• Anonym (Kvinna86)

    Nygift och otrogen

    Vet att det varit en liknande tråd innan som försvann men det var inte jag!!

    Jag lever med en man och en fyraårig dotter. I mars gifte vi oss, ett väldigt enkelt bröllop men väldigt fint för mig och det betydde mycket. I juni fick jag reda på (kollade hans mobil) att han fyra-fem gånger i april hade haft sex med en kvinna på hans gym. När jag fick reda på det hade dom avslutat sin relation och när jag konfronterade honom kom det fram att han hade sån ångest och inte vågar berätta av rädsla för att förlora mig.

    Jag har valt att stanna. Kanske stoppar jag huvudet lite i sanden. Istället har vi börjat prata om ett till barn och att flytta. Jag behöver pepp.. hur många av er har förlåtit er partner och faktiskt klarat av att gå vidare efter otrohet?

  • Svar på tråden Nygift och otrogen
  • Anonym (Kvinna86)
    Anonym (Narcoffer) skrev 2020-01-18 23:31:13 följande:
    Tack! Det var mina barn som gav mig styrkan. När jag till slut insåg att barnen tog större skada av att vi höll i hop äktenskapet än om vi skildes, då tog jag det där sista steget. Jag hade inte insett tidigare hur mycket han ljugit även för barnen.
    Vi båda är skilsmässobarn från två väldigt trassliga skilsmässor och har alltid sagt att vi ska göra allt för att hålla ihop och inte utsätta våra barn för nåt liknande, kanske är det det som skaver i mig.. 
  • Anonym (Linda)
    Anonym (Kvinna86) skrev 2020-01-19 12:24:25 följande:

    Jag vet.. allt talar emot oss (förutom möjligen hans ångest) men vi har ju snart klarat oss igenom det här ett år och det har ju blivit bättre.. det måste väl betyda nåt? 

    Ja, han hade ju känslor för henne, det har han erkänt. Enligt henne pratade han tom om att lämna mig men det förnekar han. Graviditeten ser jag som en konsekvenser snarare än ett eget svek men hade hon behållt barnet vet jag inte vad jag skulle gjort.. däremot att han skrev med henne på vår dag och jag inte misstänkte nåt är sånt enormt svek.

    Men det som stressar mig är att jag inte släppt det helt än.. det känns som att många accepterat, förlåtit och gått vidare efter sån här lång tid.. eller är det bara fejk?


    Det är väl snarare så att du härdat ut ett år eftersom du desperat griper alla halmstrån du kan finna. Det är ju inte samma sak som att det fungerar och att det löser sig.

    Det är ju det flera av oss berättar också att man lever på konstgjord andning och förhoppning men inser efter några år att det inte blir bättre än så här och det är då orken tar slut. För att man varje dag år efter år fortfarande kämpar och liksom inte kommer nånstans. Sveket går inte att göra ogjort och kommer alltid vara elefanten i rummet. Det är det man smärtsamt inser när åren går.
  • Fjäril kär
    Anonym (Kvinna86) skrev 2020-01-19 12:30:05 följande:

    Vi båda är skilsmässobarn från två väldigt trassliga skilsmässor och har alltid sagt att vi ska göra allt för att hålla ihop och inte utsätta våra barn för nåt liknande, kanske är det det som skaver i mig.. 


    Det är inte skilsmässan i sig som skadar utan hur man som vuxen hanterar den. Det är bråken och skriken och bittra ord och använda barnen för att komma åt den andra föräldern är ju det som skapar kaos för barnen.

    Två föräldrar som kämpat men inser att det inte går och sköter skilsmässan snyggt och kan enas får ett tryggare barn.
  • Anonym (Kvinna86)
    Nollvision skrev 2020-01-18 21:53:58 följande:

    Anledningen att du har svårt att tycka synd om henne, som kanske "tvingats" (även om han inte satt en pistol mot hennes huvud kan man ju tänka att hon inte hade så mycket val och då är det ju på ett sätt ett tvång) göra abort, vilket för många kvinnor kan vara en fruktansvärd upplevelse, är ju för att du tycker hon bär ett stort ansvar i detta. Men om din man aldrig velat vara med henne hade hon ju inte kunnat vara med din man. Om hon inte hade velat vara med honom hade han ju lika gärna kunnat vara med någon annan. Där är skillnaden. 


    Det är ju synd om dig förstås också som tvingas utstå att din man varit otrogen på detta sätt, ja det är synd om er båda. 


    Jag hade tyckt att det varit en bättre situation om han hånglat med henne på en fest, kommit hem och sagt vad som hänt och bett om din förlåtelse och inte agerat skitstövel mot henne också. I det här fallet har han gjort så många fel på rad: 1. Haft kontakt med henne på detta sätt (dessutom så tätt inpå ert bröllop, det är ju verkligen att vanhedra det som ska vara en av de finaste stunderna i ert liv), 2. planerat datum och bokat hotell, 3. fullföljt och åkt till hotellet och haft sex med henne, 4. haft sex med henne flera gånger, 5. inte talat om sanningen för dig, 6. när han väl blivit påkommen försöka lägga skulden på henne och inte själv äga sitt ansvar, 7. betett sig som en fullständigt empatilös idiot mot henne.


    Det finns så många tidpunkter där han hade kunnat avbryta och säga att "nej, det här ska jag inte göra". Han hade kunnat avbryta redan vid kontakt-stadiet, efter att han planerat datumet hade han kunnat avboka och låta bli att boka hotell, efter att han bokat hotellet hade han kunnat inse vad han höll på med och avboka det, när han väl kom till hotellet hade han kunnat avbryta, skicka hem henne och själv åka hem till dig och berätta vad han nästan gjort. Efter FÖRSTA gången han låg med henne hade han kunnat sluta men inte heller det valde han att göra. Därefter, efter att ha legat med henne flera gånger, hade han åtminstone kunnat välja att berätta sanningen för dig - hans fru, men nä, här väljer han återigen att svika dig genom att låtsas som ingenting och hoppas att du aldrig får reda på detta (och kanske fortsätta ligga med henne). Till slut när du väl kommer på honom behandlar han den kvinna han gjort med barn med noll empati, vilket ju också är fullkomligt idiotiskt. Det är så många felsteg så det går knappt att räkna.  


    Jag tror inte det hjälper situationen att ni ska leva i en lögn, detta kommer troligen komma fram på ett eller annat sätt ändå. Du behöver som sagt inte ta upp det på släktträffen men att prata men vän eller nära familj tror jag hjälper dig. Han får stå för sina beslut och varför ska man ha högre tankar om honom än han förtjänar? Han är knappast den enda som varit otrogen och kommer inte bli förskjuten för det. Men att du ska behöva gå omkring och låtsas som att allt är perfekt och han är den mest fantastiska, lojala mannen som finns är inte bra för dig. Jag tycker också han förtjänar att skämmas för vad han gjort. 


    För att du ska kunna gå vidare måste du nog släppa detta, förlåta honom och börja "på nytt" litegrann. Mycket att kräva jag men tror inte det kommer gå om du fortsätter älta detta, ha agg mot henne och så vidare. Tycker du ska gå i samtalsterapi ensam, verkligen. Tror det kan hjälpa dig, oavsett vad som händer med ert förhållande. 


    Jo du har väl rätt, hon ville inte göra aborten men gjorde den för "vår" skull/min mans skull och självklart är det synd om henne att det uppstod komplikationer (om det nu gjorde det men enligt henne gjorde det det) men det har ju med hennes kropp att göra och inget han kan hjälpa henne med.. hon borde vända sig till vänner om hon behöver stöttning, dom två är avslutade. 


     


    Men såklart är det största ansvaret gentemot mig hans och det är också han som svikit och bedragit mig. Som du skriver borde han stått emot sina känslor och tänkt ett steg längre och hade möjlighet till det både en och två gånger. Han trycker hårt på att han stoppade att det skulle hända flera gånger, dvs sa nej, och hade han inte gjort det hade dom haft sex ännu fler gånger men jag vet inte.. Som jag skrivit tidigare så berättade han inte allt för mig direkt utan hon berättade att dom haft sex flera gånger och det gör ju såklart att det ligger och gnager att det kanske finns mer men jag måste på något sätt acceptera att jag kanske inte kommer få reda på sanningen och har landat i att om det skett nån ger gång typ kanske inte spelar så stor roll heller...


     


    Jag tror egentligen inte jag är så rädd för andras åsikter om honom utan om mig. Hon som stannar trots hon blivit förnedrad..

    Du har rätt och det är ju precis vad jag vill, börja om på nytt. Men hur gör man det?

  • Juicebaren

    Den här tråden måste dö. Argumentera inte emot henne, det gör bara att hon argumenterar tillbaka utåt istället för att vända sig inåt och acceptera sanningen. TS, du håller på med självbedrägeri. Antar att du är ekonomiskt beroende av honom...Gör dig själv en tjänst, sluta argumentera här och börja lyssna på det ditt inre så desperat skriker till dig. (Dvs: Det han gjort innebär slutet för ett tillitsfullt förhållande. Du vet det med sanningens hela styrka, sluta kämpa emot. Ni kanske kan stå ut men det kommer aldrig bli allt det som ett äktenskap ska vara. Aldrig.)

    ALLA ANDRA: Vill ni hjälpa TS, SLUTA SVARA OCH SLUTA ARGUMENTERA

  • Anonym (Kvinna86)
    Anonym (Linda) skrev 2020-01-19 12:32:54 följande:
    Det är väl snarare så att du härdat ut ett år eftersom du desperat griper alla halmstrån du kan finna. Det är ju inte samma sak som att det fungerar och att det löser sig.

    Det är ju det flera av oss berättar också att man lever på konstgjord andning och förhoppning men inser efter några år att det inte blir bättre än så här och det är då orken tar slut. För att man varje dag år efter år fortfarande kämpar och liksom inte kommer nånstans. Sveket går inte att göra ogjort och kommer alltid vara elefanten i rummet. Det är det man smärtsamt inser när åren går.
    Sant, sant, sant och åter sant. Tack för att du gör så jag inte ens hittar något att svara, det är bra. 

    jag antar att kampen kommer bli så självklar om ett tag. Jag vill liksom krama honom, vara nära honom, sätta mig nära i soffan osv men kan inte riktigt, på något sätt äcklar han mig samtidigt som jag paradoxalt nog inte vill vara med någon annan. 
  • Anonym (Kvinna86)
    Fjäril kär skrev 2020-01-19 12:38:36 följande:
    Det är inte skilsmässan i sig som skadar utan hur man som vuxen hanterar den. Det är bråken och skriken och bittra ord och använda barnen för att komma åt den andra föräldern är ju det som skapar kaos för barnen.

    Två föräldrar som kämpat men inser att det inte går och sköter skilsmässan snyggt och kan enas får ett tryggare barn.
    kanske inte, men mina föräldrar skötte sin skilsmässa relativt snyggt men jag har ändå alltid önskat att dom försökt lite till och att jag och min syster inte skulle behöva dela upp jul, födelsedagar etc. Vi båda har varit så klara med att det är vi och att vi inte ska ge upp hur som helst just för att vi båda vill att vårt barn ska slippa det vi upplevde. Han verkade dock glömma det när han valde att ligga med henne..
  • Fjäril kär
    Anonym (Kvinna86) skrev 2020-01-19 14:53:33 följande:

    kanske inte, men mina föräldrar skötte sin skilsmässa relativt snyggt men jag har ändå alltid önskat att dom försökt lite till och att jag och min syster inte skulle behöva dela upp jul, födelsedagar etc. Vi båda har varit så klara med att det är vi och att vi inte ska ge upp hur som helst just för att vi båda vill att vårt barn ska slippa det vi upplevde. Han verkade dock glömma det när han valde att ligga med henne..


    Kanske just därför han gjorde det.. För att han nånstans i er bakrundshistoria visste att du ändå skulle förlåta och stanna.
  • Anonym (Kvinna86)
    Juicebaren skrev 2020-01-19 12:58:56 följande:

    Den här tråden måste dö. Argumentera inte emot henne, det gör bara att hon argumenterar tillbaka utåt istället för att vända sig inåt och acceptera sanningen. TS, du håller på med självbedrägeri. Antar att du är ekonomiskt beroende av honom...Gör dig själv en tjänst, sluta argumentera här och börja lyssna på det ditt inre så desperat skriker till dig. (Dvs: Det han gjort innebär slutet för ett tillitsfullt förhållande. Du vet det med sanningens hela styrka, sluta kämpa emot. Ni kanske kan stå ut men det kommer aldrig bli allt det som ett äktenskap ska vara. Aldrig.)

    ALLA ANDRA: Vill ni hjälpa TS, SLUTA SVARA OCH SLUTA ARGUMENTERA


    Så härligt att du hånar min olycka. Jag har inte på 9 månader pratat med någon om detta (förutom min man) utan alla tankar har bara farit runt i mitt huvud. Att ta steget och skriva här må för dig se enkelt ut men för mig var det stort för det var nästan första gången jag erkände för mig själv att det skett.. att personer engagerat sig i mig den här månaden har varit min livlina, kanske för första gången har jag vågat rasa lite.
  • Anonym (Kvinna86)
    Fjäril kär skrev 2020-01-19 15:02:23 följande:
    Kanske just därför han gjorde det.. För att han nånstans i er bakrundshistoria visste att du ändå skulle förlåta och stanna.
    Så är det kanske, och det gör det hela än mer tragiskt på något sätt.. att han bara är mig för en fin svensson-familj-fasad. Så mycket värdesätter han mig..
Svar på tråden Nygift och otrogen