• LucyLoo

    Letrozol - följas åt 2020

    Hej


    Vi har senaste 9 månaderna försökt få fram ett syskon till vån son (han blir 2 i april). Han kom på första försöket - och gick helt av sig själv.


    Nu när vi ska skaffa ett syskon, verkar det betydligt svårare.


     


    Allting ser bra ut med mig, jag har gjort VUL och allt ser kanon ut. Där emot har jag sedan jag slutade amma januari 2019 haft väldigt lång menscykel och ganska oregelbunden. Alltifrån 31-41 dagars cykel. med ägglossning ca 10 dagar innan mens, alltså ganska kort lutealfas. Vi kör med NC - och har gjort i flera år. Jag hittar oftast min ägglossning, ibland via appen, ibland via ägglossningstest.


     


    Nu går vi hos privat klinik och ska börja med Letrozol, eftersom jag har så långa cykler och oftast får ägglossning på dag 30 isch, ska bli fantastiskt att börja få ÄL på dag 14 typ.


     


    Dock blev jag lite orolig då jag igår, på dag 27, helt plötsligt fick mens. Jag hade ÄL på dag 21, och sen kom mensen på dag 27?! HElt pltörligt liksom typ 13 dagar tidigare än vanligt?? Iof kört progesterontillskott nu denna månaden, det kan ju korta ner cykeln säger dom.


    Dock har inte min temp sjunkit lika mycket som den brukar vid mens. Den sjönk från 36,50 till 36:08, och legat så nu i 3 dagar. Annars när min mens kommer brukar den alltid sjunka ner till 35,80 typ.


    Så jag tog ett gravtest imorse (visa 6 dagar tidigt), men det var negativt.


    Någon som vet vad som händer om man börjar äta Letrozol, och detta inte är mensen, utan bara en mellanblödning? Vad händer då?


     


    Hur som helst, imorgon börjar vi nog äta Letrozol, vore kul att följas åt, flera som ska göra det här nu framöver?


     


    //Loo


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-02-28 18:14
    Puff??

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-05-06 10:17
    Blev gravid med min andra dos Letrozol.
    Trotts lång cykel och folliklar som inte växte. Så lyckades jag ändå få en ägglossning på CD 25-26.
    Är just nu gravid i vecka 4(3+6).
  • Svar på tråden Letrozol - följas åt 2020
  • EmiliaEngel
    amandakollb skrev 2020-06-04 16:27:57 följande:

    åh vad skönt! hade också velat behålla tron!! :)


    Nu har jag varit på vul. Den 29:e maj fanns ett ägg på 15mm idag var det 25mm. Gyn tyckte det såg ut som det höll på att lossa NU. Fortfarande ganska tunn slemhinna men han hade hopp! :)
  • EmiliaEngel
    amandakollb skrev 2020-06-04 16:27:57 följande:

    åh vad skönt! hade också velat behålla tron!! :)


    Nu har jag varit på vul. Den 29:e maj fanns ett ägg på 15mm idag var det 25mm. Gyn tyckte det såg ut som det höll på att lossa NU. Fortfarande ganska tunn slemhinna men han hade hopp! :)
  • LucyLoo
    amandakollb skrev 2020-06-08 11:53:25 följande:

    Nej inget testatidigt, utan ett vanligt test. Tänker att du såg ju på ovitrelle+11 med vanligt test va? Därför tänker jag att de borde va visats för mig nu om jag varit gravid :( men vissa får ju inte positivt förens senare så får avvakta några dagar.

    Jag tar ju lutinus nu så tror att det kan va dem som gör att jag inte fått spottings än, vilket är skönt! Tack!!

    Åh förstår de, men de kommer gå jättebra, ja gör det :D


    Nej nej gud. Det var testa tidigt test.

    Vanligt test gav inte utslag förens typ 5 dagar senare.

    Så testa med tidiga test när

    Du gör det just tidigt.
  • akalei
    EmiliaEngel skrev 2020-06-08 12:12:00 följande:

    Nu har jag varit på vul. Den 29:e maj fanns ett ägg på 15mm idag var det 25mm. Gyn tyckte det såg ut som det höll på att lossa NU. Fortfarande ganska tunn slemhinna men han hade hopp! :)


    Va kul med bra resultat! :) Hur tjock va slemhinnan?
  • EmiliaEngel
    akalei skrev 2020-06-08 12:24:42 följande:

    Va kul med bra resultat! :) Hur tjock va slemhinnan?


    Ca 2-3mm, han tror att det kan vara lite osynkat än. Skulle jag inte bli gravid nu så skulle jag ta en enkelkur Letrozol igen när mensen kommer igång.
  • amandakollb
    LucyLoo skrev 2020-06-08 12:16:40 följande:
    Nej nej gud. Det var testa tidigt test.

    Vanligt test gav inte utslag förens typ 5 dagar senare.

    Så testa med tidiga test när

    Du gör det just tidigt.
    jaså?! jaha då förstår jag, då får jag lite hopp igen :D trodde det var ett vanligt test du kollade med!

    så vilken dag efter ovitrelle såg du streck med vanligt test? 
  • amandakollb
    EmiliaEngel skrev 2020-06-08 12:11:18 följande:
    Nu har jag varit på vul. Den 29:e maj fanns ett ägg på 15mm idag var det 25mm. Gyn tyckte det såg ut som det höll på att lossa NU. Fortfarande ganska tunn slemhinna men han hade hopp! :)
    åh wow 25 mm är ju superbra!! hoppas slemhinnan också växer på sig, ska du få ta ovitrelle eller ska du köra med äl-tester? :) 
  • LucyLoo
    amandakollb skrev 2020-06-08 12:55:58 följande:

    jaså?! jaha då förstår jag, då får jag lite hopp igen :D trodde det var ett vanligt test du kollade med!

    så vilken dag efter ovitrelle såg du streck med vanligt test? 


    Det minns jag inte. Men måste väl varit runt ÄL+18 typ.
  • Evelynite
    amandakollb skrev 2020-06-05 07:40:31 följande:
    Hejhej :) jag är på min andra kur och har gjort två ultraljud vid varje för att kontrollera äggblåsorna. Fick du göra progesteronprov för att bekräfta äl?:)

    Ja jag tycker också jag mår lite konstigt av tabletterna.. dock har min cykel blivit mkt kortare av letrozol+ovitrelle, runt 30 dagar, jag har pco och kunde ägglossa typ var tredje månad så är stor skillnad mot nu! brukar du ha regelbundna cykler och isåfall hur långa?:)
    Hej! 

    Ja, jag gjorde blodprov. Nivån var dock på 25, men enligt gyn var det ÄL (men jag har googlat och tycker nog att det är lite lågt). Men jag vaknade av riktigt hemska smärtor en natt som jag tror var ÄL så jag får lita på läkaren. Vad har du haft för nivå på dina blodprov?

    Jag har någorlunda regelbundna cykler på 30-32 dagar. Är det första eller andra barnet?

    Tar du något annat än Letrozol för att förbättra chanserna att bli gravid?
  • amandakollb
    Evelynite skrev 2020-06-08 14:08:24 följande:
    Hej! 

    Ja, jag gjorde blodprov. Nivån var dock på 25, men enligt gyn var det ÄL (men jag har googlat och tycker nog att det är lite lågt). Men jag vaknade av riktigt hemska smärtor en natt som jag tror var ÄL så jag får lita på läkaren. Vad har du haft för nivå på dina blodprov?

    Jag har någorlunda regelbundna cykler på 30-32 dagar. Är det första eller andra barnet?

    Tar du något annat än Letrozol för att förbättra chanserna att bli gravid?
    jag har inte tyvärr inte fått göra något blodprov efter :/ men jag tempar och kan se där att jag har fått äl efter båda omgångarna med letrozol+ovitrelle. tempar du? :) 

    första barnet, har varit gravid en gång tidigare men det var 7 år sedan och oplanerat så blev en sen abort (upptäckte inte graviditeten förens i vecka 17, helt sjukt). själv, första eller andra barnet för dig? 

    nja tar lutinus denna cykel för att förhindra spottings, samt omega3-tabletter och multivitamin-tabletter från apoteket, men inget annat :) själv? 
Svar på tråden Letrozol - följas åt 2020