• Anonym (Diddie)

    Corona, hur kan våran regering göra så olika mot resten av världen?

    1. Blir så irriterad, läser just nu Aftonbladets chatt, och där säger Tegnell:

    "Det finns en enda studie i världen som överhuvudtaget har försökt att titta på detta och de anser att man minskar utsöndringen lite mindre bland de som är sjuka, om man har på sig munskydd."

    Hela världen har haft Corona i 3 månader, hur kan INTE ETT ENDA LAND fått fram en studie på munskydd?

    2. Och hur många är det egentligen som dött på älderboenderna? Om vi räknar bort älderboenderna, kommer vi då ner i danmark/norge/Finland siffror i dödstal? För det är ju det de skyller det höga antalet döda på...

  • Svar på tråden Corona, hur kan våran regering göra så olika mot resten av världen?
  • AndreaBD
    Anonym (Carl) skrev 2020-05-20 23:28:28 följande:
    Ja och skönt att se att du argumenterar artigt I ditt inlägg, uppskattar det. Jag tror folk blir vilseledda med ordet ?lockdown?, det får folk att tro att andra länder som har något sådant som en del kallas ?lockdown? gör som i Wuhan typ. Själv tror jag lite mer restriktioner hade gjort susen i sverige och sparat människoliv. Vill man kalla det lockdown, regler, rekommendationer, begränsningar, who cares. Du skriver att experternas och din uppskattning är att lockdown inte är värt det. Beror väl på vad de och du menar med lockdown, men är inte de experter som rekommenderat och installerat denna ?lockdown? i andra länder då....? Eller är Sveriges experter bara bättre än alla andra experter? Inte för att starta krig här, men jag menar, jag tror varje land gör enligt de bästa experternas råd, tyvärr är det ju inte så entydigt att det finns experter som understöder allt sverige gör, och så finns det patrask i andra länder som gör dumheter. Men vi får räkna kistorna om ett par år som sagt... :)
    Jättetrevligt. Men du är samma person med fjärde nicket och du blir alltid mindre trevlig med tiden. 
  • Anonym (Inte bara äldre)
    AndreaBD skrev 2020-05-21 00:11:10 följande:
    Okej, kanske utgick jag ifrån att du måste själv se bristen på logik där. Vad man vet gör det ingen nytta, men du vill att man rekommenderar det. Man behöver ju inte heller rekommendera det, folk kan använda det ändå, men du vill ändå att man ska rekommendera det... 

    Förresten - det märks att det är samma person med samma märkliga resonemang, även om du skriver med fyra olika nicks. 

    Okej. Du vet vad jag tycker, tänker, känner och insinuerar i mina inlägg. Vad bra då behöver du ju inte diskutera med mig. Jag är otrevlig och har fyra nick var också rätt intressant information.Är jag Carl nu också? 


    Om du tror att jag använder mig av fyra signaturer kanske du bör tala om det för moderatorerna, såvitt jag vet är det inte tillåtet. 


    Jaså? Det är märkligt resonemang att vilja ha rekommendation på munskydd? Enligt vem?
    Det är alltså bara jag i hela världen som tror på munskydd?


    Ok då var det klargjort. Du behöver inte bemöda dig att besvara mitt inlägg för du vet ändå vad jag tycker, bättre än jag vet själv. 

  • Anonym (Inte bara äldre)
    AndreaBD skrev 2020-05-21 00:11:10 följande:
    Okej, kanske utgick jag ifrån att du måste själv se bristen på logik där. Vad man vet gör det ingen nytta, men du vill att man rekommenderar det. Man behöver ju inte heller rekommendera det, folk kan använda det ändå, men du vill ändå att man ska rekommendera det... 

    Förresten - det märks att det är samma person med samma märkliga resonemang, även om du skriver med fyra olika nicks. 
    Vad man vet gör det nytta om andra använder det. Utan rekommendation för riskyrken hjälper det föga att en enda person använder det. Precis som det inte hjälper om en enda person använder det I en affär, mer än att den enstaka personen inte får lika enkelt att smitta andra.

    Nej, ser inte vilken nytta det skulle göra att en enda person får använda munskydd. Då kan hen lika gärna gå utan. Det har sagts om och om igen, munskydd är respekt om andra, men föga nytta för den enskilde personen.

    Du behöver inte besvara detta,  för det är som du vet bara en upprepning av det jag påpekat otaliga gånger. Jag nämner bara det orealistiska i att diskutera om munskydd i perspektivet - skydda sig själv mot smitta. 
  • Anonym (Carl)
    AndreaBD skrev 2020-05-21 00:12:41 följande:

    Jättetrevligt. Men du är samma person med fjärde nicket och du blir alltid mindre trevlig med tiden. 


    Ursäkta..?? Var kom nu denna attityd ifrån plötsligt, vad är det för andra nickar du pratar om? Jag har inte diskutera i den här tråden på länge innan idag, alltid använt samma namn. Jag som trodde för en stund man kunde diskutera civiliserat här, precis som jag tackade dig i mitt senaste inlägg, nu får jag samma behandling som andra ni bara tjafsas med i tråden. Förstår inte detta påhopp. Ledsamt att att saklig diskussion ska sluta såhär.
  • Anonym (Carl)
    AndreaBD skrev 2020-05-21 00:12:41 följande:

    Jättetrevligt. Men du är samma person med fjärde nicket och du blir alltid mindre trevlig med tiden. 


    Undrar faktiskt vad du upplever mindre trevligt i mitt inlägg, jag tycker inte jag på något sätt är otrevlig eller hoppar på någon eller något annat, eller läser du nånting mellan raderna? Jag tror sverige hade vunnit på lite striktare regler och är lite skeptisk till att endast sverige skulle ha rätt sorts experter då vi gör så olika andra, men är det fel, otrevligt? Tycker jag skrivit helt sakligt och uttryck många gånger att jag inte vill börja tjafsa utan diskutera olika synvinklar sakligt. Men du tycker jag är otrevlig?
  • klyban
    AndreaBD skrev 2020-05-20 22:51:56 följande:
    Om man tycker att man hellre skulle vilja ha en lockdown för att det känns säkrare, så kan jag visserligen förstå det, jag tyckte själv det i början. Men numera tycker jag att en lockdown ger så pass mycket negativa konsekvenser, så att det inte är värt det. Men det är bara min uppskattning, och experternas förstås.

    Jo, det är klart att det kan vara svårt att alltid håller två meters avstånd, men man gör så gott man kan och jag tror säkert att även något mindre räcker, framför allt om man vänder sig åt motsatt håll. Det borde i alla fall också vara gynnsamt att liksom vänder ryggen mot andra. Även om det verkar otrevligt. ;) 

    Vi har personer här som är ointresserad av vad en nedstängning har för effekter(både praktiska och ekonomiska), och vägrar beröra frågan sakligt i sin helhet.
    De tror man sätter en pengar på människors hälsa, fast det är tvärtom.
    Då man inser att nedstängning orsakar skador och död också.
    Man kan ställa sig frågan hur många operationer hade blivit inställda i en nedstängning, och hur många va dessa hade sen dött?


     


    Vi vet redan att massor av saker måste förbättras, med frågan kommer vi tillåtas göra detta.
    För sen kommer folk gnälla på skatten höjs, och företag ska också ha dessa höjningar.
    Vårt företag låg på 7-8% vinst varje år, nu ligger man på närmare 20% pga en del automatiseringar.
    Dessa automatiseringar kan aldrig hamna i fickorna på företagen med löner som är löjligt höga, och tillhör egentligen en fantasivärld.
    Och dessa ökade svar och titt argumentationer ökar markant det senaste, där man är helt ointresserad att ha en diskussion där man kommer fram till nått.


    hur många meter var det? 88-ägd och avklarad!
  • klyban
    AndreaBD skrev 2020-05-20 22:54:14 följande:
    Jag VET att du inte diskuterat lockdown, men du verkar vilja NÅGOT och jag försökte gissa vad, då du inte uttrycker det. 
    Detta handlar nog om populismen, den är ofta vag men alltid klagande oavsett vad man pratar om.
    hur många meter var det? 88-ägd och avklarad!
  • klyban
    Anonym (Inte bara äldre) skrev 2020-05-20 23:03:59 följande:
    Jag har uttryckt klart och tydligt sedan start att jag tycker det är fel att inte rekommendera munskydd! Särskilt inom vissa yrken och situationer.
    Det finns komplex problematik med munskydd, och inte alls säkert det är skyddande.
    hur många meter var det? 88-ägd och avklarad!
  • AndreaBD
    klyban skrev 2020-05-21 08:56:52 följande:
    Detta handlar nog om populismen, den är ofta vag men alltid klagande oavsett vad man pratar om.
    Du menar typ... .att det är en slags inställning att det alltid är bra att klaga och vara emot saker?
  • Anonym (...)
    Anonym (Inte bara äldre) skrev 2020-05-21 01:46:03 följande:
    Vad man vet gör det nytta om andra använder det. Utan rekommendation för riskyrken hjälper det föga att en enda person använder det. Precis som det inte hjälper om en enda person använder det I en affär, mer än att den enstaka personen inte får lika enkelt att smitta andra.

    Nej, ser inte vilken nytta det skulle göra att en enda person får använda munskydd. Då kan hen lika gärna gå utan. Det har sagts om och om igen, munskydd är respekt om andra, men föga nytta för den enskilde personen.
    Det gör bara nytta om det används på rätt sätt. Senast igår såg jag ett par stycken med munskydd på Ica, som inte hade näsan täckt.

    Om vi skall införa det generellt kommer en stor andel av eventuella asymtomatiska smittspridare gå omkring och peta på munskyddet med fingrarna för att rätta till det, det kliar osv. De är sannolikt inte särskilt oroliga över att ta på skyddet eftersom de mår bra. De kommer därefter ha mycket mer virus på sina fingrar än vad de annars skulle haft, vilket ökar risken att de smittar via händerna.

    Munskyddet (beroende på sort) filtrerar olika mycket luft, men tar du en tygtrasa (olika porstorlek på tyger), så kommer luften åka rakt igenom, särskilt vid en hostning eller nysning. Man skall ju kunna andas genom tyget.

    Hostar man och nyser så skyddar munskyddet sannolikt från att sprida partiklarna lång sträcka, men de som har sådana symtom skall inte gå ut. Är det pga pollenallergi och någon enstaka nysning kommer så skyddar armvecket från att sprida runt droppar i stort sett lika bra som ett munskydd av enkel sort, eller en trasa i tyg. Kanterna på munskyddet sitter inte heller åt, så luften sprids mer åt sidan än rakt fram.

    Man skall dessutom byta ut munskyddet så fort det är fuktigt, vilket det blir rätt snart om man hostar och nyser på det.

    Den enda studie som pekar på att munskydd har effekt gjordes på hamstrar i Hongkong. De hade en bur sjuka hamstrar och blåste luft från den buren rakt på en bur friska hamstrar. Efter en vecka utan skydd hade ca 70 % av de friska hamstrarna smittats. Det går inte riktigt att överföra till en vanlig mataffär (där du dessutom skall hålla distans så gott det går). Där står du inte en vecka i en luftström från sjuka människor.
    När man placerade munskyddsmaterial över de sjuka mössen blev ca 15 % av de friska hamstrarna smittade, så visst minskade överföringen i den studien.

    Det problematiska är att överföra det till situationer som inte är i ett laboratorium. Skulle alla människor använda sina munskydd på perfekt sätt skulle vi troligen minska smittningen från just asymptomatiska spridare (oklart hur många dessa är) något. Men, som sagt, att ha ett munskydd på sig där man pillar och andas (det blir fuktigt) kan inte jämföras med att ha ett munskydd runt sitt hus.
Svar på tråden Corona, hur kan våran regering göra så olika mot resten av världen?