• PelloBello

Tempkurvor

Tänkte starta en ny tråd då de andra är så gamla och oaktiva.

Tänker att vi som tempar här kan lägga upp våra kurvor, både mens och graviditetskurvor. Och diskutera kring det :)

För dom som är nyfikna på tempmetoden så kan man även läsa här.

Ger en kort beskrivning:

Köp en termometer med två decimaler för mest korrekt temp.

Ladda ner en app att lägga in tempen i för att se din kurva. Exempelvis natural cycles, fertility friend, premom.

Ta tempen under tungan på samma sida, varje morgon innan du kliver upp, pratar eller gör något annat.

För mest korrekt temp bör du ta den samma tid varje morgon, efter minst 4 timmars sammanhängande sömn och 6 timmar nattsömn.

Annat som kan påverka är temperaturen i rummet om den skiftar mycket dag till dag.

Innan ägglossningen har man en lägre temp, som ofta blir än lägre just vid ägglossningen. När ägglossningen skett stiger tempen en aning och håller sig högre fram till mens, alternativt tills barnet är fött.

Ägglossningstest visar att man ska ha ägglossning (om den sker).

Temp visar att ägglossningen skett.

• Svar på tråden Tempkurvor
  • Cashili33
    Teres85 skrev 2020-09-11 21:51:58 följande:
    Ja eftersom jag hade positivt LH-test och även ägglossningssmärta senare den dagen så tror jag också det men eftersom jag inte fick tempstegring direkt så fattade inte NC det, tycker att den alltid sätter ut äl minst en dag för sent. Men kan det vara att ägglossningen inte stimulerar tillräckligt mycket progesteron så att tempstegringen är seg och lutealfasen kort? Hade digital lh-test denna månad så är säker på det iallafall.

Provar dubbel dos rosenrot för att se om det blir skillnad. Har redan slutat med kaffe, gått upp i vikt, dragit ner på intensiv träning sedan i våras så börjar kännas hopplöst.
    Vad jobbigt för dig. Ja din lutealfas är väldigt kort oavsett om äl var 19e eller 21, så även om du skulle bli gravid kanske ägget inte hinner fästa.
    Hoppas du kan få hjälp !
  • Pandyy
    Mikkans skrev 2020-09-11 22:42:12 följande:

Hur mycket varierar era tempkurvor månad till mpnad?

Det jag kan konstatera är att mina kurvor ser väldigt olika ut och har varit otroligt olika långa (variation på +-14 dagar!) men jag kan bara skylla det på att jag haft hormonella preventivmedel i 12 år innan jag började med tempmetoden och kroppen är lite vilsen då. Är inne på cykel nr 4 idag och denna follikelfas har jag haft mycket lägre temperatur under en längre tid än jag haft innan.
  • Mikkans
    Pandyy skrev 2020-09-12 08:03:59 följande:

Det jag kan konstatera är att mina kurvor ser väldigt olika ut och har varit otroligt olika långa (variation på +-14 dagar!) men jag kan bara skylla det på att jag haft hormonella preventivmedel i 12 år innan jag började med tempmetoden och kroppen är lite vilsen då. Är inne på cykel nr 4 idag och denna follikelfas har jag haft mycket lägre temperatur under en längre tid än jag haft innan.

Okej! Tack för svar:)
  • Teres85
    Cattisl skrev 2020-09-12 05:05:33 följande:

Vad jobbigt för dig. Ja din lutealfas är väldigt kort oavsett om äl var 19e eller 21, så även om du skulle bli gravid kanske ägget inte hinner fästa.

Hoppas du kan få hjälp !

Tack, ja det blir intressant att höra vad man kan göra åt det
  • Teres85
    Pandyy skrev 2020-09-12 08:03:59 följande:

Första gången jag slutade med p-piller tog det sig direkt och denna gången tog det 6 mån innan jag fick mens sen ytterligare 6 mån med jättelånga cykler >40 dagar och nu 3 mån med normallång cykel men då sen ÄL. Så det kan nog vara dina p-piller.
  • Lillaälta

Aldrig haft en sån här dipp. Antingen så kommer mensen, eller så är det en implantationsdipp, vad säger ni?

Aldrig kommit under coverline efter ägglossningen,
  • Cashili33
    Lillaälta skrev 2020-09-13 09:38:11 följande:

Aldrig haft en sån här dipp. Antingen så kommer mensen, eller så är det en implantationsdipp, vad säger ni?

Aldrig kommit under coverline efter ägglossningen,

Jättesvårt att veta

En del får denna dipp och blir ändå inte gravid , hade så förra månaden ( om jag inte fick mf då)

Håller tummarna dock !!
  • Lillaälta
    Cattisl skrev 2020-09-13 10:59:04 följande:

Jättesvårt att veta

En del får denna dipp och blir ändå inte gravid , hade så förra månaden ( om jag inte fick mf då)

Håller tummarna dock !!

Tack för svar! Får se helt enkelt. Brukar få sån här dipp när mensen kommer samma dag. Men är för tidigt med dag 7. Så får avvakta och se. Så jobbigt! :( sambon fyller år imorgon, så skulle egentligen vara helt otroligt att ge bra besked, med ÄL +8 är nog för tidigt för att testa, eller vad tror du?

Jobbigt med eventuellt missfall :( <3 det tar sig tillslut för oss båda!
  • Cashili33
    Lillaälta skrev 2020-09-13 11:57:04 följande:

Tack för svar! Får se helt enkelt. Brukar få sån här dipp när mensen kommer samma dag. Men är för tidigt med dag 7. Så får avvakta och se. Så jobbigt! :( sambon fyller år imorgon, så skulle egentligen vara helt otroligt att ge bra besked, med ÄL +8 är nog för tidigt för att testa, eller vad tror du?

Jobbigt med eventuellt missfall :( <3 det tar sig tillslut för oss båda!

Ja ÄL +8 borde va för tidigt

Jag väntar oxå på bim
Svar på tråden Tempkurvor