• PelloBello

Tempkurvor

Tänkte starta en ny tråd då de andra är så gamla och oaktiva.

Tänker att vi som tempar här kan lägga upp våra kurvor, både mens och graviditetskurvor. Och diskutera kring det :)

För dom som är nyfikna på tempmetoden så kan man även läsa här.

Ger en kort beskrivning:

Köp en termometer med två decimaler för mest korrekt temp.

Ladda ner en app att lägga in tempen i för att se din kurva. Exempelvis natural cycles, fertility friend, premom.

Ta tempen under tungan på samma sida, varje morgon innan du kliver upp, pratar eller gör något annat.

För mest korrekt temp bör du ta den samma tid varje morgon, efter minst 4 timmars sammanhängande sömn och 6 timmar nattsömn.

Annat som kan påverka är temperaturen i rummet om den skiftar mycket dag till dag.

Innan ägglossningen har man en lägre temp, som ofta blir än lägre just vid ägglossningen. När ägglossningen skett stiger tempen en aning och håller sig högre fram till mens, alternativt tills barnet är fött.

Ägglossningstest visar att man ska ha ägglossning (om den sker).

Temp visar att ägglossningen skett.

• Svar på tråden Tempkurvor
  • Lillaälta
    Pandyy skrev 2020-09-11 07:57:42 följande:

Behöver er hjälp igen. Har två mätningar att välja på idag, och de skiljer sig väääldigt mycket.

Nr.1: 35,95 grader kl 04:40, sovit många sammanhängande timmar men det är mycket tidigare mot när jag brukar tempa.

Nr.2: 36,43 grader kl 07:40, sovit sammanhängande 2 timmar men detta är tiden jag oftast tempar.

Vilken hade ni valt att lägga in?

Skulle tagit den senare alt markerat som annorlunda tempning. Är den inom ditt normala fönster?
  • Pandyy
    Lillaälta skrev 2020-09-11 12:27:38 följande:

Skulle tagit den senare alt markerat som annorlunda tempning. Är den inom ditt normala fönster?

Jag är precis i dagarna för ägglossning så båda temperaturerna kan vara aktuella. Menar du antingen välja den senare tempen eller välja den tidigare tempen men markera som ogiltig? Förstår jag dig rätt? :)
  • Pandyy
    Pandyy skrev 2020-09-11 14:21:48 följande:

Jag är precis i dagarna för ägglossning så båda temperaturerna kan vara aktuella. Menar du antingen välja den senare tempen eller välja den tidigare tempen men markera som ogiltig? Förstår jag dig rätt? :)

Glömde också skriva att jag tempar som tidigast vid 06:30 på morgnarna jag och som senast 08:00.
  • Lillaälta
    Pandyy skrev 2020-09-11 14:21:48 följande:

Ta den senare nr 2 och (då den är rätt i tiden) och markerat som ogiltig om du är helt annorlunda emot hur du brukar ha.
  • Cashili33

Lilla älta

Hur högt eller lågt brukar va rätt lika för mig förutom denna cykel då tempen är jämnare

Vet inte varför

Idag tog tempen ett skutt upp och idag har jag molande värk ( ej mensvärk ).

Vi får se va det blir .. säkert bara en ny variant av cykel

• Teres85

Idag kom mensen, nu tredje cykeln med ägglossning efter dag 20 och kort lutealfas, ska ringa fertilitetskliniken på mån och beställa tid och höra om jag få prova Letrozol eller nåt annat, 15 mån nu utan någon vettig ägglossning efter p-piller.
  • Cashili33

Ser nästan ut som om du hade ÄL den 19 e

Teres85 skrev 2020-09-11 18:34:19 följande:

Idag kom mensen, nu tredje cykeln med ägglossning efter dag 20 och kort lutealfas, ska ringa fertilitetskliniken på mån och beställa tid och höra om jag få prova Letrozol eller nåt annat, 15 mån nu utan någon vettig ägglossning efter p-piller.

• Mikkans
    Cattisl skrev 2020-09-11 19:09:43 följande:

Håller med. Varför har den satt ut ägglossning den 22?:)
  • Cashili33
    Mikkans skrev 2020-09-11 19:14:49 följande:
    Håller med. Varför har den satt ut ägglossning den 22?:)
    kanske iof för att tempen efter äl är lägre än den va före äl...om man inte räknar med droppet före äl. svårt att veta...
  • Teres85
    Cattisl skrev 2020-09-11 19:09:43 följande:

Ja eftersom jag hade positivt LH-test och även ägglossningssmärta senare den dagen så tror jag också det men eftersom jag inte fick tempstegring direkt så fattade inte NC det, tycker att den alltid sätter ut äl minst en dag för sent. Men kan det vara att ägglossningen inte stimulerar tillräckligt mycket progesteron så att tempstegringen är seg och lutealfasen kort? Hade digital lh-test denna månad så är säker på det iallafall.

Provar dubbel dos rosenrot för att se om det blir skillnad. Har redan slutat med kaffe, gått upp i vikt, dragit ner på intensiv träning sedan i våras så börjar kännas hopplöst.
Svar på tråden Tempkurvor