• KarlssonA

    Har 5000 döda i corona fått er att sluta stödja regeringen?

    S+Mp+C+L pratar hela tiden om deras överlägsna värderingar. Det är bara de som har hjärtat på rätt sida, medan alla andra partier är onda. Trots det ignorerar dem coronaviruset. Genom att inte försöka begränsa virusets spridning har 5000 människor dött i Sverige och fler kommer det att bli. Bevisar inte det här att det tvärtom är dessa partier som helt saknar moral och goda värderingar?

    Ni som stödde regeringen och stödpartierna till den för att ni ville att goda värderingar ska prägla samhället - har ni ändrat nu? Om inte - varför?

  • Svar på tråden Har 5000 döda i corona fått er att sluta stödja regeringen?
  • Anonym (irma)
    FDFMGA skrev 2020-07-17 12:07:15 följande:

    En lustig detalj i sammanhanget är att det förmodligen finns fler negativa än postiva inlägg i coronatrådarna, alltså avseende Sveriges strategi.

    Jag tror att fenomenet att känna sig tystad just bottnar i att man inte kan hantara åsiktspluralism utan anser att alla ska ha samma åsikt - och då blir man kränkt över att det finns personer som vägrar underordna sig en auktoritär ordning.


    En annan lustig detalj är att människor som håller med om och tror på vad andra experter än folkhälsomyndighetens uppställning hela tiden hånas. Enligt er så är det ju bara ni som kan läsa och förstå, veta, kunna och lyfta blicken. Att bete sig så är inte att stödja åsiktspluralism, det är bara plump, dumt och oförskämt.

    Bye bye.
  • AndreaBD
    Anonym (irma) skrev 2020-07-17 12:55:04 följande:
    Ingen orkar framföra sina argument när den outtröttliga bisvärmen sveper in över dem. Vi diskuterar på andra ställen nu där sådana som du inte är vidtalade.
    Är det ett diskussionsforum eller en klubb för inbördesbeundran? Diskuterar man när alla har samma åsikt? 

    Vi hade också en tråd "vi som stödjer regeringens coronastrategi" eller något sånt. Den dog ju ut snabbt eftersom alla var överens. Och den med folk som kritiska, skulle ju ha dött ut för länge sedan om det inte var någon som hade en annan åsikt. Vem orkar fortsätta diskutera i en tråd där alla är överens? Det kommer ju inget nytt. 
  • AndreaBD
    FDFMGA skrev 2020-07-17 11:59:35 följande:
    Får man sin åsikt ifrågasatt så anser man att man blivit tystadSkrattande
    Va dumt! Det borde ju snarare inspirera till att försöka övertyga dem andra. Det är därför jag säger, man kan inte ha några argument om man inte diskuterar med dem som har en annan åsikt. Då VILL man bara att det ska vara så, men man har inga argument som stödjer det. Och inte bara det. Någonstans förstår de väl också att det inte är så. Men det "borde" vara så. 
  • FDFMGA
    Anonym (irma) skrev 2020-07-17 13:00:08 följande:
    En annan lustig detalj är att människor som håller med om och tror på vad andra experter än folkhälsomyndighetens uppställning hela tiden hånas. Enligt er så är det ju bara ni som kan läsa och förstå, veta, kunna och lyfta blicken. Att bete sig så är inte att stödja åsiktspluralism, det är bara plump, dumt och oförskämt.

    Bye bye.
    Jag anser inte att åsiktspluralister hånar i större utsträckning än nyauktoritära. Skillnaden är väl att åsiktspluralister inte pysslar med egenodling av kränkthet.

    De två personer som utsatts för flest hånfulla gliringar i kritikertråden är utan tvekan Andrea och klyban. Några av de grövsta personangreppen har väl tagits bort av Familjelivs saneringspatrull - men oavsett så har jag inte noterat att någon av debattörerna blivit kränkt.

    Tror du att nyauktoritära kanske tar sig själva och sina åsikter på  lite för stort allvar, typ att de får sitt åsiktsaltare besudlat om de möter en invändning?
  • FDFMGA
    AndreaBD skrev 2020-07-17 13:04:57 följande:
    Va dumt! Det borde ju snarare inspirera till att försöka övertyga dem andra. Det är därför jag säger, man kan inte ha några argument om man inte diskuterar med dem som har en annan åsikt. Då VILL man bara att det ska vara så, men man har inga argument som stödjer det. Och inte bara det. Någonstans förstår de väl också att det inte är så. Men det "borde" vara så. 
    Det som är lite trist med inställningen att alla ska tycka detsamma är att den uppmanar till endera fullständig enfald eller också total splittring.

    Egentligen funkar ju en debatt bäst om man försöker förstå sin åsiktsmotståndares resonemang . Bortsett från rena dumheter, som att det snart inte finns någon kvar som kan dö, så gissar jag att om vi som diskuterar i trådarna möttes i verkligheten så skulle vi kunna konstatera att vi visserligen tycker olika, men att likheterna trots detta är större än skillnaderna.
  • Padirac
    Anonym (irma) skrev 2020-07-17 12:55:04 följande:

    Ingen orkar framföra sina argument när den outtröttliga bisvärmen sveper in över dem. Vi diskuterar på andra ställen nu där sådana som du inte är vidtalade.


    Är det något speciellt annat än (falska) påståenden om FHMs/Tegnells flockimmunitet som du anser blir omsvärmade av argument?
  • nihka
    farman skrev 2020-07-17 06:25:15 följande:

    Nu finns inte så många flera att döda.
    Nej jag stödjer inte regeringen längre. Men däremot seiösa företagare samt hårt arbetande arbetare.
    Förstår varför dom hoppar av till SD.


    Längre?

    SD tappar.

    Under kriser går människor samman. Partier som vill härska och söndra funkar dåligt då.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Anonym (bastu)
    nihka skrev 2020-07-19 10:52:57 följande:
    Längre?

    SD tappar.

    Under kriser går människor samman. Partier som vill härska och söndra funkar dåligt då.
    Varför går S framåt då? Precis ett parti som vill härska och trasar sönder bilden av Sverige och folks förtroende. Fortfarande säger Löfven att Sveriges strategi är rätt. Det är bara för sorgligt...
  • Anonym (E)
    Anonym (Hedvig) skrev 2020-06-20 22:56:18 följande:

    För att utveckla.

    Precis som med de flesta andra gigantiska problem som det svenska samhället nu brottas med kan även dödssiffrorna i samband med covid-19 viruset delvis skrivas in som en konsekvens av tidigare högerpolitik.

    Flytkingkaoset och integrationsmardrömmen: tack till moderaterna och uppgörelsen med miljöpartiet.

    Bråk och en havererad skola: tack till moderaterna för uppgörelsen med miljöpartiet om flyktingpolitiken och tack för privatiseringen av skolväsendet så att mesta möjliga vinst skall pressas ut, skit i ungarna, om de får knäckebröd till lunch, inga skolböcker och islamisk indoktrinering i fin privatskola.

    Ökande ekonomiska klyftor, gängkriminalitet etc: tack moderaterna återigen för flyktinguppgörelsen och deras fantastiska skattepolitik som hela tiden går ut på att öka just de ekonomiska klyftorna.

    Covid-19 spridning på äldreboendena: tack moderaterna för Ädelreformen som gjorde äldreomsorgen till en kommunal fråga helt, vilken under mer än tjugo år nu dränerat äldreomsorgen på en bra organisations- och personalpolitik. Personal utan trygga anställningar, personal utan utbildning och engagemang, personal som rings in samma dag och skeppas runt på många olika boenden. Dålig tillgång på sjuksköterskor inom äldreomsorgen osv osv.

    I politiska val har jag tidigare röstat på nästan alla partier, men nu i vår har jag varit så innerligt glad över att vi faktiskt haft sossarna vid makten och inte pojkspolingen Ulf (som inte fick sin fina nya brandbil efter förra riksdagsvalet) mediekåta Busch Thor (vilken inom parentes sagt skulle göra betydligt mindre skada som ständigt medverkande som jurymedlem i Talang eller varför inte, nu kan hon ju ta över efter Paolo Roberto som programledare av Farmen) eller Jimmie Åkesson som ju inte ens verkar förstå att Anders Tegnell inte kan "avgå" eftersom han har en anställning och inte ett politiskt uppdrag.

    Vad gäller Åkesson har jag  tänkt tidigare under våren att han faktiskt varit väldigt smart som hållit en såpass låg profil, men det visade sig ju inte stämma när han gick ut häromveckan och skrek "avgå".


    Ett bland det bästa inlägg jag har läst på länge. Så träffsäkert. Hatten av!
  • nihka
    Anonym (bastu) skrev 2020-07-19 13:30:08 följande:
    Varför går S framåt då? Precis ett parti som vill härska och trasar sönder bilden av Sverige och folks förtroende. Fortfarande säger Löfven att Sveriges strategi är rätt. Det är bara för sorgligt...
    Alla partier utom SD går framåt...

    Sveriges strategi är rätt. Det här kommer ta år inte månader. Vi kan inte stänga in oss i flera år. Fler och fler länder inser det.

    Men du får gärna stänga in dig. Det är det ingen som hindrar dig från om du inte redan är instängd förstås.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
Svar på tråden Har 5000 döda i corona fått er att sluta stödja regeringen?