• Hola666

    inget ultraljud pga Corona

    Är så jäkla besviken, nu vågar de inte göra ultraljudsundersökning eller kub i vecka 13 längre pga rädsla för Corona. Så jag får vänta till vecka 19 på mitt FÖRSTA ultraljud. Är livrädd att något ska vara fel och vem vill göra en så sen abort om det skulle visa sig vara fel. Nä jag ångrar faktiskt att jag blev gravid nu för är så jäkla orolig. Finns inte heller privat ultraljud i närheten vad jag vet. Jag har ingen aning om vilken vecka jag är i nu och ska alltså behöva vänta tills halva graviditeten gått för att få någon information.. jag känner mej inte ens gravid och har väntat vad som känns i en evighet på denna kub som inte blir av. känns inte alls bra!

  • Svar på tråden inget ultraljud pga Corona
  • Jooosen

    Är väl en småsak i jämförelse. Men har RUL på måndag och min kille får inte följa med. Oxå jävligt ledsamt då detta förmodligen är det enda barn vi får pga ivf o skit. I-landsproblem men vi hade sett fram emot det så mkt :(


    Plussade fredagen den 13 december efter vår tredje insättning med ivf
  • R84
    Jooosen skrev 2020-03-19 14:31:49 följande:

    Är väl en småsak i jämförelse. Men har RUL på måndag och min kille får inte följa med. Oxå jävligt ledsamt då detta förmodligen är det enda barn vi får pga ivf o skit. I-landsproblem men vi hade sett fram emot det så mkt :(


    Förstår känslan..... vi väntar vårt första barn efter över 4 år av försök, två missfall och ivfer. Tog sig till slut av sig självt och nu är vi i v 36. Min man får inte gå med på något nu på slutet såsom barnmorsebesök eller om det skulle dyka upp komplikationer som kräver besök hos läkare. Han får än så länge vara med på förlossningen men får inte följa med över till BB. Vi får med största sannolikhet bara (vilket såklart inte är så bara efter allt vi har gått igenom) ett barn och att han inte får vara en del av alla steg känns så fel!
  • Tiffany

    förstår att du är besviken men att jobba inom vården just nu är inte lätt, man kan även gå med corona utan symtom o smitta ner andra så förstår att dem vill ta de säkra före de osäkra! jag jobbar på en korttidsenhet och vi får inte ens skicka patienter nu som hade bokade besök till sjukhus pga coronarisk.. 

  • Daphodil
    Jooosen skrev 2020-03-19 14:31:49 följande:

    Är väl en småsak i jämförelse. Men har RUL på måndag och min kille får inte följa med. Oxå jävligt ledsamt då detta förmodligen är det enda barn vi får pga ivf o skit. I-landsproblem men vi hade sett fram emot det så mkt :(


    Klart du har rätt att vara ledsen! Att göra RUL för första gången är en stor sak. Man kan ha förståelse för beslutet men ändå vara besviken att det drabbar en själv. Hoppas du får många fina bilder att visa din partner
  • Jooosen

    Ja men verkligen!! Så besviken verkligen. Vi tänkte kolla kön o allt. Bm får väl typ skriva på en lapp så öppnar vi tillsammans sen eller något. Nu hoppas man vara att killen får vara med under förlossningen i augusti så inte det oxå ändras.....


    Plussade fredagen den 13 december efter vår tredje insättning med ivf
  • fanola
    Jooosen skrev 2020-03-19 14:31:49 följande:

    Är väl en småsak i jämförelse. Men har RUL på måndag och min kille får inte följa med. Oxå jävligt ledsamt då detta förmodligen är det enda barn vi får pga ivf o skit. I-landsproblem men vi hade sett fram emot det så mkt :(


    Du kanske kan ha din kille med via videosamtal, så ser han och hör allt som du gör!
  • Lillamyy1989

    Jag skulle tipsa om att kontakta Dalakliniken i Falun (privatklinik), de utför nipt test.
    Du får ultraljud sen testar dom kromosomavvikelser, du får nog bekosta det själv men det kan det vara värt för att slippa oron.

    Jag var dit för en tid sedan, kan varmt rekommendera.

    Lycka till!

  • hundenhubbe

    Igår när jag ringde för att fråga om partnern fick följa med på ultraljud fick jag såklart nej och tänkte då boka in rul lite senare varpå barnmorskan svarar:

    "Det rekommenderar jag inte då vi just nu ser över vilka undersökningar som är viktiga och kommer ta bort en hel del och då rul är frivilligt är det inte säkert det finns kvar". Say what?!?!? Inte kan dom väl ta bort det.? Här uppe i norr blir vi bara erbjuden rul, inget annat. Ska man inte kunna se om bebis är frisk? Se avvikelser? Låter ju helt stört. Inte veta om man bär på en frisk bebis i 9 månader?? Kunna göra förebyggande åtgärder om det är något avvikande? Hoppas det bara var ett dum utlåtande...

  • Jooosen
    hundenhubbe skrev 2020-03-20 21:30:01 följande:

    Igår när jag ringde för att fråga om partnern fick följa med på ultraljud fick jag såklart nej och tänkte då boka in rul lite senare varpå barnmorskan svarar:

    "Det rekommenderar jag inte då vi just nu ser över vilka undersökningar som är viktiga och kommer ta bort en hel del och då rul är frivilligt är det inte säkert det finns kvar". Say what?!?!? Inte kan dom väl ta bort det.? Här uppe i norr blir vi bara erbjuden rul, inget annat. Ska man inte kunna se om bebis är frisk? Se avvikelser? Låter ju helt stört. Inte veta om man bär på en frisk bebis i 9 månader?? Kunna göra förebyggande åtgärder om det är något avvikande? Hoppas det bara var ett dum utlåtande...


    Omg! Låter ju helt jävla galet. Hoppas verkligen bara att det var ett dumt uttalande. Ska man inte ens se om det finns något där innan man ska föda eller ....
    Plussade fredagen den 13 december efter vår tredje insättning med ivf
  • hundenhubbe
    Jooosen skrev 2020-03-20 21:59:05 följande:

    Omg! Låter ju helt jävla galet. Hoppas verkligen bara att det var ett dumt uttalande. Ska man inte ens se om det finns något där innan man ska föda eller ....


    Exakt min tanke! Vissa får ju hemskt nog jättedåliga besked på rul som annars inte skulle märkts fören vid födseln. Ska man gå och vara orolig då?
  • Hola666

    Själv kommer jag söka upp privat om jag inte lyckas få genom grann länet som fortfarande utför kub. Jag tänker inte ta risken att kanske bära på ett dött foster eller ett med avvikelser för att vården inte fungerar. Tycker inte man i Sverige 2020 ska behöva föda ut sitt döda barn i v 20 som kunde undvikas med ett enkelt test. Dessutom är abort gränsen vid v 18 så man får inte bestämma själv ens... tycker dem inte tar detta på allvar. Hade jag vetat vad jag vet nu skulle jag väntat att bli gravid. Men jag kommer fortsätta kämpa för mina rättigheter.

  • Tindra85

    Det enda positiva (som är en klen tröst som jag förstår) är att några i min gravidgrupp som haft kub precis har blivit nekade att ha partnern med men fått filma skärmen istället - vilket man inte får i vanliga fall. Så förhoppningsvis kan du få filma stora delar av bebis hålligång i magen och visa hemma om du ber om det. I vanliga fall får du varken fota eller filma. Om man ska försöka hitta något positivt.

    Förstår också känslan kring ivf och barnlängtan för er som äntligen lyckats, vi har också genomgått ivf i 5års tid med dottern och nu väntar jag tvåan efter 2 ivf-försök så det behöver inte vara nattsvart efter denna graviditeten även om man ska orka och ha råd såklart.

    En dag i taget och försök hitta en privat klinik om det går. Köpa en doppler kan också vara ett tips om man vill lyssna på bebisens hjärta någon gång då och då för mysets skull :)

    Lycka till ??


  • Angelcar

    Fast.. för bara två år sedan ca hade du fått vänta ändå om du inte är över 33 år ? Så fick man allt vänta till rul i vecka 18-20 .. jag kan verkligen förstå att de är jobbigt , och vården fungerar , utan nu står vi kanske i kris och tar inga ? onödiga? risker , förlossningen får pappa vara med på .. men inte på BB .. jag själv som ska föda när som helst har ju också delade meningar om de , då jag gärna vill ha med min man in dit , men jag skulle inte heller vilja att någon annans man smittar mitt barn , och inte att min man smittar någon annans barn.. hoppas de lägger sig tills ni ska föda

Svar på tråden inget ultraljud pga Corona