• HigherMinds

Pojkar och flickors lek, en social konstruktion?

"Flickor leker med dockor och pojkar leker med bilar"

Det sägs att det där är något vi lär barnen, vilken typ av lekar, vad de ska leka, att det med andra ord är en social konstruktion, att det finns inget som talar för att det är biologiskt betingat.

Nu tänker jag naturligtvis inte dockor och bilar utesludande, utan syftar på det där man traditionellt anser vara pojklekar respektive flicklekar.

Man har forskat kring det där. I gruooen ingick ett större antal bebisar, ett par månader gamla, hälften flickor och hälften pojkar.

Man höll med ena handen fram en "mjuk" leksak som hade ögon och mun, och en hand med en "hård" leksak, alltså två leksaker varav den ena faller in under traditionellt pojkigt och den andra traditionellt flickigt.

Bebisarna fick titta på och sträcka ut handen mot och känna på båda.

Mönstret som framträdde var att flickor i långt större utsräckning sträckte sin hand efter den mjuka leksaken, och pojkarna efter den hårda.

Jag tänker, bebisar ett par måmader gamla kan ju omöjligen ha låtit sig påverkas av normer?!?!

Genusförskolor finns det gott om. Målet är, bland mycket annat, att flickor och pojkar ska leka med allt, inte alls falla för "samhällets förväntningar" på en utifrån könstillhörighet. Men är det så enkelt?

Till en början erbjöds alla leksaker både pojkar och flickor.

Till genusvetarnas störa förtret kubde man snart konstatera att flickorna mestadels lekte med dockor och pojkar med bilar.

Här tog man nya grepp, man delade in pojkar och flickor i två grupper, och man tog bort leksaker som anses vara typiskt flickiga respektive pojkiga.

Vad säger detta? Jo, det enda det säger är att kan inte verkligheten anpassa sig och se ut på det sätt vi önskar så får man anpassa verkligheten efter hur vi önskar den såg ut.

Vi har bekanta, ett jättetrevligt par. Båda har falllt fullständigt för genus-hysterin och låter sig helt okritiskt hjärntvättas, helt kopplat bort logiskt och rationellt tänkande när det kommer till genus.

Jag minns för ett halvår sen. Deras son fyllde fem år. En charmog liten kille, som vem som helst.

I födelsedagspresent fick han ett dockhus, samt lite dockhusmöbler och små dockor i samma skala som dockhuset.

Idag, sex månader senare använder pojken dockhuset som garage. Han ställer in leksaksbilar i dockhuset, uppradade i sidled som en parkeringsplats.

Vad är din åsikt? Detta med genus, normer och sociala konstruktioner, beror pojkars och flickors val av lek till största del på oss vuxna, våra förväntningar och våra normer?

Eller är det så att skillnaderna mellan pojkars och flickors lek beror till största del på biologiska faktorer?

• Svar på tråden Pojkar och flickors lek, en social konstruktion?
  • Anonym (Både och)

Jag påverkade inte mina barn.Redan från 1-årsåldern var det bilar och liknande hans intresse.Flickan visar noll intresse för sånt,istället ville hon leka med dockor.Det sitter i generna i många fall,naturligtvis är det inte alltid så.

• Jemp
    HigherMinds skrev 2020-08-10 15:54:45 följande:

Återigen, du behöver ta med biologi och evolutionslära, alltså använda hjärnan, tänka logiskt och rationellt, istället för att tänka enbart utifrån känslobaserade argument.

Oavsett ifall vi önskar att verkligheten såg ut på ett sätt så betyder det inte att vi kan undervisa och lära fram det samhället. Då behöver man bortse helt ifrån biologi och evolution.

Evolution handlar om att vi anpassar oss efter det som är bäst för vår arts överlevnad. Det är liksom inget Pride eller Miljöpartiet styr över, utan det sköter naturen själv, utifall naturen anser att det du skriver är det bästa för vår arts överlevnad. Och skulle det nu vara så så är det liksom inte gjort på ett århundrade.

Det är en otroligt långsam process, men ändå en process vi har att tacka för att vår art överlevt så pass lång tid som vi faktiskt gjort.

Just det jag beskrev, det är anledningen till att man aldrig tar med biologi och/eller evolution som faktorer när det kommer till den här typen av diskussioner, för då faller allt på en sekund, och kvar står man med lpng näsa och inser att verkligheten den kommer rulla på oavsett hur vi skriker och gapar om hur än det ena behöver än hit och än dit.

Men å andra sidan, fortsätt banka huvudet i väggen ni, naturen bryr sig inte nämnvärt, misstänker jag. :)

Dessutom ifrågasätter du hur ett förhålöande ska se ut ifall bara den ena parten har förmågan till empati.

Skrev jag någonstans att män saknar förmågan?

Jag resonerade kring varför det kanske är just kvinnor som har en mer väl utvecklad förmåga till empati och omhändertagande.

Och du tar upp mobbning. Barn vet redan i mycket tidig ålder vad som sårar en annan människa. Ondska finns i olika former, både mildare former och grövre. Ondska är inget du kan få bukt med genom att lära ut eller undervisa bort, för det är inte precis så att de som mobbar gör det för att de trodde att det var okej och accepterat.

Vill du förresten att jag länkar till intressanta sidor där det beskrivs i enkla termer hur evolutionen fungerar, och varför den fungerar som vi gör?

Vem vill ändra evolutionen/genetiska urvalet? Genetiken ger oss vissa förutsättningarna, miljön tillåter oss utvecklas eller inte. Dessutom är gamla samhällsstrukturer inte eftersträvansvärt att fortsätta leva efter.
  • AnnaZL

Och just det!

När hästar var högst status och ansågs vara ett manligt intresse var det en pojkleksak. Nu, när bilar har högre status är anses de vara pojkleksaker och de mindre statusfyllda hästarna är för flickor. Det beror naturligtvis bara på gener.

• StevenDiese

Jag tror att genusvetenskapen är vår tids rasbiologi.

• KlantSmurfen
    Anonym (Meja) skrev 2020-08-10 08:01:23 följande: #8

Sara har skrivit det mesta jag tänkte skriva - främst att genuspedagogik i första hand handlar om de vuxnas beteende - att trösta ledsna pojkar, att prata med pojkar istället för att ge instruktioner, att ha samma gränsdragning för tillåtet beteende för både flickor och pojkar (finns studier som visar att pojkar tillåts störa och använda våld i större utsträckning är flickor tillåts).

Att styra vad barnen leker med har jag inte hört om i seriösa sammanhang, däremot att ordna förskolan så att traditionella flick- och pojklekar blandas, tex ha en hemhörna med spis, verktygslåda, bil och dockor istället för en dockhörna och en verstadshörna.

En av pedagogerna på min dotters förskola kommenterade ofta flickornas utseende. Hon sa att de var söta och fina. Jag hörde henne aldrig säga så till en pojke. Så skulle inte en genusmedveten pedagog göra.

En god pedagogik tycker jag också innehåller en öppenhet inför andra sexualiteter än den heterosexuella och inför transpersoner. Normer kring kön och normer kring sexualitet är tätt sammanlänkade. Det kan handla om små saker som vissa ordval.

Jag kan varmt rekommendera boken Gör det jämställt av David Flato och Maria Hulth. De förklarar enkelt och begripligt hur man kan arbeta med jämställdhet i förskola, skola och fritidspedagogik och även varför man behöver göra det.

Sara skrev ett par saker som stämmer väldigt bra, det finns en skillnad på gruppnivå samtidigt som skillnaderna inom grupperna kan vara större,
    En skillnad på gruppnivå innebär att det finns en skillnad på genomsnittet medan och svansarna på normalfördelningskurvan mellan grupperna kan dra åt varsitt håll svansarna på normalfördelningskurvan inom grupperna är mer olika än genomsnittet mellan grupperna.
    Leksaks preferenser verkar bero på hormoner under fosterstadiet men det verkar också överlappa, det finns ju 'flickpojkar' och pojkflickor.
    Eftersom biologi har något med saken att göra så är det också något man ser i tvillingstudier, bortadopterade enäggstvillingar som växt upp med olika familjer mer lika varandra än syskon som växt upp i samma familj.
    Forskare vet att det handlar om 'gener och miljö' men ingen vet exakt hur mycket men man vet genom tvillingstudier att det biologiska bidrar med ca 50%, de andra 50% är allt en person har upplevt.

" Sara har skrivit det mesta jag tänkte skriva - främst att genuspedagogik i första hand handlar om de vuxnas beteende... "

Vet inte om jag kan hålla med om det, det verkar som att de gillar ordlekar, man försöker förändra vuxnas beteende för att i slutänden förändra barnen.
    Genus"vetenskap" bygger delvis på någon slags postmodernism/socialkonstruktivism,  man säger att pojkar uppfostras si och flickor så men eftersom de utgår ifrån att det är socialt konstruerat så är det efterhandskonstruktioner

Sara: Den svenska forskning som jag har läst visar tex att förskollärare använde mer avancerat språk när de pratade med flickor än med pojkar
    Det kan bero på att tjejers verbala förmåga utvecklas tidigare
    Recent Advances in the Genetics of Vocal LearningThis study also finds that, in postmortem human brain tissue, there is more FOXP2 in the cortices of 4-year-old girls than age-matched boys, which coincides with gender-based language differences in children at this age'
    www.ncbi.nih.gov/pmc/articles/PMC4766283/

Genusforskare har också en tendens att se grupper som mer homogena, trots att det överlappar mellan könen så säger man pojkar uppfostras si och flickor så  
    Det är t.e.x en minoritet av männen som begår våldsbrott och 1% står för majoriteten av våldsbrotten men det är ändå något man tillskriver "mansnormen"
    Kvinnor och män som blivit känslomässigt försummade som barn kan få en blindspot när det handlar om både sina egna och sina barns känslomässiga behov, de förstår inte vad vissa problem beror på och de söker sällan hjälp för det p.g.a de har lärt sig att inte göra det.
    Tjejer och killar som blir psykiskt/fysiskt misshandlade som barn kan utveckla 'beroende personligheter' så att de som vuxna hamnat i relationer där de blir psykiskt/fysiskt misshandlade, de kan bli någon som misshandlar, ibland blir det både och.
    Det är några saker som genusforskare könskodar och tillskriver normer och könsmaktsordningen.

Tjejer får träna på att ta för sig, killar får träna på att dela med sig och prata känslor men hur blir det med pojken som behöver träna på att ta för sig och med flickan som behöver lära sig att 'prata känslor'?

Man vet också att barn har så stort inflytande på varandra att de kan bli mer lik sina kompisar än sina föräldrar, barn kan skapa sina egna normer och det kan bli ännu värre om de använder sociala medier men enligt genusvetare beror det på hur de blivit formade av vuxna och samhällets normer.

Exempel på hur genuspedagogik har funkat i praktiken:
    www.lararen.se/forskolan/pa-plats/vi-ska-tillfora--inte-ta-bort
    De säger att de gör en sak men gör tvärt om, de har inte begandlat barnen som individer, de har behandlat dem utifrån sina egna 'förväntningar på kön' och hur de vill att barnen ska vara p.g.a genuspedagogik är mer ideologisk än vetenskaplig, verkar ha svåra kunskapsluckor och bygger på svartvitt tänkande så det är inget jag skulle kalla för en god pedagogik

För några år sen studerade Klara Dolk genuspedagogernas arbete, rapporten heter bångstyriga barn p.g.a att det inte var så lätt för genuspedagogerna att styra barnen som de ville.
    Genuspedagogerna vill uppmuntra barnen att välja själva men det är efter de begränsat valen precis som i artikeln ovan, det handlar ju om socialkonstruktivism så man har plockar bort det man inte gillar och ersatt med något man gillar för att kunna forma barnen som man vill.

" En god pedagogik tycker jag också innehåller en öppenhet inför andra sexualiteter än den heterosexuella och inför transpersoner. "
    Genuspedagogik är mer ideologisk än vetenskaplig och genusvetare verkar sakna förmåga att ta till sig av kritiken 'genusvetenskap är inte särskilt vetenskapligt, skärpning'
    KlantSmurfen skrev 2020-05-06 11:05:43 följande: #211

Det verkar inte finnas något filter för genusideologin.
    Finns inte ens man och kvinna rent kroppsligt, för det ses som en skala, ren jävla lögn. De har också blandat ihop transexuell med något helt annat. Det är inte konstigt att fler och fler barn inbillar sig att de är trans. Det gäller att passa på hjärntvätta medan de fortfarande tror på tomten.

Pedagogiska miljöer, normkreativt arbete och barns delaktighet i förskolan

Kön
        Kropp.
        Definieras utifrån inre och yttre könsorgan, könskromosomer och hormonnivåer. Rent kroppsligt finns det inte bara två kön utan kan det ses som en skala

Transperson/ickebinär
    En person som inte alls eller delvis inte identifierar sig med det kön en har fått tilldelat vid födseln. Att vara transperson kan också innebära att en inte följer rådande normer för hur en person med ett visst juridiskt kön ska vara, förutsatt att personen själv identifierar sig som transperson. Ordet transär latin för ?överskridande?. Begreppet rör könsidentitet och könsuttryck och har ingenting med sexuell läggning att göra.

www.skolverket.se/download/18.6bfaca41169863e6a6558d/1553013866983/Presentation%20tillfalle_4-Hedda_Schonbeck.pdf
    Hur är det med samvetet när de får för sig att det är ok att hjärntvätta ungarna med den ideologiska skiten? Saknas det helt?
    Science Shows Sex Is Binary, Not a Spectrum | RealClearPolitics
    www.realclearpolitics.com/articles/2018/10/31/science_shows_sex_is_binary_not_a_spectrum_138506.html
    Delvis ett resultat av genusflum:
    www.svt.se/nyheter/granskning/ug/ug-referens-transtaget-och-tonarsflickorna
    www.amazon.com/Irreversible-Damage-Transgender-Seducing-Daughters/dp/1684510317

• KlantSmurfen
    Jemp skrev 2020-08-10 17:46:47 följande: #18
    HigherMinds skrev 2020-08-09 08:42:49 följande:

onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1002/icd.1986

Hade varit lite intressant att kunna läsa hela. Typ vad som är kill- resp tjejleksak, varför de tror att skillnaderna finns redan innan könsskillnaderna visar sig (enligt samma abstract) och varför de tror preferensen ökar mot killeksaker med åldern för båda könen (vilket väl talar emot övriga slutsatser?). Likaså analysen (som bör finnas) kring felkällor, hur försöksledare har betett sig osv.

Sen är ju alltid konfidensintervall intressant, även om urvalet är rätt litet.

Oavsett tänker jag att det absolut kan finnas viss skillnad mellan könen hormonellt, tex vad gäller omvårdande egenskaper. Vid vilken ålder kan kan antas synas vet jag inte. MEN det är synd och skam att vi förstärker de skillnader genom att ge sämre möjligheter till våra barn. Varför skulle inte pojkar ges bättre möjlighet att utveckla sina mjukare, mer omhändertagande sidor? Särskilt när vi vet hur mycket positivt som kommer med jämställdhet senare i livet. Osv med liknande resonemang kring fler egenskaper.

Poängen är ju inte att det inte ska finnas nån skillnad eller att det finns ett egenintresse att vända normer, utan att låta barnen utvecklas utan begränsningar och (i en utopi) utan normer som hindrar.

Att bilintresse skulle vara evolutionärt pojkintresse är ju däremot såklart skitsnack.
    Går att läsa hela studien här
    www.researchgate.net/publication/303507984_Preferences_for_'Gender-typed'_Toys_in_Boys_and_Girls_Aged_9_to_32_Months_Young_children's_'Gender-typed'_Toy_Preferences

• Anonym (Meja)

@Klantsmurfen

Tjejer får träna på att ta för sig, killar får träna på att dela med sig och prata känslor men hur blir det med pojken som behöver träna på att ta för sig och med flickan som behöver lära sig att 'prata känslor'?

Det här är inte modern genuspedagogik som jag känner den. Själva grunden i genuspedagogik är att utgå från individen. Flato och Hulth som skrivt boken jag nämnde ger som exempel att man vid lekar/sporter i mindre grupper kan dela upp efter de som gillar hårda tag och de som vill ta det lugnare, tex. Just för att göra det tydligt att pojkar respektive flickor INTE är homogena grupper.

Det var länge sedan jag hörde om genuspedagogisk teori som säger att flickor respektive pojkar ska tränas i det ena eller andra. Men det finns säkert de som fortfarande ser det så. Jag tvivlar inte heller på att det finns pedagoger som vill väl men men har otur när de tänker, för att uttrycka mig snällt.

I bra genuspedagogik vill man inte förändra barnen, man vill låta dem utvecklas fritt utifrån den egna personligheten. Det kan vara småsaker som att inte kommentera kön -Hej Kevin! Sitter du här bland flickorna? (Underförstått: du gör något lite oväntat som därför kommenteras.) En genusmedveten pedagog säger inte så.

Vad gäller språkutveckling är det lite av en hönan och ägget-situation. Själv vet jaginte vad som gett vad. Men OM det är så att pojkar av genetiska skäl är senare i språkutvecklingen ser jag det snarare som ett skäl att prata mer med dem, inte mindre. Eller så utgår man från barnen som individer och ser till att prata ordrikt med alla barn, oavsett kön. Barn som är senare med talet har ju sällan problem att förstå. Hörde ett hoppfullt reportage om träning på svenska bland barn med svenska som andraspråk. Ett mer ordrikt tilltal höjde prestationerna i de flesta skolämnen. Nämner det eftersom forskare sett att pojkar generellt tilltalas med färre ord än flickor.

• Jemp
    Tack. De visar tydliga siffror (även om den väcker vissa frågetecken längs vägen kring metodik mm). Men intressant att läsa.

Är för övrigt sjukt nyfiken hur man skulle förklara ett evolutionärt bil-intresse.
  • Jemp
    Anonym (Både och) skrev 2020-08-10 18:15:20 följande:

Jag påverkade inte mina barn.Redan från 1-årsåldern var det bilar och liknande hans intresse.Flickan visar noll intresse för sånt,istället ville hon leka med dockor.Det sitter i generna i många fall,naturligtvis är det inte alltid så.

Hur vet du att du inte har påverkat dem? Ärlig fråga.
  • Anonym (Både och)
    Jemp skrev 2020-08-10 21:36:04 följande:

Hur vet du att du inte har påverkat dem? Ärlig fråga.

Mina barn visade själv intresse för antingen bilar och fordon och den andra för dockor tidigt.Det var självalt.
Svar på tråden Pojkar och flickors lek, en social konstruktion?