• KarlssonA

    Har 5000 döda i corona fått er att sluta stödja regeringen?

    S+Mp+C+L pratar hela tiden om deras överlägsna värderingar. Det är bara de som har hjärtat på rätt sida, medan alla andra partier är onda. Trots det ignorerar dem coronaviruset. Genom att inte försöka begränsa virusets spridning har 5000 människor dött i Sverige och fler kommer det att bli. Bevisar inte det här att det tvärtom är dessa partier som helt saknar moral och goda värderingar?

    Ni som stödde regeringen och stödpartierna till den för att ni ville att goda värderingar ska prägla samhället - har ni ändrat nu? Om inte - varför?

  • Svar på tråden Har 5000 döda i corona fått er att sluta stödja regeringen?
  • Anonym (bastu)
    Padirac skrev 2020-08-01 13:36:25 följande:
    Alpresenärernas smitta hanterades och efter ett antal veckor försvann dessa linjer av viruset från samhället.

    Men parallellt med och före detta spreds smitta som kom från Frankrike, USA, UK. Fär att en lockdown skulle lyckats i Sverige skulle samhället ha stängts ned i februari.

    Lagar för detta saknades och saknas i Sverige.

    Sverige saknar beredskapsförsörjning och lagar för att hantera en kris av detta mått och slag. Tillsammans med lokala självstyren, decentralisering med privata aktörer, timanställningar, brister i välfärden skapades detta som vi nu lever i.

    Det är den bistra sanningen som jag är säker på kommer att belysas i den kommande utredningen.

    Att peka på enkla lösningar till komplexa problem hjälper ingen, varken nu eller i kommande kriser.

    De styrkor som finns i Sveriges förvaltning och Sture är inte utan brister som hör direkt ihop med dess styrkor. Alla mynt har två sidor. Vilket nu visat sig.
    Det handlar inte bara om det. Listan är lång på alla uttalanden som FHM, och de styrande där som Tegnell, Carlson och Giesecke gjort som varit helt fel, eller handlat om att förringa virusets farlighet, eller strategier som gått i linje med att uppnå flockimmunitet. Plus att de använt sig av datamodeller och liknande för att matematiskt räkna ut när det är dags att ändra riktlinjer, som inte fungerat. Andra länder som lyckats med att ha få döda och nu nästan obefintlig smitta har vad jag vet varit mycket väl förberedda och informerat befolkningen med tydlig information och/eller gjort en hård lockdown för att kväva viruset tidigt.

    Bara som ett exempel på vad som jag upplevt inte fungerat är att hålla samhället halvt öppet genom att ha diverse uteställen öppna och samtidigt ge råd (som borde kallas regler) om att hålla avstånd osv. Folk blir förvirrade över vad som gäller och hur allvarligt det är, eller glömmer bort reglerna när de ser att saker och ting är öppna. Nåt annat som varit märkligt är hur de utgått från att svenskar är bra på att föllja myndigheters råd så därför behövs inte så hårda riktlinjer. Det säger sig ju självt att ungar, tonåringar, folk som inte växt upp i Sverige osv kanske inte är så bra på det. 
  • Padirac
    Anonym (bastu) skrev 2020-08-01 17:39:08 följande:
    Det handlar inte bara om det. Listan är lång på alla uttalanden som FHM, och de styrande där som Tegnell, Carlson och Giesecke gjort som varit helt fel, eller handlat om att förringa virusets farlighet, eller strategier som gått i linje med att uppnå flockimmunitet. Plus att de använt sig av datamodeller och liknande för att matematiskt räkna ut när det är dags att ändra riktlinjer, som inte fungerat. Andra länder som lyckats med att ha få döda och nu nästan obefintlig smitta har vad jag vet varit mycket väl förberedda och informerat befolkningen med tydlig information och/eller gjort en hård lockdown för att kväva viruset tidigt.

    Bara som ett exempel på vad som jag upplevt inte fungerat är att hålla samhället halvt öppet genom att ha diverse uteställen öppna och samtidigt ge råd (som borde kallas regler) om att hålla avstånd osv. Folk blir förvirrade över vad som gäller och hur allvarligt det är, eller glömmer bort reglerna när de ser att saker och ting är öppna. Nåt annat som varit märkligt är hur de utgått från att svenskar är bra på att föllja myndigheters råd så därför behövs inte så hårda riktlinjer. Det säger sig ju självt att ungar, tonåringar, folk som inte växt upp i Sverige osv kanske inte är så bra på det. 
    Ok, så det handlar inte bara om saken att smittan var allmänt spridd redan då alpresenärerna kom hem och att det har vistas att den stora smittspridningen och de höga initiala dödstalen inte kunnat undvikas med en lockdown samtidigt som våra grannländer...

    Du nämner också det faktum att regeringen (!) saknade laglig rätt att stänga restauranger och laglig rätt att tvinga människor att göra saker (råd istf regler)  - detta är en sak som inte rättmätigt kan lastas dagens regering eller riksdag - det är en del av grundlagarna och krislagarna som begränsar dessa möjligheter - lagar som finns i grannländer men inte här...

    Jag uppfattar det som att du har framför allt har kontrafaktiska invändningar - om läget vore annorlunda så skulle det du pekar på kunnat fungera - men nu har inte Sveriges regering eller riksdag de omfattande lagliga rättigheter som krävts för det du föreslår.

    Folk skriver du - vilka är det?  Är det du som blir förvirrad eller tillskriver du andra människor olika mentala tillstånd som du inte har någon aning om?  
  • Anonym (bastu)
    nihka skrev 2020-08-01 14:40:58 följande:
    Fortfarande intresserad av att höra om dina insatser för de gamla och sköra under pandemin.
    Vad menar du med det? Jag följer restriktionerna och råden och undviker att träffa äldre. Märkligt inlägg måste jag säga.
  • nihka
    Anonym (bastu) skrev 2020-08-01 17:39:08 följande:
    Det handlar inte bara om det. Listan är lång på alla uttalanden som FHM, och de styrande där som Tegnell, Carlson och Giesecke gjort som varit helt fel, eller handlat om att förringa virusets farlighet, eller strategier som gått i linje med att uppnå flockimmunitet. Plus att de använt sig av datamodeller och liknande för att matematiskt räkna ut när det är dags att ändra riktlinjer, som inte fungerat. Andra länder som lyckats med att ha få döda och nu nästan obefintlig smitta har vad jag vet varit mycket väl förberedda och informerat befolkningen med tydlig information och/eller gjort en hård lockdown för att kväva viruset tidigt.

    Bara som ett exempel på vad som jag upplevt inte fungerat är att hålla samhället halvt öppet genom att ha diverse uteställen öppna och samtidigt ge råd (som borde kallas regler) om att hålla avstånd osv. Folk blir förvirrade över vad som gäller och hur allvarligt det är, eller glömmer bort reglerna när de ser att saker och ting är öppna. Nåt annat som varit märkligt är hur de utgått från att svenskar är bra på att föllja myndigheters råd så därför behövs inte så hårda riktlinjer. Det säger sig ju självt att ungar, tonåringar, folk som inte växt upp i Sverige osv kanske inte är så bra på det. 
    I början trodde väl ingen att viruset skulle sprida sig utanför Kina. Inget land stängde mot Kina så fort nyheten om viruset kom ut. Och nu så här i efterhand vet vi att den globala smittspridningen redan tagit far långt innan de första signalerna kom från Kina.

    Det har aldrig funnits någon strategi att uppnå någon flockimmunitet. Utan ett vaccin sköter det sig självt över tid helt oberoende av vad man gör och inte gör.

    Det går inte att "kväva" ett virus. Det är ungefär som att försöka "kväva" luft. Du kan gå in och andas i en syrgastub, men så fort du går ut finns luften där.

    Folk blir inte det minsta förvirrade. Alla vet vad tvätta händerna och 1-2 meter betyder och får själva ansvara för att man i största möjliga mån håller avståndet till så många människor som möjligt. Det är inte nödvändigt att hålla avståndet mellan friska familjemedlemmar som inte tillhör en riskgrupp. Att träffa samma lilla lokala grupp människor varje dag är heller ingen stor smittomotor. Däremot är att träffa många och olika människor och resa runt mycket det.

    Varför denna iver att omyndighetsförklara människor? Ungar och tonåringar är föräldrarnas ansvar och varför skulle personer som inte växt upp i Sverige per automatik vara sämre på att skydda sig själva mot smitta? Gamla finlandssvenskar har rapporterats som en särskilt drabbad grupp och de flesta har väl varit här hur länge som helst.

    Du verkar ju ha stora problem med att förstå hur du ska göra. Betyder det att du är ett barn som har vuxit upp i ett annat land eller vad är din ursäkt?
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    Anonym (bastu) skrev 2020-08-01 18:06:41 följande:
    Vad menar du med det? Jag följer restriktionerna och råden och undviker att träffa äldre. Märkligt inlägg måste jag säga.
    Ja, men hur har du aktivt hjälpt till? Eller förväntar du dig att det bara är andra som ska ordna för de äldre? Man behöver inte nödvändigtvis komma inom 2 meter för att hjälpa en äldre person. Du har ju talat så varmt om människors värde och i synnerhet äldre människors värde, så vad har du gjort för någon av dem?
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Anonym (bastu)
    nihka skrev 2020-08-01 18:25:36 följande:
    Ja, men hur har du aktivt hjälpt till? Eller förväntar du dig att det bara är andra som ska ordna för de äldre? Man behöver inte nödvändigtvis komma inom 2 meter för att hjälpa en äldre person. Du har ju talat så varmt om människors värde och i synnerhet äldre människors värde, så vad har du gjort för någon av dem?
    Ok... 
  • AndreaBD
    Anonym (bastu) skrev 2020-08-01 18:06:41 följande:
    Vad menar du med det? Jag följer restriktionerna och råden och undviker att träffa äldre. Märkligt inlägg måste jag säga.
    Inte alls märkligt. Alla familjer jag känner, inklusive min egen, har gjort alternativa planer för sina gamla anhöriga. Det är självklart att risken ligger där - främmande människor, som dessutom byter av varandra. Både min svärmor och mina ex-svärföräldrar får mer hjälp av familjen och mindre/ingen av hemtjänsten. 

    Tror du att det är bättre om dina gamla anhöriga - om du har några - får hjälp av 10 olika personer från hemtjänsten eller om anhöriga gör en plan, handlar och fixar saker. Man måste inte komma nära personen för att göra det. Eller så kan bara en person komma nära om det nu behövs.

    Det är nog just dem stackarna som inte har anhöriga som ställer upp, som sedan drabbas för att det springer för många olika hemtjänstpersonal hos dem. 
  • AndreaBD
    Anonym (bastu) skrev 2020-08-01 17:39:08 följande:
    Det handlar inte bara om det. Listan är lång på alla uttalanden som FHM, och de styrande där som Tegnell, Carlson och Giesecke gjort som varit helt fel, eller handlat om att förringa virusets farlighet, eller strategier som gått i linje med att uppnå flockimmunitet. Plus att de använt sig av datamodeller och liknande för att matematiskt räkna ut när det är dags att ändra riktlinjer, som inte fungerat. Andra länder som lyckats med att ha få döda och nu nästan obefintlig smitta har vad jag vet varit mycket väl förberedda och informerat befolkningen med tydlig information och/eller gjort en hård lockdown för att kväva viruset tidigt.

    Bara som ett exempel på vad som jag upplevt inte fungerat är att hålla samhället halvt öppet genom att ha diverse uteställen öppna och samtidigt ge råd (som borde kallas regler) om att hålla avstånd osv. Folk blir förvirrade över vad som gäller och hur allvarligt det är, eller glömmer bort reglerna när de ser att saker och ting är öppna. Nåt annat som varit märkligt är hur de utgått från att svenskar är bra på att föllja myndigheters råd så därför behövs inte så hårda riktlinjer. Det säger sig ju självt att ungar, tonåringar, folk som inte växt upp i Sverige osv kanske inte är så bra på det. 
    Ge mig bara en sak där FHM har haft fel trots att de kunde ha vetat bättre. Observera den senare delen!  Eller så kan vi jämföra med andra länders experter/hälsoorganisation, så som tyska Robert-Koch-institutet. Tror du de har vetat allt som ju ingen i världen visste för månader sedan?

    Att de har använt sig av datamodeller och matematiska modeller tycker jag är ett bra sätt. Vad talar emot det? Vad exakt är det som inte har fungerat? Såna modell ger ju förstås bara en ungefär idé - man kan aldrig räkna ut sånt exakt i detalj. Och då tycker jag att de har varit bra modeller. Men du tycker kanske att vi borde göra som England eller USA - efter ledarens personliga preferens just då, emot experternas råd?

    Så, just det här med social distansering har inte fungerat, säger du? Konstigt nog upplever jag motsatsen. Det fungerar väldigt bra. Bättre än i dem flesta andra länderna. Du förväntar dig 0 eller 100, svart eller vitt - det finns inget emellan. SÅ kommer det förstås aldrig att bli. Inte i något land och inte med någon strategi. Lockdown eller inte - alla som har haft lockdown har haft väldigt olika regler och nivåer. Tyskland t.ex. har haft en "mjuk" lockdown, och det har Danmark och Norge också haft. Men även i länder som har haft strängare lockdowns har inte 100 % av befolkningen stannat hemma eller hållit avstånd. 

    Hur skulle folk bli förvirrade när det är samma regler hela tiden - i motsats till andra länder som ändrar dem hela tiden? Visst, ett alternativ är att stänga ner allt, så fattar folk att livet har stannat. Problemet är att det verkligen stannar. Affärer och företag som går i konkurs, barn i problemfamiljer råkar illa ut, psykiskt sjuka får allvarliga kriser, folk som har cancer går inte till läkare (det händer just nu i många länder, det har man uppmärksammat). Folk avskräcks inte bara från att gå till affärer utan också från att gå till läkare. 

    Varför skulle svenska ungdomar vara bättre på det??? De har aldrig varit med om en sån situation heller. Jag såg idag tre afrikanska tonårs-flickor i mataffären. De tog handsprit efter att ha pantat och sedan gick de inte i affären lugnt och försiktigt
  • Anonym (E)
    Anonym (bastu) skrev 2020-08-01 17:39:08 följande:

    Det handlar inte bara om det. Listan är lång på alla uttalanden som FHM, och de styrande där som Tegnell, Carlson och Giesecke gjort som varit helt fel, eller handlat om att förringa virusets farlighet, eller strategier som gått i linje med att uppnå flockimmunitet. Plus att de använt sig av datamodeller och liknande för att matematiskt räkna ut när det är dags att ändra riktlinjer, som inte fungerat. Andra länder som lyckats med att ha få döda och nu nästan obefintlig smitta har vad jag vet varit mycket väl förberedda och informerat befolkningen med tydlig information och/eller gjort en hård lockdown för att kväva viruset tidigt.

    Bara som ett exempel på vad som jag upplevt inte fungerat är att hålla samhället halvt öppet genom att ha diverse uteställen öppna och samtidigt ge råd (som borde kallas regler) om att hålla avstånd osv. Folk blir förvirrade över vad som gäller och hur allvarligt det är, eller glömmer bort reglerna när de ser att saker och ting är öppna. Nåt annat som varit märkligt är hur de utgått från att svenskar är bra på att föllja myndigheters råd så därför behövs inte så hårda riktlinjer. Det säger sig ju självt att ungar, tonåringar, folk som inte växt upp i Sverige osv kanske inte är så bra på det. 


    Alltså, det här med flockimmunitet har ju aldrig varit deras strategi... puh!
  • FuckGoggleAskMe
    Padirac skrev 2020-08-01 13:36:25 följande:
    Alpresenärernas smitta hanterades och efter ett antal veckor försvann dessa linjer av viruset från samhället.

    Men parallellt med och före detta spreds smitta som kom från Frankrike, USA, UK. Fär att en lockdown skulle lyckats i Sverige skulle samhället ha stängts ned i februari.
    Alpresenärerna ja, vet inte riktigt hur det följdes upp, men fortfarande i slutet av mars landade plan från lockdown Italien i Sverige, och passagerarna kontrollerades inte alls. Vet inte om det pågick senare också och fortfarande pågår, men en bekant åkte från Italien till Sverige i slutet av mars. Han satte sig självmant i karantän i 14 dagar, och som tur var, var han inte smittad, men han hade uppehållit sig i ett område med mycket smitta ...
Svar på tråden Har 5000 döda i corona fått er att sluta stödja regeringen?