• KarlssonA

    Har 5000 döda i corona fått er att sluta stödja regeringen?

    S+Mp+C+L pratar hela tiden om deras överlägsna värderingar. Det är bara de som har hjärtat på rätt sida, medan alla andra partier är onda. Trots det ignorerar dem coronaviruset. Genom att inte försöka begränsa virusets spridning har 5000 människor dött i Sverige och fler kommer det att bli. Bevisar inte det här att det tvärtom är dessa partier som helt saknar moral och goda värderingar?

    Ni som stödde regeringen och stödpartierna till den för att ni ville att goda värderingar ska prägla samhället - har ni ändrat nu? Om inte - varför?

  • Svar på tråden Har 5000 döda i corona fått er att sluta stödja regeringen?
  • KarlssonA
    Iarwain skrev 2020-06-22 14:22:54 följande:
    Du kan tycka att det är avhumaniserande, men det är något man måste ta ställning till.

    Till vilken kostnad är du villig att rädda månader och i vissa fall år av de äldres liv?
    Hur många barnliv är ett gammalt liv värt?

    Man brukar räkna "bra levnadsår" när man jämför, hur vill du räkna?
    Hur menar du att barns liv blir förstörda?

    Borde det inte vara självklart för en regering som står för alla likas värde att försöka rädda människoliv?
  • KillBill
    KarlssonA skrev 2020-06-22 13:36:55 följande:
    Nej, det är inte den statistik som presenteras till allmänheten. Du har fel, men du vill inte erkänna det.

    Det är du som inte förstår innebörden av officiell statistik. Folkhälsomyndigheten har inte ansvar för officiella statistik utan detta ansvar har Socialstyrelsen.  Socialstyrelsen uppgifter om dödsfall i Covid 19 dessutom är mer komplett och det är därför självklart deras statistik som är den officiella. 


    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Iarwain
    KarlssonA skrev 2020-06-22 14:29:26 följande:
    Hur menar du att barns liv blir förstörda?

    Borde det inte vara självklart för en regering som står för alla likas värde att försöka rädda människoliv?
    Jag har inte skrivit att barns liv blir förstörda, jag menar att barn dör om vi stänger ner för mycket. Inte barn i Sverige i första hand, utan barn i tredje världen. (trickle down ekonomi)

    Nej, det är inte självklart, då skulle man inte prioritera på det sätt man gör idag i sjukvården.

    Kan du svara på mina frågor i förra inlägget?

    Sedan är jag lite intresserad av om du läst Roslings bok,Factfulness, Där berör han praktisk sjukvård och prioriteringar.
    Människor är korkade! Men jag tänker inte överförklara för de som har som sin enda uppgift att missförstå så mycket som möjligt
  • AndreaBD
    KillBill skrev 2020-06-22 12:41:22 följande:

    I detta fördjupande reportage från Vetenskapsradion  på djupet utesluter inte epidemiologen Jonas Ludwigsson fortsatt smittspridning under hösten. P.g.a. att så många som blir smittade inte får symtom är sjukdomen rätt svår att stoppa. Han bedömer samtidigt att den svenska befolkningen har ett något bättre utgångsläge givet att fler hos oss varit smittade. 


    https://sverigesradio.se/avsnitt/1519382


    Väldigt bra! Det är precis det intrycket jag har fått av läget också. Lite oense är experterna, och de som är realistiska säger att man helt enkelt inte kan veta säkert. Just därför har jag alltid undrat också varför en del folk förväntar sig att experter ska veta. Helt och hållet kan de inte veta. 

    Sedan kan ju han, vad hette han Eriksson, ha rätt med att man borde släcka brandhärdarna.
  • AndreaBD
    KarlssonA skrev 2020-06-22 13:36:55 följande:
    Nej, det är inte den statistik som presenteras till allmänheten. Du har fel, men du vill inte erkänna det.
    I så fall har vi alla fel och du har rätt? Det finns bara EN version av siffror som publiceras. De rapporterar helt enkelt vidare. 
  • AndreaBD
    KarlssonA skrev 2020-06-22 13:46:27 följande:
    Har allt det här hänt med massarbetslöshet och självmord i Norge och Danmark? Det verkar ju inte så.

    Det här framstår mest som skrämselpropaganda.
    Herregud! Det tar ju ännu längre tid att utvärdera det, än vad det tar att utvärdera vilken pandemi-strategi som var bra. Det kan man nämligen inte utvärdera än heller. Det är därför många av oss INTE har ändrat uppfattning. Ingen vet hur det kommer att sluta. Om du ska utvärdera effekter av lockdown, så måste du nog ge det 5 år, kanske 10.
  • nihka
    KarlssonA skrev 2020-06-22 13:36:55 följande:
    Nej, det är inte den statistik som presenteras till allmänheten. Du har fel, men du vill inte erkänna det.
    Och vems problem är det att du så ensidigt tar dina uppgifter från en uppgiftslämnare?

    Det är Socialstyrelsen som står för den officiella statistiken i Sverige. Det har du fått belagt med källa. Den FHM producerar av det underlag de får av vården är anpassad till WHOs riktlinjer och kriterier för samtliga länders inrapportering i ett försök att få så likvärdig inrapportering som möjligt.

    Men det är svårt att diskutera med någon som inte ens är det minsta insatt i de här sakerna.
  • farman

    Skulle önska att vi gjorde som i Finland.
    Har slutat stödja regeringen för längesedan.

  • Anonym (Expats)
    Anonym (bastu) skrev 2020-06-21 22:41:46 följande:
    Ja precis, hur skulle man annars räkna. Har man sjukdomen covid-19 och dör så har man rimligtvis dött på grund av covid-19.
    Olyckligtvis fungerar det sällan så i praktiken. Ytterst få länder för en nitisk statistik över dödsfall, och somliga befaras försköna såväl smittspridning som dödssiffror.

    Nedan är vad som avses med att dö med Covid.

    "Regarding death from infection with the new SARS-COV-2 coronavirus in Portugal, the authorities go even further: "We are even measuring death with covid even though it is often not the terminal event".

    https://www.theportugalnews.com/news/more-than-90-of-covid-19-deaths-occurred-in-hospitals/53951
  • AndreaBD
    KarlssonA skrev 2020-06-22 13:58:04 följande:
    Jag tycker att det är ett avhumaniserande språkbruk att prata om människor som skulle ha dött ändå. De här människorna med underliggande sjukdomar kunde säkert ha levt flera år till i många fall.

    Vad har Sverige blivit? Är det de här värderingarna som den svenska socialdemokratin representerar idag - att det spelar ingen roll att 5 - 10 000 dör? Det är skrämmande, men samtidigt väldigt talande för hur hemsk den nuvarande regeringskoalitionen faktiskt är. Det är de som inte respekterar alla människors lika värde.
    Mitt inlägg handlade ju inte om det och jag har inte ens sagt så. Vi diskuterade bara om de dog av covid-19 eller inte. Tänk själv - en person som är döende i cancer och kanske bara har några dagar kvar - om den personen får något, oavsett om det är covid-19 eller en vanlig förkylning, så kan det ju vara en grej för mycket. Det behöver då inte betyda att sjukdomen är jätte-dödlig.

    Självklart ska vi ha den strategin som rädda flest liv. Det finns ingen tvekan på det. Men det gäller HELA pandemin. Om vi måste vänta på vaccin, så har vi säkert 8 eller 9 månader kvar. Hur många fler kommer att smittas och kanske att dö i alla länder som har öppnat upp igen efter karantän, tror du? 
Svar på tråden Har 5000 döda i corona fått er att sluta stödja regeringen?