• KarlssonA

    Har 5000 döda i corona fått er att sluta stödja regeringen?

    S+Mp+C+L pratar hela tiden om deras överlägsna värderingar. Det är bara de som har hjärtat på rätt sida, medan alla andra partier är onda. Trots det ignorerar dem coronaviruset. Genom att inte försöka begränsa virusets spridning har 5000 människor dött i Sverige och fler kommer det att bli. Bevisar inte det här att det tvärtom är dessa partier som helt saknar moral och goda värderingar?

    Ni som stödde regeringen och stödpartierna till den för att ni ville att goda värderingar ska prägla samhället - har ni ändrat nu? Om inte - varför?

  • Svar på tråden Har 5000 döda i corona fått er att sluta stödja regeringen?
  • AndreaBD
    persikofjaril skrev 2020-06-30 20:33:34 följande:
    Ja. Jag borde nog göra ett antikroppstest. Skulle vara intressant att veta.
    Jag skulle inte lägga pengar på det. Uppenbarligen kan man ju vara immun även utan antikroppar eller inte immun med antikroppar, så det är ytterst osäkert om testet verkligen kan avgöra så mycket. Kanske om man har tydligt mycket antikroppar, så kan man vara relativt säker, men det finns många som inte vet....

    Idag på presskonferensen ställde en journalist frågan vad hans kollega ska göra som har gjort tre såna tester och fått olika resultat. Jag trodde det fanns bara två möjliga resultat? 
  • Padirac
    AndreaBD skrev 2020-06-30 22:57:12 följande:
    Jag skulle inte lägga pengar på det. Uppenbarligen kan man ju vara immun även utan antikroppar eller inte immun med antikroppar, så det är ytterst osäkert om testet verkligen kan avgöra så mycket. Kanske om man har tydligt mycket antikroppar, så kan man vara relativt säker, men det finns många som inte vet....

    Idag på presskonferensen ställde en journalist frågan vad hans kollega ska göra som har gjort tre såna tester och fått olika resultat. Jag trodde det fanns bara två möjliga resultat? 
    Nu har jag inte sett dagens pressträff, men är det möjligt att journalisten menade att alla tre tester inte gett samma av två möjliga resultat? 
  • Anonym (bastu)
    Padirac skrev 2020-06-30 20:28:58 följande:
    Om du är förvirrad och inte kan ta till dig av de råd som myndigheter gett och som säkert din arbetsgivare förstått så betyder det inte att alla andra har uppfattat det på ditt sätt.  

    Tvärtom finns det mycket som tyder på att resten av befolkningen förstått det du säger gör dig förvirrad och osäker   - ett mycket tydligt exempel är hamstring av varor i butikerna, att människor jobbar hemma så mycket att netflix streamar i lägre kvalitet för att kapaciteten i fiber ska räcka till...  det finns fler..

    Visst har det med lagar att göra - det finns väl rapporterat i media. Dina andra teorier har jag inte sett att myndigheter eller andra rapporterat om.  Du har inget annat än ditt tyckande att det är så som belägg vad jag sett.  Tyckande mot rapportering från myndigheter...   Tyckande - rapportering myndigheter 0-2  som jag ser det.

     
    SUCK! Du är ju hopplös! Det har inte med mig att göra. Jag förstår mycket väl vad som gäller. Men vi har 10 (!!!!!!!!!!!!!) gånger fler döda än alla andra nordiska länderna tillsammans. Om du inte ser att det är ett totalt misslyckande så tycker jag synd om dig! Det är bara att gå in i en affär så ser man att många håller inte avstånden, framförallt tonåringar bryr sig i regel inte ett skvatt, och nästan ingen bär munskydd!
  • Anonym (bastu)
    nihka skrev 2020-06-30 21:01:44 följande:
    Fast vi har varit duktiga och är fortfarande. Inte alla, men tillräckligt många. Och det har funnits information och tydlig sådan hela vägen. Jag har iaf inte haft några problem med att följa råden eller inse allvaret i situationen
    Tiillräckligt många? Det är ju det det inte varit, därav att så många har dött. Vi har en mycket större spridning än de flesta andra länder. Ja jag vet att du har lätt att följa reglerna, det har du nämligen skrivit i en annan tråd, men nu handlar det om alla i Sverige, och det har inte varit så bra där. Varför tror du annars vi har en mycket större spridning än våra grannländer?
  • Padirac
    Anonym (bastu) skrev 2020-06-30 23:40:33 följande:
    SUCK! Du är ju hopplös! Det har inte med mig att göra. Jag förstår mycket väl vad som gäller. Men vi har 10 (!!!!!!!!!!!!!) gånger fler döda än alla andra nordiska länderna tillsammans. Om du inte ser att det är ett totalt misslyckande så tycker jag synd om dig! Det är bara att gå in i en affär så ser man att många håller inte avstånden, framförallt tonåringar bryr sig i regel inte ett skvatt, och nästan ingen bär munskydd!
    Så du förstår att det finns lagar som regering och myndigheter måste förhålla sig till.

    Gott så.

    från början av april https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2020/04/regeringen-foreslar-tillfallig-lagandring-med-anledning-av-covid-19/

    Det finns uppgifter som gör gällande att lockdown funkar i ett tidigt skede, någonting som enligt myndigheten var passerat när man vid den initiala smittspårningen upptäckte att det fanns smitta som inte härrörde från de kända smittvägarna från italien/aplresenärer

    Om det är ett misslyckande eller inte avgör ju inte vilket mål eller motiv myndigeheter/regering/riksdag har. Kausalitet funkar tvärt om.. ett agerande är misslyckat eller inte.. inte att ett misslyckat resultat avgör vilket agerande som gjorts.
  • Anonym (ABC)
    AndreaBD skrev 2020-06-30 22:57:12 följande:

    Jag skulle inte lägga pengar på det. Uppenbarligen kan man ju vara immun även utan antikroppar eller inte immun med antikroppar, så det är ytterst osäkert om testet verkligen kan avgöra så mycket. Kanske om man har tydligt mycket antikroppar, så kan man vara relativt säker, men det finns många som inte vet....

    Idag på presskonferensen ställde en journalist frågan vad hans kollega ska göra som har gjort tre såna tester och fått olika resultat. Jag trodde det fanns bara två möjliga resultat? 


    IgM pos, IgG pos

    IgM neg, IgG pos

    IgM pos, IgG neg

    IgM neg, IgG neg

    Fyra möjliga resultat, ifall det var ett test som mätte dessa båda.
  • AndreaBD
    Anonym (ABC) skrev 2020-07-01 01:01:33 följande:
    IgM pos, IgG pos

    IgM neg, IgG pos

    IgM pos, IgG neg

    IgM neg, IgG neg

    Fyra möjliga resultat, ifall det var ett test som mätte dessa båda
    Okej, jag var inte så insatt, men det verkar vara olika sorters antikroppar. Finns det ännu fler? Nån som vet? 

    Vissa tester verkar bara mäta en av dessa...... 
  • K Markatta

    www.expressen.se/nyheter/regeringen-skulle-ova-valde-bort-aldreboenden/

    Regeringen skulle öva - valde bort äldreboenden

    Redan tidigt i mars skulle socialminister Lena Hallengren, S, och Folkhälsomyndigheten öva på hur man hindrar smittan från att spridas. Men den viktiga punkten om risker för äldreboenden togs aldrig upp till diskussion, kan Expressen avslöja.

    Hallengren minns inte mötet.

    Tusentals äldre har under våren dött i sviterna efter corona.

    ---

    Det var värst vad dåligt minne man har i regeringen Löfven. Hallengren minns inte ett mycket centralt möte med Folkhälsomyndigheten som hölls för bara några månader sedan. Tidigare glömde ett flertal ministrar - däribland diverseminister Ygeman och försvarsminister Hultqvist - under lång tid bort att informera statsministern om säkerhetshaveriet på Transportstyrelsen.

  • sextiotalist
    Anonym (bastu) skrev 2020-06-30 23:43:45 följande:

    Tiillräckligt många? Det är ju det det inte varit, därav att så många har dött. Vi har en mycket större spridning än de flesta andra länder. Ja jag vet att du har lätt att följa reglerna, det har du nämligen skrivit i en annan tråd, men nu handlar det om alla i Sverige, och det har inte varit så bra där. Varför tror du annars vi har en mycket större spridning än våra grannländer?


    Vi i Skåne fixar det i varje fall
  • nihka
    Anonym (bastu) skrev 2020-06-30 23:43:45 följande:
    Tiillräckligt många? Det är ju det det inte varit, därav att så många har dött. Vi har en mycket större spridning än de flesta andra länder. Ja jag vet att du har lätt att följa reglerna, det har du nämligen skrivit i en annan tråd, men nu handlar det om alla i Sverige, och det har inte varit så bra där. Varför tror du annars vi har en mycket större spridning än våra grannländer?
    Sverige är så mycket mer än Stockholm och storstäder. Det jag ser är att de allra flesta håller avståndet. Kanske för att det är lättare utanför storstan. När jag åker buss är det en person på varannan rad och (nästan) alla väntar 

    Vi har en större spridning för att vi inte har stängt ner. Det kommer som det redan har visat sig där man tidigare stängde ner. Viruset finns ju där ute så fort du går ut.

    Ingen idé att summera på minst ett år till.
Svar på tråden Har 5000 döda i corona fått er att sluta stödja regeringen?