• KarlssonA

    Har 5000 döda i corona fått er att sluta stödja regeringen?

    S+Mp+C+L pratar hela tiden om deras överlägsna värderingar. Det är bara de som har hjärtat på rätt sida, medan alla andra partier är onda. Trots det ignorerar dem coronaviruset. Genom att inte försöka begränsa virusets spridning har 5000 människor dött i Sverige och fler kommer det att bli. Bevisar inte det här att det tvärtom är dessa partier som helt saknar moral och goda värderingar?

    Ni som stödde regeringen och stödpartierna till den för att ni ville att goda värderingar ska prägla samhället - har ni ändrat nu? Om inte - varför?

  • Svar på tråden Har 5000 döda i corona fått er att sluta stödja regeringen?
  • nihka
    Anonym (Minna) skrev 2020-06-22 12:12:46 följande:
    Nej, i alla fall sjukhusen i region Stockholm har screenat samtliga inlagda patienter sedan mars. Antar att man gjort likadant i övriga Sverige.

    Personer som är i slutskedet av livet är oftast inlagda och om de då drabbas av covid-19, varesig de får symptom eller inte, så räknas de in i statistiken.
    Ja, och en av orsakerna till att även personer med milda coronasymtom som ligger inne för i första hand andra åkommor testas är för att man vill veta om de behöver isoleras för att inte smitta ner andra.

    Dessa personer dör kanske inte av corona utan med corona, men är positivt testade och dör varför de kan räknas med i statistiken.
  • KarlssonA
    AndreaBD skrev 2020-06-22 15:19:13 följande:
    I så fall har vi alla fel och du har rätt? Det finns bara EN version av siffror som publiceras. De rapporterar helt enkelt vidare. 
    Nej, det finns 2 olika siffror och den som publiceras inlkluderar inte de som aldrig blev testade.
  • KarlssonA
    KillBill skrev 2020-06-22 14:43:41 följande:

    Det är du som inte förstår innebörden av officiell statistik. Folkhälsomyndigheten har inte ansvar för officiella statistik utan detta ansvar har Socialstyrelsen.  Socialstyrelsen uppgifter om dödsfall i Covid 19 dessutom är mer komplett och det är därför självklart deras statistik som är den officiella. 


    Nej, du fortsätter att ljuga om detta.

    Folkhälsomyndigheten har visst ansvar för statistik och det är deras statistik redovisas till världen och till media.

    Finns det ingen gräns för vilka lögner man kan sprida?
  • KarlssonA
    nihka skrev 2020-06-22 15:23:28 följande:
    Och vems problem är det att du så ensidigt tar dina uppgifter från en uppgiftslämnare?

    Det är Socialstyrelsen som står för den officiella statistiken i Sverige. Det har du fått belagt med källa. Den FHM producerar av det underlag de får av vården är anpassad till WHOs riktlinjer och kriterier för samtliga länders inrapportering i ett försök att få så likvärdig inrapportering som möjligt.

    Men det är svårt att diskutera med någon som inte ens är det minsta insatt i de här sakerna.
    Nej, det stod inte alls någonting i källan om att Socialstyrelsen står för den officiella statistiken i Sverige. Ni fortsätter att ljuga och vilseleda.
  • Anonym (Expats)
    AndreaBD skrev 2020-06-22 12:00:45 följande:
    Kan hända att det är något mer land. Det har inte pratats mycket om just Portugal. Man har haft mer fokus på länder som haft många döda. 

    Inte för att på något vis förminska alla tragiska dödsfall, men jag upplever inte att Sverige har särdeles höga dödstal sett till befolkningsmängd. Jag förstår inte riktigt fixeringen vid Sveriges dödstal, när det finns andra länder som har liknande eller högre siffror? Får alla länder med högre siffror än Sverige lika mycket skit, eller är det någon annanstans skon klämmer, som t.ex strategin?

    Portugal stängde ner tidigt främst för att förbereda och gardera sjukvården. Nu öppnas det upp för turister i slutet av juni då det anses finnas gott om kapacitet att ta hand om även dem vid behov. Men ingen här är naiv nog att tro att smittan och dödsfall inte kommer öka (det gjorde det f.öv redan när restriktionen att resa inom landet togs bort). Inte heller är det många som är bekymrade över att det kommer turister från UK som slipper karantän.

    Det verkar som att Portugiser har stort förtroende för att presidenten och myndigheterna fattar beslut efter vad som är bäst för folket. Synd att det uppstått lite splittring i Sverige, det förenklar kanske inte situationen om folk ror åt olika håll. 

    Sist men inte minst så hoppas jag att det värsta är över för Sveriges del. Jag tycker det har skötts utmärkt genom att bara följa restriktioner, och ändå lyckats undvika belasta sjukvården mer än nödvändigt.

  • sextiotalist
    KarlssonA skrev 2020-06-22 16:15:51 följande:

    Nej, det stod inte alls någonting i källan om att Socialstyrelsen står för den officiella statistiken i Sverige. Ni fortsätter att ljuga och vilseleda.


    Det är till Socialstyrelsen som samtliga dödsfall rapporteras. Det är därifrån siffrorna hämtas. Så ja, det är Socialstyrelsens information och det är den officiella informationskällan.
  • Iarwain
    KarlssonA skrev 2020-06-22 16:15:51 följande:
    Nej, det stod inte alls någonting i källan om att Socialstyrelsen står för den officiella statistiken i Sverige. Ni fortsätter att ljuga och vilseleda.
    https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/forordning-2015284-med-instruktion-for_sfs-2015-284

    Myndigheten ska särskilt ansvara för
    ...
      2. officiell statistik enligt förordningen (2001:100) om den officiella statistiken,
    ...

    https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/forordning-2001100-om-den-officiella_sfs-2001-100

    Kortfattat:
    Socialstyrelsen har den officiella statistiken för Sveriges dödstal.
    FHM är en av datakällorna för Covid-19 statistik.

    FHMs statistik är öppen och tillgänglig för media och andra.
    Så ett flertal media hämtar data direkt därifrån, med de risker det innebär då den är preliminär och har inte alla ingångsvärden.
    Människor är korkade! Men jag tänker inte överförklara för de som har som sin enda uppgift att missförstå så mycket som möjligt
  • KillBill
    KarlssonA skrev 2020-06-22 16:14:30 följande:
    Nej, du fortsätter att ljuga om detta.

    Folkhälsomyndigheten har visst ansvar för statistik och det är deras statistik redovisas till världen och till media.

    Finns det ingen gräns för vilka lögner man kan sprida?

    Nu får du skärpa dig. Du har fel och det är åt helvete att du beskyller oskyldiga för att ljuga.  Här kan du ta del av vilka svenska myndigheter som publicerar officiell statistik. Folkhälsomyndigheten är inte en av dessa myndigheter..


    https://www.scb.se/om-scb/samordning-av-sveriges-officiella-statistik/statistikansvariga-myndigheter/
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • AndreaBD
    Anonym (Expats) skrev 2020-06-22 16:16:46 följande:

    Inte för att på något vis förminska alla tragiska dödsfall, men jag upplever inte att Sverige har särdeles höga dödstal sett till befolkningsmängd. Jag förstår inte riktigt fixeringen vid Sveriges dödstal, när det finns andra länder som har liknande eller högre siffror? Får alla länder med högre siffror än Sverige lika mycket skit, eller är det någon annanstans skon klämmer, som t.ex strategin?

    Portugal stängde ner tidigt främst för att förbereda och gardera sjukvården. Nu öppnas det upp för turister i slutet av juni då det anses finnas gott om kapacitet att ta hand om även dem vid behov. Men ingen här är naiv nog att tro att smittan och dödsfall inte kommer öka (det gjorde det f.öv redan när restriktionen att resa inom landet togs bort). Inte heller är det många som är bekymrade över att det kommer turister från UK som slipper karantän.

    Det verkar som att Portugiser har stort förtroende för att presidenten och myndigheterna fattar beslut efter vad som är bäst för folket. Synd att det uppstått lite splittring i Sverige, det förenklar kanske inte situationen om folk ror åt olika håll. 

    Sist men inte minst så hoppas jag att det värsta är över för Sveriges del. Jag tycker det har skötts utmärkt genom att bara följa restriktioner, och ändå lyckats undvika belasta sjukvården mer än nödvändigt.


    Jag håller med dig. Jag tror att det kan vara så att folk i Sverige har ganska höga förväntningar. Dvs. de tror att regeringen och myndigheter måste kunna fixa allt. Men de kan inte trolla heller. Och ibland finns det också olika vägar man kan gå. Och man kanske måste gå olika vägar, för att man har olika förutsättningar. 

    Jo, jag tror att Sverige fick värsta "smällen" i början av pandemi-perioden och att det kan bli bättre nu, medans en del andra länder kanske får pandemin också i högre utsträckning framöver. 
  • KarlssonA
    KillBill skrev 2020-06-22 16:44:26 följande:

    Nu får du skärpa dig. Du har fel och det är åt helvete att du beskyller oskyldiga för att ljuga.  Här kan du ta del av vilka svenska myndigheter som publicerar officiell statistik. Folkhälsomyndigheten är inte en av dessa myndigheter..


    https://www.scb.se/om-scb/samordning-av-sveriges-officiella-statistik/statistikansvariga-myndigheter/
    Varför fortsätter du posta länkar som inte styrker ditt påstående?

    Anders Tegnell har sagt fler gånger att i den totala svenska dödssiffran ingår inte Socialstyrelsens beräkningar på personer som aldrig testades för Covid-19.
Svar på tråden Har 5000 döda i corona fått er att sluta stödja regeringen?