• Anonym (Nadia)

    Jag är muslim- fråga mig vad du vill!

    Som rubriken lyder!

  • Svar på tråden Jag är muslim- fråga mig vad du vill!
  • oanonym
    Anonym (Nadia) skrev 2020-08-02 19:45:50 följande:
    Koranen nämner att när ett barn når puberteten skall hon skyla sig, alla barn är befriade från religiösa plikter. Så att säga att det är pga religion tycker jag är ett felaktigt påstående. Men frågar man någon från de länder där de förekommer kanske de tycker något annat. Men fakta kvarstår dock att Koranen befriar barn från de religiösa plikterna, där ingår hijab etc.

    Profeten Mohamed så följande;

    Pennan är lyft från tre: från barnet innan det nått puberteten, från den som sover tills denne vaknar och från den som förlorat förståndet till denne tillfrisknat

    Dessa är då inte förpliktigande att bära hijab eller skyla sig.
    jeanette02 skrev 2020-08-02 19:28:57 följande:

    Nä, jag missläste ditt inlägg, det stod att du inte hört el läst om det. Ok.

    Men frågan är då vad för typ av kultur står bakom då? Religion och kultur går ofta hand i hand. Jag vet inte om jag har pratat med någon kristen tex som är täckt med burka, chador(?) hijab el liknande eller att deras barn haft detta. Vare sig från något afrikanskt land eller Mellanöstern. Vet att vuxna kvinnor ibland kan ha lättare typ av sjal över håret vanligare i sydligare länder. Ofta ganska åldrade "traditionella" människor.

    Någonstans inom Islam tolkar ju iaf vissa ledare, folk Koranen så att barn ska täckas det kan man ju inte komma ifrån.


    Att vissa ledare har tolkat att att barn ska skyla sig är något jag inte kan förstå, efter som man inte kan anses vara ansvariga inför religiösa plikter.
    Och jag anser att man är barn fastän man nått puberteten. Gör inte du det?
    Religioner har ofta puberteten som gräns för när barn får gifta sig, ha sex, skaffa barn, o.s.v. Jag tycker inte 12-13-åringar är mogen för detta.
  • Anonym (Nadia)
    oanonym skrev 2020-08-02 19:53:24 följande:

    Och jag anser att man är barn fastän man nått puberteten. Gör inte du det?

    Religioner har ofta puberteten som gräns för när barn får gifta sig, ha sex, skaffa barn, o.s.v. Jag tycker inte 12-13-åringar är mogen för detta.


    De flesta när puberteten runt 13 års ålder. (Sen finns det givetvis 8åringar som gör det) är man 8 år man ett barn. Är man 13/14 År tycker jag att man är mer än ett barn, man är en ungdom påväg in i vuxenlivet och nej jag tycker inte man ska gifta sig när man är 24 år och jag tycker att man inte ska fatta beslut då som ska bestämma hela sitt vuxna liv. Däremot bör man börja introducera för vuxenlivet och det gäller inte bara frågor som rör hijab etc. Min dotter kommer aldrig tvingas bära ett plagg hon inte känner sig bekväm med men hon kommer inte heller få springa runt i kort kort lackkjol och korsett. Väljer hon att som 14 åring bära hijab måste hon också förstå syftet och innebörden av plagget.
  • Anonym
    Anonym (Nadia) skrev 2020-08-02 20:48:16 följande:
    De flesta när puberteten runt 13 års ålder. (Sen finns det givetvis 8åringar som gör det) är man 8 år man ett barn. Är man 13/14 År tycker jag att man är mer än ett barn, man är en ungdom påväg in i vuxenlivet och nej jag tycker inte man ska gifta sig när man är 24 år och jag tycker att man inte ska fatta beslut då som ska bestämma hela sitt vuxna liv. Däremot bör man börja introducera för vuxenlivet och det gäller inte bara frågor som rör hijab etc. Min dotter kommer aldrig tvingas bära ett plagg hon inte känner sig bekväm med men hon kommer inte heller få springa runt i kort kort lackkjol och korsett. Väljer hon att som 14 åring bära hijab måste hon också förstå syftet och innebörden av plagget.
    Den dagen hon fyller 18 kan du inte göra ett jota åt vilka kläder hon väljer att bära!
  • Anonym (Nadia)
    Anonym skrev 2020-08-02 20:50:17 följande:

    Den dagen hon fyller 18 kan du inte göra ett jota åt vilka kläder hon väljer att bära!


    Jag antog att alla förstod att jag pratade om en 14 åring och inte 18 åring. Mitt fel att inte vara tydlig.
  • jeanette02
    Anonym (Nadia) skrev 2020-08-02 19:45:50 följande:

    Koranen nämner att när ett barn når puberteten skall hon skyla sig, alla barn är befriade från religiösa plikter. Så att säga att det är pga religion tycker jag är ett felaktigt påstående. Men frågar man någon från de länder där de förekommer kanske de tycker något annat. Men fakta kvarstår dock att Koranen befriar barn från de religiösa plikterna, där ingår hijab etc.

    Profeten Mohamed så följande;

    Pennan är lyft från tre: från barnet innan det nått puberteten, från den som sover tills denne vaknar och från den som förlorat förståndet till denne tillfrisknat

    Dessa är då inte förpliktigande att bära hijab eller skyla sig.Att vissa ledare har tolkat att att barn ska skyla sig är något jag inte kan förstå, efter som man inte kan anses vara ansvariga inför religiösa plikter.


    Mm, det är ju sorgligt att ledare tolkar Koranen hejvilt och påstår en massa saker för det är ju ändå verkligheten även för många i Sverige.

    Borde inte flertalet muslimer själva läsa och sätta sig in i Koranen, suror, haditherna istället för att lyssna på någon som bara påstår saker?

    Sedan är det ju ingen lättläst bok har jag förstått.

    Det har jag svårast att förstå i vårat samhälle med hög läskunnighet och en hyfsat religionsfri skola osv att man bara följer extrema Imamer som en fårskock.

    Att ifrågasätta och lite kritiskt tänkande saknar jag. Det gäller ju många religiösa men tycker Islam sticker ut, liksom Jehovas Vittnen exempelvis.
  • Anonym (Nadia)
    oanonym skrev 2020-08-02 19:53:24 följande:

    Och jag anser att man är barn fastän man nått puberteten. Gör inte du det?

    Religioner har ofta puberteten som gräns för när barn får gifta sig, ha sex, skaffa barn, o.s.v. Jag tycker inte 12-13-åringar är mogen för detta.


    Anonym (Nadia) skrev 2020-08-02 20:48:16 följande:

    De flesta när puberteten runt 13 års ålder. (Sen finns det givetvis 8åringar som gör det) är man 8 år man ett barn. Är man 13/14 År tycker jag att man är mer än ett barn, man är en ungdom påväg in i vuxenlivet och nej jag tycker inte man ska gifta sig när man är 24 år och jag tycker att man inte ska fatta beslut då som ska bestämma hela sitt vuxna liv. Däremot bör man börja introducera för vuxenlivet och det gäller inte bara frågor som rör hijab etc. Min dotter kommer aldrig tvingas bära ett plagg hon inte känner sig bekväm med men hon kommer inte heller få springa runt i kort kort lackkjol och korsett. Väljer hon att som 14 åring bära hijab måste hon också förstå syftet och innebörden av plagget.


    Menar såklart 14 och inte 24 år.
  • Anonym (Nadia)
    jeanette02 skrev 2020-08-02 21:57:38 följande:

    Mm, det är ju sorgligt att ledare tolkar Koranen hejvilt och påstår en massa saker för det är ju ändå verkligheten även för många i Sverige.

    Borde inte flertalet muslimer själva läsa och sätta sig in i Koranen, suror, haditherna istället för att lyssna på någon som bara påstår saker?

    Sedan är det ju ingen lättläst bok har jag förstått.

    Det har jag svårast att förstå i vårat samhälle med hög läskunnighet och en hyfsat religionsfri skola osv att man bara följer extrema Imamer som en fårskock.

    Att ifrågasätta och lite kritiskt tänkande saknar jag. Det gäller ju många religiösa men tycker Islam sticker ut, liksom Jehovas Vittnen exempelvis.


    Många orkar säkert inte läsa och lyssnar häldre på en ledare än att gräva på djupet själv, men det är något jag tror och inte kan hämta fakta att det stämmer.

    Nej, men man behöver inte heller sträckläsa, man kan ta en sura åt gången, reflektera över den och hitta förståelsen bakom den.

    Att säga att dessa barns föräldrar hämtat det från islam anser jag är lika fel som att säga att en ISIS-anhängare följer islam. Vilket dom inte gör eftersom de förvränger och hittar på egna regler för att döda människor som inte delar deras tankesätt
  • oanonym
    Anonym (Nadia) skrev 2020-08-02 20:48:16 följande:
    De flesta när puberteten runt 13 års ålder. (Sen finns det givetvis 8åringar som gör det) är man 8 år man ett barn. Är man 13/14 År tycker jag att man är mer än ett barn, man är en ungdom påväg in i vuxenlivet och nej jag tycker inte man ska gifta sig när man är 24 år och jag tycker att man inte ska fatta beslut då som ska bestämma hela sitt vuxna liv. Däremot bör man börja introducera för vuxenlivet och det gäller inte bara frågor som rör hijab etc. Min dotter kommer aldrig tvingas bära ett plagg hon inte känner sig bekväm med men hon kommer inte heller få springa runt i kort kort lackkjol och korsett. Väljer hon att som 14 åring bära hijab måste hon också förstå syftet och innebörden av plagget.
    Så enligt Koranen ska 8-åringar skyla sig, om de kommit in i puberteten. Alltså säger Koranen att barn ska skyla sig.
  • Anonym (Why)

    Har en fråga ang att bära sjal och dölja sitt hår, hur går det ihop med att väldigt många sjalbärande kvinnor går all in med sminket med sotade förföriska ögon och förföriskt röda läppar osv?? Och verkligen spelar ut sin kvinnlighet den vägen. Hur går det ihop om man nu inte vill locka män? I mina ögon är det ett hyckleri utan dess like

  • jeanette02
    Anonym (Nadia) skrev 2020-08-02 22:06:52 följande:

    Många orkar säkert inte läsa och lyssnar häldre på en ledare än att gräva på djupet själv, men det är något jag tror och inte kan hämta fakta att det stämmer.

    Nej, men man behöver inte heller sträckläsa, man kan ta en sura åt gången, reflektera över den och hitta förståelsen bakom den.

    Att säga att dessa barns föräldrar hämtat det från islam anser jag är lika fel som att säga att en ISIS-anhängare följer islam. Vilket dom inte gör eftersom de förvränger och hittar på egna regler för att döda människor som inte delar deras tankesätt


    Det känns som så att många nog hämtar från religionen, blandat med kulturer och gamla synsätt. Islam tolkar det som de vill jag menar Sunni, Shia osv. IS- regler är väl ungefär som Saudiarabiens.

    Samtidigt känner jag några muslimer de är inte särskilt troende alls. De är som vem som helst. Går klädda som vilken "vanlig" svensk, de är muslimer men det är ingen stor del av deras liv. Det är inte det, som definierar dem. Det upplever jag som ganska ovanligt faktiskt.

    För vissa andra, kan bara tala för de jag känner nu, så är religionen väldigt viktig och de är alltid muslimer i första hand. De är mycket begränsade tycker jag iaf. Jag får tex inte träffa kvinnorna hemma hos mig utan att deras man/mannen är med. Tex när våra barn ska leka ihop. Blir svårt att leva i Sverige när man har ett sådant synsätt tror jag.
  • Anonym (Tänkvärt)

    Har ännu inte fått svar på min fråga hur TS ställer sig till att införa sharialagar i Sverige? Men visst inget svar är också ett svar.

  • Anonym (Också muslim)
    Anonym (Tänkvärt) skrev 2020-08-07 13:29:13 följande:

    Har ännu inte fått svar på min fråga hur TS ställer sig till att införa sharialagar i Sverige? Men visst inget svar är också ett svar.


    Läs inlägg 8 bland annat, hon har dessutom svarat på frågan flera gånger.
  • misil
    Anonym (Tänkvärt) skrev 2020-08-07 13:29:13 följande:

    Har ännu inte fått svar på min fråga hur TS ställer sig till att införa sharialagar i Sverige? Men visst inget svar är också ett svar.


    Inte alls konstigt att många troende muslimer vill införa sharialagar i Sverige eftersom det är en god handling och ett sätt att rädda svenskar från det depraverade,syndfulla och degenererade leverne som nu råder.
  • oanonym
    misil skrev 2020-08-08 06:31:07 följande:
    Inte alls konstigt att många troende muslimer vill införa sharialagar i Sverige eftersom det är en god handling och ett sätt att rädda svenskar från det depraverade,syndfulla och degenererade leverne som nu råder.
    Nu? Vi har väl alltid varit syndfulla enligt islam? 
  • Anonym (Tänkvärt)

    Allt fler församlingar får tillstånd för böneutrop nu senast i en park i Blekinge. Men varför hycklas det om vad dessa böneutrop egentligen står för? Att dom är ett slags islamistiskt stridsrop som proklamarera att en stad eller ett land står under islamistiskt herravälde. En intressant artikel i ämnet som belyser den lättsinniga bedömningen och eftergivenheten för dom allt vanligare kraven från landets moskeer.
    www.kyrkanstidning.se/debatt/boneutrop-proklamerar-islam

  • farman
    misil skrev 2020-08-08 06:31:07 följande:
    Inte alls konstigt att många troende muslimer vill införa sharialagar i Sverige eftersom det är en god handling och ett sätt att rädda svenskar från det depraverade,syndfulla och degenererade leverne som nu råder.
    Kan du gå med på en modern svensk sharia som övervakas av läkare om domar som vållar smärta ska genomföras?
    Att en läkare över vakar och ger den stenande kvinnan morfin först?
    Eller om en lem ska bort att smärtstillande ges?
    Att även svenskar får vara med?
Svar på tråden Jag är muslim- fråga mig vad du vill!