• Ölandstoka

    IVF hösten/vintern 2020

    Är det fler som är på g med en behandling nu till sensommaren/hösten/vintern? Vore kul att få växla tankar och funderingar.

    Jag ska äntligen få börja med en behandling efter att kliniken har haft stängt sedan i mars. Det blir min tredje ivf. Har ruvat på fyra embryon totalt och det sista vi hade i frysen blev jag gravid med men fick sorgligt nog missfall vecka 10 i mars. Så nu ska jag börja om från scratch, var ett år sedan sist så jag kommer knappt ihåg hur det är :P Mens idag, första injektionen gonal-f imorgon!

  • Svar på tråden IVF hösten/vintern 2020
  • Sussna85
    Ahlen84 skrev 2020-09-17 18:36:34 följande:

    Vi kommer starta vårt första ivf försök nu i mitten av oktober då vi blivit nekade 2 gånger nu att börja med sprutorna! Är tydligen kaos nu när de har haft stängt så alla kommer samtidigt nu!

    Försökt i 4 år en naturlig gradivitet 2018 men missfall v.7


    Ja fy vad surt att bli nekade, har förstått att många kliniker i sverige går på knäna nu med långa köer och väntan inför ivf. Jobbigt när man är så nära att få börja och så händer  Coronan, med de jobbiga efterföljder som nu har blivit i samhället. Usch...men snart så då! Oktober är ju snart här :)
  • Prit
    Sussna85 skrev 2020-09-17 20:11:59 följande:

    Vet precis den känslan och kramar till er!

    Av våra två försök hittils har vi inte fått ett enda ägg till frysen,och av två st ivf fått bara göra en insättning.

    Alla andra ägg har varit för fragmenterade för att odla vidare på.

    Sist satt de in ett ägg med grad 4  i fragmentering, de graderar 1-5, vilket 5 är odugligt...så den insättningen var dömt för att misslyckas.

    Det som inte dödar det härdar, och det får man verkligen erfara i denna resa,vi är tusans starka


    Hur får du reda på allt detta. Vilken klinik går du på? Jag har varit både privat (Nordic IVF) och nu landstinget via GBG och det enda de säger är "det ser fint ut" och utan att försöka ge dig ett löfte att det ska gå vägen men snarare lite hopp.... Hade gärna med velat veta mer
  • Javelina
    Clemmentina skrev 2020-09-17 07:46:01 följande:

    Absolut, förstår precis. Håller tummarna för att allt går bra idag och framöver. Klart ni är värda ett barn till! <3


    Tino skrev 2020-09-17 07:58:00 följande:

    Så klart är ni värda ett till barn. Vilken hemsk känsla att veta att detta definitivt är sista försöket. Min man har yttrat att han inte orkar ett till äggplock, men vi får se om vi kommer dit. Jag förstår katastroftankarna och jag försöker trycka bort de så gott det går. Jag går däremot hos en kurator, men det beror på att mitt ivf-barn fått inte bara ett utan två mycket ovanliga diagnoser. Sorgen att kanske inte få fler barn är stor och verklig, den är också värd att finnas. Vi behöver inte förklara oss, eller be om ursäkt för att vi vill ha fler barn. Vi är värda det. Precis som jag hoppas och önskar att alla som är ofrivilligt barnlösa också kommer lyckas och få de antal barn de vill.

    Det är en fördel att du fått barn tidigare och hoppas de ni får tillbaka stannar. <3


    Tack för era peppande kommentarer! Jag tänkte på er alla när jag satt på kliniken och såg en stor plansch med ivf-processens alla delar, från utredning, alla mediciner, nedreglering, sprutor, tester, väntan, förberedelser, allt det för att ens få ett embryo tillbaka... Det var så sorgligt att se helheten på det viset. Sååå många delar som måste fungera i perfekt ordning, det blev så överväldigade att man knappt kan tro att det ens fungerar i slutändan. Men det gör det, för väldigt många!

    Mina djupfrysta eskimåer klarade upptiningen! :) Fick båda insatta och blev hemskickad med gravtest och den härliga ovissheten. Hur det än går så är jag så glad att vi kom så här långt, en sista ärlig chans. Lade mig på soffan och sov i flera timmar, luften gick ur helt. Som att ha sprungit ett maraton och är precis vid mållinjen och för alla som inte behöver genomgå detta har inte ens loppet börjat i det här läget. Så jäkla orättvist, det är ju nu man egentligen ska börja känna spänning för hur det ska gå, och här är man tårögd för att ens för en chans...
  • Sussna85
    Prit skrev 2020-09-17 20:40:24 följande:
    Hur får du reda på allt detta. Vilken klinik går du på? Jag har varit både privat (Nordic IVF) och nu landstinget via GBG och det enda de säger är "det ser fint ut" och utan att försöka ge dig ett löfte att det ska gå vägen men snarare lite hopp.... Hade gärna med velat veta mer
    Kliniken ligger i Åbo och heter Aurakliniken, en privat klinik.
    Där ringer de varje dag efter ÄP och meddelar hur det går, först hur många ägg som blev befruktade, och sen varje dag tills ev insättning håller de en uppdaterad och vad de kommer att göra härnäst.
    Ja men vad frustrerande att inte få veta vad som händer med ens ägg!
  • Sussna85
    Javelina skrev 2020-09-17 20:50:32 följande:
    Tino skrev 2020-09-17 07:58:00 följande:

    Så klart är ni värda ett till barn. Vilken hemsk känsla att veta att detta definitivt är sista försöket. Min man har yttrat att han inte orkar ett till äggplock, men vi får se om vi kommer dit. Jag förstår katastroftankarna och jag försöker trycka bort de så gott det går. Jag går däremot hos en kurator, men det beror på att mitt ivf-barn fått inte bara ett utan två mycket ovanliga diagnoser. Sorgen att kanske inte få fler barn är stor och verklig, den är också värd att finnas. Vi behöver inte förklara oss, eller be om ursäkt för att vi vill ha fler barn. Vi är värda det. Precis som jag hoppas och önskar att alla som är ofrivilligt barnlösa också kommer lyckas och få de antal barn de vill.

    Det är en fördel att du fått barn tidigare och hoppas de ni får tillbaka stannar. <3


    Tack för era peppande kommentarer! Jag tänkte på er alla när jag satt på kliniken och såg en stor plansch med ivf-processens alla delar, från utredning, alla mediciner, nedreglering, sprutor, tester, väntan, förberedelser, allt det för att ens få ett embryo tillbaka... Det var så sorgligt att se helheten på det viset. Sååå många delar som måste fungera i perfekt ordning, det blev så överväldigade att man knappt kan tro att det ens fungerar i slutändan. Men det gör det, för väldigt många!

    Mina djupfrysta eskimåer klarade upptiningen! :) Fick båda insatta och blev hemskickad med gravtest och den härliga ovissheten. Hur det än går så är jag så glad att vi kom så här långt, en sista ärlig chans. Lade mig på soffan och sov i flera timmar, luften gick ur helt. Som att ha sprungit ett maraton och är precis vid mållinjen och för alla som inte behöver genomgå detta har inte ens loppet börjat i det här läget. Så jäkla orättvist, det är ju nu man egentligen ska börja känna spänning för hur det ska gå, och här är man tårögd för att ens för en chans...
    Jamen yeey, grattis till era små ekimåer! Hoppas hoppas att det går vägen för er! Hjärta
  • Javelina
    Sussna85 skrev 2020-09-17 10:41:07 följande:

    Åh,har du anknytning till Åland?

    Jo,de andra försöken tog jag Fyramadel,samma som orgalutranet. Nu kör jag långa metoden och sprayar ist med synarela som oxå ska verka mot ägglossning. Hoppas den gör sitt iallafall :D

    Tack tack för tummhållningen! <3


    Förstår att det känns nervöst inför helgen med äggtillväxten, tänker att de inte borde tokspurta när de är så många..

    Jag borde ha större anknytning till Åland då min släkt kommer därifrån men tyvärr har de flyttat till fastlandet sedan länge. Men jag har varit där varje år innan coronaeländet satte stopp. Skulle gärna bo där själv!

    Förstår också dina funderingarna kring ivf och att man redan har barn. Men om vi tänker på alla idioter världen över som får barn trots att de varken tar hand om dem eller är lämpliga på något vis, så kan vi nog släppa skuldkänslorna.
  • Javelina
    looottaliiina skrev 2020-09-17 19:07:50 följande:

    Hej alla hjältar! Puh tung dag idag då vi fick beskedet att inga av våra embryon klarat sig till nedfrysning. Alltså det beskedet- alla ni som fått det här kommer mycket kärlek till er. En liten 2-dagars fick flytta in i förra veckan men oddsen att den ska klara sig när övriga kastade in känns ju inte bra. En dag i taget och så får vi ta det därifrån. Tänker på er! Fasiken vad starka vi är som ska igenom detta. De som inte gjort resan själva förstår inte alls vad vi går igenom. 


    Så himla tungt att få det beskedet, fick också ett ägg tillbaka första försöket, inga till frysen. Men å andra sidan behövs bara ett guldägg. Det är ett lotteri detta..
  • Javelina
    Ahlen84 skrev 2020-09-17 18:36:34 följande:

    Vi kommer starta vårt första ivf försök nu i mitten av oktober då vi blivit nekade 2 gånger nu att börja med sprutorna! Är tydligen kaos nu när de har haft stängt så alla kommer samtidigt nu!

    Försökt i 4 år en naturlig gradivitet 2018 men missfall v.7


    Vill också välkomna och önska lycka till! Får man fråga vart ni går som har så långa köer?
  • Always choklad

    Har ändå överlevt den här dagen. Tror jag visste att det inte skulle bli nån graviditet denna gång redan mån, kanske tidigare. Brösten växte inte å ömmade på samma sätt. (Var bara magen som svall upp, glöm att ha mina skinnyjeans oavsett att de har massa stretch).

    Tänkte att tja det är väl olika. Hur har ni upplevt det som fått en graviditet och fästa oavsett om det blev en baby i slutändan eller tidigt eller sent missfall? Har alltid brösten varit starkaste indikatorn?

    Har druckit Cola ikväll kommer typ inte sova alls. Kommer nog hänga här. En oerhörd tröst faktiskt att se att man inte är ensam när släkt och vänner kring en känns som rena barnfabriken.

    Är egentligen lite anti sociala medier Instagram och Facebook går numera inte sen några år tillbaka. Går inte glädjas med alla barnfam och bäbislycka. Undviker aktivt att träffa folk som har barn under ca 1år. Verkar vara någon form av emotionell gräns för mig då de kan vara på förskolan ungefär..Vet jag låter bitter men ibland kan man behöva skriva av sig.

    Fler som ligger vakna?

  • Sussna85
    Javelina skrev 2020-09-17 21:14:26 följande:
    Förstår att det känns nervöst inför helgen med äggtillväxten, tänker att de inte borde tokspurta när de är så många..

    Jag borde ha större anknytning till Åland då min släkt kommer därifrån men tyvärr har de flyttat till fastlandet sedan länge. Men jag har varit där varje år innan coronaeländet satte stopp. Skulle gärna bo där själv!

    Förstår också dina funderingarna kring ivf och att man redan har barn. Men om vi tänker på alla idioter världen över som får barn trots att de varken tar hand om dem eller är lämpliga på något vis, så kan vi nog släppa skuldkänslorna.
    Jamen vad härligt att höra :) Ja Åland är en fin plats att bo på, en trygg och lugn ö. Men nu är det öppet att fara igen mellan Åland och Sverige,utan karantän och andra hämningar,annat än att försöka hålla avstånd då :)

    Jo, ska ta upp det med kliniken imorgon, om de vill att jag sprutar vidare så kanske man ska sänka dosen jo? Gissar dock på att sista Gonal F sprutan blir imorgon och Ovitrellen på lördag, hoppas så på det iallfall :)

    Jo, ibland skulle man önska att det fanns nått slags uttagsprov på endel som tänker försöka få barn :/
Svar på tråden IVF hösten/vintern 2020