• KarlssonA

    Har 5000 döda i corona fått er att sluta stödja regeringen?

    S+Mp+C+L pratar hela tiden om deras överlägsna värderingar. Det är bara de som har hjärtat på rätt sida, medan alla andra partier är onda. Trots det ignorerar dem coronaviruset. Genom att inte försöka begränsa virusets spridning har 5000 människor dött i Sverige och fler kommer det att bli. Bevisar inte det här att det tvärtom är dessa partier som helt saknar moral och goda värderingar?

    Ni som stödde regeringen och stödpartierna till den för att ni ville att goda värderingar ska prägla samhället - har ni ändrat nu? Om inte - varför?

  • Svar på tråden Har 5000 döda i corona fått er att sluta stödja regeringen?
  • AndreaBD
    Anonym (N) skrev 2020-08-04 00:16:25 följande:
    Ok, så när äldreboende teorin inte håller längre så kommer nästa påhittade teori om att det var många fler som reste till Sverige än i andra länder. Men det stämmer inte eftersom Norge hade fler konstaterade fall i början av pandemin. Lär man sig inte källkritik och att tänka kritiskt i skolan?

    Om vi vänder på frågan. Håller du med om att Bolsonaro är orsaken till att fler än 100 000 har dött i Brasilien eller var det också bara för att fler reste dit?
    För det första så är det ingen teori. Du fick en länk till socialstyrelsens undersökning som säger att 50 % av dem som dog faktiskt bodde i äldreboende. 

    Och för det andra så är det två olika saker. Det ena handlade om spridning, det andra handlade om hur det kom in i landet. Även om många kom tillbaka samtidigt med virus ifrån utlandet, så hade det inte gjort så mycket skada om det inte hade spridits till äldreboende. Förresten så har Norge mindre äldreboende-enheter, medan de svenska är stora. I mindre enheter kan förstås inte så många smittas. 

    Brasilien är en helt annan situation. Och jag brukar inte bedöma saker så ytligt, så jag kan inte bedöma det. 
  • AndreaBD
    Anonym (ABC) skrev 2020-08-04 01:08:29 följande:
    www.svd.se/en-tredjedel-kan-redan-vara-immuna-mot-viruset

    Talar du om det här? Jag kommer inte åt artikeln, kan bara läsa artikeln i Nature.

    Vem är det alltså som ifrågasätter asymptomatisk smitta, och med vilken motivering? FDFMGA i den andra tråden? Professor Åke Lundkvist? Reportern Veronica Netz? Författarna bakom artikeln i Nature gör det i varje fall inte. De diskuterar inte ens smittspridning. Den mening i texten som kommer närmast den frågan är följande, och den ifrågasätter verkligen inte asymptomatisk smittspridning, snarare tvärtom:

    Although antibodies against HCoV can wane within months after infection, HCoV re-infection is accompanied by low-level and short-lived virus shedding with only mild symptoms of short duration pointing towards humoral-independent residual immunity10.
    Jag kan inte heller läsa den. Men bara det som man kan läsa är ju intressant. Jag vet att de inte diskuterar smittspridning, ingen diskuterar smittspridning. Men man undrar väl nästan automatiskt då om alla asymptomatiska fall inte i själva verket kan vara immuna personer?

    Det går ju inte att skilja mellan dessa. En asymptomatisk person är ju en person som har visat sig ha antikroppar, men inte verkar ha haft sjukdomssymptom. Det skulle förstås kunna vara annorlunda om den personen helt uppenbarligen har smittat andra. Men vet vi att de har gjort det, eller kan det visa sig att de visserligen är bland några smittade, men kanske inte alls har fått eller gett det vidare? Eller kan de t.o.m. ha en slags immunitet där de ändå kan ge viruset vidare? Fast det är ganska omöjligt egentligen.

    Jag har inte tittat i originalartikeln än, får väl göra det.....
  • AndreaBD
    Anonym (N) skrev 2020-08-04 03:04:45 följande:
    Det där är inte heller sant.

    Löfven drev igen en speciell lag för att ge regeringen makt att stänga skolor, restauranger och andra verksamheter i början av mars.

    Om Löfven inte har den makten - Vem har den? För den ligger inte hos Folkhälsomyndigheten.
    https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2020/04/forslag-om-tillfallig-lagandring-for-att-effektivt-kunna-bekampa-coronaviruset/
  • AndreaBD
    Anonym (ABC) skrev 2020-08-04 01:08:29 följande:
    www.svd.se/en-tredjedel-kan-redan-vara-immuna-mot-viruset

    Talar du om det här? Jag kommer inte åt artikeln, kan bara läsa artikeln i Nature.

    Vem är det alltså som ifrågasätter asymptomatisk smitta, och med vilken motivering? FDFMGA i den andra tråden? Professor Åke Lundkvist? Reportern Veronica Netz? Författarna bakom artikeln i Nature gör det i varje fall inte. De diskuterar inte ens smittspridning. Den mening i texten som kommer närmast den frågan är följande, och den ifrågasätter verkligen inte asymptomatisk smittspridning, snarare tvärtom:

    Although antibodies against HCoV can wane within months after infection, HCoV re-infection is accompanied by low-level and short-lived virus shedding with only mild symptoms of short duration pointing towards humoral-independent residual immunity10.
    Alltså, nu har jag läst "abstract" ifrån studien - det bör ju räcka, och där sammanfattas det ju så att många människor verkar ha en slags korsimmunitet för att de har haft andra coronavirus - precis som i artikeln. Förresten så har jag hört en sån åsikt, som teori, av någon expert redan i början av pandemin. 
  • FDFMGA
    Anonym (ABC) skrev 2020-08-04 01:08:29 följande:
    www.svd.se/en-tredjedel-kan-redan-vara-immuna-mot-viruset

    Talar du om det här? Jag kommer inte åt artikeln, kan bara läsa artikeln i Nature.

    Vem är det alltså som ifrågasätter asymptomatisk smitta, och med vilken motivering? FDFMGA i den andra tråden? 
    Såvitt mig bekant har jag inte framfört någon åsikt om hur smittsamma personer med lindriga eller inga symptom alls är.

    Men det kan ju bli aktuellt med mer forskning kring detta i och med att AstraZenecas vaccin lindrar sjukdomen men i pralktiken förmodligen innebär att de som vaccineras kan bli asymptomatiska smittbärare om de smittas.
  • FDFMGA
    FDFMGA skrev 2020-08-04 11:49:29 följande:
    Såvitt mig bekant har jag inte framfört någon åsikt om hur smittsamma personer med lindriga eller inga symptom alls är.

    Men det kan ju bli aktuellt med mer forskning kring detta i och med att AstraZenecas vaccin lindrar sjukdomen men i pralktiken förmodligen innebär att de som vaccineras kan bli asymptomatiska smittbärare om de smittas.
    Detta kan ju för övrigt bli viktigt att tydliggöra för de som vaccineras, alltså att en AstraZeneca-vaccination inte innebär att man blir immun.

    Annars är ju risken uppenbar att de vaccinerade ser sig själva som immuna och att de inte kan smitta andra, ungefär som många med munskydd uppträder, att de tror att de distansregler vi övriga följer inte gäller dem.
  • Anonym (ABC)
    AndreaBD skrev 2020-08-04 10:43:27 följande:

    Jag kan inte heller läsa den. Men bara det som man kan läsa är ju intressant. Jag vet att de inte diskuterar smittspridning, ingen diskuterar smittspridning. Men man undrar väl nästan automatiskt då om alla asymptomatiska fall inte i själva verket kan vara immuna personer?

    Det går ju inte att skilja mellan dessa. En asymptomatisk person är ju en person som har visat sig ha antikroppar, men inte verkar ha haft sjukdomssymptom. Det skulle förstås kunna vara annorlunda om den personen helt uppenbarligen har smittat andra. Men vet vi att de har gjort det, eller kan det visa sig att de visserligen är bland några smittade, men kanske inte alls har fått eller gett det vidare? Eller kan de t.o.m. ha en slags immunitet där de ändå kan ge viruset vidare? Fast det är ganska omöjligt egentligen.

    Jag har inte tittat i originalartikeln än, får väl göra det.....


    Det är inte så bra att skriva ?asymptomatisk smittspridning ifrågasatt? om det inte stämmer. Desinformation ska man inte sprida, det har sagts många gånger i alla corona-trådarna.

    Om du däremot har läst någon studie som visar att inga virus sprids från en bevisligen smittad person utan symptom, så får du jättegärna länka till den.

    En asymptomatisk person är en som bevisligen har coronavirus i kroppen, men som inte är sjuk. Viruset kan påvisas med PCR. Där man har testat väldigt brett (den italienska byn, Island, något fartyg) har man hittat personer som bär på viruset men som inte har/får symptom. Nu vet jag inte vad den medicinska definitionen på ?immun? är. Räcker det med att man inte blir sjuk, eller krävs det att viruset inte ens får komma åt att föröka sig? Om vi godkänner den första definitionen, så ja, de personer som förblir asymptomatiska är då immuna. Men om viruset kommer åt att föröka sig i luftvägarna hos dem, så självklart kan det sprida sig då också, oberoende av om personen är sjuk eller inte. Men om viruset inte ens får komma åt att föröka sig för att man ska anses vara immun, bildas det ens antikroppar då? Ett positivt PCR-test lär man inte få i sådana fall åtminstone.

    Man är också en asymptomatisk smittad person dagen innan man insjuknar med symptom. I Finland (och många andra länder) har det sagts gång på gång att man smittar innan man får symptom. Därför sätts också de som har utsatts för smittan i karantän. I svensk press har jag läst många artiklar om ?vi vet inte hur smittan har kommit in på äldreboendet?. I Finland skulle man utgå ifrån att det var en asymptomatisk smittad person som tog in smittan. Men i Sverige anser man att sådant inte förekommer. Då återstår alltså bara förklaringen att folk går på jobb med symptom, eller att viruset har kommit in med något föremål.
  • Padirac
    Anonym (ABC) skrev 2020-08-04 12:54:18 följande:
    Det är inte så bra att skriva asymptomatisk smittspridning ifrågasatt om det inte stämmer. Desinformation ska man inte sprida, det har sagts många gånger i alla corona-trådarna.

    Om du däremot har läst någon studie som visar att inga virus sprids från en bevisligen smittad person utan symptom, så får du jättegärna länka till den.

    En asymptomatisk person är en som bevisligen har coronavirus i kroppen, men som inte är sjuk. Viruset kan påvisas med PCR. Där man har testat väldigt brett (den italienska byn, Island, något fartyg) har man hittat personer som bär på viruset men som inte har/får symptom. Nu vet jag inte vad den medicinska definitionen på immun är. Räcker det med att man inte blir sjuk, eller krävs det att viruset inte ens får komma åt att föröka sig? Om vi godkänner den första definitionen, så ja, de personer som förblir asymptomatiska är då immuna. Men om viruset kommer åt att föröka sig i luftvägarna hos dem, så självklart kan det sprida sig då också, oberoende av om personen är sjuk eller inte. Men om viruset inte ens får komma åt att föröka sig för att man ska anses vara immun, bildas det ens antikroppar då? Ett positivt PCR-test lär man inte få i sådana fall åtminstone.

    Man är också en asymptomatisk smittad person dagen innan man insjuknar med symptom. I Finland (och många andra länder) har det sagts gång på gång att man smittar innan man får symptom. Därför sätts också de som har utsatts för smittan i karantän. I svensk press har jag läst många artiklar om vi vet inte hur smittan har kommit in på äldreboendet. I Finland skulle man utgå ifrån att det var en asymptomatisk smittad person som tog in smittan. Men i Sverige anser man att sådant inte förekommer. Då återstår alltså bara förklaringen att folk går på jobb med symptom, eller att viruset har kommit in med något föremål.
    Den 9e juni - WHO om asymptomatisk smitta

    https://www.expressen.se/nyheter/who-ar-ovanligt-att-symptomfria-smittar/

    "Coronaviruset smittar främst inte asymtomatiskt, uppger WHO.

    – Det är väldigt ovanligt, säger WHO-chefen Maria van Kerkhove som leder myndighetens arbete kring virusutbrottet."

    "Hälsomyndigheter och experter har tidigare larmat om att viruset kan sprida sig asymtomatisk – det påståendet slår inte Maria Van Kerkhove helt undan. Hon säger att det ”kan ske”, men att det inte är det huvudsakliga sättet viruset sprider sig.


    – Vi har ett antal rapporter från länder som smittspårar väldigt noggrant, säger hon."

    "Men fram tills att man har svaret uppmanar hon myndigheter att rikta arbetet mot dem som har symtom – och personerna de har varit i kontakt med.


    – Vad vi verkligen borde fokusera på är de med symtom, säger Maria Van Kerkhove."

  • AndreaBD
    Anonym (ABC) skrev 2020-08-04 12:54:18 följande:
    Det är inte så bra att skriva ?asymptomatisk smittspridning ifrågasatt? om det inte stämmer. Desinformation ska man inte sprida, det har sagts många gånger i alla corona-trådarna.

    Om du däremot har läst någon studie som visar att inga virus sprids från en bevisligen smittad person utan symptom, så får du jättegärna länka till den.

    En asymptomatisk person är en som bevisligen har coronavirus i kroppen, men som inte är sjuk. Viruset kan påvisas med PCR. Där man har testat väldigt brett (den italienska byn, Island, något fartyg) har man hittat personer som bär på viruset men som inte har/får symptom. Nu vet jag inte vad den medicinska definitionen på ?immun? är. Räcker det med att man inte blir sjuk, eller krävs det att viruset inte ens får komma åt att föröka sig? Om vi godkänner den första definitionen, så ja, de personer som förblir asymptomatiska är då immuna. Men om viruset kommer åt att föröka sig i luftvägarna hos dem, så självklart kan det sprida sig då också, oberoende av om personen är sjuk eller inte. Men om viruset inte ens får komma åt att föröka sig för att man ska anses vara immun, bildas det ens antikroppar då? Ett positivt PCR-test lär man inte få i sådana fall åtminstone.

    Man är också en asymptomatisk smittad person dagen innan man insjuknar med symptom. I Finland (och många andra länder) har det sagts gång på gång att man smittar innan man får symptom. Därför sätts också de som har utsatts för smittan i karantän. I svensk press har jag läst många artiklar om ?vi vet inte hur smittan har kommit in på äldreboendet?. I Finland skulle man utgå ifrån att det var en asymptomatisk smittad person som tog in smittan. Men i Sverige anser man att sådant inte förekommer. Då återstår alltså bara förklaringen att folk går på jobb med symptom, eller att viruset har kommit in med något föremål.
    Det var nog min sammanvävda tolkning av dels dessa nya upptäckter och dels bedömningen, bl.a. också av WHO, och ju även av FHM, att asymptomatisk smitta knappt verkar förekomma.
Svar på tråden Har 5000 döda i corona fått er att sluta stödja regeringen?