• Anonym (Alex)

    Köpa på sig massa före skuldsanering

    Har inga betalningsanmärkningar idag men kommer snart bli djupt skuldsatt. Pratat med KFM och kommer förmodligen bli beviljad skuldsanering.

    Funderar nu på att maxa vissa krediter och bunkra vinterkläder. Kommer inom kort ha begränsad inkomst men än så länge god kreditvärdighet.

    Moraliskt fel visst, men nu handlar det om överlevnad för mina barn.

  • Svar på tråden Köpa på sig massa före skuldsanering
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Helg) skrev 2020-10-24 13:27:03 följande:
    Jag försvarar inte ts beteende. Tycker det låter helt idiotiskt. Men om du nu tänker att ts har tre barn och skall köpa vinterkläder till alla tre.

    Overall plus skor landar lätt på 2000 per barn om du köper nytt av inte billigaste märke. Sedan en 500 till på mössor och vantar (1000 om man vill ha mer än en uppsättning). Du ser hur snabbt det går va? Nu är vi uppe i 3000 på ett barn. Alltså nästan 10.000 på tre barn.

    Sedan är det helt befängt att ts i som situation skulle köpa nya kläder av bättre märke. Men inte krävs några dragkedjor i guld för att lyckas med det
    Skämtar du....? En jacka eller overall för max 350:- och ett par skor för upp till 250:- kostar för tre barn 1800:- totalt och man köper inte märkeskläder om man är så fattig att man behöver ansöka om skuldsanering, har noll i inkomst och funderar på att ta ytterligare lån. Även utan den bilden, om man har dålig ekonomi så köper man inte dyra märkeskläder. Två mössor och två par vantar per barn sammanlagt max 500:- för alla tre, då räknar jag även med att man på vantarna kan lyckas få mer än två par per barn inom den summan.

    Så "dina" fattiga märkesbarn behöver 9000:- för att kunna klä sig inför vintern och "mina" beräknade medelsvenssonbarn klarar sig på 2300:- sammanlagt. Och då pratar vi fortfarande nyköpt i butik, inte second hand ens.

    Där ser man skillnaden i tankesätt mellan personer.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Helg) skrev 2020-10-24 13:27:03 följande:
    Jag försvarar inte ts beteende. Tycker det låter helt idiotiskt.
    Jag vill påpeka att jag inte försöker vara otrevlig i mitt längre svar, men vi tänker verkligen olika, och det är sånt som kan vara avgörande om man inte har så mycket att röra sig med. Även med en större inkomst skulle jag aldrig lägga de summor du nämnde.
  • Anonym (Soc.)
    Anonym (Anonym) skrev 2020-10-24 13:37:21 följande:

    Skämtar du....? En jacka eller overall för max 350:- och ett par skor för upp till 250:- kostar för tre barn 1800:- totalt och man köper inte märkeskläder om man är så fattig att man behöver ansöka om skuldsanering, har noll i inkomst och funderar på att ta ytterligare lån. Även utan den bilden, om man har dålig ekonomi så köper man inte dyra märkeskläder. Två mössor och två par vantar per barn sammanlagt max 500:- för alla tre, då räknar jag även med att man på vantarna kan lyckas få mer än två par per barn inom den summan.

    Så "dina" fattiga märkesbarn behöver 9000:- för att kunna klä sig inför vintern och "mina" beräknade medelsvenssonbarn klarar sig på 2300:- sammanlagt. Och då pratar vi fortfarande nyköpt i butik, inte second hand ens.

    Där ser man skillnaden i tankesätt mellan personer.


    Nu sa ju inte vederbörande att det inte GÅR att köpa billigare. Hon påpekade bara att det knappast krävs blixtlås av guld för att komma upp i många tusenlappar för en högst normal vinterutstyrsel för tre barn.
  • Anonym (Helg)
    Anonym (Anonym) skrev 2020-10-24 13:37:21 följande:

    Skämtar du....? En jacka eller overall för max 350:- och ett par skor för upp till 250:- kostar för tre barn 1800:- totalt och man köper inte märkeskläder om man är så fattig att man behöver ansöka om skuldsanering, har noll i inkomst och funderar på att ta ytterligare lån. Även utan den bilden, om man har dålig ekonomi så köper man inte dyra märkeskläder. Två mössor och två par vantar per barn sammanlagt max 500:- för alla tre, då räknar jag även med att man på vantarna kan lyckas få mer än två par per barn inom den summan.

    Så "dina" fattiga märkesbarn behöver 9000:- för att kunna klä sig inför vintern och "mina" beräknade medelsvenssonbarn klarar sig på 2300:- sammanlagt. Och då pratar vi fortfarande nyköpt i butik, inte second hand ens.

    Där ser man skillnaden i tankesätt mellan personer.


    Såhär. En overall på Lindex kostar mellan 600-900. Ska du ha en för 350 antar jag att det är typ icamaxi som gäller? Vilket absolut inte är fel.

    Jag kan tycka att det till viss del är försvarbart att köpa dyrare märken såsom reima och ullplagg ja. Det gör jag alltid. MEN. Själv skulle jag aldrig lägga en 1000-lapp på overall. Jag handlar alltid när det är MINST 50% rea.

    Ullplagg är garanterat värt att lägga pengarna på, för andrahandsvärdet är så pass högt att det i slutändan hade varit dyrare att lägga pengar på plagg i bomull som sedan inte är värt mer än 50 kronor om man ska sälja.

    Sedan är naturligtvis med i beräkningen att barnen ärver av varandra. Så att flera barn skulle behöva nytt varje år är inte heller rimligt att anta.

    Gällande skor så vill jag att de håller en säsong (samm här, själv handlar jag aldrig till ordinarie pris). Min erfarenhet av skor som till ordinarie kostar så lite som 300 är att de inte håller.

    Som sagt. Det är inte att tänka på för ts att köpa så fyra kläder. Det enda rimliga är att köpa begagnat i det läget. Jag iftpgsäetter bara ditt överdrivna påstående om att fdragkedjorna skulle vara gjorda i guld. För de små summor du nämner kommer man som sagt inte ens undan med på Lindex
  • Anonym (Soc.)
    Anonym (Anonym) skrev 2020-10-24 13:37:21 följande:

    Skämtar du....? En jacka eller overall för max 350:- och ett par skor för upp till 250:- kostar för tre barn 1800:- totalt och man köper inte märkeskläder om man är så fattig att man behöver ansöka om skuldsanering, har noll i inkomst och funderar på att ta ytterligare lån. Även utan den bilden, om man har dålig ekonomi så köper man inte dyra märkeskläder. Två mössor och två par vantar per barn sammanlagt max 500:- för alla tre, då räknar jag även med att man på vantarna kan lyckas få mer än två par per barn inom den summan.

    Så "dina" fattiga märkesbarn behöver 9000:- för att kunna klä sig inför vintern och "mina" beräknade medelsvenssonbarn klarar sig på 2300:- sammanlagt. Och då pratar vi fortfarande nyköpt i butik, inte second hand ens.

    Där ser man skillnaden i tankesätt mellan personer.


    En ny overall i prisklassen 350 kr och vinterskor för 250 är förövrigt inte av acceptabel kvalitet. Du måste definitivt upp några hundralappar om det ska vara funktionella plagg, även om de inte måste kosta 1000 kr. Om du däremot köper bra begagnat kan du få adekvata vinterklädee för 350 och 250 kr.
  • Anonym (Helg)
    Anonym (Soc.) skrev 2020-10-24 13:45:48 följande:

    Nu sa ju inte vederbörande att det inte GÅR att köpa billigare. Hon påpekade bara att det knappast krävs blixtlås av guld för att komma upp i många tusenlappar för en högst normal vinterutstyrsel för tre barn.


    Ja precis. Jag ville bara tydliggöra att nya barnkläder av märken som anses som bättre eller mer kvalitativa genererar sådana summor
  • Anonym (Helg)
    Anonym (Anonym) skrev 2020-10-24 13:40:43 följande:

    Jag vill påpeka att jag inte försöker vara otrevlig i mitt längre svar, men vi tänker verkligen olika, och det är sånt som kan vara avgörande om man inte har så mycket att röra sig med. Även med en större inkomst skulle jag aldrig lägga de summor du nämnde.


    Bra att du förtydligar det. Vi tänker inte ?verkligen olika?. För jag håller med om att detta inte är rimliga summor för ts. Däremot misstänker jag att många föräldrar faktiskt lägger 3000 kronor på ett barns vinterkläder, och det är inte svårt att komma upp i dom summorna
  • Anonym (guldsked)
    Anonym (Soc.) skrev 2020-10-24 13:45:48 följande:
    Nu sa ju inte vederbörande att det inte GÅR att köpa billigare. Hon påpekade bara att det knappast krävs blixtlås av guld för att komma upp i många tusenlappar för en högst normal vinterutstyrsel för tre barn.
    Nej, men bara en dåre köper nya vinteroveraller till växande barn när det finns knappt använda begagnade. En del växer de ur jättefort och ibland får de fel storlekar i present osv. Finkläder till barn slits inte alls och kan vara helt i nyskick.

    Jag behövde ingen ny barnvagn för att visa status, struntar väl fullständigt i om andra har åsikter om en gammal Emmaljunga som används ett år max innan det är dags att byta. En bekant som började livet på fel sida stan tyckte däremot att det var superviktigt med en barnvagn för 14 000 kr till den nyfödda och tog lån för detta.

    Jag kommer aldrig att fatta varför man gör sånt när man inte har pengar.
  • Anonym (X)
    Anonym (Alex) skrev 2020-10-24 12:45:29 följande:

    Även om det handlar om lån för bla mat och kläder? Har inte skusan än.


    Ja man får inte skuldsanering om du skaffar fler skulder under processens gång. Om du får nya skulder under en skuldsanering så avbryts den.

    Du kommer ha råd med vinterkläder till barnen. De med försörjningsstöd har råd och du kommer ha mer pengar kvar än dem. Sedan är ju 2 månader om året fria dvs de tar inget de månaderna.

    Du gör ju som du vill men skaffar du fler skulder så kommer du om du inte får sanering istället få utmätning på lönen.
  • Anonym (guldsked)
    Anonym (Helg) skrev 2020-10-24 13:53:09 följande:
    Bra att du förtydligar det. Vi tänker inte ?verkligen olika?. För jag håller med om att detta inte är rimliga summor för ts. Däremot misstänker jag att många föräldrar faktiskt lägger 3000 kronor på ett barns vinterkläder, och det är inte svårt att komma upp i dom summorna
    Halvstora barn kan ofta ha en jacka två vintrar om man köper en rejäl storlek till att börja med.
Svar på tråden Köpa på sig massa före skuldsanering