• Anonym (Exfru)

    Förlåta sin misshandlare

    Min exfru misshandlade mig psykiskt men även fysiskt vid ett flertal tillfällen. Det var en oerhört jobbig separation med mycket kontrollerande beteende från hans sida. Det tog lång tid innan han slutade trots att han bodde med någon ny.

    Många år har gått och han bad om förlåtelse för några år sen vilket jag inte svarade på. Men nu har han gjort det igen och vi pratade. Han tog på sig fullt ansvar. Men hur kan man veta att det är på riktigt? Han har varit så manipulerande tidigare men vet inte varför han skulle vara det nu då vi annars har noll kontakt.

    Jag har på sista tiden känt att jag verkligen inte hatar honom längre, det gjorde jag intensivt innan. Men förlåta... jag sa att jag inte kan säga att jag förlåter honom men att jag inte längre känner hat. Vi pratade kort om hur våra liv är nu men det finns verkligen ing planer på fortsatt kontakt.

    Skulle jag möta honom ute skulle jag nog fortfarande få en klump k magen dock. Jag är lite arg på mig själv för att jag pratat med honom samtidigt som jag kände att jag behövde det.

    Vill bara skriva av mig och undrar om någon har liknande erfarenhet?

    Vårt äktenskap gjorde verkligen mig illa och jag är fortfarande inte hel än trots att det gått 5+ år... är det normalt?

  • Svar på tråden Förlåta sin misshandlare
  • Anonym (Fd misshandlad kvinna)
    Anonym (Svårt) skrev 2020-07-11 12:10:24 följande:
    Inte kanske exakt förlåta,men för sin egen skull gå vidare och inte fastna i hatet mot den personen .För när du känner hat och ilska,så lider du inte han.Jag själv känner lite så,men jag vill må bra.
    Jag känner inte hat och ilska, jag lider inte längre.
    Jag har fått upprättelse, men det betyder inte att han är förlåten.

    Idag mår både jag och mitt barn bra, men ingen av oss kommer någonsin att förlåta. JAg önskar att blixten träffar fanskapet i huvudet, skulle faktiskt fira om det hände.
  • Anonym (Svårt)
    Anonym (Fd misshandlad kvinna) skrev 2020-07-11 12:15:05 följande:

    Jag känner inte hat och ilska, jag lider inte längre.

    Jag har fått upprättelse, men det betyder inte att han är förlåten.

    Idag mår både jag och mitt barn bra, men ingen av oss kommer någonsin att förlåta. JAg önskar att blixten träffar fanskapet i huvudet, skulle faktiskt fira om det hände.


    Då är det bra att du känner så!Då har du gått vidare på ditt sätt.
  • Anonym (Exfru)
    Anonym (Fd misshandlad kvinna) skrev 2020-07-11 09:49:15 följande:

    Mer än tio år, men det spelar ingen roll. Jag kommer aldrig att förlåta det han gjorde. Främst den skada han åsamkade mitt barn som bevittnade eländet.


    Mitt barn blev tyvärr också vittne till ett en del. Den delen finns det verkligen ingen förlåtelse för. Mitt rubrik blev lite fel, jag har alltså inte förlåtit honom men hatet har försvunnit. Hatar fortfarande allt han gjorde men känner inget direkt har mot honom. För mig är det skönt.

    Jag tycker det är skönt att mina tankar inte längre upptas av känslan av hämnd, det var hemskt när jag kände så för jag kunde inte göra nått. Skulle något ont hända honom skulle jag dock inte bli ledsen alls.
  • Anonym (Fd misshandlad kvinna)
    Anonym (Exfru) skrev 2020-07-11 21:53:49 följande:
    Mitt barn blev tyvärr också vittne till ett en del. Den delen finns det verkligen ingen förlåtelse för. Mitt rubrik blev lite fel, jag har alltså inte förlåtit honom men hatet har försvunnit. Hatar fortfarande allt han gjorde men känner inget direkt har mot honom. För mig är det skönt.

    Jag tycker det är skönt att mina tankar inte längre upptas av känslan av hämnd, det var hemskt när jag kände så för jag kunde inte göra nått. Skulle något ont hända honom skulle jag dock inte bli ledsen alls.
    Anmälde du honom, fick han något straff?
  • Anonym (Exfru)
    Anonym (Fd misshandlad kvinna) skrev 2020-07-11 21:58:47 följande:

    Anmälde du honom, fick han något straff?


    Nej det gjorde jag inte. Men har pratat med polisen om det. Jag pratade med en kvinna som jobbade med misshandlade och förstod att det är väldigt svårt att få någon fälld utan klara bevis. På den tiden var jag också skiträdd för honom. Hade han gjort nått nu hade jag inte tvekat att anmäla men är inte rädd för honom längre.

    Anmälde du?
  • Anonym (Fd misshandlad kvinna)
    Anonym (Exfru) skrev 2020-07-11 23:24:21 följande:
    Nej det gjorde jag inte. Men har pratat med polisen om det. Jag pratade med en kvinna som jobbade med misshandlade och förstod att det är väldigt svårt att få någon fälld utan klara bevis. På den tiden var jag också skiträdd för honom. Hade han gjort nått nu hade jag inte tvekat att anmäla men är inte rädd för honom längre.

    Anmälde du?
    Ja, jag anmälde och han blev dömd för både grov kvinnofridskränkning och flera våldtäkter.
  • Anonym (Exfru)
    Anonym (Fd misshandlad kvinna) skrev 2020-07-11 23:25:58 följande:

    Ja, jag anmälde och han blev dömd för både grov kvinnofridskränkning och flera våldtäkter.


    Skönt att han blev fälld. Beklagar verkligen det du har varit med om!
  • Anonym (Nn)

    Jag kommer nog aldrig förlåta men för min egen skull måste jag bearbeta det jag varit med om för jag känner sånt hat och har ett stort behov av att få hämnas. Nu när besöksförbudet har gått ut går jag i dom tankarna att jag vill söka upp honom och göra upp en gång för alla. Jag vet att han garanterat skulle "vinna" då han är mycket större och starkare än mig, men det skulle vara värt det om jag bara fick göra honom illa lite. Dessa tankar är inte sunda och den enda jag gör illa är mig själv. Därför kommer jag börja gå i terapi för att kunna släppa och gå vidare. Men förlåta kommer jag aldrig göra.

  • Anonym (Exfru)
    Anonym (Nn) skrev 2020-07-12 05:22:52 följande:

    Jag kommer nog aldrig förlåta men för min egen skull måste jag bearbeta det jag varit med om för jag känner sånt hat och har ett stort behov av att få hämnas. Nu när besöksförbudet har gått ut går jag i dom tankarna att jag vill söka upp honom och göra upp en gång för alla. Jag vet att han garanterat skulle "vinna" då han är mycket större och starkare än mig, men det skulle vara värt det om jag bara fick göra honom illa lite. Dessa tankar är inte sunda och den enda jag gör illa är mig själv. Därför kommer jag börja gå i terapi för att kunna släppa och gå vidare. Men förlåta kommer jag aldrig göra.


    Hur lång tid har det gått sen det tog slut?
  • Anonym (A)

    Måste man förlåta? Det tycker onte jag. Jag har inte förlåtit mitt ex. Har strukit ett streck o gått vidare

Svar på tråden Förlåta sin misshandlare