• FinaSofia

    Min sambo läser mina meddelanden

    Ja, så tycks det vara. Senast hade han gått igenom mina inlägg på ett annat forum och då jag skrivit "fel" saker så blev det gräl.Tidigare har han läst min telefon och nu har det blivit så att jag antingen raderar allt jag skrivit direkt eller har telefonen hela tiden på mig.

    Ja, för några år sedan gjorde jag ett stort misstag - var otrogen även om det nu inte handlade så mycket om sex utan om vänskap. Men saker och ting gick fel och jag flyttade bort ett tag. Sedan blev det skit från sambon (då ex förstås), han bombarderade med meddelanden, en del anklagande en del bedjande, fick inte träffa vår dotter, så att jag gav helt enkelt upp och efter några månader flyttade jag tillbaka, blev sjukskriven av utmattning och nöjde mig med det här livet - som förstås oftast är helt ok. Men nu blev det lite mer svårt att andas igen då jag mindes att han faktiskt har koll på mig hela tiden...

  • Svar på tråden Min sambo läser mina meddelanden
  • FinaSofia
    SweeneyTodd skrev 2020-10-09 12:22:05 följande:

    Gå innan första slaget kommer. Det är såhär misshandelsrelationer börjar. 


    Ja jag vet inte, han är inte fysiskt aggressiv, har aldrig varit men kan nog prata och vrida på orden. Vi har varit ihop över 25 år så jag känner honom..men också är det ju att man bara blivit van med livet såhär.
  • Anonym (Nej)
    FinaSofia skrev 2020-10-09 13:50:28 följande:

    Ja jag vet inte, han är inte fysiskt aggressiv, har aldrig varit men kan nog prata och vrida på orden. Vi har varit ihop över 25 år så jag känner honom..men också är det ju att man bara blivit van med livet såhär.


    Usch, detta låter inget bra. Hur gammal är din dotter? Orkar du stå ut några år tills hon blir äldre? Samla kraft, ork och pengar att lämna?

    Vill du ens ha sex med honom eller känner du dig tvingad?
  • Anonym (T)

    Hej! Är i liknande situation. Min sambo är också kontrollerande, vill veta allt, får tassa på tå. Kan vi skrivas på privat meddelande?

  • FinaSofia
    Anonym (Nej) skrev 2020-10-09 13:53:43 följande:

    Usch, detta låter inget bra. Hur gammal är din dotter? Orkar du stå ut några år tills hon blir äldre? Samla kraft, ork och pengar att lämna?

    Vill du ens ha sex med honom eller känner du dig tvingad?


    Dottern är nu 10år. Jag lämnade henne hos sambon då jag flyttade bort, han fick mig o tro att jag inte förtjänade henne. Fick inte träffa henne. Känner mig förstås som en skitmamma och kan inte gå ifrån henne igen. Men då för ett par år sedan skulle jag inte ha överlevt om jag hade stannat. Kunde inte andas, nu har jag kanske lärt mig att hålla andan.

    Ja sex...nej, vill inte ha sex med sambon men inte med någon annan heller. Orkar inte.
  • Anonym (Nej)
    FinaSofia skrev 2020-10-09 20:23:06 följande:

    Dottern är nu 10år. Jag lämnade henne hos sambon då jag flyttade bort, han fick mig o tro att jag inte förtjänade henne. Fick inte träffa henne. Känner mig förstås som en skitmamma och kan inte gå ifrån henne igen. Men då för ett par år sedan skulle jag inte ha överlevt om jag hade stannat. Kunde inte andas, nu har jag kanske lärt mig att hålla andan.

    Ja sex...nej, vill inte ha sex med sambon men inte med någon annan heller. Orkar inte.


    Du är INTE nån skitmamma. Oavsett om du stannar eller går så har din dotter rätt till sin mamma, och det kan inte din sambo hindra. Massor med människor separerar, det gör dem inte till sämre föräldrar för det. Inte ens otrohet.

    Livet går ut på mer än att hålla andan.
  • apa4ewer

    Hej ts. Visserligen har du gjort något bra men det innebär inte att han får fortsätta manipulera dig. Du försöker att prata men han släpper inte dig igenom. Relationen kommer att gå sönder om ni fortsätter såhär. Alla kan tabba sig men han kan inte använda det emot dig hur länge som helst om han tar tillbaks dig. Ni måste ju kunna gå vidare och förlåta varandra och börja bygga på tilliten mer om det ska funka. Just nu låter det som att han använder och utnyttjar det för att utföra psykisk misshandel på dig och för att manipulera dig till att kunna ha kontroll på dig och styra dig till att göra hur han vill. Har ni provat familjeterapi tex? Ni behöver uppenbarligen hjälp med att kommunicera med varandra och få fram era poäng. Du behöver utrymme till att kunna uttrycka dig mer och bättre utan att bli dömd och han behöver utrymme till att tagga ner lite och lära sig att kunna bli lyhörd och lyssna in dig om ni inte vill att era toxic beteenden ska förstöra relationen. Ni måste tänka på barnet i första hand. Vill ni verkligen att den ska växa upp i ett disfunktionellt hem när ni istället har möjlighet att åtgärda problemen?

  • Anonym (Din man är en skitstövel)

    Det är helt oacceptabelt det din sambo gör.

    Du ska inte behöva visa vad du skriver.

    Du ska kunna träffa de du vill.

    Du ska inte behöva försvara dig mot hans missförstånd.

    Du ska inte behöva vara kramdjur eller ha sex mot din vilja.

    Din sambo är en skitstövel som manipulerar dig och han har er dotter som gisslan för att hålla dig kvar.

    Du har rätt till respekt, integritet och utrymme! Med människor som ger dig det och mycket mer.

    (till er som skrivit att det är förståligt, må vara men då får sambon gå till en terapeut som alla vettiga gör när de inser att de har ett ohälsosamt beteende som går ut över sig själv eller andra)

  • Xenia
    FinaSofia skrev 2020-10-09 06:36:10 följande:

    Ja, så tycks det vara. Senast hade han gått igenom mina inlägg på ett annat forum och då jag skrivit "fel" saker så blev det gräl.Tidigare har han läst min telefon och nu har det blivit så att jag antingen raderar allt jag skrivit direkt eller har telefonen hela tiden på mig.

    Ja, för några år sedan gjorde jag ett stort misstag - var otrogen även om det nu inte handlade så mycket om sex utan om vänskap. Men saker och ting gick fel och jag flyttade bort ett tag. Sedan blev det skit från sambon (då ex förstås), han bombarderade med meddelanden, en del anklagande en del bedjande, fick inte träffa vår dotter, så att jag gav helt enkelt upp och efter några månader flyttade jag tillbaka, blev sjukskriven av utmattning och nöjde mig med det här livet - som förstås oftast är helt ok. Men nu blev det lite mer svårt att andas igen då jag mindes att han faktiskt har koll på mig hela tiden...


    Men det låter inte alls som du vill vara ihop med din sambo längre utan bara som du gett upp.

    För det första är inte er dotter din mans egendom. Ni bor inte i Saudiarabien. Du kan väl ansöka om enskild vårdnad, annars blir det gemensam vårdnad. Även om det blir gemensam vårdnad kan dottern bo mest hos dig. Jag tycker faktiskt det borde vara skadligt för henne att växa upp i en familj där pappan är så kontrollerande.

    Det är klart att han inte har rätt att läsa dina meddelanden. Ta kontakt med familjeterapi. Det finns kanske kommunal el via kyrkan. Även om han inte vill följa med kan du gå dit själv.

    Du gjorde fel som var otrogen. Men i detta fall tror jag det beror på att du behövde komma bort från din sambo, och du behöver fortfarande komma bort från honom. Låter som han vill isolera dig så att du inte har kontakt med dina vänner. Det är ett osunt beteende. 
  • Anonym (Anonym)

    Men vill du vara med honom eller inte? För att vara med honom för din dotters skull, alltså ja det är en snäll tanke. Men hon lär ju ändå märka av allt och hon lär sig kanske att det är så kärlek ska vara, som ni har det. Hon vet ju inget annat.

  • Anonym (Anonym)

    Bättre du är med någon som gör dig lycklig istället.

  • FinaSofia

    Ja vill jag vara med honom? Jag vet inte...det är lätt att vara med någon man har kännt över halva sitt liv. Trivs med honom då han har det bra, men orkar inte då jag känner att vår 10åriga dotter beter sig mer moget än han.

Svar på tråden Min sambo läser mina meddelanden