• PelloBello

    Tempkurvor

    Tänkte starta en ny tråd då de andra är så gamla och oaktiva.

    Tänker att vi som tempar här kan lägga upp våra kurvor, både mens och graviditetskurvor. Och diskutera kring det :)

    För dom som är nyfikna på tempmetoden så kan man även läsa här.

    Ger en kort beskrivning:

    Köp en termometer med två decimaler för mest korrekt temp.

    Ladda ner en app att lägga in tempen i för att se din kurva. Exempelvis natural cycles, fertility friend, premom.

    Ta tempen under tungan på samma sida, varje morgon innan du kliver upp, pratar eller gör något annat.

    För mest korrekt temp bör du ta den samma tid varje morgon, efter minst 4 timmars sammanhängande sömn och 6 timmar nattsömn.

    Annat som kan påverka är temperaturen i rummet om den skiftar mycket dag till dag.

    Innan ägglossningen har man en lägre temp, som ofta blir än lägre just vid ägglossningen. När ägglossningen skett stiger tempen en aning och håller sig högre fram till mens, alternativt tills barnet är fött.

    Ägglossningstest visar att man ska ha ägglossning (om den sker).

    Temp visar att ägglossningen skett.

  • Svar på tråden Tempkurvor
  • Cashili33
    Lillaälta skrev 2020-09-10 07:20:17 följande:
    Ja. Men om du ska testa om den fungerar som du ska så testar du på em/kvällen ;)
    Hehe okej då förstår jag hur du menar Flört Jag får testa , eller köpa en mer exakt termometer kanske 
  • Cashili33


    Två otroligt olika kurvor... vänstra förra cykeln där tempen steg till sin högsta punkt dagen före mensen kom, väldigt mysko :) 

    Till höger månades kurva där jag knappt vet om jag hade ÄL, men enligt appen har jag haft det (även pos äl clear blue den 4e samt mkt fertils sekret)
  • Lillaälta
    Cattisl skrev 2020-09-11 05:29:36 följande:

    Två otroligt olika kurvor... vänstra förra cykeln där tempen steg till sin högsta punkt dagen före mensen kom, väldigt mysko :) 

    Till höger månades kurva där jag knappt vet om jag hade ÄL, men enligt appen har jag haft det (även pos äl clear blue den 4e samt mkt fertils sekret)


    Kroppen är verkligen konstig! :( men är dina temperaturer likadana varje månad?
  • Cashili33
    Lillaälta skrev 2020-09-11 06:45:44 följande:
    Kroppen är verkligen konstig! :( men är dina temperaturer likadana varje månad?
    Uppenbarligen inte haha, denna månad har den varit extremt jämn som du ser, tidigare hoppat upp och ner 
  • Cashili33
    Lillaälta skrev 2020-09-11 06:46:33 följande:


    Vad tror ni? Är det en sk implantationsdipp?
    Kan va, eller inte. En hel del kvinnor får denna dipp även om mensen kommer sen, men jag håller tummarna för dig!!!
  • Hews
    Cattisl skrev 2020-09-11 05:21:06 följande:

    Vilken cykeldag var onsdag =) enklare att läsa av diagramet om man ser exakt var du förväntas haft äl 


    Ah. Så klart! Onsdag är dag 16 I cykeldagel. Har väldigt oregelbunden mens, oftast längre då jag har svårt att ägglossa.
  • Pandyy

    Behöver er hjälp igen. Har två mätningar att välja på idag, och de skiljer sig väääldigt mycket.

    Nr.1: 35,95 grader kl 04:40, sovit många sammanhängande timmar men det är mycket tidigare mot när jag brukar tempa.

    Nr.2: 36,43 grader kl 07:40, sovit sammanhängande 2 timmar men detta är tiden jag oftast tempar.

    Vilken hade ni valt att lägga in?

  • Steeph
    Hews skrev 2020-09-10 16:58:43 följande:

    Förlåt, fick utslag på äl-test i söndags, inte i måndags. En fast smiley. 


    Tänker att det kan ta 1-2 dagar för tempen att gå upp ordentligt men inte så mycket mer än så. Så om du ägglossade i onsdags bör en tempökning ses senast idag. Min temp går alltid upp dagen efter men kan skilja sig lite på hur pass stor höjningen blir. Dag 2 är dock alltid höjningen så pass att det går att urskilja att ÄL varit.
  • Lillaälta
    Cattisl skrev 2020-09-11 06:47:37 följande:

    Kan va, eller inte. En hel del kvinnor får denna dipp även om mensen kommer sen, men jag håller tummarna för dig!!!


    Så förvirrande allt detta ^^ tack! Vi har haft så jäkla mkt sex nu, helt galet! Vi båda är lika trötta, haha!

    Samma sak för mig med temperatur, varierar verkligen från cykel till cykel hur tempen går och även hur högt eller lågt.
Svar på tråden Tempkurvor