• Sötsug

    Hur har ni pusslat så barnet ska kunna vara hemma?

    Jag har ett 8-17 jobb inom kommunen. Sambon 7-16 inom privat företag.

    Hur pusslar man bäst så barnet kan vara hemma så länge som möjligt?

    Hur har ni löst det?

  • Svar på tråden Hur har ni pusslat så barnet ska kunna vara hemma?
  • Fröken W

    Hej!

    Nu jobbar jag som lärare så vi är inte i samma sits. Men hypotetiskt så skulle jag tänka så här:

    Förälder 1: ledig ex. vecka 27-30

    Förälder 2: ledig ex. vecka 28-31

    Jag skulle alltså göra så att vi hade 3 gemensamma veckor lediga och sedan en var med barnen. Då får barnen ändå 5 lediga veckor i sträck. Ev. hade jag även sett över möjlighet att mor-/farföräldrar, eller annan nära person, kunnat ta en vecka eller några dagar av en vecka.

    Det betyder ju att man även har 1 semestervecka var kvar. Den hade jag låtit förälder 1 använda till höstlovet (höstterminen känns annars väldigt lång eftersom det inte är några röda dagar förens jul). Sedan hade jag använt 2-3 dagar av förälder 2:s vecka till sport- eller jullov och resterande 2-3 dagar till att kunna ta ut vid klämdagar.

    Ev. hade jag funderat över om man skulle dela på höstlovet så förälder 1 tar 3 dagar och förälder 2 tar 2 dagar, beroende på vad som passar bäst. Och sedan delat på liknande sätt vid sport-/jullov och klämdagar.

    Med en sådan här uppdelning får man hyfsat lång ledighet tillsammans under sommaren, vilket jag tror är viktigt för familjen och relationen. Barnen får ordentlig tid för återhämtning under sommaren men också pauser under terminerna.

  • Fliselisan

    Vår son börjar fsk vid 2,5 års ålder. Då har maken totalt varit hemma 6 månader och jag resten. Han tog ut 7 dagar/ vecka och jag har tagit 4 dagar per månad.

    Detta då han tjänar betydligt mer än mig och vi lever ganska bra på bara hans lön. Nu har vi ändå ca 50 dagar fullbetalda kvar och alla lägsta dagar. Bra att ha till semestrar och lov!

  • legomum

    Vi drog ner på våra utgifter. Gjorde en budget med hur mycket måste vi få in varje månad så det täcker våra utgifter.
    Sedan höll vi på dagarna så länge det gick.
    Vi levde på makens lön medans jag var hemma med tvillingarna. Det fungerade för oss och jag har varit hemma nu i snart 7 år.
    Vi valde att inte skydda min sgi, det kändes inte viktigt för oss i vår strategi.

    Vet att många studerar på distans för att behålla sgi.

    Har du sett hemmaföräldrars nätverk? det är en bra grupp på fb och det är en ständigt återkommande fråga där med hur man ska lösa ekonomin när dagarna är slut och ändå vara hemma.

  • Fröken W
    Fröken W skrev 2020-06-28 17:09:29 följande:

    Hej!

    Nu jobbar jag som lärare så vi är inte i samma sits. Men hypotetiskt så skulle jag tänka så här:

    Förälder 1: ledig ex. vecka 27-30

    Förälder 2: ledig ex. vecka 28-31

    Jag skulle alltså göra så att vi hade 3 gemensamma veckor lediga och sedan en var med barnen. Då får barnen ändå 5 lediga veckor i sträck. Ev. hade jag även sett över möjlighet att mor-/farföräldrar, eller annan nära person, kunnat ta en vecka eller några dagar av en vecka.

    Det betyder ju att man även har 1 semestervecka var kvar. Den hade jag låtit förälder 1 använda till höstlovet (höstterminen känns annars väldigt lång eftersom det inte är några röda dagar förens jul). Sedan hade jag använt 2-3 dagar av förälder 2:s vecka till sport- eller jullov och resterande 2-3 dagar till att kunna ta ut vid klämdagar.

    Ev. hade jag funderat över om man skulle dela på höstlovet så förälder 1 tar 3 dagar och förälder 2 tar 2 dagar, beroende på vad som passar bäst. Och sedan delat på liknande sätt vid sport-/jullov och klämdagar.

    Med en sådan här uppdelning får man hyfsat lång ledighet tillsammans under sommaren, vilket jag tror är viktigt för familjen och relationen. Barnen får ordentlig tid för återhämtning under sommaren men också pauser under terminerna.


    Men åh, haha. Sommarvärmen måste gjort att jag automatiskt kopplade ts inlägg till att pussla med semestern. Eller det är det jag skyller på åtminstone :P

    Gällande föräldraledighet så spara så mycket pengar ni kan innan och under graviditeten. Det gjorde vi och då kommer jag varit hemma 10 resp. 11 månader och pappan 11 månader/barn. Vi gjorde så att jag bara tog ut 3 dagar med föräldrapenning medan pappan tog 5 fr.om. barnens 1-årsdag eftersom det behövs för att skydda sgi. Ännu bättre är det såklart om man kan klara sig på färre föräldrapenningsdagar under barnets första år. Vågar man chansa lite så kan man ju ta ut färre dagar fr.o.m. 1-årsdagen, beroende på om man planerar fler barn inom kort. Men sen kan man såklart aldrig veta vad som händer och det kan ju vara surt att stå där med sänkt sgi om man blir sjukskriven eller liknande. Lite sidospår men ändå.

    Kort och gott, ta ut så få föräldrapenningsdagar som möjligt första året så ni kan använda dem under barnets andra och tredje levnadsår istället.
Svar på tråden Hur har ni pusslat så barnet ska kunna vara hemma?