• Anonym (nybliven chef)

    Lön som chef?

    jag har nyligen blivit befordrad till chef och fick en löneökning på 4 000:-. jag vet inte om jag är helt nöjd. hur mycket tjänar ni som är chefer och hur mycket ökade ni i lön av att bli chef? borde jag känna att jag borde förhandlat om lönen?

  • Svar på tråden Lön som chef?
  • Anonym (G)
    Anonym (nybliven chef) skrev 2020-01-16 10:21:49 följande:

    tjänar under 40000. personalansvar för 6 personer. inget budgetansvar. inom finans. 


    Finns det någon med liknande position du kan prata med? Budgetansvar är lönedrivande och 6 personer är inte en jättestor grupp.

    Ska du utvärdera och lönesättas dessa 6 personer också?
  • Anonym (A)
    Anonym (nybliven chef) skrev 2020-01-16 10:20:34 följande:
    ja, jättekonstigt säkert. men jag är som sagt ny i det här. 
    Ny som chef, ja. Men du är väl vuxen och har jobbat ett antal år? Då borde du ju veta att det finns olika sorters chefer och att det finns olika branscher? En chef kan tjäna allt mellan 25 000 till hur mkt som helst.

    Men det känns rimligt med  4 000 kr tycker jag med tanke på hur du formulerar dig här.
  • Anonym (nybliven chef)
    Anonym (G) skrev 2020-01-16 10:30:56 följande:
    Finns det någon med liknande position du kan prata med? Budgetansvar är lönedrivande och 6 personer är inte en jättestor grupp.

    Ska du utvärdera och lönesättas dessa 6 personer också?
    ja, jag är lönesättande chef för de 6 personerna.
  • Anonym (nybliven chef)
    Anonym (A) skrev 2020-01-16 10:36:44 följande:
    Ny som chef, ja. Men du är väl vuxen och har jobbat ett antal år? Då borde du ju veta att det finns olika sorters chefer och att det finns olika branscher? En chef kan tjäna allt mellan 25 000 till hur mkt som helst.

    Men det känns rimligt med  4 000 kr tycker jag med tanke på hur du formulerar dig här.
    jag är 26 år. vad menar du med tanke på hur jag formulerar mig här?
  • Anonym (A)
    Anonym (nybliven chef) skrev 2020-01-16 11:18:22 följande:
    jag är 26 år. vad menar du med tanke på hur jag formulerar mig här?
    Du verkar ganska okunnig rent generellt.
  • Anonym (fråga från chefen)
    Anonym (nybliven chef) skrev 2020-01-16 11:17:56 följande:
    ja, jag är lönesättande chef för de 6 personerna.
    Hur kan det funka att vara lönesättande chef utan att ha budgetansvar? Får du instruktioner då om hur mycket lönerna får höjas eller? Det låter hur som helst som en dålig sits för dig själv. Stor risk för missnöje från både medarbetare och chef.

    4000 kr som tillägg är ett ganska vanligt tillägg för en gruppchef eller liknande som du verkar vara.


  • Anonym (nybliven chef)
    Anonym (A) skrev 2020-01-16 11:19:54 följande:
    Du verkar ganska okunnig rent generellt.
    jag är väldigt kompetent inom mitt område men då jag är ny i just chefsrollen så är jag såklart inte proffs på de bitarna ännu. man kan ju omöjligen kunna något man aldrig gjort. 
  • Anonym (nybliven chef)
    Anonym (fråga från chefen) skrev 2020-01-16 11:24:11 följande:
    Hur kan det funka att vara lönesättande chef utan att ha budgetansvar? Får du instruktioner då om hur mycket lönerna får höjas eller? Det låter hur som helst som en dålig sits för dig själv. Stor risk för missnöje från både medarbetare och chef.

    4000 kr som tillägg är ett ganska vanligt tillägg för en gruppchef eller liknande som du verkar vara.
    jag ska tillsammans med min chef ha budgetansvaret, men alltså inte enskilt. lönerna höjs utifrån en pott och jag får sedan fördela potten på mina anställda. vi har beloppsgränser för hur mycket man får höja lönerna utöver potten som är olika stora beroende på chefsnivå.

    titeln är gruppchef.
  • Anonym (nybliven chef)
    Drottningen1970 skrev 2020-01-16 11:30:09 följande:

    Chef för vad? På vilken nivå. Är ju viss skillnad på att vara arbetsledare på donken eller VD för Scania....


    gruppchef på en finansavdelning.
Svar på tråden Lön som chef?