• Anonym (Gråamoln)

    Föräldrar som dömmer en. Bryta kontakten?

    jag och min man har det tufft i vardagen. Vi har två barn varav ett barn med omfattande funktionshinder.

    Jag och min man har aldrig tid för oss själva. Kan aldrig hitta på något tillsammans. Vi får aldrig en paus.

    Vi båda är utmattade.

    Vi bor tio minuters avstånd från mina föräldrar. Trots det hälsar de knappt på. Oftast vi som hälsar på dom. De är aldrig intresserade av att sitta barnvakt ( inte ens ett barn endast). Det vet att vi inte har någon barnvakt.

    Det värsta problemet är att när vi hälsar på dom tillsammans med barnen så känner både jag och min man oss ?iakttagad?. tex, om alla befinner sig i vardagsrummet och jag för tillfället är en fem tio minuter i sovrummet med lillasyster för att prata med henne och mitt barn under tiden skulle börja gråta/gnälla och jag inte direkt springer ut till bebis Så känns det som att de dömmer en som förälder..( trots att min man är på plats)

    och jag vet att jag inte inbillar mig eftersom min Man känner likadant.

    Är det så fel att va ?borta? några minuter från sitt barn när alla andra är på plats. Min man är där och resten av familjen är där. Kan inte någon leka med bebis en liten stund då? Herregud de e ju ändå familj..

    men ingen gör det.. istället sitter de där med dömande ögon. Allt man gör blir fel i deras ögon.

    Nu har jag och min Man kommit överens om att ta lite avstånd från dom. Men jag tänker att är det lönt att ens ha någon kontakt överhuvudtaget? Ska man fan sitta på spänn och känna press när man besöker sin egna familj?

    Är det inte meningen att man då ska kunna slappna av lite hos sina föräldrar? alltså wtf?! hur kan man som förälder ens döma sitt egna barn som förälder.. och speciellt inte hjälpa till?

    Min största fråga här är, HUR KAN MAN SOM FÖRÄLDER LÅTA SITT EGNA BARN BLI UTBRÄND UTAN ATT HJÄLPA TILL??! Vadå man älskar dom när dom är små sen när de blir vuxna med egna barn så skiter man i dom då eller ??!! KAN NÅGON FÖRKLARA DETTA FÖR MIG!?

    Och ja jag vet att man valde att själv skaffa barn och det är inte deras ansvar osv ... men ändå hur kan man inte vilja hjälpa sitt barn när man kan??

    Vi har pratat om att flytta till Norrland där mannens familj bor. Vårt liv hade sett så annorlunda ut där bara med tanke på barnvaktsbiten. Det hade med glädje ställt upp och passa barnen och besöka barnen varje dag, hämta/lämna från förskolan ställa upp när de behövs osv.. helt enkelt byggt en relation till barnen.. vilket hade innebärt att jag och mannen hade kunnat hitta tillbaka till varandra.

    Ska vi göra det? Hade ni gjort det om ni vart i vår situation?

    Så många frågor...

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-08-06 23:20
    okej måste klargöra vissa saker som vissa av er tydligen inte förstår.
    Jag menar inte att mor/far föräldrarna ska sitta barnvakt för att man ska sitta och ha det skönt hemma.
    Utan FRAMFÖR ALLT att de ska sitta barnvakt När man behöver det! Alltså när det krisar! Tex om jag behöver gå på läkartid, eller behöver åka till akuten med mitt andra barn.
    eller om mitt barn ska opereras osv.

    Men så klart också för att man som föräldrar ska kunna återhämta sig något, -vilket man hade kunnat göra om mor/far föräldrar hade visat något intresse av att umgås med barnbarnet.

    Många av er mor och far föräldrar använder er åldern och hälsan som en ursäkt för att slipa göra det. ( INTE ALLA)
    NEJ det är INTE ert ansvar att ta hand om barnbarnen. Men det är för fan ert kött och blod, och bara rent av egoistiskt att man låter sitt barn gå på knän, och inte visar något intresse i att skapa nån form av relation till barnbarnet.

    Samtidigt förväntar ni er i framtiden att dessa (barn) och barnbarn ska hälsa på er oftare när ni sitter i nån jävla fåtölj med käpp i handen och är bittra i er ensamhet över att barnbarnen aldrig hälsar på och torkar arslet på er.

    Konstigt att man slänger er till äldreboenden... där kan ni gott sitta med er ensamhet och den lilla sociala kontakt med de övriga inneboende ni har. det duger väl? ni bad om de...

  • Svar på tråden Föräldrar som dömmer en. Bryta kontakten?
  • Anonym (....)
    Anonym (Gråamoln) skrev 2020-08-04 17:57:19 följande:
    Idagsläget hade de inte klarat av att ta hand om barnet med funktionshindret. Men det gjorde de inte heller när barnet var en bebis... fanns inget intresse.

    Vi har ett friskt barn också.. likadant där..

    Nej de är inte alls förståeliga i ord eller situation.

    tex. Jag bär mitt barn med funktionshinder varje dag. Konstant!

    Min mammas kommentar -?men din kropp Och rygg är väll van nu?. -när jag sa att barnet är tungt och min rygg börjar ta stryk..

    En människa med sunt förnuft hade fattat att barnet blir allt tyngre och större och att ryggen till slut inte kommer orka mer..

    Skulle lätt flyttat till Norrland pga att jag vet att vår livskvalitet hade förbättrats ngt så enormt.

    Finns många hinder som stoppar oss men inte omöjliga hinder

    Mer att de sjukt mycket jobb ansträngning och planering som skulle krävas inför en sådan flytt och och framförallt att lämna livet här, vänner skola trivssamheten..

    Men också rädsla inför det okända..
    Usch vilken usel kommentar från din mamma TS.. ja det vettiga hade ju varit att dina föräldrar hade haft en vilja att hjälpa till, att de trots allt vill dig och din familj väl genom att hjälpa er så gott de kan i denna tuffa situation ni har hamnat i.

    Dock verkar dina föräldrar lite för egoistiska för att offra sig på ett sådant sätt, dvs för att avlasta er nån gång ibland. Egoistiska människor finns det lite här och där i samhället. Att vara egoistisk och att ha ett dömande sätt går hand i hand.  Egoistiska människor skaffar också barn.. tyvärr verkar det som att du är dotter till en eller två egoister. Jag lider med dig TS, människor som inte själva fått ett barn med särskilda behov förstår inte hur tufft det är :( Jag tycker att det låter som en god idé att lägga kontakten med dina föräldrar på is.
  • PurpleUnicorn
    Anonym (Elsa) skrev 2020-08-04 16:31:15 följande:

    Om det funkar med livet i övrigt så låter det ju inte helt fel att flytta upp till Norrland. Det är nog osannolikt att dina föräldrar ändrar sig. Har de inget intresse av barnen nu så är det nog inget som bara kommer, tyvärr.


    Vadå e de bra i norrland menar du?
  • Anonym (Uni)
    Anonym (Gråamoln) skrev 2020-08-04 18:32:16 följande:

    Tack för svar :) Det är ju lite så i det du säger.

    Vill också mest veta vad majoriteten av er hade gjort i mitt ställe? ibland tänker man att det är kanske fel på en själv. Att man är för känslig osv..


    Varför e de bättre i norrland? Har ni nån störd sekt där lr?
  • Anonym (Farmor)
    annabellelee skrev 2020-08-05 22:33:17 följande:

    Bara för att ge lite perspektiv vill jag påpeka att det är inte så att alla andras mor- och farföräldrar vill sitta barnvakt hela tiden. Hos oss har mormor suttit barnvakt två gånger under totalt 4 år, farmor och farfar aldrig.

    De tycker inte illa om barnen, men de tycker att det är vårt jobb att ta hand om dem, och mormor har bara ställt upp dessa två gånger för att det var desperat (syskon som föddes). (Ja, jag hade gärna sett att de ställde upp som barnvakt emellanåt).


    Exakt.

    Jag är en farmor som jättegärna umgås men definitivt inte sitter barnvakt.
    Har sovit över två gånger med ETT barnbarn, när det blev två så säger jag nej. Jag orkar helt enkelt inte.

    Det är så lätt att tycka att vi mor- och farföräldrar ska "ställa upp". Men ni vet inte hur VI känner och om vi orkar.
  • Anonym (Elsa)
    Anonym (Farmor) skrev 2020-08-05 23:03:44 följande:

    Exakt.

    Jag är en farmor som jättegärna umgås men definitivt inte sitter barnvakt.

    Har sovit över två gånger med ETT barnbarn, när det blev två så säger jag nej. Jag orkar helt enkelt inte.

    Det är så lätt att tycka att vi mor- och farföräldrar ska "ställa upp". Men ni vet inte hur VI känner och om vi orkar.


    De flesta av oss är nog rätt medvetna om att våra föräldrar inte orkar på samma sätt som de gjorde förr. Men det är skillnad att inte orka och att inte ha något intresse.
  • Anonym (Farmor)
    Anonym (Elsa) skrev 2020-08-05 23:21:35 följande:
    De flesta av oss är nog rätt medvetna om att våra föräldrar inte orkar på samma sätt som de gjorde förr. Men det är skillnad att inte orka och att inte ha något intresse.
    Jag har intresse för mina barnbarn, som sagt så umgås jag gärna.
    Men jag tar inte på mig ansvar för dem.
  • Anonym (Gråamoln)
    Anonym (Farmor) skrev 2020-08-05 23:03:44 följande:

    Exakt.

    Jag är en farmor som jättegärna umgås men definitivt inte sitter barnvakt.

    Har sovit över två gånger med ETT barnbarn, när det blev två så säger jag nej. Jag orkar helt enkelt inte.

    Det är så lätt att tycka att vi mor- och farföräldrar ska "ställa upp". Men ni vet inte hur VI känner och om vi orkar.


    jag försöker förstå dig, åldern påverkar och så vidare..

    men hade du klarat av att se ditt egna barn gå på knän?

    Hade du inte velat hjälpa till vid något tillfälle? bortsett från anledningen att umgås med barnbarnen. Nu pratar vi endast om dina egna vuxna barn.

    Ponera att din dotter är ensamstående med två eller tre barn varav ett barn är illa sjukt och funktionshindrad.

    Din dotter tar hand om och gör allt för att hålla sitt barn vid liv, ( medicinerar flera ggr om dagen, matar barnet osv) flera sjukhus och habiliteringsbesök i månaden. En massa annat att hålla reda på, att mediciner och sondnäring inte tar slut och ringa flera samtal för att lägga nya beställningar och hämta ut från apotek osv.

    förutom de vanliga sysslorna att städa, laga mat, handla mat, tvätta kläder, byta blöjor, duscha barnet, och ta hand om de andra barnen också...

    Din dotter håller på att gå in i väggen och mår fruktansvärt dåligt..

    Hennes situation är inte hållbar, och får ingen avlastning från något håll.

    klarar du av att se din dotter gå under för att det är för jobbigt för dig att ta hand om två barnbarn en natt?
  • Anonym (Gråamoln)
    Anonym (Elsa) skrev 2020-08-05 23:21:35 följande:

    De flesta av oss är nog rätt medvetna om att våra föräldrar inte orkar på samma sätt som de gjorde förr. Men det är skillnad att inte orka och att inte ha något intresse.


    Exakt så!
  • Anonym (Farmor)
    Anonym (Gråamoln) skrev 2020-08-06 00:00:04 följande:
    jag försöker förstå dig, åldern påverkar och så vidare..

    men hade du klarat av att se ditt egna barn gå på knän?

    Hade du inte velat hjälpa till vid något tillfälle? bortsett från anledningen att umgås med barnbarnen. Nu pratar vi endast om dina egna vuxna barn.

    Ponera att din dotter är ensamstående med två eller tre barn varav ett barn är illa sjukt och funktionshindrad.

    Din dotter tar hand om och gör allt för att hålla sitt barn vid liv, ( medicinerar flera ggr om dagen, matar barnet osv) flera sjukhus och habiliteringsbesök i månaden. En massa annat att hålla reda på, att mediciner och sondnäring inte tar slut och ringa flera samtal för att lägga nya beställningar och hämta ut från apotek osv.

    förutom de vanliga sysslorna att städa, laga mat, handla mat, tvätta kläder, byta blöjor, duscha barnet, och ta hand om de andra barnen också...

    Din dotter håller på att gå in i väggen och mår fruktansvärt dåligt..

    Hennes situation är inte hållbar, och får ingen avlastning från något håll.

    klarar du av att se din dotter gå under för att det är för jobbigt för dig att ta hand om två barnbarn en natt?
    Jag skulle hjälpa henne att få hjälp via socialtjänsten. Själv orkar jag inte av skäl som  jag inte kommer gå in på.
    Min kropp orkar inte, får man lov att inte orka utan att ha dåligt samvete?
  • Anonym (Gråamoln)
    Anonym (....) skrev 2020-08-05 22:54:14 följande:

    Usch vilken usel kommentar från din mamma TS.. ja det vettiga hade ju varit att dina föräldrar hade haft en vilja att hjälpa till, att de trots allt vill dig och din familj väl genom att hjälpa er så gott de kan i denna tuffa situation ni har hamnat i.

    Dock verkar dina föräldrar lite för egoistiska för att offra sig på ett sådant sätt, dvs för att avlasta er nån gång ibland. Egoistiska människor finns det lite här och där i samhället. Att vara egoistisk och att ha ett dömande sätt går hand i hand.  Egoistiska människor skaffar också barn.. tyvärr verkar det som att du är dotter till en eller två egoister. Jag lider med dig TS, människor som inte själva fått ett barn med särskilda behov förstår inte hur tufft det är :( Jag tycker att det låter som en god idé att lägga kontakten med dina föräldrar på is.


    Det är bara en av många usla kommentarer hon och min pappa kommit med. Men tack för dina ord och förståelse.

    Sjukt hur man ibland kan finna den empatin och förståelsen hos fritt främmande människor än hos sin egna familj..
Svar på tråden Föräldrar som dömmer en. Bryta kontakten?