• KarlssonA

    Har 5000 döda i corona fått er att sluta stödja regeringen?

    S+Mp+C+L pratar hela tiden om deras överlägsna värderingar. Det är bara de som har hjärtat på rätt sida, medan alla andra partier är onda. Trots det ignorerar dem coronaviruset. Genom att inte försöka begränsa virusets spridning har 5000 människor dött i Sverige och fler kommer det att bli. Bevisar inte det här att det tvärtom är dessa partier som helt saknar moral och goda värderingar?

    Ni som stödde regeringen och stödpartierna till den för att ni ville att goda värderingar ska prägla samhället - har ni ändrat nu? Om inte - varför?

  • Svar på tråden Har 5000 döda i corona fått er att sluta stödja regeringen?
  • Padirac
    Silverjenny skrev 2020-06-23 09:02:37 följande:
    Jag har definitivt tappat förtroendet för regeringen. Har alltid haft hjärtat till vänster men jag känner mig sviken, så till den milda grad att jag inte ser en framtid i det här landet längre. Jag har börjat söka jobb utomlands och kommer att flytta så snart det finns möjlighet.

    Vem fan vågar bli gammal och hamna på ålderdomshem här när man blir borttriagerad redan vid 70 års ålder vid en relativt mild pandemi trots att man är kärnfrisk i övrigt? De har inte ens försökt rädda alla, fältsjukhuset vid årsta förblev oanvänt och det fanns lediga platser på IVA ändå nekades patienter vård. Och så skryter politikerna om att vi har bra kapacitet i sjukvården, tro fan det när de resurser som finns inte blir utnyttjade. För att inte tala om bristen på munskydd mm både i vården och för allmänheten.

    Aldrig mer en röst på vänsterblocket och högern vill jag inte stödja så det blir väl till att rösta blankt nästa gång om inte något nytt alternativ dyker upp.
    Ja, då är det väl dags för de som tror att det vet hur det egentligen ligger till att erkänna att _de_ har fel i att underliggande strategi varit flockimmunitet stället för att köra 200km/h in i väggen

    Jag tror inte heller de ska skryta med att de vet hur vårdprioriteringar gjorts, vilka som fått IVA eller inte ..
  • KarlssonA
    Padirac skrev 2020-06-23 12:06:30 följande:
    Ja, då är det väl dags för de som tror att det vet hur det egentligen ligger till att erkänna att _de_ har fel i att underliggande strategi varit flockimmunitet stället för att köra 200km/h in i väggen

    Jag tror inte heller de ska skryta med att de vet hur vårdprioriteringar gjorts, vilka som fått IVA eller inte ..
    Utan flockimmunitet som mål finns det ingen anledning att låta viruset sprida sig fritt i samhället. Det förstår du väl.
  • KarlssonA
    Padirac skrev 2020-06-23 11:31:26 följande:
    Norges tillgång till skyddsutrustning vet jag inget om - men att Norge har utbildade sjuksköterskor och smittskyddsläkare i en annan omfattning än Sverige har och dessa har äldreomsorgen tillgång till.

    Det är en skillnad på riktigt.

    Med Sveriges distribuerade förvaltning och styre så har det inte i starten av pandemin funnits någon central upphandlingscentral utan regioner och möjligen privata aktörer har fått konkurrera med andra länder om att få köpa in. Privata företag inom industri hjälpte tidigt till med att sköta inköp, något de hade kanaler, kunnande och erfarenhet vilket saknades nu iom de större krav som ställdes då pandemin slog till.
    Varför vill du inte prata om den stora skillnaden som är på riktigt? Nämligen att Norge stängde ner hela samhället.
  • Anonym (H)

    Skyll inte på regeringen eller Tegnell att folk är dumma i huvudet och skiter i uppmaningarna att hålla avstånd, avstå från onödiga resor osv, inte gå till jobbet om man känner det minsta symptom osv. Och att fint väder och långhelg ändrar inget i hur man ska bete sig.

    Hade folk vanligt bondförnuft och hållit sig strikt till dessa uppmaningar hade vi inte haft hälften så många döda och vi hade inte haft den kris i vården som nu varit.

    Det är alla dessa idioters fel att vi är där vi är och det är dessa som ska hållas ansvariga.

  • Padirac
    KarlssonA skrev 2020-06-23 14:49:24 följande:
    Utan flockimmunitet som mål finns det ingen anledning att låta viruset sprida sig fritt i samhället. Det förstår du väl.
    Det är helt och hållet dina egna påhittade anledningar som du argumenterar för eller kanske mot är rätt ord.

    Väderkvarnsfight ser det ut som :-/

    Vill du undersöka och diskutera premisserna för dina antaganden?
  • AndreaBD
    XDFDG skrev 2020-06-22 22:02:37 följande:
    Ja, de insåg att de behövde lockdown för att bromsa dödligheten. Men inte i Sverige.
    De flesta virologer i världen säger dock att det inte är självklart att en lockdown skulle vara det bästa här. Det lustiga är att man hela tiden hör samma argument ifrån experter i hela världen som vi har hört av Anders Tegnell. De säger att viruset ju bara kommer tillbaka efter en lockdown, att det vore bättre att ha långtidsanpassningar istället. 
  • AndreaBD
    Silverjenny skrev 2020-06-23 09:02:37 följande:

    Jag har definitivt tappat förtroendet för regeringen. Har alltid haft hjärtat till vänster men jag känner mig sviken, så till den milda grad att jag inte ser en framtid i det här landet längre. Jag har börjat söka jobb utomlands och kommer att flytta så snart det finns möjlighet.

    Vem fan vågar bli gammal och hamna på ålderdomshem här när man blir borttriagerad redan vid 70 års ålder vid en relativt mild pandemi trots att man är kärnfrisk i övrigt? De har inte ens försökt rädda alla, fältsjukhuset vid årsta förblev oanvänt och det fanns lediga platser på IVA ändå nekades patienter vård. Och så skryter politikerna om att vi har bra kapacitet i sjukvården, tro fan det när de resurser som finns inte blir utnyttjade. För att inte tala om bristen på munskydd mm både i vården och för allmänheten.

    Aldrig mer en röst på vänsterblocket och högern vill jag inte stödja så det blir väl till att rösta blankt nästa gång om inte något nytt alternativ dyker upp.


    Problemen är två - sjukvården och äldrevården. Ingen kan ändra på detta snabbt nu. Det tar tid. 

    Och det stämmer inte att borttriagerar folk som är kärnfriska, men över 70. På sin höjd har man tagit beslutet att inte sätta in intensivvård hos sjuka gamla som inte skulle överleva intensivvård. 

    Och hur kan man dra slutsatsen att man inte har försökt rädda folk, för att fältsjukhuset i Älvsjö inte användes???  Problemet var tyvärr att man behövde mer personal. Och om det hade funnits tillräckligt med personal, så hade man inte behövt fältsjukhuset heller, för att det fanns tillräckligt många platser i sjukhusen. 

    Jo, det fanns brist på material, och det problemet hade alla länder som inte hade omfattande lager, för att plötsligt ville alla köpa och produktionen hann inte med. Men vi behöver förstås också ett system med lagersystem, så som Finland har.
  • AndreaBD
    Silverjenny skrev 2020-06-23 09:41:12 följande:
    Det är inte bara åldringarna, jag känner att de har svikit hela befolkningen. Det har varit så många felaktiga beslut längs hela den här resan, ända sedan de rentav uppmanade folk att resa på sina inplanerade sportlovsresor till smitthärdarna Italien och Iran och inte gjorde något för att försöka hindra smittan att komma till landet. De vägrar hårdnackat erkänna att deras underliggande strategi har varit flockimmunitet och andra felbedömningar t.ex munskydd - ett bra ledarskap kan också erkänna när man gjort fel och kan ändra sig istället för att köra 200 km/tim rakt in i väggen.

    Det är den här oärligheten som är värst. Nej mitt förtroende är helt borta. Hur ska man lita på att de gör allt för att rädda våra liv om det blir en allvarligare smitta, krig, härdsmälta i ett kärnkraftverk? Att skydda medborgarna är tydligen inte lika viktigt som att inte tappa ansiktet.
    De GÖR allt. Du bara inte förstår det. Om man har en lockdown, så måste man öppna upp igen efter senast två månader. Inget samhälle klarar att hålla stängt längre. Och då har vi minst 10 månader, kanske längre utan lockdown ändå. 

    Och då brukar folk som har varit i karantän vara så glada att vara ute igen att smittan går upp ordentligt. Kolla bara på Israel!  Vi måste ändå klara oss tills det kommer ett vaccin. Och det kan inte gå snabbare än på ett år, har man sagt. Om det går alls. Om det INTE går, så har vi en bättre situation än andra länder, för att åtminstone några är immuna. 
  • KarlssonA
    Padirac skrev 2020-06-23 16:55:47 följande:
    Det är helt och hållet dina egna påhittade anledningar som du argumenterar för eller kanske mot är rätt ord.

    Väderkvarnsfight ser det ut som :-/

    Vill du undersöka och diskutera premisserna för dina antaganden?
    Varför kallar du saker för påhittade, populism och väderkvarnar?

    Det är sorgligt att det har blivit så här i Sverige. All form av seriös diskussion avfärdas för att den är för jobbig att bemöta. Den här inställningen är farlig för samhället.
  • Iarwain
    KarlssonA skrev 2020-06-23 18:02:55 följande:
    Varför kallar du saker för påhittade, populism och väderkvarnar?

    Det är sorgligt att det har blivit så här i Sverige. All form av seriös diskussion avfärdas för att den är för jobbig att bemöta. Den här inställningen är farlig för samhället.
    All form av diskussion avfärdas?

    Jag har ställt ett antal frågor till dig du inte behagat svara på.
    Människor är korkade! Men jag tänker inte överförklara för de som har som sin enda uppgift att missförstå så mycket som möjligt
Svar på tråden Har 5000 döda i corona fått er att sluta stödja regeringen?