• nattuw

    Regeringen vill ta ett steg mot diktatur

    Regeringen vill använda Coronakrisen för att utöka sin egen makt. Makt skall enligt ett regeringsförslag förskjutas från riksdag till regering.

    "Nu ser även Sverige ut att ge sig ut i ett demokratiskt undantagstillstånd. Expressen kan i kväll avslöja att regeringen avser be om makt att i praktiken köra över riksdagen och bland annat självsvåldigt kunna stänga ned affärsverksamheter, mötesplatser och transporter. "
    Expressen 3 april 2020 "Alldeles nyss hade det här varit helt otänkbart" ( www.expressen.se/kronikorer/viktor-barth-kron/alldeles-nyss-hade-det-har-varit-helt-otankbart/ )

    Om någon för ett halvår sedan skulle sagt att det kommer ett virus som inte bara slår ut människor utan även ekonomin och demokratin skulle nog de flesta trott att personen hade läst för många SF noveller. Men nu är vi där.

    Att skylla på en kris för att öka den egna makten är ett väl beprövat recept. Man behöver inte ens nämna 30-talet för att att ställa sig tveksam till en utveckling där demokratin i praktiken sätts ur spel. Även om det denna gång verkligen bara skulle bli en temporär lösning (vilket vi inte kan var säkra på) så skulle det skapats ett farligt prejudikat. Bara tanken att på detta sätt begränsa demokratin borde gjort att någon reagerade och sade stopp innan det blev ett färdigt förslag. Nu var det ingen som sa stopp. Till och med de som idag jublar över tanken att på att deras parti skulle få mer makt borde betänka vad som kan hända i morgon om ett annat parti tar över både makten och befogenheten att inskränka demokratin.

  • Svar på tråden Regeringen vill ta ett steg mot diktatur
  • Padirac
    FDFMGA skrev 2021-04-19 07:25:27 följande:
    Jag tror att man i skrikhögerns senaste forskning har kommit fram till att det egentliga skälet bakom coronarestriktionerna i Sverige är att man vill återupporätta DDR här i Sverige medan skälet till coronarestriktionerna i övriga världen är att begränsa smittspridningen.

    De6 finns folk till alltGlad
    Jag har från säker källa hört att DDR var demokratiskt, liksom nordkorea - själva namnet säger att det är så

    Det är samma källa som hävdar att den temporära lagen inte är temporär och inte heller permanent.

    Forskningen bygger på ingenting så vitt jag kan se
  • FDFMGA
    Padirac skrev 2021-04-19 13:50:11 följande:
    Jag har från säker källa hört att DDR var demokratiskt, liksom nordkorea - själva namnet säger att det är så

    Det är samma källa som hävdar att den temporära lagen inte är temporär och inte heller permanent.

    Forskningen bygger på ingenting så vitt jag kan se
    Det vore en lögn om jag påstod att jag inte uppskattar den forskning som presenteras här på FL av några av de sylvassaste intellekt som mänskligheten danat.

    Jag kan fortfarande bli full i skratt om jag tänker på hen som kommit fram till att universiteten i kroatien och Bulgarien erbjuder Europas bästa innovationsklimat eller föralldel påståendet att svenska coronarestriktioner är avsedda att leda landet mot diktatur.

    Man kan heller inte påstå annat än att Familjelivs SD-vurmare lever upp till talesättet "Endast fantasin sätter gränser"






  • Padirac
    FDFMGA skrev 2021-04-19 14:20:22 följande:
    Det vore en lögn om jag påstod att jag inte uppskattar den forskning som presenteras här på FL av några av de sylvassaste intellekt som mänskligheten danat.

    Jag kan fortfarande bli full i skratt om jag tänker på hen som kommit fram till att universiteten i kroatien och Bulgarien erbjuder Europas bästa innovationsklimat eller föralldel påståendet att svenska coronarestriktioner är avsedda att leda landet mot diktatur.

    Man kan heller inte påstå annat än att Familjelivs SD-vurmare lever upp till talesättet "Endast fantasin sätter gränser"


    " target="_blank">




    Ja, för att inte tala om alla dessa tystade regimkritiker (dvs att någon tar debatten med dem om de alternativa fakta som de drar fram) 
  • FDFMGA
    Padirac skrev 2021-04-19 14:31:15 följande:
    Ja, för att inte tala om alla dessa tystade regimkritiker (dvs att någon tar debatten med dem om de alternativa fakta som de drar fram) 
    Aha, du menar de som med papegojinspirerad frenesi hävdar att det de ständigt upprepar får de inte säga i det här jävla  landet - eller möjligen de som hävdar att de får sin yttrandefrihet kränkt in i m märgen när de blir motsagdaGlad
  • nihka
    nattuw skrev 2021-04-15 20:38:34 följande:

    De flesta hopps nog på att jorden inte skall gå under innan 2030...


    Det är inte dem jag är orolig över utan de som vill se 1930-talet igen.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Dr Nail
    nattuw skrev 2021-04-15 09:56:18 följande:

    Om du läser på lite så skulle du se att det är vänster som ideligen pekat på att allt ser ut som 30-talet.

    Och om en regerings främsta uppgift är att skydda sina medborgare så har dagens regering misslyckats kapitalt. Även på områden där de hade kunnat gjort skillnad.


    De misslyckades kapitalt i början av pandemin (det vet alla), men närmare slutet av förra året började de ta sitt ansvar och agera som en regering. Ibland, för folkets bästa i längden, måste man göra saker som kommer att väcka missnöje i stunden. Precis som med barn; barnen kommer att skrika och gråta så som högerextrema gör nu, men det är för deras bästa och de kommer att tacka en när de blir vuxna.
  • nattuw
    Padirac skrev 2021-04-19 13:50:11 följande:
    Jag har från säker källa hört att DDR var demokratiskt, liksom nordkorea - själva namnet säger att det är så
    De av oss som, till skillnad från dig och dina partivänner, inte ser DDR som ett föredöme utan som den diktatur det i verkligheten var vet att demokratin inte kan tas för given utan att den måste försvaras. Särskilt i tider som dessa.
  • nattuw
    Padirac skrev 2021-04-18 20:16:16 följande:
    Här kommer den avslutande delen av texten du av någon anledning valde att utelämna

    "Men till skillnad från i DDR har vi alla möjligheten att utan repressalier ställa krav på våra makthavare att återställa ordningen så fort det är möjligt. Den frihetstörsten hos landets debattörer (och medborgare) saknar jag i dag."
    Det var frihetstörst som fick mig att starta tråden. En frihetstörst som saknas hos de som genom hela tråden försökt förminska behovet av frihet.
  • Padirac
    nattuw skrev 2021-04-24 00:04:44 följande:
    De av oss som, till skillnad från dig och dina partivänner, inte ser DDR som ett föredöme utan som den diktatur det i verkligheten var vet att demokratin inte kan tas för given utan att den måste försvaras. Särskilt i tider som dessa.
    nattuw skrev 2021-04-24 00:14:24 följande:
    Det var frihetstörst som fick mig att starta tråden. En frihetstörst som saknas hos de som genom hela tråden försökt förminska behovet av frihet.
    Jahapp, så de länder som har civila krislagar (något som Sverige inte har) för att skydda enskilda människor och hela befolkningen vid kriser är alltså enligt ditt resonemang värre än DDR

    Jag tror inte du har på rätt sätt kan redogöra för i vad likheten mellan en tillfällig pandemilag och DDR föreligger.

    Har du överhuvudtaget egen erfarenhet av en diktatur? 

    Påståendet om att den tillfälliga pandemilagen är ett steg mot diktatur är i bästa fall konspirationsteorier och desinformation, i sämsta fall är det någonting som någon tror på {#emotions_dlg.flower}

  • Flash Gordon
    nattuw skrev 2021-04-24 00:04:44 följande:
    De av oss som, till skillnad från dig och dina partivänner, inte ser DDR som ett föredöme utan som den diktatur det i verkligheten var vet att demokratin inte kan tas för given utan att den måste försvaras. Särskilt i tider som dessa.
    Det är ju en slippery slope.

    Om liiiite grand av din frihet tas bort, är det OK? Om lite till tas bort, får något "gott syfte" är det OK?

    När få man börja protestera? När SKA man börja protestera?

    Eftersom det inte finns någon 100% perfekt demokrati så blir nog det hela i slutänden en politisk smaksak, hur mycket repression man tål för att man håller med om de politiska målen hos den som drar tillbaka friheterna.

    Och där skulle det ju vara smart att tänka på att om man ändrar i systemet vad händer då om min motståndare får makten över systemet?
    Jag har aldrig uppfattat att VPK inte stod upp för demokratin, Stefan Löfven
Svar på tråden Regeringen vill ta ett steg mot diktatur