Anonym (Meja) skrev 2020-08-10 08:01:23 följande:
#8 Sara har skrivit det mesta jag tänkte skriva - främst att genuspedagogik i första hand handlar om de vuxnas beteende - att trösta ledsna pojkar, att prata med pojkar istället för att ge instruktioner, att ha samma gränsdragning för tillåtet beteende för både flickor och pojkar (finns studier som visar att pojkar tillåts störa och använda våld i större utsträckning är flickor tillåts).
Att styra vad barnen leker med har jag inte hört om i seriösa sammanhang, däremot att ordna förskolan så att traditionella flick- och pojklekar blandas, tex ha en hemhörna med spis, verktygslåda, bil och dockor istället för en dockhörna och en verstadshörna.
En av pedagogerna på min dotters förskola kommenterade ofta flickornas utseende. Hon sa att de var söta och fina. Jag hörde henne aldrig säga så till en pojke. Så skulle inte en genusmedveten pedagog göra.
En god pedagogik tycker jag också innehåller en öppenhet inför andra sexualiteter än den heterosexuella och inför transpersoner. Normer kring kön och normer kring sexualitet är tätt sammanlänkade. Det kan handla om små saker som vissa ordval.
Jag kan varmt rekommendera boken Gör det jämställt av David Flato och Maria Hulth. De förklarar enkelt och begripligt hur man kan arbeta med jämställdhet i förskola, skola och fritidspedagogik och även varför man behöver göra det.
Sara skrev ett par saker som stämmer väldigt bra, det finns en skillnad på gruppnivå samtidigt som skillnaderna inom grupperna kan vara större,
En skillnad på gruppnivå innebär att det finns en skillnad på genomsnittet medan och svansarna på normalfördelningskurvan mellan grupperna kan dra åt varsitt håll svansarna på normalfördelningskurvan inom grupperna är mer olika än genomsnittet mellan grupperna.
Leksaks preferenser verkar bero på hormoner under fosterstadiet men det verkar också överlappa, det finns ju 'flickpojkar' och pojkflickor.
Eftersom biologi har något med saken att göra så är det också något man ser i tvillingstudier, bortadopterade enäggstvillingar som växt upp med olika familjer mer lika varandra än syskon som växt upp i samma familj.
Forskare vet att det handlar om 'gener och miljö' men ingen vet exakt hur mycket men man vet genom tvillingstudier att det biologiska bidrar med ca 50%, de andra 50% är allt en person har upplevt.
" Sara har skrivit det mesta jag tänkte skriva - främst att genuspedagogik i första hand handlar om de vuxnas beteende... "
Vet inte om jag kan hålla med om det, det verkar som att de gillar ordlekar, man försöker förändra vuxnas beteende för att i slutänden förändra barnen.
Genus"vetenskap" bygger delvis på någon slags postmodernism/socialkonstruktivism, man säger att pojkar uppfostras si och flickor så men eftersom de utgår ifrån att det är socialt konstruerat så är det efterhandskonstruktioner
Sara: Den svenska forskning som jag har läst visar tex att förskollärare använde mer avancerat språk när de pratade med flickor än med pojkar
Det kan bero på att tjejers verbala förmåga utvecklas tidigare
Recent Advances in the Genetics of Vocal LearningThis study also finds that, in postmortem human brain tissue, there is more FOXP2 in the cortices of 4-year-old girls than age-matched boys, which coincides with gender-based language differences in children at this age'
www.ncbi.nih.gov/pmc/articles/PMC4766283/
Genusforskare har också en tendens att se grupper som mer homogena, trots att det överlappar mellan könen så säger man pojkar uppfostras si och flickor så
Det är t.e.x en minoritet av männen som begår våldsbrott och 1% står för majoriteten av våldsbrotten men det är ändå något man tillskriver "mansnormen"
Kvinnor och män som blivit känslomässigt försummade som barn kan få en blindspot när det handlar om både sina egna och sina barns känslomässiga behov, de förstår inte vad vissa problem beror på och de söker sällan hjälp för det p.g.a de har lärt sig att inte göra det.
Tjejer och killar som blir psykiskt/fysiskt misshandlade som barn kan utveckla 'beroende personligheter' så att de som vuxna hamnat i relationer där de blir psykiskt/fysiskt misshandlade, de kan bli någon som misshandlar, ibland blir det både och.
Det är några saker som genusforskare könskodar och tillskriver normer och könsmaktsordningen.
Tjejer får träna på att ta för sig, killar får träna på att dela med sig och prata känslor men hur blir det med pojken som behöver träna på att ta för sig och med flickan som behöver lära sig att 'prata känslor'?
Man vet också att barn har så stort inflytande på varandra att de kan bli mer lik sina kompisar än sina föräldrar, barn kan skapa sina egna normer och det kan bli ännu värre om de använder sociala medier men enligt genusvetare beror det på hur de blivit formade av vuxna och samhällets normer.
Exempel på hur genuspedagogik har funkat i praktiken:
www.lararen.se/forskolan/pa-plats/vi-ska-tillfora--inte-ta-bort
De säger att de gör en sak men gör tvärt om, de har inte begandlat barnen som individer, de har behandlat dem utifrån sina egna 'förväntningar på kön' och hur de vill att barnen ska vara p.g.a genuspedagogik är mer ideologisk än vetenskaplig, verkar ha svåra kunskapsluckor och bygger på svartvitt tänkande så det är inget jag skulle kalla för en god pedagogik
För några år sen studerade Klara Dolk genuspedagogernas arbete, rapporten heter bångstyriga barn p.g.a att det inte var så lätt för genuspedagogerna att styra barnen som de ville.
Genuspedagogerna vill uppmuntra barnen att välja själva men det är efter de begränsat valen precis som i artikeln ovan, det handlar ju om socialkonstruktivism så man har plockar bort det man inte gillar och ersatt med något man gillar för att kunna forma barnen som man vill.
" En god pedagogik tycker jag också innehåller en öppenhet inför andra sexualiteter än den heterosexuella och inför transpersoner. "
Genuspedagogik är mer ideologisk än vetenskaplig och genusvetare verkar sakna förmåga att ta till sig av kritiken 'genusvetenskap är inte särskilt vetenskapligt, skärpning'
KlantSmurfen skrev 2020-05-06 11:05:43 följande:
#211 Det verkar inte finnas något filter för genusideologin.
Finns inte ens man och kvinna rent kroppsligt, för det ses som en skala, ren jävla lögn. De har också blandat ihop transexuell med något helt annat. Det är inte konstigt att fler och fler barn inbillar sig att de är trans. Det gäller att passa på hjärntvätta medan de fortfarande tror på tomten.
Pedagogiska miljöer, normkreativt arbete och barns delaktighet i förskolan
Kön
Kropp.
Definieras utifrån inre och yttre könsorgan, könskromosomer och hormonnivåer.
Rent kroppsligt finns det inte bara två kön utan kan det ses som en skala
Transperson/ickebinär
En person som inte alls eller delvis inte identifierar sig med det kön en har fått tilldelat vid födseln. Att vara transperson kan också innebära att en inte följer rådande normer för hur en person med ett visst juridiskt kön ska vara, förutsatt att personen själv identifierar sig som transperson. Ordet transär latin för ?överskridande?. Begreppet rör könsidentitet och könsuttryck och har ingenting med sexuell läggning att göra.
www.skolverket.se/download/18.6bfaca41169863e6a6558d/1553013866983/Presentation%20tillfalle_4-Hedda_Schonbeck.pdf
Hur är det med samvetet när de får för sig att det är ok att hjärntvätta ungarna med den ideologiska skiten? Saknas det helt?
Science Shows Sex Is Binary, Not a Spectrum | RealClearPolitics
www.realclearpolitics.com/articles/2018/10/31/science_shows_sex_is_binary_not_a_spectrum_138506.html
Delvis ett resultat av genusflum:
www.svt.se/nyheter/granskning/ug/ug-referens-transtaget-och-tonarsflickorna
www.amazon.com/Irreversible-Damage-Transgender-Seducing-Daughters/dp/1684510317