• Anonym (Otrogen)

    Vårt förhållande blev bättre efter otroheten

    Min man var otrogen mot mig när vi hade varit tillsammans i ca två år. Han träffade en tjej som han blev attraherad av och då hade vårt förhållande varit svajigt ganska länge, vi var båda osäkra och svartsjuka och bråkade mycket pga det. Vi älskade varandra och hade mycket fint som förenade oss också, men vi började nog båda komma till gränsen där vi inte orkade mer drama och hade börjat fundera på allvar på om vi skulle bryta upp. Otroheten blev en vändpunkt för oss. Just det som vi båda hade varit så rädda för och grälat om, skedde. Min man berättade om otroheten för mig, han var ångerfull och svor att det aldrig ska hända igen. Han sa att det här hade fått honom att inse hur mycket han älskade mig. Det var fruktansvärt med alla bilder i huvudet, särskilt eftersom tjejen verkligen var jättesnygg och jag kunde inte låta bli att jämföra mig själv mot henne (jo jag hittade en bild på henne i min mans telefon, hon sitter halvnaken i sängen och ser ut som en jävla sexängel)

    Jag kände mig så förrådd och ville hämnas, jag tänkte faktiskt att det skulle vara ett sätt för mig själv att bränna mina broar så att det skulle bli lättare att lämna honom så jag var själv otrogen med en kille som jag visste var intresserad av mig (ett riktigt kap han med). Jag kunde ju inte låta bli att jämföra dem under akten och varken känslorna eller sexet var ju på samma världskarta ens... efteråt låg jag och kände mig bara så tom och saknade min man.

    Efter det kände jag mig märkligt lugn. Ligget med den andre betydde ju absolut ingenting för mig och jag älskade fortfarande min man. Jag tänkte att kanske var det såhär han också kände? Jag bestämde mig för att förlåta honom och på något sätt kändes det som att nu var vi kvitt. Jag berättade aldrig för min man om min otrohet, det fick vara min hämnd för att han svek mig först och jag ville inte riskera att det förstörde våra sköra försök att lappa förhållandet. Dessutom ville jag att han skulle fortsätta ha dåligt samvete för vad han gjort. Jag hade förstås gruvliga samvetskval för min otrohet och för att jag ljög för honom men samtidigt var det en bitterljuv känsla, och ångerfull som jag var ansträngde jag mig också för att vara god och snäll mot honom. Så två fel blev faktiskt konstigt nog ett rätt för oss... vi förändrade vårt beteende, blev mer rädda om varann och fick ett ännu starkare och förtroligare band till varandra. Vi pratade massor, grät och bråkade men bestämde oss för att börja lita på varandra och lovade varann att aldrig någonsin svika den andra. Det var inte lätt, jag hemsöktes av filmer som spelades upp i mitt huvud men med tiden bleknade de och kom alltmer sällan. Nu har det gått några år, vi har gift oss och vi är mer säkra än någonsin på varandra. Otroheten blev en ruskig väckarklocka för oss båda, en insikt om vad vi höll på att förstöra. Men i vårt fall blev det faktiskt otroheten som räddade vårt förhållande.

    Man får alltid höra att en gång otrogen är alltid otrogen, otrohet går aldrig att förlåta. I folks ögon verkar det nästan vara det skamligaste man kan göra, att förlåta en otrogen partner. Jag menar att det inte alls behöver vara så. Jag vet hur jag själv känner, jag vet i mitt hjärta att jag aldrig någonsin kommer att svika min man igen, vare sig genom otrohet eller på något annat sätt. Vi har kämpat oss igenom det här och det har fått oss att bli sammansvetsade till döden. Jag kan inte föreställa mig något som ska kunna komma emellan oss efter det här.

    Det finns en miljon trådar om otrohet där det enda svaret som ges är att lämna, så det skulle vara intressant att höra om det finns någon mer som har samma erfarenhet och har lyckats bygga upp ett förtroende som har raserats till grunden? Har ert förhållande t.o.m blivit bättre efter otroheten?

  • Svar på tråden Vårt förhållande blev bättre efter otroheten
  • Anonym (man)
    Anonym (Kärleken är stark) skrev 2020-04-14 16:09:43 följande:
    Om du anonym (man) är samma medlem som anonym (jaha) så tänker jag bemöta dig lika.
    Jag har varit aktiv i FL:s forum av och till i mer än tio år och det finns bara en enda gång och en enda medlem där jag tvingats ta beslutet att inte fortsätta diskutera.
    Detta för att inte förstöra för TS och andra i tråden.
    Dock har jag aldrig tyckt att vare sig du eller någon annan ska lämna någon tråd, det är lögn från din sida.

    Med alla andra, även de som har ifrågasatt mina argument, har jag alltid valt att sakligt svara och diskutera.
    Men om du är samma så väljer jag att avstå från att diskutera med dig. Jag tar ansvar för att du och jag inte ska förstöra tråden för TS och andra. 

    TS och alla andra är dock mycket välkomna att fråga, diskutera och argumentera så ska jag gärna försöka svara efter min bästa förmåga.
    Nja, du ville inte bemöta NÅGON som inte gav TS eller dig medhåll, dvs inte bara mig. Så därför undrar jag om du tänker köra med samma stil här och avfärda alla som inte tycker förlåta är det bästaste i världen som bara såna som är negativa vill sabba?
  • Anonym (A)
    Anonym (man) skrev 2020-04-14 15:59:07 följande:
    Var det inte du som skrev samma sak i denna tråd.

    https://www.familjeliv.se/forum/thread/80316067-ateruppbygga-forhallande-efter-otrohet/1/nick/80330311

    Och när folk började ifrågasätta dina argument så vägrade du diskutera det och tyckte alla som inte höll med skulle lämna tråden?

    Tänker du göra likadant här?
    Ja, det är samma person, texten är ju nästan identisk.
  • Anonym (A)
    Anonym (man) skrev 2020-04-14 15:59:07 följande:
    Var det inte du som skrev samma sak i denna tråd.

    https://www.familjeliv.se/forum/thread/80316067-ateruppbygga-forhallande-efter-otrohet/1/nick/80330311

    Och när folk började ifrågasätta dina argument så vägrade du diskutera det och tyckte alla som inte höll med skulle lämna tråden?

    Tänker du göra likadant här?
    Ja, det är samma person, texten är ju nästan identisk.
  • Anonym (Kärleken är stark)
    Anonym (A) skrev 2020-04-14 16:19:46 följande:
    Ja, det är samma person, texten är ju nästan identisk.
    Ja, jag är samma och har inte ens försökt dölja det genom att ändra texten. Helt öppen och helt ok med detta.
    Jag föredrar oftast vara anonym i den här typen av trådar för det finns några speciella personer i forumet som verkligen lägger energi på att nedvärdera och göra personliga påhopp på sådana som har lyckats bra med att gå vidare efter otrohet.
  • Anonym (man)
    Anonym (Kärleken är stark) skrev 2020-04-14 16:38:46 följande:
    Ja, jag är samma och har inte ens försökt dölja det genom att ändra texten. Helt öppen och helt ok med detta.
    Jag föredrar oftast vara anonym i den här typen av trådar för det finns några speciella personer i forumet som verkligen lägger energi på att nedvärdera och göra personliga påhopp på sådana som har lyckats bra med att gå vidare efter otrohet.
    Ok, så att inte hålla med dig eller ifrågasätta det du skriver är detsamma som att "nedvärdera och göra personliga påhopp"?
  • Anonym (Kärleken är stark)

    Otrohet är inte så dåligt. Trohet i överdrift är värre (hävdade redan Nils Kjaer på sin tid)

    TS och alla andra 
    är dock mycket välkomna, även de som har ifrågasatt mina argument. Jag har alltid försökt att sakligt svara och diskutera, efter min bästa förmåga.

  • Anonym (bdrgn)
    Anonym (Kärleken är stark) skrev 2020-04-14 17:41:46 följande:

    Otrohet är inte så dåligt. Trohet i överdrift är värre (hävdade redan Nils Kjaer på sin tid)

    TS och alla andra är dock mycket välkomna, även de som har ifrågasatt mina argument. Jag har alltid försökt att sakligt svara och diskutera, efter min bästa förmåga.


    Väldigt få bedragna håller med dig.

    Du kan komma med vilka argument du vill, för de allra flesta bedragna är otrohet ett stort trauma utan något som helst gott.
  • Anonym (Kärleken är stark)
    Anonym (bdrgn) skrev 2020-04-14 17:47:52 följande:
    Väldigt få bedragna håller med dig.

    Du kan komma med vilka argument du vill, för de allra flesta bedragna är otrohet ett stort trauma utan något som helst gott.
    Vad är det, menar du, som de inte håller med mig om?
    Att detta gamla citat skrevs av Nils Kjaer?

    Eller håller de inte med mig om att mitt val som jag har beskrivit i mitt tidigare inlägg, var rätt val för mig?
    I mitt tidigare inlägg använde jag visserligen inte ordet trauma men jag beskrev det som katastrof och jag beskrev mina och våra svårigheter och problem. Men i vad menar du att de inte håller med mig?

    Eller håller inte med mig om att TS och alla andra (förutom angiven) är välkomna?

    Eller vad är det som du menar att de inte håller med mig om???
  • Anonym (bdrgn)
    Anonym (Kärleken är stark) skrev 2020-04-14 18:07:04 följande:
    Vad är det, menar du, som de inte håller med mig om?
    Att detta gamla citat skrevs av Nils Kjaer?

    Eller vad är det som du menar att de inte håller med mig om???
    De flesta bedragna håller inte med dig om att "Otrohet är inte så dåligt".

  • Anonym (man)
    Anonym (Kärleken är stark) skrev 2020-04-14 17:41:46 följande:

    Otrohet är inte så dåligt. Trohet i överdrift är värre (hävdade redan Nils Kjaer på sin tid)


    Jasså, så svek, lögner och manipulation är inte så dåligt menar du? Hur många som blivit bedragna tror du håller med dig om det?
    Anonym (Kärleken är stark) skrev 2020-04-14 17:41:46 följande:

    TS och alla andra är dock mycket välkomna, även de som har ifrågasatt mina argument. Jag har alltid försökt att sakligt svara och diskutera, efter min bästa förmåga.



    Nja, "alltid svara" är väl inte riktigt sant, du är ju noga med att påpeka att det bara gäller vissa och andra inte. Då handlar det inte om förmåga utan om vilja och inte alltid utan när du känner för det.

Svar på tråden Vårt förhållande blev bättre efter otroheten