• Anonym (Diddie)

    Corona, hur kan våran regering göra så olika mot resten av världen?

    1. Blir så irriterad, läser just nu Aftonbladets chatt, och där säger Tegnell:

    "Det finns en enda studie i världen som överhuvudtaget har försökt att titta på detta och de anser att man minskar utsöndringen lite mindre bland de som är sjuka, om man har på sig munskydd."

    Hela världen har haft Corona i 3 månader, hur kan INTE ETT ENDA LAND fått fram en studie på munskydd?

    2. Och hur många är det egentligen som dött på älderboenderna? Om vi räknar bort älderboenderna, kommer vi då ner i danmark/norge/Finland siffror i dödstal? För det är ju det de skyller det höga antalet döda på...

  • Svar på tråden Corona, hur kan våran regering göra så olika mot resten av världen?
  • AndreaBD
    Anonym (Inte bara äldre) skrev 2020-05-22 18:57:42 följande:

    Jag försökte inte övertyga dig om något vad jag vet? Det var endast ett svar till Klybans stående argument om att fler skulle dö.

    Du är fri att lyssna på vad du vill och du behöver inte övertyga mig om något. Det var trots allt du som började debattera med mig igen trots att jag inte vänt mig till dig? 


    Du kanske borde övertyga ekonomen om att du vet bättre och att han saknar logik. Varför hoppar du på mig om vad han påstår? Är det jag som ska övertygas att han har fel?


    Jag menade absolut inte hoppa på dig. Det var mer en sån "jag orkar inte gå in i det så djupt nu heller". Det finns ju inte heller något sätt att veta. Det var bara min spontana reaktion, att det låter ologiskt. Inget mer. 
  • klyban
    AndreaBD skrev 2020-05-25 19:29:37 följande:
    Jag menade absolut inte hoppa på dig. Det var mer en sån "jag orkar inte gå in i det så djupt nu heller". Det finns ju inte heller något sätt att veta. Det var bara min spontana reaktion, att det låter ologiskt. Inget mer. 

    Vi har dock ett socialtskyddsnät i Sverige, i ett sådant kommer färre dö i en ekonomisk kris mot en hel del andra länder som mer eller mindre lämnar sina medborgare åt sitt öde.

    Dock vet vi att folk dör i den vårdkö av operationer som nu sker, men frågan är om det ens går undvika när sjukvården går på knäna redan med COVID-19.
    Och om man som populist ska utnyttja den, ja, då finns ju bara höjd skatt och sånt vill dom inte ha.


    hur många meter var det? 88-ägd och avklarad!
  • Anonym (ja)
    klyban skrev 2020-05-25 19:26:18 följande:
    Och facit säger det samma upp tills idag, sjukvården klarar av COVID-19 dock så får man arbeta hårt.
    Facit säger snarare att vår idiotiska taktik har belastat vården och flörtsätter belasta vården onödigt mycket. DU kan väl fråga vårdpersonalen om de håller med om din slutsats om att går de att belasta mer så ska man såklart göra det....jag menar det är ju lätt för dig att sitta och snacka om att "jobba hårt" när du själv inte är den som ska jobba Drömmer
  • Anonym (ja)
    klyban skrev 2020-05-25 19:29:02 följande:

    Har du åtanke att Italien flaggar för 19000 mer döda?
    Ja, och en hel drös länder till flaggar för man underrapporterar COVID-19 döda.

    Verkar som du inte vill tänka på detta, dock har vi valt en linje som ska få sjukvården chans att ta hand om COVID-19 patienterna, och det gör man upp tills idag i alla fall.


     


    Om du ska ifrågasätta logik, så får man använda logik själv, med fakta, forskning och saklighet med en röd tråd för nå en konsensus.
    Har du det intresset?


    Italien har oxå en betydligt högre befolkning än vad vi har, räkna per capita så ser du en mer rättvis bild, och hur ligger vi till där? Inte så bra va?

    Ok, så nu ska du försöka vända en taktik som går ut på att folk SKA smittas med många vårdsökanden som konsekvens till att vara "skonsam" för vården...intressant logik på tal om logik.

    Tja, om baklängeslogik är din melodi så är du onekligen ett proffs på det klyban.
  • klyban
    Anonym (ja) skrev 2020-05-25 19:43:06 följande:
    Italien har oxå en betydligt högre befolkning än vad vi har, räkna per capita så ser du en mer rättvis bild, och hur ligger vi till där? Inte så bra va?

    Ok, så nu ska du försöka vända en taktik som går ut på att folk SKA smittas med många vårdsökanden som konsekvens till att vara "skonsam" för vården...intressant logik på tal om logik.

    Tja, om baklängeslogik är din melodi så är du onekligen ett proffs på det klyban.

    Att utelämna dessa 19000, varför ska vi göra det för?
    Och Italien leder redan per capita solklart, och med dessa så slår IT oss med flera hästlängder.
    Dessa flaggningar sker i många länder som har en bristfällig rapportering av dödade utanför sjukhusen, och många säger upp till 50% mer, USA säger minst 10% mer.


    Nej, det är du som säger det, varför viljan att lägga orden i mun och varför inbilla du dig det inte skulle snappas upp?

    Vilken baklängeslogik, kan du precisera dig?


    hur många meter var det? 88-ägd och avklarad!
  • AndreaBD
    klyban skrev 2020-05-25 19:34:27 följande:

    Vi har dock ett socialtskyddsnät i Sverige, i ett sådant kommer färre dö i en ekonomisk kris mot en hel del andra länder som mer eller mindre lämnar sina medborgare åt sitt öde.

    Dock vet vi att folk dör i den vårdkö av operationer som nu sker, men frågan är om det ens går undvika när sjukvården går på knäna redan med COVID-19.
    Och om man som populist ska utnyttja den, ja, då finns ju bara höjd skatt och sånt vill dom inte ha.


    Det är inte så direkt folk skulle dö. Men då kan några begå självmord, andra hamnar snett med droger eller kriminalitet och dör i samband med det. Ännu andra får cancer pga försämrade livsvillkor, några blir deprimerade och överviktiga och rör sig för lite och dör tidigare då. Det blir ganska många till slut. Plus folk i u-länder som inte får tillräckligt med pengar ifrån Sverige....  
  • Anonym (Spekulationer)

    För att Sverige inte har någon krisberedskap. När det brann fick vi kalla in hjälp från Polen. Vi har inte deltagit i något av världskrigen. Vi avvecklar vår militära beredskap.

    Jag tror att vi här i Sverige ser oss som förskonade från allt ont. Vi förminskar liksom alla problem. Om man jämför våra nyheter med nyheterna i USA så går Sveriges nyheter mest ut på att lugna folk, medan nyheterna i USA är mer skrämmande.

    Om jag ska fortsätta jämföra Sveriges nyheter med de i USA, så rapporterar USA mest om saker som skett i USA. Här i Sverige har det varit stort fokus på att visa krig och misär i andra länder. Vi har liksom vaggats in i någon falsk trygghet av att vi har det så bra här i Sverige. Vi har det bra men det kunde varit betydligt bättre.

    Sjukvården har gått på knäna i flera år, och nu blir det extra tydligt i och med pandemin. Sjukvårdspersonal som var överbelastade redan innan pandemin förväntas nu slå knut på sig själva medan vi har Tegnell och regeringen som tror att det hjälper att tala lite till folket och fokusera på egenansvar.

    Svenskar har för mycket trygghetskänsla för att bli rädda helt enkelt.

  • klyban
    AndreaBD skrev 2020-05-25 19:49:30 följande:
    Det är inte så direkt folk skulle dö. Men då kan några begå självmord, andra hamnar snett med droger eller kriminalitet och dör i samband med det. Ännu andra får cancer pga försämrade livsvillkor, några blir deprimerade och överviktiga och rör sig för lite och dör tidigare då. Det blir ganska många till slut. Plus folk i u-länder som inte får tillräckligt med pengar ifrån Sverige....  

    Men jag tror nog att vi är mer förskonade för sånt, än länder som mer anammar var man för sig självt.

    Men det är nog en risk för det du tar upp där, där folk tappar sina jobb, har massa lån för hus/lägenhet/bilar eller bara meningslös konsumtion.
    De kan nog känna en extrem uppgivenhet och öka den risken, frågan är hur fångar man upp dessa.
    Slänga pengar på dom är inte en lösning känns det som idag, för den notan blir för dyr.


    hur många meter var det? 88-ägd och avklarad!
  • klyban
    Anonym (Spekulationer) skrev 2020-05-25 19:50:06 följande:
    För att Sverige inte har någon krisberedskap. När det brann fick vi kalla in hjälp från Polen. Vi har inte deltagit i något av världskrigen. Vi avvecklar vår militära beredskap.

    Jag tror att vi här i Sverige ser oss som förskonade från allt ont. Vi förminskar liksom alla problem. Om man jämför våra nyheter med nyheterna i USA så går Sveriges nyheter mest ut på att lugna folk, medan nyheterna i USA är mer skrämmande.

    Om jag ska fortsätta jämföra Sveriges nyheter med de i USA, så rapporterar USA mest om saker som skett i USA. Här i Sverige har det varit stort fokus på att visa krig och misär i andra länder. Vi har liksom vaggats in i någon falsk trygghet av att vi har det så bra här i Sverige. Vi har det bra men det kunde varit betydligt bättre.

    Sjukvården har gått på knäna i flera år, och nu blir det extra tydligt i och med pandemin. Sjukvårdspersonal som var överbelastade redan innan pandemin förväntas nu slå knut på sig själva medan vi har Tegnell och regeringen som tror att det hjälper att tala lite till folket och fokusera på egenansvar.

    Svenskar har för mycket trygghetskänsla för att bli rädda helt enkelt.

    Vi har smittor varje år, detta förklarade man alldeles utmärkt på dagens PK.
    Och berättar precis inget att vi inte har haft ett krig på 300år.


    Vill du sjukvården ska bli bättre, då får du offra mer skatt, är du villig till detta?
    För det är jag, gnälla om problemet löser precis ingenting.


     


    Vad är den falska tryggheten, man är extremt tydlig med vad som gäller, följer du dessa råd, eller glömmer du bara dom  i en diskussion?


    hur många meter var det? 88-ägd och avklarad!
  • AndreaBD
    Anonym (ja) skrev 2020-05-25 19:43:06 följande:
    Italien har oxå en betydligt högre befolkning än vad vi har, räkna per capita så ser du en mer rättvis bild, och hur ligger vi till där? Inte så bra va?

    Ok, så nu ska du försöka vända en taktik som går ut på att folk SKA smittas med många vårdsökanden som konsekvens till att vara "skonsam" för vården...intressant logik på tal om logik.

    Tja, om baklängeslogik är din melodi så är du onekligen ett proffs på det klyban.
    Italien: 544 döda/ miljon invånare
    Sverige: 399 döda/ miljon invånare

    Begien: 804

    Även Spanien, Frankrike och Storbritanien ligger förstås högre än Sverige.

    https://www.worldometers.info/coronavirus/
Svar på tråden Corona, hur kan våran regering göra så olika mot resten av världen?