• Liljan3

    Slippa genuspedagogik i skolan

    Hej!

    Har lite funderingar inför skolval samt val av förskoleklass till första barnet. Vår plan är att vårt barn ska vara hemma med oss och alltså slippa gå i förskola fram till förskoleklass vilket vi tack och lov har ekonomisk möjlighet till. Vi känner dels att vi vill vara med vårt barn de första åren för att vi bäst kan ge honom det han behöver i form av omsorg och närhet till hans viktigaste anknytningspersoner och andra barn men vi är också kritiska till hur den svenska skolan fungerar idag. Främst vill vi slippa en skola som ska pådyvla vårt barn ideologiska teorier som alla barn påtvingas idag såsom genusvetenskap, feminism, att det inte finns skillnader mellan tjejer och killar, hbtq etc. Vill vill helt enkelt inte att vårt barn ska utsättas för sådana rörelser för de inte rimmar med våra värderingar och syn på familj och individ. Finns det fler som har liknande tankar och som har tips på hur man kan hitta alternativa skolor där mer tonvikt läggs på tradition och där undervisningen fokuserar på faktakunskap och inte på löst tyckande och åsikter, något jag anser tagit över den svenska skolan allt mer tyvärr. Här inbegriper jag sådant som besatthet av "jämlikhet", feminism, hbtq, klimatpolitik, genusvetenskap, normkritik osv. Dvs sådant vi vill minimera för vårt barn för att vi inte tror det bygger på de kärnvärderingar vi vill ge vårt honom helt enkelt. Tacksam för alla respektfulla och kloka reflektioner! :)

  • Svar på tråden Slippa genuspedagogik i skolan
  • Användarenamnet
    Jemp skrev 2020-05-04 09:57:36 följande:

    Det finns klimatförnekare och det finns de som förnekar skillnader mellan könen helt. Ingen av de är i majoritet och det blir skevt att ta avstånd från jämställdhetsarbete och genuspedagogik för att några få har en mer extrem syn.

    Vilka skillnader i intressen ligger biologiskt menar du?

    Referenser till forskning görs till publicerad forskning, inte någons åsikt i en dagstidning.

    Du tar avstånd från genuspedagogik genom att länka till artiklar som säger att det arbetet är viktigt, trots att det finns vissa biologiska skillnader mellan könen. Dessa skillnader har, enligt dina artiklar, också lite effekt på vårt beteende eller förmåga i arbetslivet.


    Genuspedadogikens enda syfte är just att ta bort alla könsroller och lära ut propaganda om att det inte finns några skillnader mellan könen.

    Det är helt och hållet en biologiförnekande propaganda som inte är annat än pseudovetenskap.
  • Physalis
    Användarenamnet skrev 2020-05-04 11:24:01 följande:

    Genuspedadogikens enda syfte är just att ta bort alla könsroller och lära ut propaganda om att det inte finns några skillnader mellan könen.

    Det är helt och hållet en biologiförnekande propaganda som inte är annat än pseudovetenskap.


    Nej. Genuspedagogik är till för att de vuxna ska bli mer medvetna om ifall och hur de behandlar barn olika utifrån deras kön och försöka ta bort de skillnaderna. Syftet är att inte omedvetet eller medvetet propagera för skillnader mellan könen som inte finns.

    Du tänker på extremister som gått för långt. Bland annat med "kompensatoriska" metoder eller att plocka bort alla "könade" leksaker och material. Det är inga vanliga skolor eller förskolor som håller på med sånt.

    Det finns massor av forskning på området, men självklart är det samhällsvetenskaplig forskning vilket särskiljer sig från t ex medicinsk forskning. Fast du kanske tycker att all forskning inom humanoria är pseudovetenskaplig?
    Korrekturläser som en kratta
  • Användarenamnet
    Physalis skrev 2020-05-04 12:17:36 följande:

    Nej. Genuspedagogik är till för att de vuxna ska bli mer medvetna om ifall och hur de behandlar barn olika utifrån deras kön och försöka ta bort de skillnaderna. Syftet är att inte omedvetet eller medvetet propagera för skillnader mellan könen som inte finns.

    Du tänker på extremister som gått för långt. Bland annat med "kompensatoriska" metoder eller att plocka bort alla "könade" leksaker och material. Det är inga vanliga skolor eller förskolor som håller på med sånt.

    Det finns massor av forskning på området, men självklart är det samhällsvetenskaplig forskning vilket särskiljer sig från t ex medicinsk forskning. Fast du kanske tycker att all forskning inom humanoria är pseudovetenskaplig?


    Men läs läroplanen innan du uttalar dig! Där står det klart och tydligt att det enda syftet med den är att ta bort könsroller.

    Och jo, det är pseudovetenskap eftersom det inte finns några vetenskapliga belägg för det den lär ut, det är därför den var och är starkt kritiserad och många inte ville att den skulle skrivas in i läroplanen pga att det dels inte finns några vetenskapliga belägg som stödjer den, och många anser att förskolan och skolan ska vara politisk obunden. Genuspedagogik är vänsterpropaganda.
  • Jemp
    Användarenamnet skrev 2020-05-04 11:24:01 följande:

    Genuspedadogikens enda syfte är just att ta bort alla könsroller och lära ut propaganda om att det inte finns några skillnader mellan könen.

    Det är helt och hållet en biologiförnekande propaganda som inte är annat än pseudovetenskap.


    Vad är nyttan med könsroller? Vad är det som sticker i ögonen med att alla ska få likadana möjligheter och bemötande? Hur motverkar de biologiska skillnaderna det?

    Det finns gott om forskning om fördelarna med jämställdhet.
  • Dandreon
    Jemp skrev 2020-05-04 09:57:36 följande:

    Det finns klimatförnekare och det finns de som förnekar skillnader mellan könen helt. Ingen av de är i majoritet och det blir skevt att ta avstånd från jämställdhetsarbete och genuspedagogik för att några få har en mer extrem syn.

    Vilka skillnader i intressen ligger biologiskt menar du?

    Referenser till forskning görs till publicerad forskning, inte någons åsikt i en dagstidning.

    Du tar avstånd från genuspedagogik genom att länka till artiklar som säger att det arbetet är viktigt, trots att det finns vissa biologiska skillnader mellan könen. Dessa skillnader har, enligt dina artiklar, också lite effekt på vårt beteende eller förmåga i arbetslivet.


    Vad är ens en "klimatförnekare" ? Någon som förnekar att det finns klimat? Bara ordet i sig är ju så in i h-e dumt och enfaldiga, att det ens används. Däremot finns det finns en betydande andel människor som ifrågasätter ifall flygskatt och skatt på plastpåsar i lilla Sverige och "flygkam" etc har någon effekt av betydelse på vårt klimat eller snarare är symbolpolitik och svepskäl att beskatta människor ÄNNU mer än vad vi redan är.
  • Trent
    KlantSmurfen skrev 2020-05-04 02:44:28 följande:

    "Du svarade inte på frågan."Det var precis det jag gjorde, är du en av genusnissarna på forumet som inte har någon aning om vad du svamlar om, bara tror är därför helt omöjlig att diskutera med? Upprepar du lite genusflum du läst på expressen och försvarar något du inte begriper?

    Jo det finns andra människor än Nina Rung men det är mycket genus"vetenskapen" ignorerar.


    Usch, det är trist att behöva upprepa sig. Frågan var: Hur mycket är för mycket och hur vet du att de tror för mycket?

    Och frågan gällde alltså ditt påstående att genusforskare (inte specifikt Nina Rung) tror för mycket.

    Sen förstår jag inte vad du vill uppnå med att kalla mig genusnisse och prata om Expressen. Du kan sluta med det.

    Så, nu har du frågan och ett förtydligande. Försök igen. Och kom ihåg, använd egna ord!
  • KlantSmurfen
    Physalis skrev 2020-05-04 12:17:36 följande: #192
    Nej. Genuspedagogik är till för att de vuxna ska bli mer medvetna om ifall och hur de behandlar barn olika utifrån deras kön och försöka ta bort de skillnaderna. Syftet är att inte omedvetet eller medvetet propagera för skillnader mellan könen som inte finns.

    Du tänker på extremister som gått för långt. Bland annat med "kompensatoriska" metoder eller att plocka bort alla "könade" leksaker och material. Det är inga vanliga skolor eller förskolor som håller på med sånt.

    Det finns massor av forskning på området, men självklart är det samhällsvetenskaplig forskning vilket särskiljer sig från t ex medicinsk forskning. Fast du kanske tycker att all forskning inom humanoria är pseudovetenskaplig?
    Jo det är ju lite extremt men nu bygger ju inte genus"vetenskap" och genus"pedagogik" på något mainstream, det är något väldigt vänsterideologiskt och är ju en aningen extremt i sig, vanliga skolor bygger inte sin pedagogik helt på genusflum som de mer ideologiska förskolorna har gjort.

    Hur de påstod att det skulle fungera med pedagogik och hur det fungerade i praktiken var inte riktigt samma sak, de har inte behandlat barn som individer, de har inte behandlat flickor och pojkar lika och har försökt att få killar och tjejer att bli mer lika varandra, på gruppnivå.
    Man får aldrig släppa taget (2010) | Förskolan

    En gång i veckan jobbar man med pojk-och flickgrupper på temat livskunskap. Tanken är att barnen ska få möjlighet att tala om olika känslor och få träna på det som de behöver utveckla mest för att stärkas som individer. För flickornas del handlar det framför allt om att våga ta för sig. Och för pojkarna om att komma ner i varv, vänta på sin tur och att ta hänsyn till andra.
    ? Vi vet att vissa tycker att det är fel att dela upp barnen eftersom man verkligen gör skillnad på dem då. Men vi märker stor skillnad på hur barnen beter sig i grupperna och tycker att vi har goda argument för det vi gör, säger förskolechefen Leena Norder.

    [...]

    Bort med barbiedockor, dinosaurier, de mest rosa-pluttinuttiga klänningarna, spel och böcker med stereotypa och förlegade budskap.
    [...]
    ? Med barbiedockorna blev det bara klä på och klä av och dinosaurierna triggade till våldsamma lekar.
    [...]

    På Sörskogens förskola har man arbetat medvetet med genus och jämställdhet i över åtta år nu och personalen känner sig trygg med det man gör.
    När personal från andra förskolor säger att ?vi behandlar redan pojkar och flickor lika? drar jag automatiskt öronen åt mig. Så sa vi också förut, men inte längre. Vi lär oss något nytt och ser något nytt här varje dag.

    forskolan.se/man-far-aldrig-slappa-taget/
    9 år senare...
    ?Vi ska tillföra ? inte ta bort? | Förskolan

    2010 skrev tidningen Förskolan om Sörskogens genusarbete, som då hade fått Huddinge kommuns jämställdhetspris. Deras genusarbete hade redan då pågått i tio år och startade när några engagerade barnsköt­are läste en kurs i genuspedagogik. De började tala med kollegorna om detta och alla hakade på.
    [...]

    Både från Island och i Gävle fick de inspiration att dela upp barnen i pojk- och flickgrupper en gång i veckan, så att pojkarna kunde träna på att tala om känslor och bli bättre på att samarbeta, bland annat genom att ge varandra massage och lyssna på lugn musik. Flickorna uppmanades att vara modiga och förskollärarna la in tävlingsmoment i deras lekar. Pojkarna och flickorna delades även upp vid matbordet, där pojkarna tränade på att vänta på sin tur och flickorna på att våga ta för sig.

    ? På den tiden pratade vi om att kompensera för egenskaper som flickor och pojkar inte hade, säger Kristin Bjerstedt.

    Förskolan rensade ut barnböcker som förskollärarna ansåg förstärkte förlegade könsroller, som att det alltid var mamman som lagade mat. De tog också bort dinosaurier och barbiedockor, som ansågs för könsstereotypa.

    Arbetet med genus har fortsatt i Sörskogens förskola, men det ser annorlunda ut i dag. De delar inte in barnen i pojk- och flickgrupper, dinosaurierna och barbiedockorna har återvänt, liksom de böcker som rensades ut. Nu försöker de se vad varje enskilt barn behöver utan att tänka på kön eller ålder.

    ? Vi har hela tiden pratat om och utvärderat vårt arbete och tyckte efter ett tag att det var väldigt grovt att dela in barnen efter kön, säger Kristin Bjerstedt.

    En förändring, är att barnen på en av avdelningarna har fått sätta upp en helt valfri bild på sin plats i hallen. De flesta pojkar har valt en dinosaurie eller bil, medan flickorna har valt prinsessmotiv. Det hade inte varit okej för nio år sedan.

    ? Jag kan på ett sätt känna att "oj, vad de har valt könsstereotypa bilder", men det är ju de här bilderna de vill ha. Vi kan inte ha pekpinnar och säga vad som är rätt och fel. Det vi jobbar efter är att alla barn vi möter ska kunna vara sitt bästa jag.

    forskolan.se/vi-ska-tillfora-inte-ta-bort/

    Genuspedagogikens vara eller icke-vara

    Normkritisk genuspedagogik har enligt Klara Dolk kritiserats för att inskränka individens fria vilja. Kritikerna menar att förskolor bör låta barn utvecklas som de vill, istället för att styra barn i den riktning pedagogerna önskar. Enligt Klara Dolk baseras kritiken på hållningen ?låt pojkar vara pojkar och låt flickor vara flickor?.

    Pedagogerna som ingår i studien menar dock att barn inte har möjlighet till fria val eftersom de är omringade av könsstereotypa intryck. En arbete som baseras på genuspedagogiska angreppssätt möjliggör nya alternativ och kan öppna barns horisont, menar de.

    Pedagogerna kallar detta motstyrning, dvs. att kompensera för den många gånger kraftiga styrningen av barns vilja, syn på kön och könsroller samt intressen som förekommer i samhället.

    Erbjud barn nya tolkningsmöjligheter

    Pedagogerna försöker erbjuda alternativa lekar, lekplatser, leksaker och utklädningskläder för att överbrygga traditionella föreställningar om könsroller.

    Under den så kallade valstunden ska barnen exempelvis uppmuntras att välja lekar som överbrygger könsstereotyper. Styrningen är i dessa sammanhang mer implicit eftersom barnen får välja bland lekar och aktiviteter som pedagogerna valt ut.

    Att inte vara öppet styrande och istället låta barn välja aktiviteter blir ett sätt att försvara sig mot kritiker som menar att genuspedagogerna är just styrande, påpekar Dolk.

    Barnens fria val eller att de väljer "rätt"?

    I avhandlingen synliggörs paradoxer som uppstår när barnen ska styras till att välja och göra ?rätt? aktiviteter. Å ena sidan uppmanas barnen att göra egna aktiva val och å andra sidan styr pedagogerna barnens val genom att begränsa deras valmöjligheter. Samtidigt som pedagogerna försöker överbrygga könsmaktsordningen befäster de åldern som den avgörande maktfaktorn i förskolan.

    Vuxna görs ofta till subjekt medan barn görs till objekt som, på ett eller annat sätt, ska styras till bättre värderingar genom överföring av ?rätt? normer på barnen, förklarar Dolk.

    Pedagogerna antyder att om de ska jobba aktivt med jämställdhetsmålen måste de frångå delaktighetsprinciperna. Målen är enligt dem oförenliga när man arbetar med värdegrundsfrågor.

    www.skolverket.se/skolutveckling/forskning-och-utvarderingar/forskning/makt-normer-och-delaktighet-en-utmaning-for-forskolan


  • KlantSmurfen
    Jemp skrev 2020-05-04 09:57:36 följande: #190
    Det finns klimatförnekare och det finns de som förnekar skillnader mellan könen helt. Ingen av de är i majoritet och det blir skevt att ta avstånd från jämställdhetsarbete och genuspedagogik för att några få har en mer extrem syn.

    Vilka skillnader i intressen ligger biologiskt menar du?

    Referenser till forskning görs till publicerad forskning, inte någons åsikt i en dagstidning.

    Du tar avstånd från genuspedagogik genom att länka till artiklar som säger att det arbetet är viktigt, trots att det finns vissa biologiska skillnader mellan könen. Dessa skillnader har, enligt dina artiklar, också lite effekt på vårt beteende eller förmåga i arbetslivet.
    Nu var det ju meningen att länka just till en åsikt i en dagstidning, du som är så duktig kan väl lite bättre än att försvara med whataboutism?

    Dina personliga åsikter om genus"pedagogik" och genus vetenskap" väger knappast tyngre än en ledare i svd, varför inte bryta trenden hos genusfolket på FL och för en gångs skull lämna referenser?

    Varför inte länka till något som visar att genuspedagogiken räknar med den duplicerade och godkända forskningen som finns inom biologi, brottslighet mm?

    "Dessa skillnader har, enligt dina artiklar, också lite effekt på vårt beteende eller förmåga i arbetslivet."

    De har t.e.x en viss effekt på vilket arbete vi väljer så det förklarar till en viss del varför kvinnor och män generellt väljer olika områden, varför vissa män är så mycket våldsammare än oss övriga, det är väl inte så att genuspedagogerna ignorerar sånt när de ska motverka det så kallade patriarkatet?

    "Vilka skillnader i intressen ligger biologiskt menar du?"
    Referenser till forskning görs till publicerad forskning, inte någons åsikt i en dagstidning"

    Infants? Preferences for Toys, Colors, and Shapes: Sex Differences and Similarities | SpringerLink
    link.springer.com/article/10.1007/s10508-010-9618-z

    Sex differences in infants' visual interest in toys. - PubMed - NCBI
    www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19016318

    Early Androgens Are Related to Childhood Sex-Typed Toy Preferences - Sheri A. Berenbaum, Melissa Hines, 1992
    journals.sagepub.com/doi/abs/10.1111/j.1467-9280.1992.tb00028.x

    Brain Connectivity Study Reveals Striking Differences Between Men and Women ? PR News
    www.pennmedicine.org/news/news-releases/2013/december/brain-connectivity-study-revea

    Training effects and sex difference in preschoolers' spatial reasoning ability. - PubMed - NCBI (2016)
    www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27753452

    Sex Differences in Using Spatial and Verbal Abilities Influence Route Learning Performance in a Virtual Environment: A Comparison of 6- to 12-Year Old Boys and Girls (2016)
    www.ncbi.nih.gov/pmc/articles/PMC4766283/

    Recent Advances in the Genetics of Vocal LearningThis study also finds that, in postmortem human brain tissue, there is more FOXP2 in the cortices of 4-year-old girls than age-matched boys, which coincides with gender-based language differences in children at this age'
    www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4766283/

    The Google Memo: Four Scientists Respond - Quillette (2017)

    quillette.com/2017/08/07/google-memo-four-scientists-respond/

    Google's Ideological Echo Chamber - Wikipedia
    en.wikipedia.org/wiki/Google%27s_Ideological_Echo_Chamber
    References:

    1  Damore, James (July 2017). "Google's Ideological Echo Chamber: How bias clouds our thinking about diversity and inclusion" (PDF).
    diversitymemo-static.s3-us-west-2.amazonaws.com/Googles-Ideological-Echo-Chamber.pdf
    James Damore of Google recently wrote a memo detailing his thoughts about Google's diversity initiatives. Within a month, it went viral, and he was fired, for "perpetuating gender stereotypes." The problem is that everything James claimed is solidly backed by well-developed scientific literatures. Thus, the company in charge of much of the world's communication has now fired an excellent engineer for citing established scientific truths.

    In this full 50 min interview, James and I discuss his motivations, and the consequences of his actions. We are joined (audio only) by another Google employee who wishes, for obvious reasons, to remain anonymous.

    Here are a series of references buttressing the claims of James' memo:

    Sex differences in personality/cognition:
    Lynn (1996): (PDF) Gender Differences in Extraversion, Neuroticism, and Psychoticism in 37 Nations
    www.researchgate.net/publication/14018323_Gender_Differences_in_Extraversion_Neuroticism_and_Psychoticism_in_37_Nations
    Lippa (2008): Sex Differences in Personality Traits and Gender-Related Occupational Preferences across 53 Nations: Testing Evolutionary and Social-Environmental Theories
    www.researchgate.net/publication/23179757_Sex_Differences_in_Personality_Traits_and_Gender-Related_Occupational_Preferences_across_53_Nations_Testing_Evolutionary_and_Social-Environmental_Theories
    Lippa (2010): Sex Differences in Mental Rotation and Line Angle Judgments Are Positively Associated with Gender Equality and Economic Development Across 53 Nations | Request PDF
    www.researchgate.net/publication/23765001_Sex_Differences_in_Mental_Rotation_and_Line_Angle_Judgments_Are_Positively_Associated_with_Gender_Equality_and_Economic_Development_Across_53_Nations
    Weisberg (2011): Gender Differences in Personality across the Ten Aspects of the Big Five
    www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3149680/
    Del Giudice (2012): The Distance Between Mars and Venus: Measuring Global Sex Differences in Personality
    journals.plos.org/plosone/article

    Larger/large and stable sex differences in more gender-neutral countries: (These findings run precisely contrary to social constructionist theory: it's been tested, and it's wrong).

    Katz-Gerrog (2000): (PDF) Culture consumption in Sweden: The stability of gender differences
    www.researchgate.net/publication/223529887_Culture_consumption_in_Sweden_The_stability_of_gender_differences
    Costa (2001): (PDF) Gender Differences in Personality Traits Across Cultures: Robust and Surprising Findings
    www.researchgate.net/publication/11825676_Gender_Differences_in_Personality_Traits_Across_Cultures_Robust_and_Surprising_Findings
    Schmitt (2008): www.researchgate.net/publication/24001221_Why_Can't_a_Man_Be_More_Like_a_Woman_Sex_Differences_in_Big_Five_Personality_Traits_Across_55_Cultures_vol_94_pg_168_2008
    Schmitt (2016): (PDF) Personality and gender differences in global perspective
    onlinelibrary.wiley.com/doi/pdf/10.1002/ijop.12265

    Differences in men and women's interest/priorities:
    Lippa (1998): Gender-Related Individual Differences and the Structure of Vocational Interests: The Importance of the People?Things Dimension
    www.researchgate.net/publication/13710155_Gender-Related_Individual_Differences_and_the_Structure_of_Vocational_Interests_The_Importance_of_the_People-Things_Dimension
    Rong Su (2009): (PDF) Men and Things, Women and People: A Meta-Analysis of Sex Differences in Interests
    emilkirkegaard.dk/en/wp-content/uploads/Men-and-things-women-and-people-A-meta-analysis-of-sex-differences-in-interests.pdf
    Lippa (2010): Gender Differences in Personality and Interests: When, Where, and Why? - Lippa - 2010 - Social and Personality Psychology Compass - Wiley Online Library
    onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/j.1751-9004.2010.00320.x
    See also Geary (2017) blog:Straight Talk About Sex Differences in Occupational Choices and Work-Family Tradeoffs | Institute for Family Studies
    ifstudies.org/blog/straight-talk-about-sex-differences-in-occupational-choices-and-work-family-tradeoffs

    Life paths of mathematically gifted females and males:
    Lubinski (2014):(PDF) Life Paths and Accomplishments of Mathematically Precocious Males and Females Four Decades Later
    www.researchgate.net/publication/268228333_Life_Paths_and_Accomplishments_of_Mathematically_Precocious_Males_and_Females_Four_Decades_Later

    Sex differences in academic achievement unrelated to political, economic, or social equality:
    Stoet (2015): Sex differences in academic achievement are not related to political, economic, or social equality - ScienceDirect
    www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0160289614001688

    Big Five trait agreeableness and (lower) income (including for men):
    Spurk (2010): Who Earns More and Why? A Multiple Mediation Model from Personality to Salary | SpringerLink
    link.springer.com/article/10.1007/s10869-010-9184-3
    Judge (2012): Do Nice Guys?and Gals?Really Finish Last? The Joint Effects of Sex and Agreeableness on Income
    ww.timothy-judge.com/documents/Doniceguysandgalsreallyfinishlast.pdf

    The general importance of exposure to sex-linked steroids on fetal and then lifetime development:
    Hines (2015): (PDF) Early androgen exposure and human gender development
    www.researchgate.net/publication/273146299_Early_androgen_exposure_and_human_gender_development

    Exposure to prenatal testosterone and interest in things or people (even when the exposure is among females):
    Berenbaum (1992): (PDF) Early Androgens Are Related to Childhood Sex-Typed Toy Preferences | Request PDF
    www.researchgate.net/publication/237560821_Early_Androgens_Are_Related_to_Childhood_Sex-Typed_Toy_Preferences
    Beltz (2011): Gendered Occupational Interests: Prenatal Androgen Effects on Psychological Orientation to Things Versus People | Request PDF
    www.researchgate.net/publication/51234997_Gendered_Occupational_Interests_Prenatal_Androgen_Effects_on_Psychological_Orientation_to_Things_Versus_People
    Ngun (2010): The Genetics of Sex Differences in Brain and Behavior
    www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3030621/

    Status and sex: males and females
    Perusse (1993): (PDF) Cultural and Reproductive Success in Industrial Societies: Testing the Relationship at the Proximate and Ultimate Levels
    www.researchgate.net/publication/247372679_Cultural_and_Reproductive_Success_in_Industrial_Societies_Testing_the_Relationship_at_the_Proximate_and_Ultimate_Levels
    Perusse (1994): Mate choice in modern societies | SpringerLink
    link.springer.com/article/10.1007/BF02692154
    Buss (2008): (PDF) Attractive Women Want it All: Good Genes, Economic Investment, Parenting Proclivities, and Emotional Commitment1
    labs.la.utexas.edu/buss/files/2015/09/attractive-women-want-it-all-2008.pdf
    de Bruyn (2012): Dominance-Popularity Status, Behavior, and the Emergence of Sexual Activity in Young Adolescents - Eddy H. de Bruyn, Antonius H. N. Cillessen, Glenn E. Weisfeld, 2012
    journals.sagepub.com/doi/full/10.1177/147470491201000209

    To quote de Bruyn et al: high status predicts more mating opportunities and, thus, increased reproductive success. "This is true for human adults in many cultures, both ?modern? as well as ?primitive? (Betzig, 1986). In fact, this theory seems to be confirmed for non-human primates (Cheney, 1983; Cowlishaw and Dunbar, 1991; Dewsbury, 1982; Gray, 1985; Maslow, 1936) and other animals from widely differing ecologies (Ellis, 1995) such as squirrels (Farentinos, 1972), cockerels (Kratzer and Craig, 1980), and cockroaches (Breed, Smith, and Gall, 1980).? Status also increases female reproductive success, via a different pathway: "For females, it is generally argued that dominance is not necessarily a path to more copulations, as it is for males. It appears that important benefits bestowed upon dominant women are access to resources and less harassment from rivals (Campbell, 2002). Thus, dominant females tend to have higher offspring survival rates, at least among simians (Pusey, Williams, and Goodall, 1997); thus, dominance among females also appears to be linked to reproductive success.?

    Personality and political belief:
    Gerber (2010): (PDF) Personality and Political Attitudes: Relationships Across Issue Domains and Political Contexts
    www.researchgate.net/publication/228984558_Personality_and_Political_Attitudes_Relationships_Across_Issue_Domains_and_Political_Contexts
    Hirsh (2010): (PDF) Compassionate Liberals and Polite. Conservatives: Associations of Agreeableness With Political Ideology and Moral Values
    pdfs.semanticscholar.org/dace/92341dcb7be513e7fc3868db80a7144edbd2.pdf
    Gerber (2011): The Big Five Personality Traits in the Political Arena | Request PDF
    www.researchgate.net/publication/228194331_The_Big_Five_Personality_Traits_in_the_Political_Arena
    Xu (2013): Does Cultural Exposure Partially Explain the Association Between Personality and Political Orientation?
    www.yorku.ca/mar/Xu %20et%20al%202013_PSPB_cultural%20exposure%20mediations%20relation%20betwen%20personality%20and%20political%20orientation.pdf
    Burton (2015): Why Do Conservatives Report Being Happier Than Liberals? The Contribution of Neuroticism | Burton | Journal of Social and Political Psychology
    jspp.psychopen.eu/index.php/jspp/article/view/117/html
    Bakker (2016): Personality Traits, Income, and Economic Ideology: Personality and Economic Ideology | Request PDF
    www.researchgate.net/publication/304535770_Personality_Traits_Income_and_Economic_Ideology_Personality_and_Economic_Ideology

    Occupations by gender:
    Women's Bureau (WB) In-Demand Occupations (2010-2020) - Occupations by gender shares of employment(text version)
    www.dol.gov/wb/stats/occ_gender_share_em_1020_txt.htm

    Problems with the measurement and concept of unconscious bias:
    Fielder (2006): (PDF) Unresolved problems with the "I?, the "A?, and the "T?: A logical and psychometric critique of the Implicit Association Test (IAT)
    www.researchgate.net/publication/241639981_Unresolved_problems_with_the_I_the_A_and_the_T_A_logical_and_psychometric_critique_of_the_Implicit_Association_Test_IAT
    Blanton (2009): (PDF) Strong Claims and Weak Evidence: Reassessing the Predictive Validity of the IAT (this one is particularly damning)
    www.researchgate.net/publication/24434856_Strong_Claims_and_Weak_Evidence_Reassessing_the_Predictive_Validity_of_the_IAT

    Microaggressions: Strong claims, weak evidence:
    Lilienfeld (2017): Microaggressions: Strong Claims, Inadequate Evidence
    www.researchgate.net/publication/312402985_Microaggressions_Strong_Claims_Inadequate_Evidence

    And, just for kicks, two links discussing the massive over-representation of the left in, most particularly, the humanities:
    Klein (2008): Liberal Versus Conservative Stinks
    econfaculty.gmu.edu/klein/PdfPapers/LvCStinks.pdf
    Langbert (2016): Faculty Voter Registration in Economics, History, Journalism, Law, and Psychology · Econ Journal Watch : Voter registration, academia, ideology, political parties, professors
    econjwatch.org/articles/faculty-voter-registration-in-economics-history-journalism-communications-law-and-psychology
  • Jemp
    Dandreon skrev 2020-05-04 13:53:13 följande:

    Vad är ens en "klimatförnekare" ? Någon som förnekar att det finns klimat? Bara ordet i sig är ju så in i h-e dumt och enfaldiga, att det ens används. Däremot finns det finns en betydande andel människor som ifrågasätter ifall flygskatt och skatt på plastpåsar i lilla Sverige och "flygkam" etc har någon effekt av betydelse på vårt klimat eller snarare är symbolpolitik och svepskäl att beskatta människor ÄNNU mer än vad vi redan är.


    Ja, förnekare av klimatförändringen och dess orsaker är bättre formulerat. Man kan ifrågasätta flygskatten, men då är det bättre att diskutera just flygskatt och inte huruvida klimatförändringar existerar eller inte.

    Du visste ju dock precis vad jag menar.
  • Jemp
    KlantSmurfen skrev 2020-05-04 15:09:39 följande:

    Nu var det ju meningen att länka just till en åsikt i en dagstidning, du som är så duktig kan väl lite bättre än att försvara med whataboutism?

    Dina personliga åsikter om genus"pedagogik" och genus vetenskap" väger knappast tyngre än en ledare i svd, varför inte bryta trenden hos genusfolket på FL och för en gångs skull lämna referenser?

    Varför inte länka till något som visar att genuspedagogiken räknar med den duplicerade och godkända forskningen som finns inom biologi, brottslighet mm?

    "Dessa skillnader har, enligt dina artiklar, också lite effekt på vårt beteende eller förmåga i arbetslivet."

    De har t.e.x en viss effekt på vilket arbete vi väljer så det förklarar till en viss del varför kvinnor och män generellt väljer olika områden, varför vissa män är så mycket våldsammare än oss övriga, det är väl inte så att genuspedagogerna ignorerar sånt när de ska motverka det så kallade patriarkatet?

    "Vilka skillnader i intressen ligger biologiskt menar du?"

    Referenser till forskning görs till publicerad forskning, inte någons åsikt i en dagstidning"

    Infants? Preferences for Toys, Colors, and Shapes: Sex Differences and Similarities | SpringerLink

    link.springer.com/article/10.1007/s10508-010-9618-z

    Sex differences in infants' visual interest in toys. - PubMed - NCBI

    www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19016318

    Early Androgens Are Related to Childhood Sex-Typed Toy Preferences - Sheri A. Berenbaum, Melissa Hines, 1992

    journals.sagepub.com/doi/abs/10.1111/j.1467-9280.1992.tb00028.x

    Brain Connectivity Study Reveals Striking Differences Between Men and Women ? PR News

    www.pennmedicine.org/news/news-releases/2013/december/brain-connectivity-study-revea

    Training effects and sex difference in preschoolers' spatial reasoning ability. - PubMed - NCBI (2016)

    www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27753452

    Sex Differences in Using Spatial and Verbal Abilities Influence Route Learning Performance in a Virtual Environment: A Comparison of 6- to 12-Year Old Boys and Girls (2016)

    www.ncbi.nih.gov/pmc/articles/PMC4766283/

    Recent Advances in the Genetics of Vocal LearningThis study also finds that, in postmortem human brain tissue, there is more FOXP2 in the cortices of 4-year-old girls than age-matched boys, which coincides with gender-based language differences in children at this age'

    www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4766283/

    The Google Memo: Four Scientists Respond - Quillette (2017)

    quillette.com/2017/08/07/google-memo-four-scientists-respond/

    Google's Ideological Echo Chamber - Wikipedia

    en.wikipedia.org/wiki/Google%27s_Ideological_Echo_Chamber

    References:

    1  Damore, James (July 2017). "Google's Ideological Echo Chamber: How bias clouds our thinking about diversity and inclusion" (PDF).

    diversitymemo-static.s3-us-west-2.amazonaws.com/Googles-Ideological-Echo-Chamber.pdf


    Tack för länkar och ref. Jag får återkomma när jag har lite mer tid.
Svar på tråden Slippa genuspedagogik i skolan