• Anonym (ts)

    Människor som identifierar sig med sina diagnoser.

    Hej!

    Jag har en psykisk diagnos med allt vad det innebär. Jag är väldigt glad att det inte är lika stort tabu att prata om psykisk ohälsa längre. Men jag kan inte förstå människor som verkligen identifierar sig med sina diagnoser och skyltar med dem så fort tillfälle erbjuds. En del är så fokuserade på sin diagnos och försöker att koppla allt till diagnosen. Varenda liten känsla, vana, ovana, agerande, tanke, ja allt ska på något sätt ska ha med diagnosen att göra. Jag är med i några tjejgrupper på facebook och nästan alla som sänder live presenterar sig genom att berätta vilka diagnoser hen lider av. 

    Det är nästan som om det skulle vara status att ha en diagnos och ju mer du uppfyller stereotypen av en psykiskt sjuk ju högre status får du. Missförstå mig rätt nu. Det är bra att det blir mer och mer ok att prata om psykisk ohälsa. Men att använda sina diagnoser som någon slags statusgrej kan nog förstöra mer än vad det hjälper. 

    Vad är dina tankar? 

  • Svar på tråden Människor som identifierar sig med sina diagnoser.
  • Anonym (förstår...)

    SANT. Jag började må ganska dåligt för några år sedan och hittade lite tröst när jag började umgås mer med personer som var jordnära, ödmjuka och pratade om djupa saker. Jag började hata alla dessa ytliga tjejgäng och orkade inte med att spela med idet där just då för tillfället. Av en slump när jag firade nyår lite innan jag började må dåligt på riktigt och på den festen klickade jag bra med en tjej som hade en diagnos. Reflekterade inte så mycket kring detta då men vi började följa varandra på instagram. Under våren la hon upp mycket quotes och det var här jag ba "woow henne måste jag umgås mer med, känner verkligen igen mig" vi började hänga och jag firade midsommar med hennes kompisar och det var här jag började reflektera i de banorna du pekar på... Hela kvällen gick åt till att prata djupa saker, allt skulle kopplas till diverse diagnoser och det blev FÖR mycket djupt för mig... Då fick jag en liten identitetskris först och ba "men var passar jag in. Jag orkar inte hänga med att ytliga tjejgäng men inte heller det här". En stor del av de andra på festen har jag på fb och insta än idag och Allt de laddar upp har och göra med diagnoserna/sig själva/självkänsla osv... det har typ tagit över dem från att se att de finns en vanlig sida också? Förvånad Till och med typ att varför de "älskar en viss typ av mat" har att göra med diagnosen...

  • Anonym (Jag känner igen mig.)

    Jag har diagnosen BPD men jag tyckte jag stämde in klockrent på Histrionisk personlighetsstörning. Vilket jag kanske gör, men jag slukade verkligen allt om histrioni jag kunde hitta, och blev ännu mer histrionisk. Som ett slags teaterspel, vilket iofs är histrioniskt att alltid spela teater.

    Jag har kommit ifrån det där mycket, men inte helt. Men ett tag var jag verkligen histrionisk och försökte medvetet vara så histrionisk som möjligt.

    Histrionisk har inte alls samma stigma som BPD. Man är "attention whore" istället för "Hysterisk jobbig häxa". Man är en jobbig människa, men inte en omöjlig. Jag var verkligen det där, ville bevisa för alla, mig själv, psykiatrikern att jag var histrionisk och inte bpd. hade nog vart bättre om jag ägnade den energin åt att försöka bete mig som en vettig människa istället.

  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Jag känner igen mig.) skrev 2020-05-28 23:46:28 följande:

    Jag har diagnosen BPD men jag tyckte jag stämde in klockrent på Histrionisk personlighetsstörning. Vilket jag kanske gör, men jag slukade verkligen allt om histrioni jag kunde hitta, och blev ännu mer histrionisk. Som ett slags teaterspel, vilket iofs är histrioniskt att alltid spela teater.

    Jag har kommit ifrån det där mycket, men inte helt. Men ett tag var jag verkligen histrionisk och försökte medvetet vara så histrionisk som möjligt.

    Histrionisk har inte alls samma stigma som BPD. Man är "attention whore" istället för "Hysterisk jobbig häxa". Man är en jobbig människa, men inte en omöjlig. Jag var verkligen det där, ville bevisa för alla, mig själv, psykiatrikern att jag var histrionisk och inte bpd. hade nog vart bättre om jag ägnade den energin åt att försöka bete mig som en vettig människa istället.


    Bra att du kom till insikt! Det måste ju vara väldigt skönt på ett sätt. Jag hoppas att det går bättre för dig nu :)
  • Anonym (eee)
    Anonym (ts) skrev 2020-05-28 12:22:12 följande:

    Hej!

    Jag har en psykisk diagnos med allt vad det innebär. Jag är väldigt glad att det inte är lika stort tabu att prata om psykisk ohälsa längre. Men jag kan inte förstå människor som verkligen identifierar sig med sina diagnoser och skyltar med dem så fort tillfälle erbjuds. En del är så fokuserade på sin diagnos och försöker att koppla allt till diagnosen. Varenda liten känsla, vana, ovana, agerande, tanke, ja allt ska på något sätt ska ha med diagnosen att göra. Jag är med i några tjejgrupper på facebook och nästan alla som sänder live presenterar sig genom att berätta vilka diagnoser hen lider av. 

    Det är nästan som om det skulle vara status att ha en diagnos och ju mer du uppfyller stereotypen av en psykiskt sjuk ju högre status får du. Missförstå mig rätt nu. Det är bra att det blir mer och mer ok att prata om psykisk ohälsa. Men att använda sina diagnoser som någon slags statusgrej kan nog förstöra mer än vad det hjälper. 

    Vad är dina tankar? 


    Kan det inte vara så att i den typen av grupper, så kanske dessa personer känner att det är ok att skylta med det lite mer än i vanliga livet? Att det blir en kanal för dem att lufta? 
  • Anonym (Erika)
    Anonym (S) skrev 2020-05-28 12:41:44 följande:

    Jag har inte upplevt det fenomenet. Men jag gissar att det handlar om unga människor som är i en process där man försöker förstå, definiera och förklara sig själv. Att man då använder den fakta (tex diagnosen) som man har för att hitta svaren man söker känns inte särskilt konstigt. Om man lyckas hitta fördelar och se nån slags status i sin funktionsskillnad/sjukdom borde det väl också kunna vara positivt?

    Jag tycker spontant att det du beskriver låter som en del av vuxenblivandet och identitetsskapandet som alltid har funnits men som blir mer offentligt idag.

    Det som blir problem är väl när man har sjukdomar där man kan trigga varandra (självskadebeteende, ätstörningar mm) eller om man definierar sig starkt negativt/begränsande med sin funktionsskillnad/sjukdom så att man hindrar sig själv från att leva ett liv som man skulle må bra av.


    Min erfarenhet är att det mest är personer i medelåldern som inte är så nöjda med hur livet blev. Det är också vanligt inom vissa subkultur kretsar. Det finns inget positivt i det, det är destruktivt, och drar ner alla. 
  • Anonym (Erika)
    Anonym (kp) skrev 2020-05-28 14:31:17 följande:

    Så för att du inte vill identifieras med din diagnos på det sättet är det konstigt att de faktiskt är ok med att göra det? För många kan det vara en del av att få kontroll över en funktionsnedsättning/sjukdom att erkänna att det är en del av dem. Antar att vi kan vara del av samma grupp och jag tolkar det helt annorlunda. Att det som skrivs vid liven är potentiella samtalsämnen och även som förklaring för ev "udda beteenden" under. Jag ser inte det som status även om det kan vara upplyftande och uppmuntra till att andra inte behöver gömma sina diagnoser. Verkligen inte coolt att ha dessa problem men folk har dem så lika bra att prata om saken. Ditt tankesätt ser jag tyvärr som mer skadligt.


    Jag har diagnoser själv och att utreda&förstå vad som förhåller sig till dessa av mina känslor, ageranden etc är en viktig del. Mina problem försvinner inte men jag kan hitta vad som är rimligt att jobba emot, vad som kan förbättras. Diagnoserna är en stor del av mig hur vida jag vill det eller inte och förklarar mycket av vad som varit jobbigt i mitt liv. Är man nyligt diagnostiserad så försöker man ofta förstå och reda ut vad som är vad. Man kan behöva prata om det och gärna med andra med samma diagnos. Såklart man snöar in ibland.


    Du och ts pratar om olika saker. Jag har stött på folk som BARA pratar om sin diagnos, det går inte att fråga något eller prata om något utan att det kommer upp. Vad ska du göra i sommar? Jag har ju en diagnos så jag... säger man till en grupp Jag ska hämta kaffe det någon annan som vill ha? Då säger personen nej jag har ju min diagnos så jag har svårt för... Ja, du fattar grejen. Om man pratar om något, vad som helst så får ALLTID personen det att handla om sin diagnos. Sen ursäktar sin gärna personen med nu ska jag gå undan en stund för jag har ju min diagnos/sjukdom, det kan man väl säga vid ett par tillfällen men inte flera gånger om dagen och man behöver inte ha en lång föreläsning varje gång man kommer tillbaka. Det blir tröttsamt att lyssna på. 


    Det är vanligt att personen skyller ALLA negativa egenskaper på sin diagnos också, även vi med diagnoser och psykiska sjukdomar är individer och har både positiva och negativa egenskaper som inte beror på diagnosen. 

  • Anonym (kp)
    Anonym (Erika) skrev 2020-05-29 14:32:51 följande:

    Du och ts pratar om olika saker. Jag har stött på folk som BARA pratar om sin diagnos, det går inte att fråga något eller prata om något utan att det kommer upp. Vad ska du göra i sommar? Jag har ju en diagnos så jag... säger man till en grupp Jag ska hämta kaffe det någon annan som vill ha? Då säger personen nej jag har ju min diagnos så jag har svårt för... Ja, du fattar grejen. Om man pratar om något, vad som helst så får ALLTID personen det att handla om sin diagnos. Sen ursäktar sin gärna personen med nu ska jag gå undan en stund för jag har ju min diagnos/sjukdom, det kan man väl säga vid ett par tillfällen men inte flera gånger om dagen och man behöver inte ha en lång föreläsning varje gång man kommer tillbaka. Det blir tröttsamt att lyssna på. 


    Det är vanligt att personen skyller ALLA negativa egenskaper på sin diagnos också, även vi med diagnoser och psykiska sjukdomar är individer och har både positiva och negativa egenskaper som inte beror på diagnosen. 


    Nja. Fanns ett exempel så skrev utefter det så det är inte tydligt än.


     


    Då är det väl snarare någon med sociala svårigheter som hakat upp sig. Enda gången som jag mött ens lite liknande är med några utbrända men de kommer nog inte ihåg hur ofta de säger det och de vill inte att folk ska undra. Provat att säga ifrån att de inte måste nämna den hela tiden?

  • Anonym (S)
    Anonym (Erika) skrev 2020-05-29 14:22:53 följande:

    Min erfarenhet är att det mest är personer i medelåldern som inte är så nöjda med hur livet blev. Det är också vanligt inom vissa subkultur kretsar. Det finns inget positivt i det, det är destruktivt, och drar ner alla. 


    Hurvet du att det inte finns något positivt i det och att det drar ner alla? Att berätta att man har en viss sjukdom eller funktionsnedsättning när man presenterar sig i en livesändning behöver väl inte nödvändigtvis vara negativt för alla i alla sammanhang? Varför skulle det behöva vara det? Inte heller att reflektera över sig själv i relation till sin sjukdom behöver väl nödvändigtvis vara negativt?
  • Anonym (Erika)
    Anonym (kp) skrev 2020-05-29 15:26:41 följande:

    Nja. Fanns ett exempel så skrev utefter det så det är inte tydligt än.


     


    Då är det väl snarare någon med sociala svårigheter som hakat upp sig. Enda gången som jag mött ens lite liknande är med några utbrända men de kommer nog inte ihåg hur ofta de säger det och de vill inte att folk ska undra. Provat att säga ifrån att de inte måste nämna den hela tiden?


    Det handlar om i vilka kretsar man umgås. Jag har t.ex inte stött på en enda på mitt jobb men i en förening jag var med i ett kortare tag fanns det flera stycken. 
    Anonym (S) skrev 2020-05-29 17:52:04 följande:
    Hurvet du att det inte finns något positivt i det och att det drar ner alla? Att berätta att man har en viss sjukdom eller funktionsnedsättning när man presenterar sig i en livesändning behöver väl inte nödvändigtvis vara negativt för alla i alla sammanhang? Varför skulle det behöva vara det? Inte heller att reflektera över sig själv i relation till sin sjukdom behöver väl nödvändigtvis vara negativt?
    För att jag har ögon och öron och ser det själv. Läs mitt inlägg, jag pratar om de som inte kan prata om NÅGOT annat, alltså INGET annat alls. Jag pratar om ältande inte reflektion. Att prata om någon konstant flera timmar per dag år ut och år in är inte positivt för någon. 
  • Anonym (ts)
    Anonym (S) skrev 2020-05-29 17:52:04 följande:
    Hurvet du att det inte finns något positivt i det och att det drar ner alla? Att berätta att man har en viss sjukdom eller funktionsnedsättning när man presenterar sig i en livesändning behöver väl inte nödvändigtvis vara negativt för alla i alla sammanhang? Varför skulle det behöva vara det? Inte heller att reflektera över sig själv i relation till sin sjukdom behöver väl nödvändigtvis vara negativt?
    Hej jag har adhd, ptsd, och panikångest kom och titta när jag färgar håret blått, röker inne, och inte pratar ett ord om mina diagnoser.....

    Folk får göra som dom vill men jag kan inte hjälpa det men det känns så fel. 
  • Anonym (S)
    Anonym (ts) skrev 2020-06-05 17:51:22 följande:

    Hej jag har adhd, ptsd, och panikångest kom och titta när jag färgar håret blått, röker inne, och inte pratar ett ord om mina diagnoser.....

    Folk får göra som dom vill men jag kan inte hjälpa det men det känns så fel. 


    Jag förstår inte riktigt vad du skriver. Vad menar du?
  • Anonym (S)
    Anonym (Erika) skrev 2020-06-05 16:50:20 följande:

    Det handlar om i vilka kretsar man umgås. Jag har t.ex inte stött på en enda på mitt jobb men i en förening jag var med i ett kortare tag fanns det flera stycken. För att jag har ögon och öron och ser det själv. Läs mitt inlägg, jag pratar om de som inte kan prata om NÅGOT annat, alltså INGET annat alls. Jag pratar om ältande inte reflektion. Att prata om någon konstant flera timmar per dag år ut och år in är inte positivt för någon. 


    Det lät som att du menade allmänt och även inkluderade de ts pratade om.

    Men du skrev om specifika personer som du känner och din uppfattning är att det inte finns något positivt i det och drar ned alla som du känner för det har du iaktagit? Så "alla" var alla personer som du känner?
  • Anonym (kp)
    Anonym (ts) skrev 2020-06-05 17:51:22 följande:
    Hej jag har adhd, ptsd, och panikångest kom och titta när jag färgar håret blått, röker inne, och inte pratar ett ord om mina diagnoser.....

    Folk får göra som dom vill men jag kan inte hjälpa det men det känns så fel. 
    Men vad är problemet? Du skapar ett problem av att ha läst texter/sett lite live. Säger noll om hur de lever sitt liv. Det är uppenbart att diagnoserna kan användas som konversationsstartare men man får prata om allt möjligt.
  • Anonym (kp)

    Om någon verkligen ältar timme in och ut mår denne antagligen inte bra och då får man säga ifrån att "det där får du ta med en professionell för det verkar vara jobbigt att bära på".


    Att säga vilka diagnoser man har vid en livesändning eller kort i andra sammanhang som folk vanligtvis göra (om de är öppna och vill) är inte konstigt. Jag är mina diagnoser. Båda fysiska och psykiska. Hade jag velat liva så hade jag hellre tagit frågor på dessa för att kunna informera än att prata smink/killar/annat trist som folk livar om. Men hade även svarat på de frågorna såklart.

  • Anonym (ts)
    Anonym (kp) skrev 2020-06-05 18:33:06 följande:
    Men vad är problemet? Du skapar ett problem av att ha läst texter/sett lite live. Säger noll om hur de lever sitt liv. Det är uppenbart att diagnoserna kan användas som konversationsstartare men man får prata om allt möjligt.
    Jag skapar inga problem. Jag funderar bara över fenomenet som verkar vara rätt vanligt. Jag tänker tvärtom, jag vill absolut inte identifiera mig med min diagnos på det sättet. Jag vill inte att någon ska se på mig som hon med bipolär sjukdom då den inte är min identitet på något vis. 
  • Anonym (S)
    Anonym (ts) skrev 2020-06-05 19:04:03 följande:

    Jag skapar inga problem. Jag funderar bara över fenomenet som verkar vara rätt vanligt. Jag tänker tvärtom, jag vill absolut inte identifiera mig med min diagnos på det sättet. Jag vill inte att någon ska se på mig som hon med bipolär sjukdom då den inte är min identitet på något vis. 


    Fast för många är ju sjukdomen en viktig del av identiteten (utan att för den delen vara identiteten). Och i vissa sammanhang och i vissa perioder av livet kan man känna att just den delen är viktig att utforska och dela med sig av. Jag tänker att syftet med dessa framträdanden också kan vara att hitta andra med liknande erfarenheter och då är det ju viktigt att berätta.

    Jag tänker att det du skriver om, inte alls behöver var sakdligt på något sätt. Att älta sina svårigheter på ett negativt vis timtals under långa perioder som Erika skrev om är nog oftast negativt däremot. Men det finns ju många nyanser mellan att gräva ned sig så och att informera om sin sjukdom på ett forum.
  • Anonym (kp)
    Anonym (ts) skrev 2020-06-05 19:04:03 följande:
    Jag skapar inga problem. Jag funderar bara över fenomenet som verkar vara rätt vanligt. Jag tänker tvärtom, jag vill absolut inte identifiera mig med min diagnos på det sättet. Jag vill inte att någon ska se på mig som hon med bipolär sjukdom då den inte är min identitet på något vis. 
    I TS pratar du om status och det är absurt. Det är inte coolt alls men det är viktigt att lyfta fram. Önskar att jag hade vågat livea/intervjuas/liknande om min fysiska åkomma så att fler hade möjligheter att lära sig. I den "delen av min värld" är det många som har blivit hjälpta och funnit styrka i att andra gått ut offentligt. För dig är det inte viktigt. För andra kan det vara en viktig del av sitt eget accepterande och läkande. För dig känns det fel när andra gör det men för dom känns det inte fel. För mig skaver den här tråden och känns dömande men för dig känns den rätt antar jag. Typ så. Vad ger det?
Svar på tråden Människor som identifierar sig med sina diagnoser.