gamla är ni i tråden på ett ungefär?

    Jag har precis fått veta att jag har högt fsh och ska få domen på måndag. Är bara 28 år så jag känner mig så ensam i att vara ung och kanske inte kunna bli gravid med egna ägg. Kram till er!

  • bellis2
    vårsommarhöstvinter skrev 2020-11-07 15:37:48 följande:

    Slutar aldrig häpna över hur service minded de är! Så klart väntar de. Och så klart fick jag svar inom en halvtimme på min fråga. =D


    Eller hur, helt otrolig service. Ja, precis. Det kommer vara lite annorlunda resa eftersom alla ni kommer vara Olga-patienter på flyget. Håller tummarna för dig!
  • bellis2
    Steeph skrev 2020-11-07 15:44:12 följande:

    Hur gamla är ni i tråden på ett ungefär?

    Jag har precis fått veta att jag har högt fsh och ska få domen på måndag. Är bara 28 år så jag känner mig så ensam i att vara ung och kanske inte kunna bli gravid med egna ägg. Kram till er!


    Jag beklagar, det är en svår process. Jag var 37 när jag fick reda på att jag hade ett väldigt lågt amh-värde. Du är inte ensam om att vara så ung med att få ett sådant besked men just i denna tråd tror jag de flesta är 30-40+. Med tiden tar man sig igenom det. För mig var det en stor chock när jag fick höra det och då kände jag att ÄD var uteslutet. Inte så pedagogiskt av läkaren heller att börja tala om det direkt när man fått beskedet. Så småningom accepterade jag det hela och sedan blev jag tacksam över att ÄD finns och att någon därute är villig att hjälpa mig.
  • Jiana
    Steeph skrev 2020-11-07 15:44:12 följande:

    Hur gamla är ni i tråden på ett ungefär?

    Jag har precis fått veta att jag har högt fsh och ska få domen på måndag. Är bara 28 år så jag känner mig så ensam i att vara ung och kanske inte kunna bli gravid med egna ägg. Kram till er!


    Jag är 42. Har ett tonårsbarn. Var 39 när vi började med IVF. Jag hade inte särskilt låg AMH men spermierna hade mer bekymmer än vad svensk sjukvård kunde upptäcka. Det är möjligt att vi skulle kunna lyckas med egna ägg på en duktig utländsk klinik men nu vill jag göra äggdonation för att öka chanserna till barn överhuvudtaget.
  • Sofia95
    Steeph skrev 2020-11-07 15:44:12 följande:

    Hur gamla är ni i tråden på ett ungefär?

    Jag har precis fått veta att jag har högt fsh och ska få domen på måndag. Är bara 28 år så jag känner mig så ensam i att vara ung och kanske inte kunna bli gravid med egna ägg. Kram till er!


    Jag är 32 år, var 31 när vi gjorde utredningen och hade jag inte varit så dum att jag tyckte det var fördelaktigt att mens osv försvann och sökt hjälp tidigare hade jag säkert kunnat få min dom för en väldans massa år sedan. FSH kan ändras, men om du får beskedet att äggdonation rekommenderas som väg till att bli gravid så tar inte livet slut, även om det kan kännas så. ÄD är fantastiskt och jag har verkligen bara bra känslor inför en blivande graviditet nu.
  • Steeph
    Sofia95 skrev 2020-11-07 18:12:09 följande:

    Jag är 32 år, var 31 när vi gjorde utredningen och hade jag inte varit så dum att jag tyckte det var fördelaktigt att mens osv försvann och sökt hjälp tidigare hade jag säkert kunnat få min dom för en väldans massa år sedan. FSH kan ändras, men om du får beskedet att äggdonation rekommenderas som väg till att bli gravid så tar inte livet slut, även om det kan kännas så. ÄD är fantastiskt och jag har verkligen bara bra känslor inför en blivande graviditet nu.


    Jag har regelbunden mens och ägglossning, alltid haft. Blev gravid december 2019 efter att ha slutat med minipiller 2 månader innan. Fick ma i februari 2020. Jag hade mens och ägglossning under tiden jag åt minipiller också. Jag gjorde endast testet för att vi inte blivit gravida på 7 månader efter ma. Jag ringde fertilitetsmottagningen här i staden som ej tog emot oss trots högt fsh. Hon svarade ?vi mäter inte det och ni får återkomma i mars då det gått 1 år. Men du ska se det så positivt att ni lyckats bli gravida en gång?. Så därför åker vi till Uppsala på måndag. Ja jag har pratat med min syster och jag har har även tänkt i banorna om ÄD men vill givetvis göra allt jag kan med mina egna ägg om det går.
  • Sofia95
    Steeph skrev 2020-11-07 19:18:17 följande:

    Jag har regelbunden mens och ägglossning, alltid haft. Blev gravid december 2019 efter att ha slutat med minipiller 2 månader innan. Fick ma i februari 2020. Jag hade mens och ägglossning under tiden jag åt minipiller också. Jag gjorde endast testet för att vi inte blivit gravida på 7 månader efter ma. Jag ringde fertilitetsmottagningen här i staden som ej tog emot oss trots högt fsh. Hon svarade ?vi mäter inte det och ni får återkomma i mars då det gått 1 år. Men du ska se det så positivt att ni lyckats bli gravida en gång?. Så därför åker vi till Uppsala på måndag. Ja jag har pratat med min syster och jag har har även tänkt i banorna om ÄD men vill givetvis göra allt jag kan med mina egna ägg om det går.


    Det är jättedumt det där med att behöva vänta. Jag hade inte haft mens på ca 8 år, så mig tog de emot direkt. Får jag fråga vad ditt FSH låg på? Bara ett högt fsh kan sjunka, likväl bara ett lågt amh kan höjas. Kombinationen av de två är desto sämre.

    Men om du har både ägglossning och mens regelbundet så tror jag verkligen inte att någon läkare, var du än vänder dig kommer att rekommendera ÄD som första åtgärd. Det finns så mycket du kan prova med egna ägg, när de nu finns där :) jag håller tummarna för dig!
  • OrangeOrange
    GrodanS77 skrev 2020-11-05 18:00:57 följande:
    Sverige kör i princip standardprotokoll för alla vid äd. Kan variera lite från klinik till klinik hur mycket extra mediciner man kan få när man gjort några försök. Sen beror det lite på läkaren och hur bra man själv är på att trycka på om vissa mediciner.

    Jag har gjort äd vid Minerva Fertilitetsklinik (Gynhälsan) Uppsala. De kör standard protokoll med lite tillägg om man pressar dem lite. Har gjort äd vid två kliniker i Sverige. Jag tycker att Minerva har varit betydligt bättre i kommunikationen, men behandlingen skiljer sig egentligen inte åt. De har äd via frysta ägg från äggbank. Kort väntetid.

    Vid första graviditeten som blev dottern fick jag i princip dubblera östrogen och progesteron när jag hade blödning. Nu är det ca 30%påslag på medicinerna.

    Att blöda är extremt vanligt vid äd och behöver inte alls vara att det är på väg att gå åt h-vete. Det är skitjobbigt med blödningar och man tror alltid det värsta. Fråga mig som var övertygad om mf i förra veckan Men det är många nya blodkärl som bildas, slemhinnorna blir skörare och man äter dessutom oftast blodförtunnande. Så jag tror att i många fall behövs inte de extra åtgärderna men det är ju svårt att veta o inget som man direkt vill chansa på. Så får man tillgång till plan b eller extra mediciner så vill man ju gärna utnyttja det.
    Stort tack, GrodanS77! Grattis till dottern! Glad Skönt att även höra erfarenheter från andra kliniker. Var det din svenska klinik som ordinerade dubbel dos av progesteron och östrogen när du fick en blödning? Ja, efter jobbiga missfall är man ju jätterädd för blödningar och det skulle kännas bättre om man visste att det finns något att ta till om det händer. 
  • OrangeOrange
    Kikki79 skrev 2020-11-06 17:55:09 följande:
    Jeg er i Danmark og det var ikke lang ventetid på eggdonasjon. Vi tok kontakt i juni og i september hadde donor egguttak. Har hatt ett transfer og ble ikke gravid, fem fine blastocyster igjen i fryseren. Masse lykke til uansett hva du velger! Vi skulle egentlig til Olga/Russland men snudde oss til Danmark pga korona. Ikke så lett å komme fra Norge til st Petersburg nå.
    Tack Kikki79! Kan du rekommendera/anbefale din klinik i Danmark? Finns den i Köpenhamn? Lycka till med din behandling Glad
  • OrangeOrange
    bellis2 skrev 2020-11-05 15:34:06 följande:
    Jag varit i Danmark och det är knappt någon skillnad på behandlingen där och i Sverige. Om det är ÄD dessutom har de extremt långa köer (i alla fall förra året). Då verkar det vara enklare i Sverige och kortare köer.

    Jag hade nog valt att satsa på Tjeckien eller Lettland om du inte kan ta dig till Olga. Men är klinikerna öppna för behandlingar?

    Olga har förresten direktplan nu från Helsingfors.

    Vad gäller blödningar och Olga så har de särskilda behandlingsplaner och vissa mediciner finns bara i Ryssland så svårt att ersätta. Den största skillnaden är också att de behandlar patienter individuellt beroende på problemen som uppstår.

    För övrigt känner jag mig inte alls igen i de senaste beskrivningarna av Olga-kliniken i tråden. Jag har haft världens bästa team som arbetat runt mig och alltid besvarat frågorna mycket snabbt. Till och med när jag fick en blödning på en helg hade de en jour då en läkare följde upp mig. Blir alltid lika förvånad av deras service och kompetens.
    Tack bellis2! Härligt att du trivs med din klinik Glad 
Svar på tråden Vi som planerar äggdonation 2020